مقاله پژوهشی
معماری
محمد هادی افشار؛ حامد ارزانی
چکیده
تحلیل جریان روی سرریز سدها به روش های عددی در مقایسه با تهیه مدل فیزیکی، کاراترین روش به منظور کاستن هزینه ها و زمان است. به طورکلی ومستقل ازنوع روش مورد استفاده تحلیل جریان در روی سرریزها در شرایط دائمی آن مستلزم حل دسته معادله های دیفرانسیلی درگیر بنام معادله های ناویراستوکس با منظورکردن سطح آزاد جریان است که بسیار پیچیده و غیراقتصادی ...
بیشتر
تحلیل جریان روی سرریز سدها به روش های عددی در مقایسه با تهیه مدل فیزیکی، کاراترین روش به منظور کاستن هزینه ها و زمان است. به طورکلی ومستقل ازنوع روش مورد استفاده تحلیل جریان در روی سرریزها در شرایط دائمی آن مستلزم حل دسته معادله های دیفرانسیلی درگیر بنام معادله های ناویراستوکس با منظورکردن سطح آزاد جریان است که بسیار پیچیده و غیراقتصادی است. یکی از انواع معادله های مورد استفاده در سرریزها، استفاده از مدل معادله های میانگین عمقی یا به عبارت دیگر معادله های آبهای کم عمق هستند که از انتگرالگیری معادله های ناویر-استوکس در عمق و اعمال شرایط مرزی سطح و بستر منتج میشوند. معادله های میانگین عمقی که بنام معادله های آبهای کم عمق نیز معروفند، به طور عمده برای شبیهسازی جریاناتی که مقدار سرعت در عمق جریان ثابت و نیز توزیع فشار در عمق آنها هیدرواستاتیک باشد کاربرد دارند. به علت پیچیدگی معادله های و نیز عدم وجود جواب دقیق، تاکنون روش های عددی متفاوتی برای حل معادله های حاکم بر پدیده های فیزیکی ابداع شده است. یکی از جدیدترین این روش ها مجموعه روش های بدون شبکه است که در دو دهه اخیر برای حل معادله های دیفرانسیل معرفی شده است که هرکدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. گسستهسازی مسأله در بسیاری از روش های بدونشبکه به معادله های انتگرالی منجر می شود که حل آنها نیازمند انتگرالگیری عددی و معرفی نقاط گوس و وزنهای مربوط همراه با شبکهبندی است. در این مقاله روش حداقل مربعات گسسته برای حل معادله های آبهای کم عمق به کار گرفته می شود. ازحداقل مربعات گسسته در مرحله گسستهسازی معادله دیفرانسیل به منظور دستیابی به معادله های جبری و همچنین از حداقل مربعات وزنی دادهها بمنظور دستیابی به مقدارهای تابع های شکل استفاده شده است. مهمترین مزیت این روش را باید در حذف مراحل انتگرالگیری از روال محاسبه ماتریسهای ضریب ها و همچنین پشتوانه بدونشبکه بودن آن در مفهوم واقعی دانست. درست یابی روش با تحلیل عددی جریان روی سرریز یکی از سدهای کشور و مقایسه آن با نتیجه های مربوط به سرعت و تراز آب در مدل فیزیکی انجام شده است.
مقاله پژوهشی
معماری
موسی مظلوم
چکیده
در این مقاله اثر میکروسیلیس روی ویژگی های مکانیکی کوتاه مدت بتن های با مقاومت زیاد مورد بحث قرار میگیرد. امروزه با توجه به اینکه استفاده از میکروسیلیس در بتن های با مقاومت زیاد بسیار رایج گشته است، دانستن اثر این ماده روی ویژگی های متفاوت بتن بسیار حائز اهمیت است. ارتباط بین مقاومت، مدول الاستیسیته سکانتی و مدول الاستیسیته بازگشتی ...
