مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
فاطمه ذوالفقاری؛ امین راحتی
چکیده
طراحی یک سیستم آموزشی، کار وقتگیر و پر هزینهای است. از این رو ایجاد یک درس الکترونیکی مطابق با ویژگیهای هر فراگیر به منظور کاهش زمان یادگیری و افزایش بهرهوری آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف از این پژوهش، تولید درس الکترونیکی مطابق با ویژگیهای یادگیری هر دانشآموز، با استفاده از برخی استانداردهای آموزش الکترونیک، ...
بیشتر
طراحی یک سیستم آموزشی، کار وقتگیر و پر هزینهای است. از این رو ایجاد یک درس الکترونیکی مطابق با ویژگیهای هر فراگیر به منظور کاهش زمان یادگیری و افزایش بهرهوری آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف از این پژوهش، تولید درس الکترونیکی مطابق با ویژگیهای یادگیری هر دانشآموز، با استفاده از برخی استانداردهای آموزش الکترونیک، تئوریهای آموزشی و الگوریتم ممتیک و همچنین ارزیابی نتایج آموزشی این روش است. در مرحله تألیف درس، برای آموزش هر مفهوم، یک دسته از حداکثر فعالیتهای یادگیری ممکن، با منابع آموزشی مختلف از قبیل اسلاید، سخنرانی و غیره ایجاد میشود. تناسب بین فعالیتها و ویژگیهای یادگیری دانشآموز با استفاده از تئوری فلدر در سبکهای یادگیری و تئوری بلوم در طبقهبندی سطوح دانش به دست میآید. سبک یادگیری دانشآموز با پرسشنامه فلدر و سطح دانش او با آزمونهای طراحی شده بر طبق تئوری بلوم استخراج شد. الگوریتم ممتیک، مسیر یادگیری را که شامل چینش مناسبی از همین فعالیتهاست، در اختیار دانشآموز قرار میدهد. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان دختر سال سوم رشته رایانه شهر زاهدان بودند. از این جامعه تعداد 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. 20 نفر با سیستم پیشنهادی آموزش دیدند و 20 نفر دیگر این درس را به طور سنتی آموختند. مقایسهای از لحاظ بررسی کیفیت آموزش بین دو گروه انجام شد که نتایج حاکی از کیفیت مطلوب روش پیشنهادی بود.
مقاله پژوهشی
جامعه شناسی فناوری آموزش
حسن قلاوندی؛ معصومه علی زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان دانشگاه ارومیه بود. بدین منظور مدل پذیرش فناوری گسترشیافته و متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه، حمایت سازمانی و ارزشهای فرهنگی (ابهام گریزی و فاصله قدرت) وارد آن شدند. 295 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان دانشگاه ارومیه بود. بدین منظور مدل پذیرش فناوری گسترشیافته و متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه، حمایت سازمانی و ارزشهای فرهنگی (ابهام گریزی و فاصله قدرت) وارد آن شدند. 295 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد که سازههای مدل پذیرش فناوری قادر به پیشبینی تصمیم به استفاده از رایانه هستند و 18 درصد از تغییرات تصمیم به استفاده را پیشبینی میکنند. خودکارآمدی رایانه اثر مثبت و اضطراب رایانه اثر منفی بر سهولت استفاده ادراک شده داشت. ابهام گریزی و فاصله قدرت دارای اثر مثبت بر اضطراب رایانه و ابهام گریزی دارای اثر منفی بر خودکارآمدی رایانه بود. اثر حمایت سازمانی بر اضطراب رایانه منفی و بر خودکارآمدی رایانه مثبت ارزیابی شد. پژوهش حاضر نشان داد که عوامل فردی، سازمانی و فرهنگی بر پذیرش فناوری تأثیر دارند و لازم است برنامهریزان، تأثیر این عوامل را در سیاستهای خود در نظر بگیرند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
رضا خانی؛ مهناز بغیری
چکیده
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی ...
