فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
خدیجه پاسبان خمری؛ محمد رضا ربیعی؛ احمد شاهورانی سمنانی؛ محسن رستمی مال خلیفه
چکیده
پیشینه و اهداف: شیوع همهگیری کووید-۱۹ و گسترش ناگهانی آموزش مجازی، چالشهای بیسابقهای را در نظامهای آموزشی، بهویژه در زمینه ارزشیابی مؤثر و دقیق، ایجاد کرد. ارزشیابی، عنصری کلیدی در فرآیند یادگیری است که بر کیفیت تدریس و یادگیری دانشآموزان تأثیر مستقیم میگذارد. در این میان، کاهش سطح یادگیری، به ویژه در درس ریاضی، به مسئلهای ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: شیوع همهگیری کووید-۱۹ و گسترش ناگهانی آموزش مجازی، چالشهای بیسابقهای را در نظامهای آموزشی، بهویژه در زمینه ارزشیابی مؤثر و دقیق، ایجاد کرد. ارزشیابی، عنصری کلیدی در فرآیند یادگیری است که بر کیفیت تدریس و یادگیری دانشآموزان تأثیر مستقیم میگذارد. در این میان، کاهش سطح یادگیری، به ویژه در درس ریاضی، به مسئلهای مهم در آموزش تبدیل شدهاست. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اجرای یک شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی طراحی شده بر یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی انجام شدهاست. سؤال اصلی پژوهش این است که آیا اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی میتواند به بهبود یادگیری ریاضی دانشآموزان کمک کند؟روشها: این پژوهش از نوع آزمایشی-تجربی است. گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل (اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی) قرار گرفت، در حالیکه گروه کنترل این مداخله را تجربه نکرد. متغیر وابسته، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی است. عوامل مداخلهگر شامل پایه تحصیلی و نوع مدرسه (تیزهوشان، شاهد و عادی) نیز در مدل آماری لحاظ شدند. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه اول استان گلستان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. نمونهای به حجم 204 نفر از دانشآموزان (گروه آزمایش) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور مقایسه و کنترل، 379 دانشآموز دختر متوسطه اول (گروه کنترل) با رعایت تناسب در نوع مدرسه انتخاب شدند.مراحل اجرا: در مرحله اول، محتوای الکترونیکی درس ریاضی توسط دبیران شرکتکننده طراحی و تولید شد. همچنین، کارگاه آموزشی برای دبیران برگزار شد تا ضمن آموزش مفاهیم ارزشیابی، چارچوب اجرای شیوهنامه، مطابق با محیط آموزش مجازی، تدوین شود. در مرحله دوم، شیوهنامه در گروههای آزمایش و کنترل اجرا و اثربخشی آن مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای توصیفی (میانگین، واریانس و ...) و آزمونهای آماری استنباطی (تحلیل کوواریانس و آزمونهای چندمتغیره و تکمتغیره) با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 27 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در گروههای آزمایش و کنترل پس از اجرای شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی وجود دارد. بهعبارت دیگر، اجرای شیوهنامه منجر به افزایش معنیدار پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد. همچنین، اثر معنیداری برای پایه تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مشاهده شد. نوع مدرسه نیز تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش مؤثر بودن شیوهنامه ارزشیابی آموزش الکترونیکی در بهبود یادگیری ریاضی دانشآموزان را تأیید میکند. استفاده از راهبردهای ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی و محتوای درس و بهکارگیری روشهای تلفیقی ارزشیابی، بهجای تکیه بر یک روش واحد، میتواند به افزایش اعتبار ارزشیابی و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمک کند. این یافتهها، پیشنهادهایی برای طراحی و اجرای نظامهای ارزشیابی مؤثرتر در آموزش الکترونیکی ارائه میدهند. اجرای شیوهنامه ارزشیابی الکترونیکی نه تنها باعث افزایش دقت و صحت ارزشیابیها میشود، بلکه با ایجاد انگیزه و تشویق دانشآموزان به یادگیری، نقش بسزایی در بهبود کیفیت آموزش دارد. روشهای ارزشیابی تلفیقی، با فراهم کردن بازخوردهای دقیق و قابل اعتماد، میتوانند به دبیران کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را شناسایی کرده و برنامههای آموزشی خود را براساس نیازهای واقعی آنان تنظیم کنند. از این رو، توصیه میشود که نظامهای آموزشی به بهرهگیری از روشهای ارزشیابی الکترونیکی و تلفیقی روی آورند تا بدین وسیله، فرآیند یادگیری را بهبود بخشیده و دانشآموزان را برای چالشهای آینده آماده کنند.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
