مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
فتانه تقی یاره؛ مولودی سیادتی؛ فاطمه عروجی
چکیده
امروزه تحقیقات زیادی در سیستمهای یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شدهاند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار میگیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم ...
بیشتر
امروزه تحقیقات زیادی در سیستمهای یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شدهاند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار میگیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی مشخص گردد. در این تحقیق پس از مشخص نمودن سبک یادگیری یادگیرندگان، محتوای آموزشی مطابق سبک مشخص شده به یادگیرنده ارائه گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد در یک گروه تفاوتهایی میان کسانیکه مطابق سبک یادگیری خود آموزش میبینند با سایرین وجود دارد؛ اما در گروه دیگر تفاوتی مشاهده نشد. هر چند این ارزیابی در یک محیط آموزشی انجام شده است، میتوان آنرا به اینصورت تعمیم داد که لحاظ نمودن مسائل پداگوژی میتواند در بالا بردن کارایی سیستمهای یادگیری الکترونیکی مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
امین رضا کمالیان؛ امیر فاضل
چکیده
در جهان پرشتاب امروزی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین روند رو به رشدی دست اندرکاران را ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، ارزیابی و مدیریت پروژههای یادگیری الکترونیکی مینماید. از روشهای پیرو عقل و منطق در یادگیری الکترونیکی امکان سنجی و بررسی پیش نیازها، ...
بیشتر
در جهان پرشتاب امروزی یادگیری الکترونیکی به عنوان یک ابزار کسب دانش، به سرعت در حال گسترش، توسعه و تحول است. چنین روند رو به رشدی دست اندرکاران را ملزم به اعمال روشهای علمی و منطقی در اجرا، ارزیابی و مدیریت پروژههای یادگیری الکترونیکی مینماید. از روشهای پیرو عقل و منطق در یادگیری الکترونیکی امکان سنجی و بررسی پیش نیازها، پیش از اجرای پروژه یادگیری الکترونیکی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی امکان اجرای پروژه یادگیری الکترونیکی و آگاهی از پیش نیازهای این نوع یادگیری در دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است. جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 میباشد و نمونه این پژوهش 332 نفر از دانشجویان انتخاب گردیدند. روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استانداردی بود که قبلاً توسط پژوهشگران دیگری مورد استفاده قرار گرفته بود. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون تی T-test) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی آمادگی نسبی دارند. به علاوه تحلیل استنباطی دادهها نشان داد که بین دانشجویان دانشکده جغرافیا و علوم تربیتی و دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری از نظر آمادگی برای شرکت در یادگیری الکترونیکی تفاوت معنیداری وجود دارد. اما در بقیه سؤالات پژوهش، تفاوت معناداری مشاهده نشد.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
مریم مشکوۃ؛ علیرضا نصیری فیروز
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی روش خود ارزشیابی به عنوان راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامر زبان انگلیسی برای دانشآموزان ایرانی است. برای دستیابی به این هدف، 60 دانشآموز پسر در دوره راهنمایی با گروه سنی 13 الی 16 سال شرکت کردند. برای همسان سازی گروهها از نظر مهارت زبانی، آزمون نلسون 1976 سری 50 اجرا شد. دانشآموزانی که تفاوت فاحشی ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی روش خود ارزشیابی به عنوان راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامر زبان انگلیسی برای دانشآموزان ایرانی است. برای دستیابی به این هدف، 60 دانشآموز پسر در دوره راهنمایی با گروه سنی 13 الی 16 سال شرکت کردند. برای همسان سازی گروهها از نظر مهارت زبانی، آزمون نلسون 1976 سری 50 اجرا شد. دانشآموزانی که تفاوت فاحشی با دیگران داشتند از این آزمون حذف شدند و انتخاب شدگان به گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. برای تعیین سطح دانش گرامری دانشآموزان نیز آزمونی انتخاب و به عنوان پیشآزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت آشکاری بین گروهها وجود ندارد. بعد از پیشآزمون، فرآیند آموزش آغاز شد. گروه کنترل، آموزش سنتی دریافت کرد و تحت ارزشیابی سنتی قرار گرفت. در صورتی که گروه آزمایش در فرآیند خود ارزشیابی شرکت کردند که به وسیلة آن دانشآموزان فعالیتهای خود را کنترل و نقاط ضعف و قدرت خود را بررسی میکردند. فرآیند خود ارزشیابی به مدت شش جلسه و طی سه ماه انجام شد. یک جلسه پس از پایان آموزش، یک پس آزمون به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد که این دو گروه از نظر آماری تفاوتی معنیدار دارند و خود ارزشیابی تأثیر مثبتی در بالا بردن دانش گرامری دانشآموزان داشته است. نتایج این مطالعه به طراحان برنامه درسی، معلمان و دانشآموزان کمک خواهد کرد تا زمان ویژهای را به فرایند خود ارزشیابی اختصاص دهند. معلمان میتوانند خود ارزشیابی را در کنار فعالیتها و روشهای دیگر در کلاس به کار برند تا دانش گرامری دانشآموزان در آموزش زبان رشد یابد.
