مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
شهرام احمدی؛ علی شکوه فر؛ محمد رضا ابوطالبی؛ آرش رضایی
چکیده
آلیاژهای آلومینیم- لیتیم از جمله آلیاژهای فوق سبک و کارپذیر بوده که با توجه به مدول الاستیک بالاتر و وزن مخصوص کمتر، جایگزین برخی از آلیاژهای هوایی (مثل گروههای 2000و7000) شده اند. افزایش خواص مکانیکی این آلیاژها با استفاده از روشهای مختلف حرارتی – مکانیکی (Thermo Mechanical) همواره مدنظر محققان بوده است. ایجاد مناطق GP از طریق انجام فرایندهای ...
بیشتر
آلیاژهای آلومینیم- لیتیم از جمله آلیاژهای فوق سبک و کارپذیر بوده که با توجه به مدول الاستیک بالاتر و وزن مخصوص کمتر، جایگزین برخی از آلیاژهای هوایی (مثل گروههای 2000و7000) شده اند. افزایش خواص مکانیکی این آلیاژها با استفاده از روشهای مختلف حرارتی – مکانیکی (Thermo Mechanical) همواره مدنظر محققان بوده است. ایجاد مناطق GP از طریق انجام فرایندهای پیرسازی دمای پایین تاثیر زیادی بر خواص فیزیکی و مکانیکی آلیاژهای آلومینیم- لیتیم دارد. در این تحقیق در بخش اول آزمایشها، با انجام عملیات پیرسازی طبیعی و پیرسازی مصنوعی در دمای 100 درجه سانتی گراد، چگونگی تشکیل و تاثیر این مناطق بر خواص آلیاژ بررسی شده است. در بخش دوم آزمایشها رسوب فاز T1 در خلال پیرسازی و تاثیر کارسرد بر زمان بهینه فرایند پیرسازی در دماهای °C150 و °C190 برای یک نمونه ورق آلیاژ آلومینیم - مس– لیتیم بررسی گردیده است. نتایج نشان میدهد که تشکیل نواحی GP در ساختار سبب افزایش سختی، استحکام و مقاومت ویژه آلیاژ شده و با انجام فرایند پیرسازی در دمای بالاتر و تشکیل رسوبهای پایدار، روند افزایش سختی و استحکام ادامه یافته ضمن اینکه مقاومت ویژه آلیاژ کاهش می یابد. مشخص گردید که تغییر سطح انرژی در محدوده Cº250 تا Cº300 مربوط به رسوب فاز T1 و تغییر سطح انرژی در محدوده دمای Cº450 تا Cº530 در اثر انحلال آن در ساختار آلیاژ می باشد. انرژی اکتیواسیونهای تشکیل و انحلال فاز T1 در این تحقیق به ترتیب (kj/mol)1/122 و(/mol(kj3/130 محاسبه گردید که این مقادیر برابر با انرژی اکتیواسیون نفوذ عناصر سازنده این فاز (مس و لیتیم) در ساختار شبکه آلومینیم می باشد.
مقاله پژوهشی
معماری
محمد زمان کبیر؛ امیر ابریشم فروشان اصل؛ مهدی خانعلی پور
چکیده
استفاده از پانلهای پیش ساخته یک از روشهای نوین احداث بنا می باشد که اخیرا در ساخت دیوارهای داخلی و خارجی، باربر و جداکننده و نیز به عنوان کف طبقات در ساخت و ساز کاربری دارند.این سیستم شامل دو لایه شبکه مفتول جوش شده می باشد که در دو سوی یک لایه پلی استایرن قرار داده شده و توسط برش گیرهایی به یکدیگر متصل می شوند. در مرحله بعد روی این مفتولها ...
بیشتر
استفاده از پانلهای پیش ساخته یک از روشهای نوین احداث بنا می باشد که اخیرا در ساخت دیوارهای داخلی و خارجی، باربر و جداکننده و نیز به عنوان کف طبقات در ساخت و ساز کاربری دارند.این سیستم شامل دو لایه شبکه مفتول جوش شده می باشد که در دو سوی یک لایه پلی استایرن قرار داده شده و توسط برش گیرهایی به یکدیگر متصل می شوند. در مرحله بعد روی این مفتولها بتن شاتکریتی پاشیده شده و سپس سطح پرداخت می شود. کاربرد پانلهای 3D با توجه به اهمیت سبک سازی، بهینه سازی و صرفه جویی مصرف سوخت در حال افزایش می باشد. در این مقاله سیستم ترکیبی قاب فولادی و پانلهای سبک پیش ساخته در حالت فاصله دار با قاب تحت بارگذاری سیکلی مورد تحلیل عددی و آزمایشگاهی قرار گرفته است. ستونهای قابهای مورد استفاده 2IPE120 و تیرها IPE120 می باشد و دیوار دارای ارتفاع 120 سانتیمتر ، عرض 64 سانتیمتر و ضخامت 14 سانتیمتر می باشد که دولایه بتن به ضخامت 4 سانتیمتر و یک لایه پلی استایرن به ضخامت 6 سانتیمتر را شامل می گردد. تحلیل عددی به کمک نرم افزار Perform انجام شده است و در مرحله بعد شکل پذیری حاصل از تحلیل عددی و آزمایشگاهی با هم مقایسه می شود. ترکیب سیستم پانل 3D با قاب خمشی باعث افزایش سختی و مقاومت جانبی سازه خواهد شد.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
زهرا نصیری قیداری؛ حمید لسانی؛ احمد دارابی؛ فرید توتونچیان
چکیده
موتور هیسترزیس آهنربای دائم مزایای هردو موتورهای هیسترزیس و آهنربای دائم را دارد. این موتور، برای کاربردهای خودرو برقی، پمپهای کمپرسور، رباتها و درایوهای صنعتی دقیق، نظیر سیستمهای ناوبری اینرسی و ثبتکنندههای ویدئویی که به عملکرد نرم، بیسر و صدا با راندمان بالا، احتیاج دارند، بسیار مناسب است. در این ...