بیشتر
استفاده از ابزار وب مبنا با هدف ایجاد فضایی مؤثر و پویا در امر آموزش به طور کلی و در آموزش زبان انگلیسی به طور خاص در حال گسترش است. علیرغم گستره وسیع ابزارهای تحت وب موجود هنوز آن چنان که شایسته است، ابزارهای مفید و مناسب برای افزایش سطح زبانی فراگیران در حوزه آموزش زبان انگلیسی ارائه نشده است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر ابزارهای وب 2 در آموزش زبان انگلیسی در ایران انجام شده است. در این راستا در مطالعه حاضر تلاش شد تأثیر برخی از ابزارهای تحت وب از جمله وبلاگها، ویکیها، سرویسهای ایمیل، شبکههای اجتماعی، و پادکستها و وادکستها بر چهار مهارت اصلی زبانی– گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن و درک مطلب- مورد بررسی قرار گیرد. تحقیق در یکی از آموزشگاههای شهر ایلام و با 71 زبانآموز در سه مقطع ابتدایی، متوسط، و پیشرفته در دو گروه آزمایشی و کنترل صورت گرفت. زبانآموزان گروه آزمایش، از طریق ابزارهای ذکر شده به مدت دو ماه تحت آموزش وب 2 قرار گرفتند. در گروه کنترل از شیوههای آموزش متداول استفاده شد. نتایج به دست آمده تأثیر مثبت ابزارهای وب 2 را در سطوح متوسط و پیشرفته نشان میدهد. به علاوه، بیشترین تأثیر به ترتیب در افزایش مهارت خواندن و درک مطلب، نوشتاری و شنیداری مشاهده شد. قابل ذکر است که تأثیر مورد نظر در سطوح ابتدایی چندان مشهود نیست.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
امیرهوشنگ نظرپوری؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
یادگیری الکترونیکی به طور کلی به شیوههایی اشاره دارد که از مطالب آموزشی الکترونیک استفاده میکند. این تحقیق با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان لرستان که با آموزش الکترونیکی و سیستمهای یادگیری الکترونیکی آشنایی داشتهاند انجام شده است. با توجه به حجم ...
بیشتر
یادگیری الکترونیکی به طور کلی به شیوههایی اشاره دارد که از مطالب آموزشی الکترونیک استفاده میکند. این تحقیق با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان لرستان که با آموزش الکترونیکی و سیستمهای یادگیری الکترونیکی آشنایی داشتهاند انجام شده است. با توجه به حجم جامعه آماری (جامعه آماری نامحدود) تعداد اعضای نمونه با در نظر گرفتن سطح خطای 5 درصد برابر با 150 نفر تعیین شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بسته بوده که به منظور بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که «کیفیت محتوا» و «ادراک از گستردگی شبکه» با اثرگذاری بر«مفید بودن ادراک شده» به طور غیر مستقیم با ضریب اثر 28/0 و «ادراک از گستردگی شبکه» و «خود کامیابی رایانه» با اثرگذاری روی «ادراک از سهولت استفاده» به طور غیر مستقیم با ضریب اثر 20/0 روی پذیرش سیستم یادگیری الکترونیکی اثر می گذارد. همچنین فراگیران برخوردار از اعتماد به نفس در به کارگیری رایانه، به توانایی بیشتر خود در استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی برای دریافت مطالب آموزشی باور دارند و انتظارات بیشتری از تواناییهای خود برای استفاده از سیستم دارند. در نتیجه سیستم را به عنوان ابزار مفیدی در امر یادگیری تلقی مینمایند و آن را میپذیرند.
مقاله پژوهشی
ژاله معماری؛ الناز گلچین؛ محمد اصغری جعفرآبادی
چکیده
تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت در دوره نوجوانی و جوانی است و به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار میگیرد که فرصتهایی را برای کسب تجربیات زندگی واقعی افراد فراهم مینماید. لذا هدف از انجام این تحقیق، تبیین و مدلسازی ابعاد ارزیابی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده. جامعهآماری مطابق ...
بیشتر
تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت در دوره نوجوانی و جوانی است و به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار میگیرد که فرصتهایی را برای کسب تجربیات زندگی واقعی افراد فراهم مینماید. لذا هدف از انجام این تحقیق، تبیین و مدلسازی ابعاد ارزیابی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده. جامعهآماری مطابق نمونههای تحقیق و شامل 100 نفر معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر بود، که در سال تحصیلی 92-91 شاغل به فعالیت بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای با 30 سؤال بسته پاسخ بود که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (ارائه درس در قالب بازی 865/0، ارزیابی 912/0، ایجاد رقابت 61/0، کلاس داری60/0 و روشهای تدریس 891/0) به دست آمد. متغیرهای اصلی این مطالعه شامل ابعاد ارزیابی درس تربیت بدنی بود که طبق تحلیل اکتشافی، دستهبندی و نامگذاری شد. نتایج نشان داد، همبستگی معنیداری میان عوامل ارائه درس در قالب بازی، روش تدریس، ارزیابی و رقابت وجود دارد. اما میان کلاسداری و رقابت، همبستگی معنیداری بهدست نیامد. در فضای تدریس درس تربیت بدنی بهرهگیری از ارائه درس در قالب بازی، روش تدریس و رقابت عواملی بودند که در ارزیابی درس تربیت بدنی مورد توجه دبیران قرار گرفتند. اما روشهای کلاسداری دبیران، همبستگی معنیداری را با ایجاد حس رقابتجویی دانشآموزان نشان نداد. لذا بحثها و پیشنهادهای مدیریتی در این خصوص قابل طرح است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
مریم طایفی نصرآبادی؛ داود کریمزادگان مقدم؛ داود وحدت
چکیده
امروزه در جهان و بالتبع در کشور ما ایران نظام آموزش دور محور در مقاطع مختلف آموزش به صورت روزافزون در حال توسعه میباشد. نظامهای آموزشی جهان در شرایط حاضر رویکردی متفاوت نسبت به گذشته در زمینه آموزش و روشهای آن اتخاذ نمودهاند و در این راستا سعی نمودهاند از مشارکت گستردهتر و عملی دانشآموزان در زمینه آموزش به منظور ...