مقاله پژوهشی
معماری
فرهنگ مظفر؛ فاطمه مهدی زاده سراج؛ سیده سمیه میرمرادی
چکیده
تغییرات ایجاد شده در نوع زندگی، کودکان را از تجارب روزانه در دنیای طبیعی جدا کرده است. میتوان گفت ارتباط کودکان و طبیعت در دنیای امروز در حال قطع شدن است و مدارس یکی از مهمترین فضاها برای برقراری دوباره این ارتباط میباشد. آنچه که این مقاله به آن پرداخته، جنبههای مختلف کارکرد طبیعت در فضاهای آموزشی است. تفاوت در این کارکردها ...
بیشتر
تغییرات ایجاد شده در نوع زندگی، کودکان را از تجارب روزانه در دنیای طبیعی جدا کرده است. میتوان گفت ارتباط کودکان و طبیعت در دنیای امروز در حال قطع شدن است و مدارس یکی از مهمترین فضاها برای برقراری دوباره این ارتباط میباشد. آنچه که این مقاله به آن پرداخته، جنبههای مختلف کارکرد طبیعت در فضاهای آموزشی است. تفاوت در این کارکردها از این نظر مورد اهمیت است که میتواند عامل مهمی در چگونگی طراحی فضاهای طبیعی و چگونگی حضور آنها در فضاهای آموزشی و در نتیجه کارآمد کردن این فضاها باشد. این مقاله قابلیتهای مختلف طبیعت در رشد، آموزش و پرورش کودک را بازشناسی کرده و به ارائه راهکارهای عملی طراحی با توجه به این قابلیتها خواهد پرداخ
مقاله پژوهشی
معماری
راضیه رضازاده؛ مهرداد میراحمدی
چکیده
مدلسازی و شبیهسازی رشد شهری، میتواند ابزار بسیار مفیدی برای تشریح روابط متقابل بین محیط انسانساخت و محیط طبیعی- به منظور کمک به تصمیمگیری برنامهریزان در شرایط پیچیده- باشد. مدل اتوماسیون سلولی، روشی کارآمد در تشریح فرایند رشد شهری، و ابزاری مفید برای ارزیابی پیامدهای اجتماعی و محیطی سناریوهای مختلف برنامهریزی ...
بیشتر
مدلسازی و شبیهسازی رشد شهری، میتواند ابزار بسیار مفیدی برای تشریح روابط متقابل بین محیط انسانساخت و محیط طبیعی- به منظور کمک به تصمیمگیری برنامهریزان در شرایط پیچیده- باشد. مدل اتوماسیون سلولی، روشی کارآمد در تشریح فرایند رشد شهری، و ابزاری مفید برای ارزیابی پیامدهای اجتماعی و محیطی سناریوهای مختلف برنامهریزی است. این مقاله به شناخت مدل اتوماسیون سلولی و کاربرد آن در شبیهسازی رشد شهری میپردازد. در بخش نخست مقاله اصول و عناصر تشکیلدهنده آن، معرفی و در بخش دوم چگونگی کار مدل اتوماسیون سلولی در شبیهسازی رشد شهری تشریح خواهد شد. هدف این مقاله، شناخت مدل اتوماسیون سلولی و چگونگی به کارگیری آن در مطالعات شهری است که نهایتاً چهارچوبی برای طراحی مدل اتوماسیون سلولی شهری ارائه مینماید؛ به نحوی که پژوهشگران بتوانند براساس آن، پدیدههای شهری را با استفاده از این رویکرد جدید، مدلسازی کنند.