محسن باقری؛ فاطمه صحرایی؛ مرمر خانمحمدی
چکیده
پیشینه و اهداف: تغییرات دنیای جدید به واسطه پیچیدگیهای اجتماعی، فرهنگی و توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباط منجر به تغییر در اهداف و رویکردهای آموزشی جهت تطابق با تغییرات ایجاد شده در محیط پیرامون یادگیرندگان شده است. از جمله رویکردهای جدید که در فرایند آموزش و یادگیری جهت ایجاد مهارتهای قرن بیست و یکم در یادگیرندگان مورد توجه ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: تغییرات دنیای جدید به واسطه پیچیدگیهای اجتماعی، فرهنگی و توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباط منجر به تغییر در اهداف و رویکردهای آموزشی جهت تطابق با تغییرات ایجاد شده در محیط پیرامون یادگیرندگان شده است. از جمله رویکردهای جدید که در فرایند آموزش و یادگیری جهت ایجاد مهارتهای قرن بیست و یکم در یادگیرندگان مورد توجه قرار گرفته است همتاارزیابی است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر همتاارزیابی مبتنی بر وب بر مهارتهای یادگیری خودراهبری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه اراک انجام شد.روشها: محققان از روش پژوهش شبه تجربی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه استفاده کردند. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان علوم تربیتی در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 178 نفر بودند که از میان آنها 32 نفر به عنوان نمونه به صورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی توزیع شدند. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامه آمادگی یادگیری خودراهبری استفاده شد. این پرسشنامه دارای 40 سوال و سه زیرمقیاس خود مدیریتی، لذت از یادگیری و خود کنترلی است. پرسشنامه پیش و پس از دوره به اجرا درآمد. در گروه آزمایش به مدت 10 جلسه فرایند آموزش همراه با همتاارزیابی مبتنی بر وب انجام شد. به این صورت که درس، دانشجویان و استاد درس در سامانه مدیریت دروس تعریف شدند. بعد از هر جلسه تدریس، استاد درس یک فعالیت (همتاارزیابی) در سامانه اضافه می کرد، به نحوی که دانشجویان در رابطه با موضوع درس تکلیفی را انجام میدادند، سپس استاد با استفاده از افزونه کارگاه آموزشی موجود در سامانه، فعالیت همتاارزیابی را اجرا می کرد. فرایند آموزش در گروه آزمایش و گواه به این صورت بود که استاد درس بر اساس طرح درس، موضوعات درسی را تدریس میکرد، در خلال تدریس امکان پرسش و پاسخ توسط یادگیرندگان وجود داشت. تفاوت دو گروه در بکارگیری همتاارزیابی در گروه آزمایش بود و دانشجویان تکالیف همکلاسیها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دادند، در حالیکه در گروه گواه شیوه ارزیابی به شکل مرسوم صورت گرفت. به این صورت که مدرس در کلاس درس آموزشها را ارائه می داد، سپس تکالیفی برای دانشجویان تعریف می شد. آنها موظف به انجام تکالیف و ارسال آن به مدرس بودند، مدرس هر جلسه تکالیف دانشجویان را بررسی می کرد و به آنها بازخورد می داد. جهت تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس) استفاده شد.یافتهها: داده های پژوهش نشان داد آموزش به همراه همتاارزیابی بر مهارتهای یادگیری خودراهبری و زیرمقیاس آن (خود مدیریتی، لذت از یادگیری، کنترل یادگیری) تاثیر معنی داری دارد(p<0.5).نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، روش همتاارزیابی به عنوان روشی جهت افزایش مهارتهای یادگیری خودراهبری دانشجویان، که از مهارتهای مورد نیاز در یادگیرندگان قرن بیست و یکم است، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اجرای همتاارزیابی مستلزم وجود شرایطی است که لازم است مورد توجه مدرسان قرار گیرد از جمله: پلتفرم آموزش الکترونیکی مناسب، تدوین معیارهای ارزیابی توسط مدرس و راهنمایی مناسب یادگیرندگان به عنوان ارزیاب. لازم است جنبه های مختلف چالش های اجرای همتاارزیابی در مطالعات تکمیلی مورد بررسی قرار گیرد.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
