فصلنامه علمی
کاربرد فناوری های نوظهور در آموزش
بررسی کاربرد فناوری‌ نوین متاورس در آموزش و یادگیری: یک مرور نظام‌مند

حامد عباسی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 287-310

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9818.2904

چکیده
  پیشینه و اهداف:  پژوهش حاضر با هدف بررسی کاربرد فناوری‌ نوین متاورس در آموزش و یادگیری جهت توسعه، تسهیل و کاربردی‌سازی آن در آموزش صورت گرفت. مسأله‌ی پژوهش، چگونگی امکان‌پذیر شدن ناممکن‌های واقعی در آموزش و یادگیری به صورت شهودی و نقش متاورس در این زمینه، میزان موفقیت پژوهش‌های آموزشی صورت گرفته و دلایل علمی و پژوهشی آن‌ها ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
تأثیر آموزش نقشه مفهومی مبتنی بر تحلیل فرآیند شبکهای (ANP) و سخنرانی بر مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان

زهرا رویتوند غیاثوند؛ ولی‌اله فرزاد؛ بهرام صالح صدق پور؛ آنیتا باغداساریانس؛ علی رضا کرمی گزافی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 311-328

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9954.2920

چکیده
  پیشینه و اهداف: به تناسب گسترش مهارت‌های گوناگون در زندگی، یادگیری و آموزش هر جامعه‌ای نیاز به ارتقاء کمّی و کیفی دارد. در شرایط کنونی گسترش سریع تکنولوژی باعث تغییر در چگونگی یادگیری شده است و جهت افزایش یادگیری، کسب دانش و اطلاعات و مهارت‌های مرتبط با آن، از روش‌های مختلف تدریس و آموزش استفاده می‌شود که بر دانش افراد تأثیرگذار ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
تأثیر گیمیفیکیشن (بازی وارسازی) بر ارتقاء سواد زیست محیطی دانش آموزان

منیژه احمدی؛ سیده فاطمه نورانی؛ سپیده حسینی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 683-694

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9713.2891

چکیده
  پیشینه و اهداف: بحران ­های زیست محیطی تهدیداتی برای تمامی موجودات و تعادل طبیعت می ­باشند که ریشه آنها فعالیت انسانی است. بنابراین تغییر فعلی رفتار انسان از طریق آموزش، قادر به برطرف نمودن مشکلات زیست محیطی خواهد بود. هدف از آموزش محیط زیست؛ افزایش حساسیت افراد نسبت به رویدادها و تغییرات محیط فیزیکی، زیستی، اجتماعی، اقتصادی، اجتماعی ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای نظریه بازی در فضای آموزش و یادگیری با استفاده از روش تصمیم‌گیری BWM

سیده فاطمه نورانی؛ محمد سرکانی؛ زهرا کریمی

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 371-390

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9311.2828

چکیده
  موقعیت‌هایی مانند رقابت و مشارکت را به صورت ریاضی مدل کرده و نتایج آنها را پیش‌بینی کند. نکته کلیدی در نظریه بازی این است که سود طرفین رقابت یا مشارکت وابسته به تصمیمات یکدیگر است. فضای آموزش و یادگیری یک فضای انکارناپذیر از تعاملات بین یادگیرندگان، مدرسان  و کارکنان آموزشی است، که با مدل کردن تعامل این افراد می­توان به تحلیل ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
اثربخشی آموزش ریاضی مبتنی بر واقعیت افزوده در فضای مجازی بر یادگیری مادام‌العمر و اشتیاق تحصیلی دانشجو معلمان

مرجان معیری

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 87-102

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8429.2666

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یکی از اساسی‌ترین امور در امر آموزش و یادگیری، استفاده از فناوری در محیط‌های آموزشی است. با استفاده از فناوری روز دنیا، می‌توان تا حد چشم‌گیری سطح یادگیری را ارتقا داد و درنتیجه سطح آگاهی جامعه را بالا برد. واقعیت افزوده، به‌عنوان یکی از راه‌های آموزش از راه دور، با شبیه‌سازی دنیای واقعی به‌صورت پویانمایی، ...  بیشتر