بیشتر
در این مقاله اثر میکروسیلیس روی ویژگی های مکانیکی کوتاه مدت بتن های با مقاومت زیاد مورد بحث قرار میگیرد. امروزه با توجه به اینکه استفاده از میکروسیلیس در بتن های با مقاومت زیاد بسیار رایج گشته است، دانستن اثر این ماده روی ویژگی های متفاوت بتن بسیار حائز اهمیت است. ارتباط بین مقاومت، مدول الاستیسیته سکانتی و مدول الاستیسیته بازگشتی یکی از این مورهاست که در این تحقیق به آن پرداخته شده است. مورد دیگر تاثیر طول دوره نگهداری مرطوب روی مقاومت دراز مدت این بتن ها بوده است. در کارهای آزمایشگاهی انجام شده در این پژوهش نسبت آب به مصالح سیمانی و مقدارکل مصالح سیمانی به ترتیب برابر 35/0 و 500 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته شدهاند. درصد میکروسیلیس جایگزین سیمان برابر0، 6، 8، 10 و 15 درصد بوده است. مقاومت 28 روزه بتن های مورد بحث نیز بین 58 تا 70 مگاپاسکال بودهاند. برای مطالعه اثر شرایط نگهداری روی میزان مقاومت دراز مدت این نوع بتن ها، مقاومت 400 روزه نمونه های نگهداری شده در شرایط اشباع تا زمان آزمایش با نمونه های نگهداری شده در این شرایط به مدت 7 روز مقایسه گشتهاند. نتیجه به دست آمده در این خصوص آن است که عمل آوری طولانی تاثیر چندانی بر روی مقاومت دراز مدت بتن های دارای میکروسیلیس ندارد. این موضوع در مورد بتن های بدون میکروسیلیس این تحقیق درست نیست. تحقیقات انجام شده در خصوص یافتن ارتباط بین مقاومت و مشخصههای مدول الاستیسیته و مدول الاستیسیته بازگشتی نیز نشان دهنده ی این موضوع است که مدل پیشنهاد شده به وسیله ی آیین نامه ACI 318 به خوبی این رابطه ها را در بتن های با مقاومت زیاد مشابه این تحقیق پیش بینی میکند.
مقاله پژوهشی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
سید باقر حسینی؛ حمیدرضا عظمتی؛ محمد باقری
چکیده
فضاهای باز شهری و محلات شهری معاصر با ویژگی های جسمی و روانی دانش آموزان دختر و پسر ایرانی سازگاری کافی ندارند. محدودیت سرانه فضاهای آموزشی مدارس, محدودیت کمی و کیفی خانه های مسکونی معاصر و رواج الگوهای زندگی ماشینی سلامت محیطی دانش آموزان را تهدید می کند. بروز نشانه هایی چون وابستگی زیاد دانش آموزان به حمل و نقل سواره از ...
بیشتر
فضاهای باز شهری و محلات شهری معاصر با ویژگی های جسمی و روانی دانش آموزان دختر و پسر ایرانی سازگاری کافی ندارند. محدودیت سرانه فضاهای آموزشی مدارس, محدودیت کمی و کیفی خانه های مسکونی معاصر و رواج الگوهای زندگی ماشینی سلامت محیطی دانش آموزان را تهدید می کند. بروز نشانه هایی چون وابستگی زیاد دانش آموزان به حمل و نقل سواره از خانه تا مدرسه, ساخت مدارس فاقد فضاهای باز مطلوب, گسترش آپارتمان نشینی و مسکن حداقل فاقد حیاط و فضاهای باز مسکونی مطلوب, تماشای مداوم تلویزیون, استفاده مفرط از رایانه, الگوهای تغذیه ناسالم و شیوع پدیده هایی چون اضافه وزن و چاقی, جامعه گریزی و افسردگی برخی از دانش آموزان تاییدی بر مسأله سلامت محیطی دانش آموزان هستند. در چنین وضعیتی بهسازی محیط های شهری و فضاهای بازمحله به منظور تغییر برخی از الگوهای ناسالم ادراکی و رفتاری دانش آموزان می تواند موثر باشد. نوشتار حاضر سعی دارد برخی از قابلیت های برنامه ریزی و طراحی محیطی محلات مسکونی سازگار با رشد وسلامت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان دانش آموز را معرفی نماید. برنامه ریزی و طراحی مسیرهای پیاده و دوچرخه از خانه تا مدرسه, مکان یابی مناسب و طراحی مدارس اجتماعی, برنامه ریزی و طراحی شبکه های دسترسی و پیاده روهای متصل محلی, برنامه ریزی و طراحی به منظور جلوگیری از وقوع جرم در محله,آرام سازی ترافیکی و گسترش ایمنی و آرامش محله, بهسازی و توسعه بوستان های همسایگی و محله, طراحی خیابان های محلی زیبا با طراحی محیطی و مبلمان و چشم انداز های طبیعی و ردیف های درختان خیابانی, گسترش کاربری های مختلط و متنوع محلی و کنترل تراکم سکونتی متوسط به منظور افزایش دسترسی به خدمات مورد نیاز دانش آموزان و تعامل اجتماعی- محلی دانش آموزان از راهکارهای عملی پیشنهادی است. همچنین گسترش تحقیقات تخصصی بین رشته ای برنامه ریزان و طراحان محیط و حمل ونقل با متخصصان رشد و سلامت عمومی دانش آموزان از زمینه های پژوهشی پیشنهادی می باشند.