داود جمینی؛ مسعود سجادی؛ زینب شهبازی؛ ایمان امرایی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر که از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده، بررسی و سنجش سطح توسعهیافتگی و تبیین شکاف بین شهرستانهای استان اصفهان به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی است. اطلاعات از نوع کتابخانهای و با تکیه اصلی بر مستندات مرکز آمار کشور است. جهت رسیدن به اهداف پژوهش، 33 شاخص مؤثر آموزشی با استفاده از ترکیب تکنیکهای TOPSIS، تحلیل خوشهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر که از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده، بررسی و سنجش سطح توسعهیافتگی و تبیین شکاف بین شهرستانهای استان اصفهان به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی است. اطلاعات از نوع کتابخانهای و با تکیه اصلی بر مستندات مرکز آمار کشور است. جهت رسیدن به اهداف پژوهش، 33 شاخص مؤثر آموزشی با استفاده از ترکیب تکنیکهای TOPSIS، تحلیل خوشهای و GIS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش علیرغم نشان دادن شکاف و نابرابری شهرستانهای استان اصفهان در برخورداری از شاخصهای آموزشی، حاکی از این بود که سه شهرستان تیران و کرون، خوانسار و گلپایگان به ترتیب با ضریب اولویت 566/0، 564/0 و 546/0 بالاترین رتبهها و سه شهرستان نطنز، برخوار و فلاورجان به ترتیب با ضریب اولویت 134/0، 120/0 و 104/0، پایینترین رتبهها را به خود اختصاص دادهاند. همچنین، نتایج نشان داد فضای توسعه غالب بر استان اصفهان به لحاظ برخورداری از شاخصهای آموزشی سطح توسعه محروم است، زیرا که حدود 57 درصد شهرستانهای استان در سطح محروم، حدود 17 درصد در سطح بسیار برخوردار و برخوردار و 26 درصد شهرستانها در سطح متوسط واقع شده است.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
بی بی عشرت زمانی؛ رقیه پرهیزی؛ حسن کاویانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشکده مجازی اصفهان انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود که برای نمونه تعداد 140 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود. دادههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان دورههای الکترونیکی دانشکده مجازی اصفهان انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان بود که برای نمونه تعداد 140 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بود. دادههای حاصل نیز با استفاده از میانگین، انحراف معیار،آزمون تحلیل واریانس دو راهه و آزمونهای tهتلینگ t زوجی تحلیل شد. نتایج نشان داد بیشترین چالش مربوط به ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان در دورههای الکترونیکی به ترتیب مربوط به مسائل فنی با میانگین71/3، مسائل پداگوژیکی با میانگین20/3 و مسائل روانی با میانگین 3 است. همچنین بین دیدگاه دانشجویان در ترمهای مختلف و رشتههای گوناگون در خصوص چالشهای ارزشیابی تفاوت وجود داشت. اما با این حال از دیدگاه دانشجویان رشتههای مورد نظر و در ترمهای مختلف تحصیلی، مسائل فنی به عنوان مهمترین چالش در سنجش و ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان معرفی شد.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
محمد علی جوادی بورا؛ عیسی ابراهیم زاده؛ مهران فرج اللهی؛ محمد رضا سرمدی
چکیده
چکیده: یکی از حساسترین مراحل برنامهریزی آموزشی ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی است. شناسایی این میزان نیازمند ابزاری است که به وسیله آن کیفیت دورههای آموزشی با آن سنجیده شود. عدم وجود این ابزار باعث تصورات و برداشتهای نابهجا از نظام آموزشی میشود. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی کیفیت نظام آموزش از راه ...
