نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ،تهران،ایران
چکیده
این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثّر در ارتقای آموزش طراحی مجتمعهای زیستی، جهت دستیابی به این هدف از شش گروه مرتبط با موضوع یعنی استادان درس طراحی معماری، استادان دروس مرتبط با معماری، معماران دست اندرکار طراحی مسکن، دانشجویانی که درس را گذرانده و در دفاتر مهندسی مشغول به کار شده اند، دانشجویان کارشناسی معماری که در حال گذراندن این درس می باشند و دانشجویان کارشناسی ارشد معماری با گرایش مسکن، نظرخواهی به عمل آمده است. این مطالعه از حیث هدف، کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات، توصیفی و از شاخه پیمایشی است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که توجه به آموزش ترکیبی همگرا (استاد و شاگردی) و واگرا (مدرن)، توجه به دروس مرتبط و پیش نیاز طراحی، انسجام و انتقال یادگیری در امر آموزش طراحی مسکن، اعتقاد به ماهیت بین رشتهای بودن معماری و به کارگیری علوم مرتبط، توجه بیشتر به خلاقیت و به کارگیری روشهای خلاقانه در کارگاه طرح معماری 5، مفید بودن ارتباط با معماران تجربی در امر آموزش طراحی مسکن، در نظر گرفتن ارزشهای فرهنگی، ملی و دینی در امر طراحی مسکن، دخیل کردن بهرهبردار در طراحی از طریق مشارکت فکری و ارتباط سیستماتیک با دفاتر و مهندسان حرفه ای به زعم جامعه هدف، از مهمترین عوامل مؤثر در ارتقای آموزش طراحی مجتمعهای زیستی میباشد.
کلیدواژهها
- طراحی مجتمعهای زیستی
- آموزش همگرا و واگرا
- انسجام و انتقال یادگیری
- ماهیت بین رشتهای
- خالقیت
- ارزشهای فرهنگی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Study of Effective Factors to Enhance the Quality of Residential Complexes Design Education
نویسندگان [English]
- M. Alal-hesabi
- H. Arbabian
- M. Yousef Zamani
Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this research is find effective factors to enhance the quality of Residential complexes design education .To achievement this aim we use the views of six related groups include, professors of architecture design , professors of related lessons , architectures engaged in house design ,the students of architecture that work in engineers office, the undergraduate of architecture and M.A students of architecture in house branch .This research is an applicable study . to gather the information we use the questionnaire . the information is descriptive with survey branch. The results of research show that convergence integrated (teach- student) education , modern education , consider the prerequisites and related lessons, coordinate and transfer learning about house design education , accept the architecture as cross-course and use the related knowledge , pay attention to creativity and use the creative approaches in workshop of architecture design 5 , usefulness of communication with experienced architectures in house design education, consider the cultural , national and religious values in house design, participate user in design and utilize the thought and systematic communication of user with professional engineers office are important factors to enhance the affectivity and quality of environment complexes design education.
کلیدواژهها [English]
- Design of biological complexes
- convergent and divergent education
- coherence and transfer of learning
- nature between fields
- creativity
- cultural values
ارسال نظر در مورد این مقاله