بیشتر
موتور هیسترزیس آهنربای دائم مزایای هردو موتورهای هیسترزیس و آهنربای دائم را دارد. این موتور، برای کاربردهای خودرو برقی، پمپهای کمپرسور، رباتها و درایوهای صنعتی دقیق، نظیر سیستمهای ناوبری اینرسی و ثبتکنندههای ویدئویی که به عملکرد نرم، بیسر و صدا با راندمان بالا، احتیاج دارند، بسیار مناسب است. در این مقاله به مدلسازی و شبیهسازی این موتور میپردازیم. ابتدا معادله های دینامیکی موتور را با در نظر گرفتن اثر فوکو استخراج میکنیم و سپس معادله های حالت آن را برای شبیهسازی در محیط SIMULINK/MATLAB ارایه می کنیم. در نهایت نتیجه های حاصل از شبیهسازی را با نتیجه های روش عددی و المان محدود مقایسه میکنیم. این مقایسه، تطابق خوب این نتیجه های را با هم نشان میدهد. روش ارایه شده در این مقاله به لحاظ زمانی، سریعتر از روش المان محدود است و از دقت قابل قبولی برخوردار است.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
احمدرضا دور اندیش؛ غلامحسین پایگانه؛ سیروس آقانجفی؛ غلامحسین دهقان
چکیده
هدف از ارایه این مقاله بررسی روش طراحی یک میکرو قید است که با عملکرد مناسب ،بتواند با توجه به پارامترهای مهم زمان عکس العملی و نیروی مناسب، یک میکرو قطعه را به صورت خودکار گرفته و بعد از انجام مراحل کاری مختلف که روی قطعه انجام می شود. قطعه را رها سازد و برای گرفتن قطعه بعدی آماده باشد. استفاده از فناوری CMOS در طراحی دیوار های قید ...
بیشتر
هدف از ارایه این مقاله بررسی روش طراحی یک میکرو قید است که با عملکرد مناسب ،بتواند با توجه به پارامترهای مهم زمان عکس العملی و نیروی مناسب، یک میکرو قطعه را به صورت خودکار گرفته و بعد از انجام مراحل کاری مختلف که روی قطعه انجام می شود. قطعه را رها سازد و برای گرفتن قطعه بعدی آماده باشد. استفاده از فناوری CMOS در طراحی دیوار های قید و بکارگیری فناوری SMA در طراحی نگهدارنده قید و جایگزین کردن آن به جای دیگر طرح های موجود در بهینه کردن توان مصرف انرژی و زمان عکس العملی،همچنین تلفیق دو فناوری اخیر نقش اساسی در این مقاله را بر عهده دارد. در ادامه به بررسی طرح مذکوراز طریق مدل سازی محرک بر اساس سیستم جرم و فنر پرداخته و با استفاده از نرم افزارهای ریاضی، معادلات تحلیلی حرکت محرک را بر اساس زمان استخراج می شود چنان که بتوان به صورت پارامتری زمان تغییر شکل محرک را محاسبه نمود.
مقاله پژوهشی
معماری
سعید علی محمدی؛ فخرالدین علی مرادی؛ ابراهیم جباری
چکیده
یکی از مهمترین ارکان مدلهای بهینهسازی بهرهبرداری از مخازن چند منظوره، تعریف یک تابع جریمه یا خسارت میباشد. بدلیل تنوع اهداف بهرهبرداری و پیچیدگی سیستم، اغلب بجای استفاده از توابع سود و هزینه، که تنها برخی اهداف را مدنظر قرار میدهند، از توابع جایگزین استفاده مینمایند. این توابع بصورت مجموع چند عبارت میباشند که جریمه یا ...
