فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه نیو ساوت ولز،استرالیا

2 دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا

چکیده

یکی از ابزارهای مهم در امر آموزش، پرسش و پاسخ و امتحان می باشد. طراحی آزمونک (کوئیز) در طول کلاس علاوه بر ترغیب دانشجو به مطالعه مبحث پیش از کلاس، عاملی جهت توجه دانشجویان به تدریس استاد و همراهی با وی می باشد. به ویژه در کلاس های پرجمعیت می توان از این ابزار جهت اداره کلاس نیز بهره جست؛ ولی بزرگترین سد در اجرای این امر، سختی برگزاری و سپس تصحیح آزمونک در شمارگان بالا می باشد. اینترنت به عنوان جزء جدایی ناپذیر زندگی مدرن امروزی می تواند بستری مناسب جهت غلبه بر این مشکل باشد. از آن جا که دانشگاه ها از پیشگامان استفاده از اینترنت هستند، زیرساخت لازم جهت استفاده از اینترنت به عنوان ابزار کمک آموزشی در آن ها فراهم است. ولی به دلیل عدم نمایش این قابلیت در سطوح عملی و سنجش علمی تاثیرگذاری آن، از این قابلیت ها استفاده نمی شود. درحالی که بسیاری تاثیر فناوری اطلاعات را در ارتقای کیفیت آموزش بدیهی می دانند؛ با وجود فراهم بودن زیرساخت ها به دلیل فقدان نمایش و سنجش علمی قابلیت ها و پیشنهادات نحوه به کارگیری، از آن در عمل استفاده نمی نمایند. با پیروی از الگوی آموزش فعال، این مقاله سیستم پاسخ گویی هم زمان الکترونیکی را معرفی نموده و کارایی آن جهت درگیر نمودن دانشجویان فنی و مهندسی در حین آموزش، علی الخصوص برگزاری آنلاین آزمونک در مقیاس بزرگ را مورد ارزیابی قرار می دهد. نتایج این بررسی موید کارا بودن سیستم و بهبود یادگیری دانشجویان می باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Information Technology and New Horizons in Engineering Pedagogy: Quiz Establishment in Large-Scale Classes

نویسندگان [English]

  • P. Rahnamai Zekavat 1
  • L. Bernard 2

1 School of Civil and Environmental Engineering, University of New South Wales, Australia

2 School of Civil and Environmental Engineering, University of New South Wales, Australia

چکیده [English]

Examination is a key component of education. Quizzes can motivate students to be prepared in advance، and encourage them to accompany lecturer in the teaching. Especially it is an applicable tool for managing crowded classrooms. But designing and establishing quizzes in high circulation is the main obstacle in vast application of them. Internet as part of today’s modern life is a foundation to overcome this limit. Universities as pioneer applicants of internet have already its infrastructure installed. Although everybody agrees that information technology (IT) is effective in education، unfortunately due the lack of demonstration and scientific evaluation of its capabilities، it is not adopted in current practice. Following effective learning paradigm، this article surveyed “Simultaneous Electronic Response System” and assessed its applicability to involve engineering students in learning especially by establishing large-scale online quizzes. Results confirmed system’s performance and registered improved learning

کلیدواژه‌ها [English]

  • Simultaneous Electronic Response System
  • active learning
  • Engineering Pedagogy
  • Large
  • Scale Classroom
  • Analytic Hierarchy Process
[7]Nicol D.J. and Boyle J.T., Peer instruction versus class-wide discussion: a comparison of two interaction methods in the wired classroom, Studies in Higher Education, Vol.28, No.4, 1993, pp.457-473. [8] Levin T. and Wadmany R., Teachers’ views on factors affecting effective integration of information technology in the classroom: Developmental scenery, Journal of Technology and Teacher Education, Vol.16, No.2, 2008, pp.233-263. [9] Saaty T.L., the Analytical Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, and Resources Allocation, McGraw-Hill, 1980. [10] Mosaramezani S., The Effect of Lecturing and Multimedia Education Methods on Achievement Motivation and Self-Regulation Arabic Course (2) Students of Distance Education Centers in Tehran, Journal of Technology of Education, Vol.6, No.1, 2011, pp.45-57. [1]Hake R.R., Interactive engagement versus traditional methods: a six-thousand student survey of mechanics test data for introductory physics courses, American Journal of Physics, Vol.66, 1998, pp.64-74. [2]Palinscar A.S., Social constructivist perspectives on teaching and learning, Annual Review of Psychology, Vol.49, 1998, pp.345-75. [3]Springer L., Stanne M. E. and Donovon S., Effects of small group learning on undergraduates in science, mathematics, engineering and technology: a meta-analysis, Review of Educational Research, Vol.69, No.1, 1999, pp.50-80. [4]Edwards H., Smith B.A. and Webb G., Lecturing: Case Studies, Experience and Practice, London: Kogan Page, 2001. [5]Crouch C.H. and Mazur E., Peer instruction: ten years of experience and result, American Journal of Physics, Vol.69, 2001, pp.970-977. [6]Dufresne R. J., Gerace W. J., Leonard W. J., Mestre J.P. and Wenk L., Classtalk: a classroom communication system for active learning, Journal of Computing in Higher Education,Vol.7,1996, pp.3-47.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image