مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
فریدون یزدانی
چکیده
: امروزه با توجه به گسترش روزافزون نظامهای آموزش مجازی، ایجاد ابزاری برای سنجش اثربخشی آنها مفید و ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه رویکردی برای سنجش اثربخشی نظام آموزش ضمنخدمت مجازی فرهنگیان به انجام رسید. روش تحقیق پیمایشی بود و جامعه آماری آن را تمامی معلمهای شهرستان ملایر تشکیل میدادند که حداقل یکبار در یکی ...
بیشتر
: امروزه با توجه به گسترش روزافزون نظامهای آموزش مجازی، ایجاد ابزاری برای سنجش اثربخشی آنها مفید و ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه رویکردی برای سنجش اثربخشی نظام آموزش ضمنخدمت مجازی فرهنگیان به انجام رسید. روش تحقیق پیمایشی بود و جامعه آماری آن را تمامی معلمهای شهرستان ملایر تشکیل میدادند که حداقل یکبار در یکی از دورههای مجازی یادشده شرکت داشتند. کل معلمهای جامعه، 2040 نفر میشدند. بر این اساس، 325 نفر آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق- ساخته، به نام پرسشنامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام آموزش مجازی بود. این ابزار اقتباسی از پرسشنامه لوی بود. برای تعیین روایی ابزار، از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. لذا، میزان روایی محتوایی آن بر اساس شاخص لاش، 63/0 بود. برای تعیین پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده گردید. از این روی، میزان پایایی ابزار در سازه ارزشمندی و رضایتمندی به ترتیب 92/0 و 90/0 بود. نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری میان سازههای ارزشمندی و رضایتمندی وجود ندارد و این دو، سازههای مستقلی هستند. همچنین نتیجۀ تحلیل عاملی نشان داد که ابزار در هر دو بُعد ارزشمندی و رضایتمندی از روایی سازه برخوردار است. نیز مشخص شد که پیشفرض استفاده از 4 مؤلفه در سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی فرهنگیان و نیز استفاده از 2 سازه در سنجش این اثربخشی، کار درستی است. همچنین، تحلیل عاملی تأییدی در هر دو سازه نشان داد که دستهبندی و نامگذاری عاملها، به نامهای کیفیت پشتیبانی، کیفیت محتوا، دسترسیپذیری، و فنآوری نیز درست است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
حسین رنگآور؛ سعید خجسته خسرو
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی دروس مبتنی بر نرمافزارهای آموزشی (طراحی فرآوردههای چوبی) و کارگاهی- عملی (فنآوری تولید فرآوردههای چوبی) رشته مهندسی تکنولوژی صنایع چوب و کاغذ- سازههای چوبی با نیازهای صنعت و بازار کار فارغالتحصیلان این رشته بود. جامعه آماری این تحقیق فارغالتحصیلان این رشته در دانشگاه تربیت دبیر شهید ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی دروس مبتنی بر نرمافزارهای آموزشی (طراحی فرآوردههای چوبی) و کارگاهی- عملی (فنآوری تولید فرآوردههای چوبی) رشته مهندسی تکنولوژی صنایع چوب و کاغذ- سازههای چوبی با نیازهای صنعت و بازار کار فارغالتحصیلان این رشته بود. جامعه آماری این تحقیق فارغالتحصیلان این رشته در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران بوده و حجم نمونههای مورد بررسی بر اساس فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامه بود و ضریب آلفای کرونباخ محاسبهشده برای این پرسشنامه 875/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که از نظر فارغالتحصیلان این رشته درس طراحی فرآوردههای چوبی تأثیر زیادی در بازار کار و آینده شغلی آنان دارد بهطوریکه محتوای این درس با مطالب روز و نیازهای صنعت همخوانی داشته است. اما درس فنآوری تولید فرآوردههای چوبی که مبتنی بر ساخت محصولات چوبی در کارگاه میباشد تأثیر کمی در بهکارگیری آموختههای آنان در صنعت داشت. بنابراین ضرورت دارد سرفصل مناسب با نیازهای صنعت و بازار کار تدوین شود و همچنین از تجهیزات و امکانات روز صنعت در آموزش این درس استفاده گردد.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