بیشتر
چکیده: یکی از حساسترین مراحل برنامهریزی آموزشی ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی است. شناسایی این میزان نیازمند ابزاری است که به وسیله آن کیفیت دورههای آموزشی با آن سنجیده شود. عدم وجود این ابزار باعث تصورات و برداشتهای نابهجا از نظام آموزشی میشود. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی کیفیت نظام آموزش از راه دور به منظور ارائه مدل در دانشگاه پیام نور ایران است. این پژوهش از نوع توصیفی است که با روش پیماشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1217 نفر از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند. از میان آنها 119 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. برای تعیین روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از نظرات متخصصان علوم تربیتی و برنامهریزی آموزش از دور و آلفای کران باخ استفاده شده است. پاسخهای استادان و دانشجویان پس از جمعآوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهکارگیری نرم افزارLisrel,spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته. نتایج تحقیق نشان میدهد که کیفیت خدمات ارائه شده در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در شاخصهای ساختار برنامه درسی با میانگین (42/12) حمایتهای دانشجویی (68/12) در حد متوسط ولی در شاخص پشتیبانی از اعضای هیأت علمی (89/7) ضعیف (پایینتر از حد انتظار) بوده است. همچنین مقدار شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (085/0RMSEA=) نشان دهنده مناسب بودن مدل است. به عبارت دیگر میتوان از این مدل به عنوان معیاری برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند نیز استفاده کرد.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
پیام رهنمائی ذکاوت؛ لئونارد برنارد
چکیده
یکی از ابزارهای مهم در امر آموزش، پرسش و پاسخ و امتحان می باشد. طراحی آزمونک (کوئیز) در طول کلاس علاوه بر ترغیب دانشجو به مطالعه مبحث پیش از کلاس، عاملی جهت توجه دانشجویان به تدریس استاد و همراهی با وی می باشد. به ویژه در کلاس های پرجمعیت می توان از این ابزار جهت اداره کلاس نیز بهره جست؛ ولی بزرگترین سد در اجرای این امر، سختی برگزاری و ...
بیشتر
یکی از ابزارهای مهم در امر آموزش، پرسش و پاسخ و امتحان می باشد. طراحی آزمونک (کوئیز) در طول کلاس علاوه بر ترغیب دانشجو به مطالعه مبحث پیش از کلاس، عاملی جهت توجه دانشجویان به تدریس استاد و همراهی با وی می باشد. به ویژه در کلاس های پرجمعیت می توان از این ابزار جهت اداره کلاس نیز بهره جست؛ ولی بزرگترین سد در اجرای این امر، سختی برگزاری و سپس تصحیح آزمونک در شمارگان بالا می باشد. اینترنت به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی مدرن امروزی می تواند بستری مناسب جهت غلبه بر این مشکل باشد. از آن جا که دانشگاه ها از پیشگامان استفاده از اینترنت هستند، زیرساخت لازم جهت استفاده از اینترنت به عنوان ابزار کمک آموزشی در آن ها فراهم است. ولی به دلیل عدم نمایش این قابلیت در سطوح عملی و سنجش علمی تاثیرگذاری آن، از این قابلیت ها استفاده نمی شود. درحالی که بسیاری تاثیر فناوری اطلاعات را در ارتقای کیفیت آموزش بدیهی می دانند؛ با وجود فراهم بودن زیرساخت ها به دلیل فقدان نمایش و سنجش علمی قابلیت ها و پیشنهادات نحوه به کارگیری، از آن در عمل استفاده نمی نمایند. با پیروی از الگوی آموزش فعال، این مقاله سیستم پاسخ گویی هم زمان الکترونیکی را معرفی نموده و کارایی آن جهت درگیر نمودن دانشجویان فنی و مهندسی در حین آموزش، علی الخصوص برگزاری آنلاین آزمونک در مقیاس بزرگ را مورد ارزیابی قرار می دهد. نتایج این بررسی موید کارا بودن سیستم و بهبود یادگیری دانشجویان می باشد.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
فاطمه احمدی؛ طوبی صفری همت آبادی؛ اشرف السادات شکر باغانی؛ رسول کردنوقابی
چکیده
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI ...
