نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشکده مهندسی عمران،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران
چکیده
سیستمهای باربر جانبی ساختمان به چهار دسته تقسیم میشوند که عبارتند از قاب خمشی، دیوار برشی، بادبند، و مختلط (که ترکیبی از سه حالت فوق است). امروزه استفاده از سیستم های مختلط با قاب خمشی و دیوار برشی در سازههای بتن مسلح بلند رشد فزایندهای یافته است و نحوه آموزش آن به مهندسان و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد اهمیت ویژهای دارد. نکته مهم آن است که طبق استاندارد 2800 و آیین نامه آبا، موضوع تحلیل و طراحی این نوع سازههای مختلط قدری پیچیده شده و لازم است در محاسبه آنها از ممان اینرسی مقطعهای ترک خورده استفاده شود. در این مقاله نحوه آموزش این سیستم ها به سه روش سنتی، نرم افزاری، و ترکیبی با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتیجه مطالعات آماری انجام شده بر روی نتایج تدریس با این سه روش آن است که استفاده از سیستم ترکیبی تئوریک و نرم افزاری در آموزش افراد برای تحلیل و طراحی سازههای مختلط موفقتر از دو روش دیگر است. تنها نکته منفی آموزش با این روش آن است که مدت زمان لازم برای آموزش نسبت به دو حالت قبل تا حدود دو برابر افزایش مییابد. البته با در اختیار قرار دادن بخشی از اطلاعات و مثالهای حل شده به صورت جزوه آماده، این زمان کاهش مییابد و به حدود 5/1 برابر روشهای قبلی میرسد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing Conventional, Computerized and Combined methods on Educating the Lateral Resistance Systems of Buildings
نویسنده [English]
- M. Mazloum
Faculty of Civil Engineering, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran
چکیده [English]
: The lateral load bearing systems of structures are divided to four major groups, which are: moment frames, shear walls, bracings, and combined systems that contain a combination of the previous ones. Nowadays, the combined systems of moment frames and shear walls are utilized in high-rise reinforced concrete structures frequently; therefore, the method of educating these systems is quite significant for postgraduate students and professional engineers. It is worth noting that according to the Iranian code of practice for seismic resistant design and also the Iranian concrete building code, the analysis and design of these combined structures have been complicated because the moment of inertia of cracked sections should be used. In this paper, the different methods of educating the combined shear wall – moment frame structural systems, which are conventional, computerized and a combination of these two methods, have been investigated. The results of statistical studies show that the combination of conventional and computational methods was more successful than the other ones. The only negative point of this method was that the time taken for teaching was improved about two times. Obviously, using the prepared handouts containing some necessary information and examples, decreased this period, and it became about 1.5 times of the other methods.
کلیدواژهها [English]
- Structure
- reinforced concrete
- bending frame
- shear wall
- cracking
- training
ارسال نظر در مورد این مقاله