تحلیل محتوای آموزشی
واکاوی تأثیر آموزش کتاب تفکر و سواد رسانه ای بر توانایی مصرف بهینه رسانه و تحلیل نقادانه پیام های آن

زهرا کتابدار؛ منصور عبدی؛ سارا رمضانی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 735-748

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7931.2597

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه، مردم دنیا با پدیده­ فراگیر شدن رسانه­ های جمعی و پیشرفت فناوری­ های جدید ارتباطی در جامعه روبه رو شده ­اند. پدیده­ای که توانسته است بخش زیادی از زندگی روزمره­ آن­ها را در بر بگیرد و به عنوان مهم­ترین راه ارتباطی آن­ها با جهان پیرامون، به همه­ حوزه ­های خصوصی و عمومی زندگی­شان، اعم از دین، ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
ارزیابی میزان شکاف دیجیتالی در آموزش متوسطه دوم شهر تبریز در شرایط کووید-19 و شناسایی عوامل مؤثر بر آن

کیومرث تقی پور؛ فیروز محمودی؛ میکائیل عباسی؛ مهری محمدی

دوره 16، شماره 3 ، تیر 1401، ، صفحه 553-570

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8541.2687

چکیده
  پیشینه و اهداف: شکاف دیجیتالی (Digital Divide) به نابرابری در عرصه­ فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) اشاره دارد. نابرابری میان افرادی که دسترسی مؤثر به فناوری دیجیتال و اطلاعات دارند و کسانی که دسترسی بسیار محدود دارند و یا دسترسی ندارند. با توجه به اینکه آموزش و پرورش ایران بدون آمادگی و برنامه ­ریزی لازم وارد عرصه­ ارائه­ آموزش در ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
انتخاب کاربردهای اینترنت اشیا (IOT) در صنعت آموزش با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیاره بهترین- بدترین

ایوب محمدیان؛ محمد بشیر صدیقی؛ محمد سرکانی

دوره 16، شماره 2 ، فروردین 1401، ، صفحه 363-386

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7414.2533

چکیده
  پیشینه و اهداف: با استقرار آموزش مبتنی بر اینترنت اشیا، دانش‌آموزان و دانشجویان می­توانند با استفاده از سنسورهای جاسازی‌شده محیط را بهتر کشف کنند. آن‌ها می‌توانند در هر زمان به محتوای آموزشی و سایر اطلاعات دسترسی پیدا کنند. معلمان همچنین می‌توانند دستگاه‌های پوشیدنی و تلفن‌های هوشمند را در کلاس‌های درس برای بهبود آموزش و یادگیری ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
شناسایی قابلیت‌های مدیریتی شبکه اجتماعی علمی دانش‌آموزی از دیدگاه متخصصان

افشین باباجانی؛ عاطفه شریف؛ محمد حسن زاده

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22061/tej.2021.7739.2568

چکیده
  پیشینه و اهداف: استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و گروه‌های سنی مختلف در حال گسترش است. با توجه به آمارهای منتشرشده، 67 درصد از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را افرادی در سنین 12 تا 17 سال تشکیل می‌دهند. این افراد در سن تحصیل و بخش عمده ایشان دانش‌آموز هستند. با توجه به فعالیت‌های اندکی که در حوزه طراحی و توسعه شبکه ...  بیشتر

فناوری آموزش
مقایسه‌ ارزشیابی سه روش آموزش مبتنی بازی، آموزش از طریق کار با نرم‌افزار تخصصی و آموزش سنتی از منظر دانشجویان