مقاله پژوهشی
معماری
شهریار شیروانی مقدم؛ حمید نور علیزاده؛ امیر حسین خدادای
چکیده
از نظر کاربران مخابرات سیار سلولی، قطع اجباری یک مکالمه در حال انجام نامطلوبتر از انسداد و رد درخواستهای آغازین ارتباط می باشد. طرحهای مختلف اولویت بندی ترافیکی به دنبال کاهش قطع اجباری مکالمات نیازمند تعویض کانال می باشند. در این مقاله ضمن بررسی و ارائه روشهای مرسوم بدون اولویت بندی، با صف بندی FIFO[1] و MBPS[2]، با کانال رزرو شده و ترکیبی ...
بیشتر
از نظر کاربران مخابرات سیار سلولی، قطع اجباری یک مکالمه در حال انجام نامطلوبتر از انسداد و رد درخواستهای آغازین ارتباط می باشد. طرحهای مختلف اولویت بندی ترافیکی به دنبال کاهش قطع اجباری مکالمات نیازمند تعویض کانال می باشند. در این مقاله ضمن بررسی و ارائه روشهای مرسوم بدون اولویت بندی، با صف بندی FIFO[1] و MBPS[2]، با کانال رزرو شده و ترکیبی با صف بندی و کانال رزرو شده، یک سیستم مخابرات سیار سلولی با در نظر گرفتن دو نوع درخواست آغازین ارتباط و در حال ارتباط نیازمند تعویض کانال، شبیه سازی شده و نتایج حاصل از شبیه سازی روشهای مختلف با توجه به معیارهای ارزیابی مرسوم "احتمال قطع اجباری" و "احتمال راه بندان" استخراج گردیده و مقایسه ای بین این روشها صورت گرفته است. نتایج حاصل از شبیهسازیهای ارائه شده در این تحقیق نشان می دهند که روش صف بندی MBPS بهتر از FIFO و این دو روش در عین داشتن احتمال راه بندان مطلوب، به مراتب احتمال قطع اجباری کمتری نسبت به روش بدون اولویت بندی دارند. روش ترکیبی نیز بهتر از روش کانال رزرو شده عمل می نماید زیرا هم مزایای روش کانال رزرو شده را دارد و هم دارای صفهای طولانی نیست. نتایج این تحقیق در انتخاب روش مناسب و در نظر گرفتن پارامترهای کلیدی هر روش نظیر طول صف در روشهای صف بندی و تعداد کانالهای رزرو شده در روشهای مبتنی بر کانال رزرو شده، مفید خواهند بود. [1]. First In First Out [2]. Measurement Based Prioritization Scheme
مقاله پژوهشی
معماری
عباس راستگو؛ کامران اژدری؛ مهدی احمدی
چکیده
تعیین ضریب شدت تنش پارامتر اصلی در طراحی مخازن است و آنچه که در مکانیک شکست خطی، کنترل کننده رفتار ترک است مقدار ضریب شدت تنش است. روش های متفاوتی برای تخمین این مقدار وجود دارد. روش تابع وزنی به عنوان یکی از روش های تخمین ضریب شدت تنش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله تابع وزنی بر مبنای تخمین تابع جابجایی ترک ...
بیشتر
تعیین ضریب شدت تنش پارامتر اصلی در طراحی مخازن است و آنچه که در مکانیک شکست خطی، کنترل کننده رفتار ترک است مقدار ضریب شدت تنش است. روش های متفاوتی برای تخمین این مقدار وجود دارد. روش تابع وزنی به عنوان یکی از روش های تخمین ضریب شدت تنش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله تابع وزنی بر مبنای تخمین تابع جابجایی ترک با استفاده از مدل سازی در نرم افزار در یک هندسه خاص لوله توپ به دست آورده شده است. سپس با استفاده از تابع وزنی، ضریب شدت تنش و عمر خستگی لوله توپ در حالت وجود اتوفریتاژ با استفاده از رفتار واقعی ماده به دست آمده و با نتیجه های موجود مقایسه شده است. روش ارایه شده در این مقاله یک روش کلی بوده که برای هر هندسه مخزن با هر تعداد ترک داخلی یا خارجی و هر طول نسبی ترک قابل اعمال است.
مقاله پژوهشی
آموزش علوم
سعید علیایی؛ شهرام محمد نژاد
چکیده
از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون ...
بیشتر
از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون فرکانس و فاصله یاب لیزر فاز تغییر. در این مقاله طراحی ، پیاده سازی و / یا شبیه سازی سه سیستم از این دست ارائه شده و ویژگی های آنها از دهه 1970 استفاده از یابهای مبتنی بر لیزر به بخشی ضروری در بسیاری از سیستمهای نظامی و داخلی تبدیل شده است. با توجه به نیازها و شرایط ، انواع مختلفی از اینگونه سیستم ها ایجاد شده و فن آوری های آنها با نیازهای محلی سازگار شده است. اندازه گیری فاصله یا جابجایی در محدوده متوسط عمدتا به سه گروه تقسیم می شود. زمان پرواز ، موج مداوم مدولاسیون فرکانس و فاصله یاب لیزر فاز تغییر. در این مقاله طراحی ، پیاده سازی و / یا شبیه سازی سه سیستم از این دست ارائه شده و ویژگی های آنها را با هم مقایسه می کنیم.را با هم مقایسه می کنیم.