بیشتر
به منظور بهبود فرآیند یادگیری و تثبیت آموختهها، توجه به تفاوتهای فردی فراگیران الزامی است. نظام آموزش فردی (PSI) یکی از روشهای آموزشی است که به روشنی تفاوتهای فردی یاد گیرنده را لحاظ مینماید. در این پژوهش کیفیت یادگیری فیزیک را با نظام آموزش فردی و نظام آموزش سنتی مورد مقایسه قراردادیم. بدین منظور، طرح درس مبتنی بر PSI برای مبحث انتخابی از کتاب درسی فیزیک پایه دوم متوسطه طراحی شد. برای نمونه آماری این پژوهش، دو کلاس به شیوه تصادفی ساده از کلاسهای دوم متوسطه دخترانه انتخاب شد. درکلاس اول روش PSI و در کلاس دیگر روش آموزش سنتی به اجرا در آمد. این پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها و روش کار در رده تحقیقات نیمه آزمایشی است. نتایج نشان میدهد، روش PSI به مراتب بهتر از روش آموزش سنتی است.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
مرتضی صادق عمل نیک
چکیده
در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) ...
بیشتر
در این مقاله یک سیستم آموزش هوشمند در محیط مهندسی همزمانی براساس تکنیک شی مدار جهت بهینه سازی و ارزیابی قابلیت ساخت طراحی و ایجاد تمام فرایندهای ممکن طراحی و ساخته شده است. در این سیستم آموزش هوشمند مشخصات هندسی قطعه طراحی شده و فیچرهای آن از نظر قابلیت ساخت با فرایندهای سنتی (مانند سوراخکاری، برقوکاری، بورینگ، فرزکاری و رزوه زنی) و فرایندهای غیر سنتی (مانند ماشینکاری الکترو شیمیایی، تخلیه الکتریکی، اولتراسونیک، فرایندهای ترکیبی الکترو شیمیایی و تخلیه الکتریکی، و فرایند ترکیبی وایرکات مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این سیستم تمام فرایندهایی که میشود فیچرهای طراحی را ساخت، در سیستم ایجاد میشود و سیستم قادر است زمان و هزینههای ماشینکاری و نرخ ماشینکاری را محاسبه نموده و مشخص کند که کدام یک از فرایندها از نظر زمان و هزینه و نرخ ماشینکاری مناسبتر است. سیستم این امکان را بهئ طراح میدهد تا با تغییر پارامترها و ابعاد و تلرانسهای طراحی زمان ماشینکاری و هزینههای آن را بهینه نماید. این سیستم میتواند ظرف کمتر از 30 ثانیه قابلیت ساخت طراحی را ارزیابی نموده و بازخوردها و توصیههای لازم را برای اصلاح و بهبود پارامترهای طراحی به طراح بدهد و به این صورت طراح بتواند طرح خود را از نظر زمان و هزینه و کیفیت و راندمان تولید بهینه نماید. همچنین سیستم توصیههای لازم را به مهندس ساخت برای انتخاب بهینه پارامترهای ماشینکاری مانند سرعت، میزان تغذیه، نرخ پیشروی ابزار، سیکل زمان و هزینه ماشینکاری و راههایی که میشود هزینههای ماشینکاری را کاهش داد برای هر یک از فرایندهای فوقالذکر مینماید تا بین کیفیت مورد نیاز و راندمان تولید بتواند بالانسی بر قرار نماید. این سیستم آموزشی هوشمند میتواند جهت بهینه کردن پارامترهای طراحی و ساخت استفاده نمود. همچنین میتوان به عنوان یک سیستم مشاوره هوشمند مورد استفاده طراحان و مهندسان تولید قرار گیرد. همچنین با استفاده از سیستم اموزشی هوشمند ساخته شده میتوان نیروهای جدید تازه کار در بخش طراحی و ساخت را آموزش داد. جهت ارزیابی کارایی سیستم آموزشی هوشمند، خروجی این سیستم با روش تجربی مقایسه شده و صحت پیشبینی آن از نظر زمان و هزینه ماشینکاری و نرخ پیشروی ابرار در مقاله نشان داده شده است.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
غلامعلی منتظر؛ بهناز داراب
چکیده
فنّاوری اطلاعات، به تعاملات علمی شکل دیگری بخشیده و بر چگونگی کسب و انتقال دانش در جامعه تأثیر زیادی داشته است. دانشگاهها و مراکز علمی به عنوان مراکز اصلی خلق و انتقال علم، به تدریج شکل دیگری را به خود خواهند گرفت. در این میان یکی از موضوعاتی که مدیران و مسئولان آموزش عالی باید به طور جدی به آن بیندیشند، ایجاد دانشگاه مجازی و تحقق ...