مینا رنجبرفرد؛ مهشید زندوکیلی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 635-647

https://doi.org/10.22061/tej.2021.4312.2359

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه حضور رایانه­ ها در کلاس­های آموزشی گسترش­ یافته ­است. لذا تهیه­ نرم ­افزارها و بازی­ های مناسب و انجام پژوهش ­هایی برای بررسی تأثیر آن­ها در امر آموزش و مقایسه آن­ها با روش­ آموزش سنتی (حضوری و استفاده از پاورپوینت) ضروری است. بااین­حال، ارزشیابی روش آموزش مبتنی بر بازی و روش­ آموزش از طریق ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر بازی‌وارسازی در فرآیند آموزش و یادگیری مدیریت تعارض

سید علی فارغ؛ یاسمن صفاری؛ میلاد جعفری سیسی

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 657-672

https://doi.org/10.22061/tej.2021.5672.2278

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از اجزای جدانشدنی زندگی بشر است. در حال حاضر، کتاب‌ها و رسانه‌های آموزشی تک بعدی موجود در آن‌ها همچون تصاویر، نمودارها، تابلوها و موارد مشابه در این حوزه نقشی محوری دارند. بازی‌وارسازی به عنوان پدیده‌ای نوین و بالقوه فرصت جدیدی را به محدوده فن‌آوری‌های آموزشی اضافه می‌کند که در آن مفاهیم آموزشی به‌وسیله ...  بیشتر

فناوری آموزش
دیدگاه معلمین و دانشآموزان پیرامون استفاده از فناوری آموزشی در درس تربیتبدنی

امیر دانا؛ سعید قربانی؛ اعظم فتحی زادان

دوره 15، شماره 4 ، مهر 1400، ، صفحه 793-800

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4042.1986

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد فناوری و بهره ­مندی از این دانش، در آموزش تربیت­ بدنی در بین محققین علم ورزش در حال افزایش می­ باشد. اگرچه استفاده از شیوه­ های نوشتاری اولین گام در نفوذ فناوری در آموزش تربیت ­بدنی می ­باشد، با پیدایش رایانه و ظهور فناوری ­های جدید، نحوه آموزش رسانه­ای کاملا پیشرفت کرده و سبب ایجاد تعامل بین یادگیری ...  بیشتر

فناوری آموزش
اثربخشی آموزش مبتنی بر بازیگونه سازی (گیمیفیکیشن) در انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان با نارسایی ذهنی

محمد قاسمی ارگنه؛ سعید پورروستایی اردکانی؛ علیرضا محسنی؛ روح الله فتح آبادی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 429-438

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4980.2147

چکیده
  پیشینه و اهداف: ستون‌های تمدن هر جامعه بر نظام و ساختار آموزش و پرورش آن استوار است. بدون تردید سلامت، جامعیت و کارآمدی نظام آموزش و پرورش آن جامعه نیز در گرو وسعت، گستردگی، تنوع و کیفیت برنامه‌های جامع آموزشی و خدمات آموزشی مؤثری است که در مدارس عادی یا کلاس‌های ویژه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. بارها دانش‌آموزانی را دیده‌ایم ...  بیشتر

محیط یادگیری
آموزش طراحی معماری مسکونی مبتنی بر قابلیت‌های محیطی

سمیه بیطرف؛ محسن کاملی؛ بهرام صالح صدق پور

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 567-578

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6613.2421

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به گسترش مکانی- محتوایی حوزه­های دانش، توجه به رویکردهای نو در آموزش، با تأکید بر فرصت­‌ها و محدودیت­‌ها، ضروری است. بنابراین، در این مقاله ارائۀ الگوی آموزشی مناسب با رویکرد قابلیت محیطی (شامل ویژگی‌های محیطی و خصوصیات فیزیکی، فرهنگی، رفتاری و ادراکی کاربران) در سطوح مختلف، در آموزش طراحی مجموعه­های ...  بیشتر

محیط یادگیری
مقایسه تطبیقی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی در مسجد-مدرسه‌های دوره‌ تیموری و صفوی