محمد رستمی؛ سید سعید آیت؛ فرید صاغری؛ فاطمه یعقوبی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه الگویی جهت پیشبینی عملکرد و افزایش کارایی و موفقیت یادگیری دانشجویان در یک محیط آموزشی با استفاده از دادهکاوی است. با تکیه به روشهای کتابخانهای و پرسشنامهای و مشاوره با افراد خبره تعدادی از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺗأﺛﯿﺮﮔﺬار در ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن شناسایی شد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش اﻧﺘﺨﺎب وﯾﮋﮔﯽ، مؤثرترین ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه الگویی جهت پیشبینی عملکرد و افزایش کارایی و موفقیت یادگیری دانشجویان در یک محیط آموزشی با استفاده از دادهکاوی است. با تکیه به روشهای کتابخانهای و پرسشنامهای و مشاوره با افراد خبره تعدادی از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺗأﺛﯿﺮﮔﺬار در ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن شناسایی شد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش اﻧﺘﺨﺎب وﯾﮋﮔﯽ، مؤثرترین آنها اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ و برای روشنتر شدن روابط بین ویژگیهای انتخاب شده، ﺧﻮﺷﻪﺑﻨﺪی ﻓﺎزی ﺑﺮ روی آﻧﻬﺎ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. در فاز دوم پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎی دادهﮐﺎوی ﺑﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻧﻤﺮات دانشجویان محیط آموزشی مورد مطالعه ﭘﺮداخته شد. ﻓﯿﻠﺪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﻤﺮه ﻣﯿﺎنﺗﺮم، ﭘﺎﯾﺎنﺗﺮم و ﻧﻤﺮه ﻧﻬﺎﯾﯽ (معدل) دروس اخذ شده در یک ترم توسط دانشجویان ورودی 1385 تا 1391 داﻧﺸﮕﺎه اﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی اﻟﮕﻮﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﯽﺗﻮان ﻫﺮ داﻧﺸﺠﻮ را در راستای ویژگیهای تأثیرگذار بر روی آنها (دانشجویان) از اﺑﺘﺪای ﺗﺮم راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺮاﺗﯽ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺮم ﮐﺴﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ، او را از ﻣﺤﺪوده ﻧﻤﺮه ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺧﻮد آﮔﺎه ﮐﺮد و ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎﯾﺶ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻧﻤﻮد. اﯾﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮای ﮐﺎرآﻣﺪﺗﺮ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی در ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺎﺷﻨد. نتایج آزمایشها حاکی از دقت مطلوب روش پیشنهادی 939/0 نسبت به روشهای قبلی (کشف قوانین همبستگی،کلاسبندی و تشخیص ناهمگونی).
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
سیروس اسدیان؛ موسی پیری؛ لاله حسن ریحانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی روش تدریس مشارکتی و روش تدریس انفرادی در درس زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر اول متوسطهاست. تحقیق حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایشی1 و2 (به ترتیب روش تدریس مشارکتی و انفرادی) است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر کلاس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی روش تدریس مشارکتی و روش تدریس انفرادی در درس زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر اول متوسطهاست. تحقیق حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایشی1 و2 (به ترتیب روش تدریس مشارکتی و انفرادی) است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر کلاس اول دبیرستان شهرستان مهاباد است. برای نمونهگیری، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. حجم نمونه شامل 52 نفر است که 25 و27 نفر آنها به ترتیب در گروه آزمایش 1 و 2 قرار گرفتند. همسان بودن گروهها، از طریق کنترل معدلهای دانشآموزان، اجرای پیشآزمون و آزمون هوشی ریون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از عدم تفاوت معنادار بین گروهها بود. پایایی آزمون از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 83/0 به دست آمد. سپس روش یادگیری مشارکتی و انفرادی به مدت 2 ماه اجرا شد و پسآزمون به عمل آمد. نمرات با استفاده از آزمون t-test در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید که یافتهها نشان داد در آموزش درس زبان انگلیسی به روش تدریس مشارکتی در مقایسه با روش تدریس انفرادی، برای دانشآموزان پیشرفت تحصیلی بیشتری، در پی دارد.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