بیشتر
یکی از مهمترین ارکان مدلهای بهینهسازی بهرهبرداری از مخازن چند منظوره، تعریف یک تابع جریمه یا خسارت میباشد. بدلیل تنوع اهداف بهرهبرداری و پیچیدگی سیستم، اغلب بجای استفاده از توابع سود و هزینه، که تنها برخی اهداف را مدنظر قرار میدهند، از توابع جایگزین استفاده مینمایند. این توابع بصورت مجموع چند عبارت میباشند که جریمه یا خسارت متناظر با انحراف از مقادیر مطلوب (نیازها) را منعکس مینمایند. در اینصورت یکی از مهمترین مراحل تدوین مدل بهینهسازی، تعیین ضرایب و توانهای (پارامترهای) این توابع است. در این مقاله از یک مدل برنامهریزی پویای استوکستیک (SDP) جهت بهینهسازی بهرهبرداری از یک مخزن چند منظوره استفاده شده است. بکمک این مدل، پارامترهای تابع خسارت از طریق تحلیل حساسیت مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. بدین منظور معیارهای اعتمادپذیری، برگشتپذیری، و آسیبپذیری بکار گرفته شدهاند. بررسیها نشان میدهد که حساسیت این پارامترها به تغییرات توان توابع به مراتب بیشتر از ضرایب توابع است.
مقاله پژوهشی
معماری
مهدی حسینی
چکیده
نفوذپذیری یک خصوصیت خیلی مهم در سنگها است و جریان سیال در داخل سنگها را کنترل میکند. در اکثر سلولهای موجود در آزمایشگاههای مکانیک سنگ آب در امتداد محور نمونه استوانه ای شکل حرکت می کند. این سلولها برای تعیین نفوذپذیری طولی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سیال به صورت شعاعی در سنگهای اطراف چاههای آب و نفت نفوذ می کند. هدف ...
بیشتر
نفوذپذیری یک خصوصیت خیلی مهم در سنگها است و جریان سیال در داخل سنگها را کنترل میکند. در اکثر سلولهای موجود در آزمایشگاههای مکانیک سنگ آب در امتداد محور نمونه استوانه ای شکل حرکت می کند. این سلولها برای تعیین نفوذپذیری طولی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سیال به صورت شعاعی در سنگهای اطراف چاههای آب و نفت نفوذ می کند. هدف از این تحقیق، طراحی سلول و کالیبره کردن دستگاهی است که برای تعیین نفوذپذیری شعاعی سنگ به کار می رود. برای بررسی عملکرد دستگاه آزمایش چندین آزمایش بر روی یک سنگ مصنوعی به نام CPIR09 و همچنین سنگ تراورتن انجام گردید. نتایج آزمایشها نشان می دهد دستگاه آزمایش از عملکرد خوبی برخوردار است. همچنین به کمک این دستگاه آزمایش امکان اندازه گیری مدول حجمی مواد تشکیل دهنده سنگ وجود دارد.
مقاله پژوهشی
معماری
محمود یحیایی؛ مسعود مرادی
چکیده
با توجه به هدف آیین نامه 2800 ،که تأمین ایمنی جانی در سطح خطر 1 می باشد و نیز پیشرفتی که در روش طراحی بر اساس عملکرد و تدوین آیین نامه های جدید طراحی صورت گرفته ، در این تحقیق سعی شده است سازه های فولادی نامتقارن در یک جهت دارای بادبند هم محور که براساس استاندارد 2800 ویرایش سوم و مبحث دهم مقررات ملی طراحی شده اند از منظر طراحی بر اساس عملکرد ...
بیشتر
با توجه به هدف آیین نامه 2800 ،که تأمین ایمنی جانی در سطح خطر 1 می باشد و نیز پیشرفتی که در روش طراحی بر اساس عملکرد و تدوین آیین نامه های جدید طراحی صورت گرفته ، در این تحقیق سعی شده است سازه های فولادی نامتقارن در یک جهت دارای بادبند هم محور که براساس استاندارد 2800 ویرایش سوم و مبحث دهم مقررات ملی طراحی شده اند از منظر طراحی بر اساس عملکرد و ضوابط دستور العمل بهسازی ایران بررسی شده و مشخص گردد آیا این ساختمانها اهداف استاندارد 2800 ویرایش سوم را در سطح خطر یک تأمین می کنند یا خیر. بدین منظور 12 ساختمان فولادی دارای سیستم بادبند هم محور در گروههای 5، 8 ، 11 و 14 طبقه با خروج از مرکزیت های سختی نسبت به مرکز جرم 0 ، 10و 20 درصد که ناشی از جابجایی بادبندها در یک جهت می باشد ، مورد تحلیل و مطالعه قرار گرفته اند .در مرحله ارزیابی عملکرد، نتایج تحلیل غیر خطی استاتیکی و دینامیکی ساختمان ها شامل تغییر مکان نسبی طبقات، تعیین نقطه عملکرد سازه، تغییر شکل های خمیری مهاربندهای فشاری وکششی و نسبت نیرو به ظرفیت ستونها با معیارهای پذیرش، مقایسه شده و سطح عملکرد ساختمانها و اجزای آن تعیین شده است .نتایج نشان می دهد، سازه های منظم و نا منظم 11 و14 طبقه، سطح عملکرد ایمنی جانی را در سطح خطر1 تأمین می کنند. این مساله تقریبا در مورد سازه های 8 طبقه نیز صدق می کند لیکن در سازه های 5 طبقه به خصوص در جهت متقارن ضعفهایی مشاهده شده که برای تامین سطح عملکرد ایمنی جانی نیاز به رفع این نواقص می باشد.