حامد حیاتی؛ مهسا بهداروند

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 591-610

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6685.2433

چکیده
  پیشینه و اهداف: مسجد- مدرسه­ها از مراکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده است که در سرزمین‌های اسلامی به‌عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب شهری به‌شمار می­آید. حکومت­های مذهبی در ایران به­منظور آموزش امور دینی در فضایی مذهبی، به کمک زمینه فراهم شده به وسیله مسجد-آرامگاه­ها و مسجدخانقاه­ها، دست به ساخت کالبدی جدید ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
تجربه زیسته دانشجویان از عدالت در دوره‌های آموزش مجازی

اسماعیل جعفری؛ نسرین همایونی بخشایش؛ جمیله علم الهدی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 222-238

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5291.2199

چکیده
  پیشینه اهداف: امروزه، آموزش مجازی به‌عنوان یکی از کاربردهای مهم فن‌آوری‌های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیت‌های گسترده‌ای در این راستا آغاز گردیده است این امکان می‌تواند یکی از گزینه‌های مورد توجه برای پر کردن خلأهای آموزشی، در نبود دسترسی به آموزش حضوری و در نهایت ارتقای عدالت آموزشی برای افراد در مناطق روستایی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
تأثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوهای بدیعه‌پردازی و 5E در عملکرد تحصیلی هندسه دانش‌آموزان

زهرا کلانترنیا؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ محمد حسن بهزادی؛ محسن رستمی مال خلیفه؛ محمدرضا مردان بیگی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 835-846

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5931.2307

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت افراد خلا‌ق یکی از اهداف مهم نظام‌های آموزشی است. بی شک به‌کارگیری الگوهای آموزشی متناسب با محتوای آموزشی، فراهم‌کننده بستر مناسبی جهت تحقق این هدف است. الگوهای بدیعه‌پردازی و 5E منجر به افزایش خلاقیت دانش‌آموزان می‌گردند. در الگوی بدیعه‌پردازی فرد تلاش می‌کند تا با دید تازه‌ای به مسأله بنگرد و آن را به ...  بیشتر

فناوری آموزش
مطالعه‌ای پدیدارشناسانه فرآیند کسب شایستگی فناورانه معلمان ایران با هدف ارائه یک مدل بومی

افسانه حبیبی آذر؛ جواد کیهان؛ بهنام طالبی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 847-866

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6046.2326

چکیده
  پیشینه و اهداف: پژوهش­های انجام شده در موضوع کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فعالیت­های کلاس درس، نشان داده است که تلاش­های صورت گرفته و هزینه­های کلان مصرف شده در راستای توانمندسازی مهارت‌های رایانه­ای معلمان، نتوانسته است تحولات مورد نظر را در نقش و فعالیت معلمان در مدارس ایجاد کند. از این­رو، هدف پژوهش حاضر مطالعه­ی ...  بیشتر

محیط یادگیری
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر در استقبال از دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش فرش‌بافی در فرهنگسراهای شهرداری تهران

فریده کامیاب کهران؛ محمود طباطبایی؛ مجید اسدی فارسانی؛ مسعود احمدخانی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 981-990

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3719.1928

چکیده
  پیشینه و اهداف: در ادبیات صنایع دستی، هنر  فرش دستباف عبارت است از آنچه به وسیله دست از تار و پود بافته و پرزدار می‌شود. دو هزار سال فرهنگ و تمدن ایرانی و تمامی دستاوردهای فنی ایرانیان در عرصه هنرهای دستی، در فرش خلاصه میشود تا آنجا که ساختار معماری ایرانی را شبیه فرش میتوان دانست. با توجه به ارزش و اهمیت فرش دستباف و آموزش آن در ایران ...  بیشتر

کاربرد فناوری های نوظهور در آموزش
تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی

سید علی فارغ؛ میلاد جعفری سیسی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 571-582