بیشتر
فنّاوری اطلاعات، به تعاملات علمی شکل دیگری بخشیده و بر چگونگی کسب و انتقال دانش در جامعه تأثیر زیادی داشته است. دانشگاهها و مراکز علمی به عنوان مراکز اصلی خلق و انتقال علم، به تدریج شکل دیگری را به خود خواهند گرفت. در این میان یکی از موضوعاتی که مدیران و مسئولان آموزش عالی باید به طور جدی به آن بیندیشند، ایجاد دانشگاه مجازی و تحقق یادگیری الکترونیکی در آن است. تحقق این امر مستلزم فراهم آمدن شرایطی از جنبههای مختلف است که از دید سیستمی، آمادگی الکترونیکی نامیده میشود. دانشگاه تربیت مدرس از جمله دانشگاههایی است که در طی چند سال گذشته تلاش کردهاست با تمهید امکانات سختافزاری و نرمافزاری چند رشته تحصیلی را در مقطع کارشناسی ارشد به روش آموزش الکترونیکی ارائه کند. در این مقاله تلاش شدهاست با اتکا بر مطالعات تطبیقی و نظر خبرگان ملّی مدل مناسبی برای ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی ارائه شود. این مدل شامل وجوه مختلفی شامل آمادگی سیاست آموزشی، آمادگی مدیریت، آمادگی استاندارد، آمادگی محتوا، آمادگی قوانین، آمادگی مالی، آمادگی منابع انسانی، آمادگی فرهنگ، آمادگی امنیت، آمادگی سخت افزار، آمادگی شبکه و آمادگی پشتیبانی است. با بهکارگیری این مدل تحلیل کاملی از آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشگاه تربیت مدرس ارائه خواهد شد. شایان ذکر این که مدل کاربردی در این تحقیق براساس ویژگیها و مقتضیات بومی کشور و به طور کلّی و عمومی تدوین شده است و قابلیت کاربرد در ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در سایر دانشگاهها را نیز داراست.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
علیرضا کرمی گزافی؛ جلیل یونسی؛ علی عزیزیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانشآموزان است. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشتههای تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانشآموزان است. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشتههای تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و کنترل، در سطح دانش و نگرش تفاوت معنیداری وجود ندارد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای محقق ساخته بوده که در دو سطح دانش و نگرش تهیه گردیده است. برای سنجش روایی آنها، از نظرات اساتید، کارشناسان ذیربط و جدول دو بعدی هدف – محتوا استفاده شده است. پایایی ابزار پیشرفت تحصیلی 71/0=α و برای نگرش 88/0=α بوده است. روش اجرای تحقیق، بدین ترتیب بود که گروه کنترل در آزمایشگاه مرسوم به کمک مواد شیمیایی و ابزار آزمایشگاهی، به انجام آزمایش میپرداختند و گروه آزمایش نیز همان آزمایش را به کمک نرم افزار آموزشی در سایت رایانه، انجام میدادند. در پایان، با انجام پس آزمون و تحلیل کوواریانس دادههای حاصل، مشخص شد که: بین میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم دبیرستان در زمینه آزمایشگاه شیمی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه کنترل از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار بودهاند. دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل، نگرش مثبتی نسبت به رایانه و آزمایشگاه شیمی دارند. در سه حوزه نگرش عاطفی، شناختی و رفتاری، نیز تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل معنی دار است.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
فتانه تقی یاره؛ مولودی سیادتی؛ فاطمه عروجی
چکیده
امروزه تحقیقات زیادی در سیستمهای یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شدهاند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار میگیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم ...