محسن تقی زاده؛ اسکندر فتحی آذر؛ حمداله حبیبی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تجارب معلمان و دانشآموزان دورهی متوسطه در استفاده از فنآوری بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطه شهر بهبهان بود. بنابراین بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهسازمانیافته با هشت معلم و شش ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تجارب معلمان و دانشآموزان دورهی متوسطه در استفاده از فنآوری بوده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران و دانشآموزان دوره متوسطه شهر بهبهان بود. بنابراین بر اساس روش نمونهگیری هدفمند، مصاحبههای نیمهسازمانیافته با هشت معلم و شش دانشآموز دراستفاده از فنآوری صورت گرفت. برای حصول اطمینان از قابلیت اعتمادپذیری دادههای پژوهش از روش مطالعه مکرر، مقایسه مستمر دادهها، خلاصهسازی و دستهبندی اطلاعات بدون اینکه دادهها آسیبی ببینند استفاده شد. دادهها با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت تجزیه و تحلیل شدند. دراستفاده از فنآوری سه مضمون اصلی شامل کارآیی استفاده از فنآوری، موانع استفاده از فنآوری و عوامل مؤثر بر استفاده بیشتر از فنآوری به دست آمد. همچنین یافتهها نشان داد که دبیران و دانشآموزان در استفاده از فنآوری با مسائل متعددی روبرو هستند . از مهمترین مسائل، جدی نگرفتن کتاب آموزش رایانه، قبولشدن در آزمون سراسری، علاقه معلمان و نوع درس را میتوان اشاره کرد.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
هاشم فردانش؛ اعظم جمشیدی توانا
چکیده
مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحبنظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر مینمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح میکنند؛ به گونهای که رویکردی را صرفا ...
بیشتر
مقوله تکنولوژی مشتمل بر باورها و رویکردهای متفاوتی است. علی رغم وجود باورها و رویکردهای متعدد، برخی صاحبنظران، تکنولوژی و فلسفه تکنولوژی را به دو رویکرد "ابزارشناسانه" و "تمدن ساز" منحصر مینمایند. علاوه بر این، "پیشرفته بودن" یا "پیشرفته نبودن" رویکردها، بر اساس تقدم و تأخر زمانی را مطرح میکنند؛ به گونهای که رویکردی را صرفا به خاطر تقدم زمانی بر کرسی حقانیت نشانده و رویکردهای ماقبل آن را واپسگرا میدانند. در این مقاله، مقدمهای درباره تاریخچه سیر تکوین ماهیت تکنولوژی بیان میشود؛ سپس دیدگاهها و طبقهبندیهایی از فلسفه تکنولوژی مطرح میشود. نتیجه بررسیها نشان میدهد، رویکردها و باورهای متعددی درباره فلسفه تکنولوژی وجود دارد و این رویکردها و باورها در یک سطح و طراز همچنان در محافل فلسفی مطرح است و صرفا بر اساس معیار گذشت زمان نمیتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
لاله جمشیدی؛ شهربانو خشکاب؛ علیاکبر دولتی
چکیده
تحقیق با هدف مطالعه تأثیر کاربرد نرمافزارهای اجتماعی بر ویژگیهای کلاسهای درس سازنده انجام شده است. تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – پیمایشی انجام گرفته است. جامعه تحقیق شامل همه دبیران زن و مرد مدارس متوسطه هوشمند استان سمنان بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای، 103 نفر از آنها ...
بیشتر
تحقیق با هدف مطالعه تأثیر کاربرد نرمافزارهای اجتماعی بر ویژگیهای کلاسهای درس سازنده انجام شده است. تحقیق از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی – پیمایشی انجام گرفته است. جامعه تحقیق شامل همه دبیران زن و مرد مدارس متوسطه هوشمند استان سمنان بودند که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای، 103 نفر از آنها به عنوان شرکت کننده در پژوهش انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ویژگیهای کلاسهای درس سازنده با استناد به مدل یادگیری الکترونیکی موودلی و پرسشنامه کاربرد نرمافزارهای اجتماعی است. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ و روایی آنها با به کارگیری روش همسانی درونی محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روش میانگین ثابت، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون و مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. نتایج نشان داد، وضعیت کاربرد نرمافزارهای اجتماعی و ویژگیهای کلاسهای درس سازنده در نمونه مورد مطالعه بالاتر از میانگین است. بین کاربرد نرمافزارهای اجتماعی و ویژگیهای کلاسهای درس سازنده رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از اجرای آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد، کاربرد اینترنت و اینترانت ویژگیهای کلاسهای درس سازنده را تحت تأثیر قرار میهد.