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4656.2099

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش در زندگی بشر نقشی اساسی دارد. آموزش علوم تجربی در دوران تحصیل با اینکه از اهم موضوعاتی است که بایستی همراه با تجربه مستقیم دانش‌آموز همراه باشد، در بسیاری مواقع به دلیل محدودیت‌های مکانی، زمانی و یا ریالی تنها مبتنی بر کتب سنتی و رسانه‌های تک‌بعدی موجود در آن‌ها صورت می‌پذیرد. با گسترش فن‌آوری‌های نوین، فرصت‌های ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
مطالعه تطبیقی محتوای برنامه درسی رشته معماری با معیار روح زمانه

سارا دشت گرد؛ کاوه بذرافکن؛ حیدر جهانبخش

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 657-670

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4755.2114

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از عوامل محوری در تدریس، آموزش و یادگیری معماری، محتوا و برنامه آموزشی آنهاست. به­ نظر می­رسد آموزش معماری ایران در عدم تطابق با نیازهای جامعه و مسائل جاری آن، فراموشی ارزش­های فرهنگ ایرانی و فقدان پژوهش­های بنیادین و کاربردی روبروست و منجر به رونق گرایش به شیوه­ی زندگی، هنجارها و فرهنگ غرب شده است. یکی ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
تأثیر آموزش روش شش کلاه تفکر دوبونو در بهبود مهارت شناختی دانشجویان کشاورزی در درس کارآفرینی

بیژن ابدی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 15-26

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4233.2032

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از چالش‏های اساسی در نظام درسی آموزش عالی این است که دانشجویان از مهارت تفکر، استدلال و اندیشه‏ ورزی برخوردار نیستند. به ویژه این مسئله، در موقعیت‏‏هایی خود را نشان می‏دهد که از فراگیران انتظار می‏رود با قدرت خلاقیت و ابداع، به نقد و بازطراحی اندیشه ها و افکار قدیمی بپردازند و حتی ایده‏ ها و نظریات جدید ...  بیشتر

معماری
ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعه موردی: دانشگاه ملایر

خسرو دانشجو؛ آرش حسینی علمداری؛ محمد معینی پور

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 189-197

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3861.1952

چکیده
  پیشینه و اهداف: در روند شکل‌گیری طرح، از وظایف معمار طراح است که بر اساس تجربه و دانش خود در مواجهه با مسئله‌های طراحی پاسخ‌هایی مناسب بیابد که از معیارهای مختلف و متفاوت تأمین کننده اهداف طراحی باشد. لذا توانایی ایجاد راه‌حل جدید و ناشناخته برای مسائل که به­طور معمول به نام خلاقیت از آن یاد می‌شود، یکی از مهارت‌های بنیادی موردنیاز ...  بیشتر

محیط یادگیری
مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد–مدرسه‌های دوره قاجار

حامد حیاتی؛ فاطمه غلامی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 743-761

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3253.1843

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش از مسائل مهم موجود در هر جامعه است و نقش تعیین­کننده­ای در ارتقای سطح دانش افراد و رشد فرهنگ آن جامعه دارد. در زمان­های گذشته وظیفه و مسئولیّت مدارس، بیش­تر آموزش­های دینی بود. مدارس به منزله یکی از ارکان اصلی سازمان­های شهری به وسیلۀ قشر­های مختلفی هم­چون علماء و مدرسان، سلاطین و ثروتمندان و ... ساخته ...  بیشتر

معماری
ساخت و رواسازی و پایاسازی و هنجاریابی مقیاس اجتماع پذیری در بازار سنتی ایران به منظور ارتقا آموزش معماری

جمال الدین مهدی نژاد؛ بهرام صالح صدق پور؛ رعنا نجاری

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 536-549

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3761.1936

چکیده
  پیشینه و اهداف در ریشه­یابی بحران­های اخیر معماری معاصر، یکی از ریشه های این بحران، عدم توجه و یادگیری از معماری سنتی در سیستم آموزشی می باشد. آموزش معماری در ایران به صورت برنامه های یکنواخت مدون گردیده ، که بر معماری سایه افکنده است. برنامه­هایی ثابت و یکسان در آموزش عالی معماری، در حوزه فعالیتی معماری توجه کمی بر معماری سنتی ...  بیشتر