بیشتر
امروزه تحقیقات زیادی در سیستمهای یادگیری تطبیقی مبتنی بر وب، در حال انجام است به نحوی که بتوان سیستم را مطابق سبک یادگیری کاربر، شخصی سازی نمود. تاکنون سبک های یادگیری گوناگونی معرفی شدهاند که از آن میان کارایی مدل جکسون در این مقاله مد نظر قرار میگیرد تا اثربخشی این مدل در مدلسازی رفتارها و سبک یادگیری یادگیرندگان در سیستم یادگیری الکترونیکی تطبیقی مشخص گردد. در این تحقیق پس از مشخص نمودن سبک یادگیری یادگیرندگان، محتوای آموزشی مطابق سبک مشخص شده به یادگیرنده ارائه گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد در یک گروه تفاوتهایی میان کسانیکه مطابق سبک یادگیری خود آموزش میبینند با سایرین وجود دارد؛ اما در گروه دیگر تفاوتی مشاهده نشد. هر چند این ارزیابی در یک محیط آموزشی انجام شده است، میتوان آنرا به اینصورت تعمیم داد که لحاظ نمودن مسائل پداگوژی میتواند در بالا بردن کارایی سیستمهای یادگیری الکترونیکی مؤثر باشد.
فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
مریم مشکوۃ؛ علیرضا نصیری فیروز
چکیده
هدف از این مطالعه، بررسی روش خود ارزشیابی به عنوان راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامر زبان انگلیسی برای دانشآموزان ایرانی است. برای دستیابی به این هدف، 60 دانشآموز پسر در دوره راهنمایی با گروه سنی 13 الی 16 سال شرکت کردند. برای همسان سازی گروهها از نظر مهارت زبانی، آزمون نلسون 1976 سری 50 اجرا شد. دانشآموزانی که تفاوت فاحشی ...
بیشتر
هدف از این مطالعه، بررسی روش خود ارزشیابی به عنوان راهکاری فراشناختی در بالا بردن دانش گرامر زبان انگلیسی برای دانشآموزان ایرانی است. برای دستیابی به این هدف، 60 دانشآموز پسر در دوره راهنمایی با گروه سنی 13 الی 16 سال شرکت کردند. برای همسان سازی گروهها از نظر مهارت زبانی، آزمون نلسون 1976 سری 50 اجرا شد. دانشآموزانی که تفاوت فاحشی با دیگران داشتند از این آزمون حذف شدند و انتخاب شدگان به گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. برای تعیین سطح دانش گرامری دانشآموزان نیز آزمونی انتخاب و به عنوان پیشآزمون اجرا شد. نتیجه نشان داد که تفاوت آشکاری بین گروهها وجود ندارد. بعد از پیشآزمون، فرآیند آموزش آغاز شد. گروه کنترل، آموزش سنتی دریافت کرد و تحت ارزشیابی سنتی قرار گرفت. در صورتی که گروه آزمایش در فرآیند خود ارزشیابی شرکت کردند که به وسیلة آن دانشآموزان فعالیتهای خود را کنترل و نقاط ضعف و قدرت خود را بررسی میکردند. فرآیند خود ارزشیابی به مدت شش جلسه و طی سه ماه انجام شد. یک جلسه پس از پایان آموزش، یک پس آزمون به عمل آمد. نتایج از طریق آزمون t مستقل مقایسه شد. نتیجه نشان داد که این دو گروه از نظر آماری تفاوتی معنیدار دارند و خود ارزشیابی تأثیر مثبتی در بالا بردن دانش گرامری دانشآموزان داشته است. نتایج این مطالعه به طراحان برنامه درسی، معلمان و دانشآموزان کمک خواهد کرد تا زمان ویژهای را به فرایند خود ارزشیابی اختصاص دهند. معلمان میتوانند خود ارزشیابی را در کنار فعالیتها و روشهای دیگر در کلاس به کار برند تا دانش گرامری دانشآموزان در آموزش زبان رشد یابد.