مقاله پژوهشی
معماری
محمد حسین طالب پور؛ وحیدرضا کلات جاری
چکیده
روش بهینهیابی براساس الگوریتم ژنتیک (GA) از جمله روشهای مفید بهینهیابی است؛ اما کندی این فرایند بهینهیابی از طریق GA جهت نیل به نقطه بهینه و عدم شناخت دقیق پارامترها و روابط حاکم بر GA، از قبیل تعداد نسلها، نرخ پیوند، نرخ جهش، چگونگی فرایندانتخاب و .... سبب می شود تا در برخی موارد GAبهینه محلی را بیابد و در آن متوقف شود. در این ...
بیشتر
روش بهینهیابی براساس الگوریتم ژنتیک (GA) از جمله روشهای مفید بهینهیابی است؛ اما کندی این فرایند بهینهیابی از طریق GA جهت نیل به نقطه بهینه و عدم شناخت دقیق پارامترها و روابط حاکم بر GA، از قبیل تعداد نسلها، نرخ پیوند، نرخ جهش، چگونگی فرایندانتخاب و .... سبب می شود تا در برخی موارد GAبهینه محلی را بیابد و در آن متوقف شود. در این مقاله سعی شده است تا با ارائه روشی نوین، بهینه یابی سطح مقطع و توپولوژی خرپاها به نحوی انجام شود که مشکلات فوق الذکر تا حد امکان برطرف شود. به این منظور یک سیستم کامل با زیر بخش های متفاوت تحت عنوان جزیره، عمل جستجو در فضای طراحی را به عهده می گیرد. در هر جزیره عملگرها و پارامترهای متفاوت، به طور جداگانه به کار گرفته می شود. در ادامه پس از طی چند نسل مشخص، براساس نرخ مهاجرت، بهترین کروموزوم های هر جزیره به طور تناوبی به جزیره دیگر منتقل شده و جایگزین کروموزوم های ضعیف می شود. سپس بر اساس روش های پیشنهادی مطروحه، فرایند GAبراساس نتایج و روش های مناسب دنبال می شود تا بهینه عمومی با کمترین وابستگی به پارامترهای GAحاصل شود. در خاتمه با طرح و ارائه چند مثال مطرح، نتایج، مورد بررسی قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
آموزش علوم
مهرداد کازرونی؛ قاسم اعظمی راد
چکیده
در طول انجام مراحل پرسکاری در قالب مرحلهای برش، موقعیت مرکز فشار قالب، اثر مهمی در بالانس بودن عملیات پرسکاری دارد. اگر مرکز فشار قالب مرحلهای در محل مناسبی قرار نگیرد، دور لبه برش پلیسه پیدا میکند و همچنین با اعمال سایش شدیدتر باعث کاهش عمر قالب خواهد شد. در این تحقیق مدل محاسباتی و الگوریتمی ارائه میشود که غیرمتعادل بودن ...
بیشتر
در طول انجام مراحل پرسکاری در قالب مرحلهای برش، موقعیت مرکز فشار قالب، اثر مهمی در بالانس بودن عملیات پرسکاری دارد. اگر مرکز فشار قالب مرحلهای در محل مناسبی قرار نگیرد، دور لبه برش پلیسه پیدا میکند و همچنین با اعمال سایش شدیدتر باعث کاهش عمر قالب خواهد شد. در این تحقیق مدل محاسباتی و الگوریتمی ارائه میشود که غیرمتعادل بودن گشتاور را در قالب تا حد امکان بهبود بخشد. برای انجام چنین کاری به صورت خودکار، باید مرحله شناسایی قطعه نیز به صورت خودکار انجام گیرد. نرمافزار ارائه شده ابتدا قطعه ورقی را با ساختار استاندارد موجود به صورت خودکار شناسایی میکند، سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهترین چیدمان برش را به منظور کاهش گشتاور اعمالی به قالب مشخص مینماید. هدف از این کار کاهش زمان مصرفی برای تنظیم مرکز فشار در قالبهای مرحلهای برش میباشد. این نرمافزار در محیط Microsoft Visual Basic .NET 2003 تهیه شده است.