نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب،ایران
2 مدیریت آموزشی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور،تهران،ایران
چکیده
چکیده: شواهد حاکی از آن است که همه ساله در جهان حوادث ناگواری برای کارگران صنایع رخ میدهد که این امر خسارتهای فراوانی به همراه دارد. از آن جایی که اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای ایمنی و بهداشت کار در صنایع وجود ندارد، هدف تحقیق توصیفی (پیمایشی) حاضر، شناسایی و رتبهبندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته دارای طیف 5 درجهای لیکرت بود که روایی محتوایی آن به تأیید متخصصان امر رسید و دارای پایایی قابل قبولی است. پرسشنامه مذکور میان 50 نفر از متخصصان و مطلعین کلیدی که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع گردید و نتایج با استفاده از آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که اهدافی چون رعایت بهداشت و نظافت محیط کار، بهدست آوردن شناخت عمومی در زمینه مفاهیم ایمنی و بهداشت و تعاریف آسیبها در محیط کار، ایجاد و افزایش دقت و هوشیاری افراد در فرایند تولید به منظور تشخیص عوامل مخاطرهآمیز و سپس توقف یا جلوگیری از بروز خطرات، افزایش دانش و آگاهی، مهارتها، توانایی فردی و شناخت روشها در جهت کاهش و یا جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از کار، ایجاد مسئولیت پذیری و افزایش انگیزه در افراد جهت پیشگیری از خسارات مالی و جانی، ایجاد محیطی سالم، آرام و بدون استرس برای انجام کار جهت تسریع فرایند رشد و توسعه اقتصادی، پذیرش نظم در کار و تبعیت از قوانین، ارتقای سطح سلامت کارکنان و تأمین عالیترین درجه ممکن وضع جسمی، روانی و اجتماعی آنها در محیط کار، آشنایی با وسایل حفاظت فردی و اهمیت کاربرد آن در صنعت دارای بالاترین اولویت بود. همچنین اهداف شناخت و کاربرد مصارف مختلف آب در صنایع، آشنایی با وسایل، تجهیزات و سازههای استاندارد و به کارگیری صحیح آنها دارای کمترین اولویت از نظر مطلعین بود. همچنین نتایج تحلیلها نشان داد که تمامی موضوعات مورد نظر معنادار بوده است و موضوعات حوادث کار و مواد خطرناک و نظم و مسئولیتپذیری دارای بیشترین توافق و وسایل و تجهیزات آتشنشانی دارای کمترین توافق است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identify and Rank the Goals of Occupational Safety and Health Education in Industries
نویسندگان [English]
- M. Hosseini 1
- M. Atashak 2
1 Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Iran
2 Educational Management, Vice President for Strategic Planning and Oversight, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract: The purpose of this descriptive research was to identify and rank the education goals of occupational safety and health in industries, for this purpose a questionnaire was prepared by researcher and were distributed among 50 informed and experts person of industry who were selected purposive sampling, then by using of single sample t-test and Friedman, significance of each question and field was evaluated, the results indicate that the goals such as safety and workplace hygiene, to gain general cognition about safety and health concepts and occupational accidents, creation and increase the accuracy and alertness in process of production in order to recognize the risk factors and then stop and prevent risk , to increase knowledge, skills, individual abilities have the highest priority and according to informed people recognize and different uses of water in industries, familiarity with tools and equipment and structures and correct using them have the low priority, also the analysis showed that all the fields are significant but the occupational accident , hazardous materials, discipline and responsibility have most agreement and equipment and fire have least agreement.
کلیدواژهها [English]
- Identify and Rank the Goals of Occupational Safety and Health Education in Industries
ارسال نظر در مورد این مقاله