بیشتر
امروزه در جهان و بالتبع در کشور ما ایران نظام آموزش دور محور در مقاطع مختلف آموزش به صورت روزافزون در حال توسعه میباشد. نظامهای آموزشی جهان در شرایط حاضر رویکردی متفاوت نسبت به گذشته در زمینه آموزش و روشهای آن اتخاذ نمودهاند و در این راستا سعی نمودهاند از مشارکت گستردهتر و عملی دانشآموزان در زمینه آموزش به منظور ارتقاء کیفیت و ایجاد تعامل بین دبیران و دانشآموزان استفاده نمایند. در این تحقیق که به منظور سنجش میزان موفقیت نظام آموزش دورمحور تعاملی مبتنی بر وب2در مدارس تهران عنوان شده است از مدل تحقیق موفقیت سیستم اطلاعاتی/ تجارت الکترونیکی اصلاح شده وانگ و چیو (2011) استفاده شد که در نهایت جهت بررسی عوامل تأثیرگذار در سنجش موفقیت و آزمون مدل تحقیق، دادههای جمعآوری شده از 402 دانشآموز مقطع متوسطه شهر تهران توسط پرسشنامهای با 32 سؤال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که کیفیت اطلاعات، کیفیت سیستم و کیفیت خدمات بر کیفیت ارتباطات در یک سیستم یادگیری الکترونیکی2 تأثیر مثبت دارند. همچنین سه عامل یاد شده بر رضایت کاربران و قصد وفاداری در یک سیستم یادگیری الکترونیکی2 نیز به طور مثبت تأثیرگذارند. در مجموع توجه هر چه بیشتر به عوامل ذکر شده، باعث افزایش سطح کیفی آموزش و موفقیت نظام آموزش دورمحور تعاملی مبتنی بر وب2در مدارس متوسطه شهر تهران خواهد شد.
مقاله پژوهشی
سید محمدرضا مرتضوی
چکیده
پژوهش حاضر بهصورت «فراتحلیل» با هدف بررسی نقش و شیوههای ارتباط کلامی و غیرکلامی در یادگیری درس ریاضی تهیه شده است. به این منظور تحقیقات انجام شده (18 تحقیق) در خصوص آموزش درس ریاضی، که در قالب مقاله پژوهشی در فصلنامه نوآوریهای آموزش انتشار یافته است، به عنوان جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شد. از بین این تحقیقات 8 مقاله تحقیقی ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهصورت «فراتحلیل» با هدف بررسی نقش و شیوههای ارتباط کلامی و غیرکلامی در یادگیری درس ریاضی تهیه شده است. به این منظور تحقیقات انجام شده (18 تحقیق) در خصوص آموزش درس ریاضی، که در قالب مقاله پژوهشی در فصلنامه نوآوریهای آموزش انتشار یافته است، به عنوان جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شد. از بین این تحقیقات 8 مقاله تحقیقی منتشر شده که به لحاظ توجه به شاخصها و متغیرهای ارتباطی از گستردگی بیشتری برخوردار بودند، جامعه مورد مطالعه پژوهش حاضر را تشکیل دادند. سپس برحسب متغیرها، روش اجرا، پرسشها و نتایج مندرج در آنها بهصورت توصیفی - کیفی، «فراتحلیل» شد. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: در تحقیقات مربوط به آموزش درس ریاضی که مبتنی بر شیوه ارتباط است، وجوه اشتراک و اختلاف در کاربرد ارتباطات اثربخش کدام است؟ طی این تحقیق مشخص شد که الگوهای ارتباطی متعدد و گاه متعارضی در اولویت قرار گرفته و به عنوان توصیه مطرح میشود که عبارتند از: احساس برانگیز، مشارکتی، حمایتبخش، تجسمی، هدفمند و متعادل در قالبهای گفتاری، بدنی، تصویری و صوتی که هر کدام به پیشرفت عملکرد فراگیران و یادگیری درس ریاضی و حل مسائل آن میانجامد.