فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی جامعه شناسی فناوری آموزش
یک روش بهینه آموزش مشارکتی پویا در دانشگاه

صادق رحیمی شعر باف

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 63-72

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1317

چکیده
  این مقاله با استفاده از نتایج حاصل از انجام یک طرح تحقیقاتی در زمینه مطالعه الگوریتم­های سیستم آموزشی فعال، در دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شاهرود، تهیه شده است. در این تحقیق یک روش بهینه و پویای آموزشی، مبتنی بر روش آموزش مشارکتی ترکیبی  با استفاده از مزایای شیوه آموزشی مباحثه حوزه­های علمیه، ارایه شده است. این مقاله شامل دو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
آموزش نقش نرم افزارهای هندسه‌ی پویا در حل مسئله هندسه

ابراهیم ریحانی؛ حمید مسگرانی؛ فاطمه فرمهر

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 73-86

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1318

چکیده
  یاددهی و یادگیری هندسه در دوره متوسطه، به طور معمول با مشکلات زیادی همراه بوده است. پژوهش ها در حوزه­ی آموزش ریاضی نشان می­دهند که استفاده از نرم افزارهای هندسه­ی پویا می­تواند برخی از این مشکلات را کاهش دهد. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تأثیر نرم افزارهای هندسه­ی پویا بر توانایی حدسیه سازی در حل مسائل هندسه، با شرکت 145 نفر از دانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم، اضطراب زبان دوم و رفتار واکنشی میان فراگیران ایرانی زبان انگلیسی

اسمعیل عبدالله زاده؛ مصطفی پاپی

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 87-98

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1319

چکیده
  این مطالعه به  بررسی رابطه بین سیستم خودهای انگیزشی زبان دوم[1, 2] (the L2 Motivational Self System) )، اضطراب زبان دوم و رفتار واکنشیمی پردازد. 1309 دانش آموز ایرانی مشغول به تحصیل در دوره­ها­­­­­­­­­­ی راهنمایی و دبیرستان سراسر کشور با پر نمودن یک پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول، در این مطالعه شرکت نمودند. بر اساس مستنداتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- آموزش عمومی
آزمون برازش توزیع لجستیک در تعیین توانایی و رتبه‌بندی در امتحان‌ها

کمال عقیق

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 99-108

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1320

چکیده
  در این مقاله ابتدا با استفاده از توزیع لجستیک سه پارامتری در پاسخ­گویی به پرسش­های چهارگزینه­ای در امتحانات ورودی، میزان توانایی هر یک از داوطلبان برای هر پرسش در نتیجه هر امتحان با روش نظریه­ی پرسش- پاسخ (IRT) مورد اندازه­گیری قرار گرفته و بر اساس توانایی نمره او تعیین شده و مبتنی بر این اطلاعات رتبه بندی داوطلبان انجام پذیرفته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
آموزش آنالیز فرآیند نورد ورق‌های سه لایه به کمک تئوری حد فوقانی

علی پورکمالی؛ حمیدرضا روحانی

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 109-118

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1321

چکیده
  در این مقاله ضمن ارایه یک مدل ریاضی برای نورد سرد متقارن ورق های سه لایه، با آموزش مرحله به مرحله روش آنالیز فرآیند به کمک تئوری حد بالا (Upper bound)، رفتار تغییر شکل پلاستیک ورق­ها در فضای بین دو غلطک بررسی شده و پارامترهای مؤثر فرآیند نورد شامل توان مصرفی نورد، نیروی نورد، فشار متوسط بین لایه ها و میزان کاهش ضخامت هر لایه در طی فرآیند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
شناسایی عوامل مؤثّر ارتقای آموزش طراحی مجتمع‌های زیستی

مهران علی الحسابی؛ همایون اربابیان؛ مهرداد یوسف زمانی

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 119-131

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1322

چکیده
  این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثّر در ارتقای آموزش طراحی مجتمع­های زیستی، جهت دستیابی به این هدف از شش گروه مرتبط با موضوع یعنی استادان درس طراحی معماری، استادان دروس مرتبط با معماری، معماران دست اندرکار طراحی مسکن، دانشجویانی که درس را گذرانده و در دفاتر مهندسی مشغول به کار شده اند، دانشجویان کارشناسی معماری که در حال گذراندن ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
روش شناسی ارایه‌ی درس انسان طبیعت معماری با تأکید بر تأثیر شناخت محیط زیست در فرایند ارتقای بینش معمارانه

غلامحسین معماریان؛ حیدر جهان بخش؛ فرزانه میرکاظمی

دوره 3، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 133-149

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1323

چکیده
  دروس معماری در سه گروه دانشی، توانشی و بینشی دسته بندی می شوند و انسان طبیعت معماری که در گروه دروس بینشی جا        می­گیرد، از جمله دروس پایه و تخصصی در آموزش معماری است که جهت دهی به توجهات دانشجو را ممکن می نماید. اما گوناگونی و بی سامانی روش­های ارایه ی این درس که باید پیش درآمدی مؤثر در فرایند تعمیق تفکرات و نظرات ...  بیشتر