مقاله پژوهشی
معماری
علی اکبر رمضانیان پور؛ عباس حق اللهی؛ علیرضا پورخورشیدی
چکیده
ساییدگی کف بتن های صنعتی یک مشکل اساسی است که باعث پایین آمدن عمر آنها می شود. تلاش شده است تا مقاومت در برابر سایش بتن با مقاومت فشاری آن مرتبط شود. با این وجود عوامل دیگری نیز وجود دارد که در مقاومت در برابر سایش بتن موثر است. در این مطالعه ، چندین مخلوط بتونی حاوی انواع مختلف سیمان ، سنگدانه ، مواد افزودنی و مواد افزودنی مانند دود سیلیس ...
بیشتر
ساییدگی کف بتن های صنعتی یک مشکل اساسی است که باعث پایین آمدن عمر آنها می شود. تلاش شده است تا مقاومت در برابر سایش بتن با مقاومت فشاری آن مرتبط شود. با این وجود عوامل دیگری نیز وجود دارد که در مقاومت در برابر سایش بتن موثر است. در این مطالعه ، چندین مخلوط بتونی حاوی انواع مختلف سیمان ، سنگدانه ، مواد افزودنی و مواد افزودنی مانند دود سیلیس و استایرن لاستیک بوتادین (S.B.R) پلیمر برای ارزیابی مقاومت در برابر سایش آنها ساخته شد. تمام نمونه های بتنی مطابق با روش های استاندارد استاندارد ASTM و EN برای عمل سایش مورد آزمایش قرار گرفتند. بر اساس داده های به دست آمده از آزمایشات ، یک مدل تجربی برای ارزیابی مقاومت در برابر سایش بتن های مختلف ارائه شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که ترکیب ذرات سیلیس ، پلیمر S.B.R و مصالح گرانیتی در بتن باعث بهبود مقاومت در برابر سایش می شود. مدل ریاضی پیشنهادی قادر به پیش بینی مقاومت در برابر سایش بتن است و راهنمایی برای انتخاب مواد جهت تولید بتن با دوام بیشتر در هنگام قرار گرفتن در معرض سایش فراهم می کند.
مقاله پژوهشی
معماری
علی اکبر رمضانیانپور؛ وحید شاه حسینی؛ آ نیلفروشان
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر رفتار باندینگ بستر بتونی و مواد ترمیم شده است. سه ماده تعمیر سیمانی متفاوت یا اصلاح شده با سیمان و سه زبری سطح مورد بررسی قرار گرفت. مواد ترمیمی ملات معمولی ، ملات سیمانی اصلاح شده توسط دود سیلیس و ملات سیمانی اصلاح شده توسط لاتکس لاستیکی بوتادین استایرن بودند. سطح آماده سازی سطح صاف ، سطح خشن و چسب رزین اپوکسی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر رفتار باندینگ بستر بتونی و مواد ترمیم شده است. سه ماده تعمیر سیمانی متفاوت یا اصلاح شده با سیمان و سه زبری سطح مورد بررسی قرار گرفت. مواد ترمیمی ملات معمولی ، ملات سیمانی اصلاح شده توسط دود سیلیس و ملات سیمانی اصلاح شده توسط لاتکس لاستیکی بوتادین استایرن بودند. سطح آماده سازی سطح صاف ، سطح خشن و چسب رزین اپوکسی به عنوان ماده اتصال دهنده بود. روش مورد استفاده برای ارزیابی استحکام باند ، آزمون کشش بود. تأثیر هدایت الکتریکی مواد ترمیم کننده با استفاده از تست نفوذپذیری سریع کلرید انجام شد. سرانجام ، عملکرد چسب ها با توجه به مقاومت باند و هدایت الکتریکی مورد بررسی قرار گرفت.نتایج به دست آمده از این آزمایشات نشان داد که زبری سطح بستر تأثیر اصلی در عملکرد پیوند بین چسب و بتن دارد. در استحکام باندینگ بین مواد مختلف تعمیر کننده تفاوت زیادی وجود ندارد ، اما با توجه به هدایت الکتریکی ، ملات های اصلاح شده سیمانی مواد بهتری برای استفاده در محیط های خورنده برای افزایش طول عمر سازه های تعمیر شده هستند.