فصلنامه علمی
مقاله پژوهشی سواد اطلاعاتی
ارزشیابی تطبیق‌پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی

احمد کاردان؛ صمد کاردان

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 151-164

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1324

چکیده
  در سیستم‌های مدیریت یادگیری1 همواره ارزشیابی میزان دانش یادگیران بعنوان یک مسأله مهم مطرح است. روش‌های ابتدایی ارزشیابی دانش یادگیران تنها به محاسبه امتیاز کسب شده در آزمون‌هایی بسنده می‌کنند که سؤالات آنها به صورت ماشینی قابل تصحیح باشند. مشکلی که در اینجا ممکن است رُخ دهد پاسخ‌دهی صحیح به صورت تصادفی توسط کاربر بدون داشتن دانش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی فناوری آموزش- دوره متوسطه
بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه‌های مفهومی

جواد حاتمی؛ رسول عبدالله میرزایی؛ جواد عباسی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 165-180

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1325

چکیده
  همگام با پیشرفت و توسعه علوم و فناوری شاهد دگرگونی­هایی در فلسفه، محتوا و روش­های آموزشی هستیم. رویکردهای سنتی و تصور انتقال دانش توسط معلم به مخاطبان، جای خود را به رویکردهای نوینی نظیر ساختن گرایی (ساختن دانش و ایجاد یادگیری معنادار توسط خود یادگیرنده) داده است. با این وجود هنوز شیوه ارائه محتوا در بیشتر مدارس ایران همان انتقال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
تعیین ضریب شدت تنش با قابلیت اطمینان بالا به وسیله تخمین خطا و حل تطبیقی در اجزای محدود

بهروز حسنی؛ احمد گنجعلی؛ محسن امدادی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 181-192

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1326

چکیده
  امروزه استفاده از روش های عددی به ویژه روش اجزای محدود، در حل مسائل متفاوت کاربرد فراوانی دارد. از آنجا که این روش­ها تقریبی هستند، داشتن درکی واقعی از میزان و نحوه­ی توزیع خطاها اهمیت بسیار زیادی دارد. از این‌ رو آموزش کاربران          نرم افزارهای تحلیل و طراحی مهندسی در این رابطه امری ضروری است و عدم توجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سواد اطلاعاتی
ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی از موضوع مدیریت مواد زاید جامد در محیط زیست

سید محمد رضا علوی مقدم؛ اعظم سادات دلبری

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 193-198

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1327

چکیده
  هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی میزان آگاهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با مواد زاید است. در این رابطه، 200 پرسشنامه در بین دانشجویان شش دانشکده توزیع وپس از تکمیل جمع آوری گردید. داده­های به دست آمده با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته­های آماری در این تحقیق نشان داد که میانگین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
مقایسه روش‌های سنتی، نرم افزاری و ترکیبی در آموزش سیستم‌های باربر جانبی ساختمان‌ها

موسی مظلوم

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 199-205

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1328

چکیده
  سیستم­های باربر جانبی ساختمان به چهار دسته تقسیم می­شوند که عبارتند از قاب خمشی، دیوار برشی، بادبند‌‌، و مختلط (که ترکیبی از سه حالت فوق است). امروزه استفاده از سیستم های مختلط با قاب خمشی و دیوار برشی در سازه­های بتن مسلح بلند رشد فزاینده­ای یافته است و نحوه آموزش آن به مهندسان و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد اهمیت ویژه­ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
تجربه آموزش طراحی در مدارس معماری

مهران علی الحسابی؛ سعید نوروزیان ملکی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 207-220

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1329

چکیده
  این نوشتار در پی تأکید بر آموزش معماری کارآمدتر است تا معماران قادر به خلق محیط­هایی انسانی در راستای پاسخ به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و محیطی طراحی شوند. منظور از محیط­های انسانی، محیط­هایی است که فعالیت­های انسانی به صورت تعریف­شده در آنها انجام می­شود. فعالیت­هایی که بازتابی از معیارهای رفتاری و فرهنگی مشخص ­شده توسط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش فنی حرفه ای
"معماری گروهی" حلقه مفقوده در آموزش طراحی معماری

مظفر فرنگ؛ مهدی خاک زند؛ فهیمه چنگیز؛ لیلا فرشادفر

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، صفحه 221-233

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1330

چکیده
  معماری گروهی موضوعی راهبردی و بحث برانگیز در موفقیت فرایند طراحی معماری امروز محسوب می­شود. همان طور که    می­دانیم؛ گروه فقط به مثابه مجموعه‌ای از افراد عمل نمی‌کند، بلکه به نحوی از توانمندی‌های مجموع افراد فراتر می‌رود. در این­گونه طراحی، ساختمان، گسترش ذره ذره مشارکت در طراحی است که فراتر از یک تک بنا است و حاوی ارتباطات ...  بیشتر