فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران.

2 دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ،تهران،ایران

چکیده

دروس معماری در سه گروه دانشی، توانشی و بینشی دسته بندی می شوند و انسان طبیعت معماری که در گروه دروس بینشی جا        می­گیرد، از جمله دروس پایه و تخصصی در آموزش معماری است که جهت دهی به توجهات دانشجو را ممکن می نماید. اما گوناگونی و بی سامانی روش­های ارایه ی این درس که باید پیش درآمدی مؤثر در فرایند تعمیق تفکرات و نظرات مخاطبین باشد نه تنها باعث کاهش نسبی نقش آن گردیده، بلکه سبب بی انگیزه شدن دانشجویان و بی توجهی به اهمیت این درس شده است. شیوه های جاری در ارایه انسان طبیعت معماری، اغلب نسبت به کلیات محتوایی و مورد هدف شرح درس فاصله زیادی و موجب کاهش تأثیرات آن در نگرش دانشجویان می شود. مقاله­ی حاضر با بازشناسی این درس و تأکید بر اهمیت شناخت محیط زیست در آموزش معماری، به تأثیر ارایه مطلوب آن در فرایند ارتقای سطح بینش مخاطبین می پردازد. روند نگارش مقاله بر پایه­ی بررسی کامل مشخصه های مبنایی درس و تحلیل مقایسه ای شیوه های تدریس آن، به روش پرسش نامه­ای و آماری تکیه دارد. جامعه ی آماری این پژوهش شامل گروه مدرسان و دانشجویان از پنج دانشکده ی معماری است و در پی آن سایر روش­های تدریس با شرح درس مصوب، مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته و نتایج آن ها ارزیابی شده اند. نتیجه پژوهش تدوین چارچوبی از روش   سامان مند در ارایه  انسان طبیعت معماری است که انتظار می رود در شناخت روش فراگیر، مورد استفاده­ی مدرسان  قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Methodology for Teaching Human, Nature and Architecture’ Course

نویسندگان [English]

  • Gholamhosein Memarian 1
  • H. Jahanbakhsh 2
  • F. Mirkazemi 2

1 Architecture, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran.

2 Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Science and Technology, Tehran, Iran

چکیده [English]

Courses in Architecture can be classified into three categories; Knowledge, Skill, and Attitude. The "Human, Nature, Architecture" course, which falls into the attitude category and is one of the basic and specialized courses in teaching architecture, is supposed to be a preface to basing students’ general approach to this area of expertise. So far, nonetheless, this course not only has not moved in this direction but has also caused feelings of demotivation and indifference in students. Current methods in teaching the course often depart from the general content and objectives of the course, thereby reducing the intended impacts of the course on students’ attitudes. The present study investigates the impacts of effective presentation of this course via reintroducing the course and emphasizing the significance of environment in architecture education. Using a questionnaire survey, this study was conducted based on the comprehensive examination of the basic features of the course and comparative analysis of its different teaching methods. The participants of this study include 35 teachers and 180 students from five architecture departments in different Iranian universities. Various teaching methods with authorized syllabuses were investigated comparatively. Results of the study led to the development of a coherent method for teaching the course Human, Nature, Architecture, which is expected to be employed by teachers in recognizing a comprehensive method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The process of cognition
  • architectural insight
  • environment
  • architectural education
  • methodology
1 ]ندیمی حمیـد، » آمـوزش معمـاری، دیـروز و امـروز«، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، نشـریه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عـالی، شـماره .1375 ،81و83 ]2 ]کوشش گران علی اکبر، » روش نگـاه بـه درس انسـان طبیعـت معمـاری«، شـیوههـای آمـوزش و طراحـی معماری، دانشگاه علم و صـنعت ایـران، دوره دکتـری معماری، 1371 . ]3 ]جهان بخش حیدر، » پژوهشی بر امکان سنجی تدوین روش ســامان منــد در ارایــه درس انســان طبیعــت معماری«، دانشگاه علم و صنعت ایران، دوره دکتری، .1375 ]4 ]محمودی امیر سعید، » چالش های آموزشـی طراحـی معمـاری ایـران« مجلـه هنرهـای زیبـا، شـمارة 82 ، دانشگاه تهران، 1373. ]5 ]نصر سید حسین، » دیـن و نظـم طبیعـت«، ترجمـهی انشاءاهلل رحمتی، نشر نی، چاپ اول، 1375 . ]3 ]جوادی آملی عبداهلل، » اسالم و محیط زیست«، مرکـز نشر اسراء، چاپ چهارم، بهار 1377. ]7 ]جعفری محمد تقی، » عرفان اسالمی«، مؤسسه تدوین و نشر آثار عالمه جعفری، چاپ چهارم، 1375. ]7 ]نقــره کــار عبدالحمیــد، » مبــانی نظــری معمــاری« و »حکمـت هنـر اسـالمی«، انتشـارات دانشـگاه علـم و صنعت ایران، سال تحصیلی 75 -1374. ]9 ]پوستیندوز محمدمهـدی، » معمـاری شناسـی، گـامی بسوی چگونگی معماری الهی«، 1374. ]13 ]طرح تحقیقاتی؛ » درآمدی بر تعریفی جامع از هویـت اســالمی در معمــاری و شهرســازی ایــران«، مرکــز تحقیقات معماری و شهرسازی شهید آوینی، دانشـگاه علم و صنعت ایران، سال 1373. ]11 ]شاکریراد محمدعلی، » انسان، طبیعت، طراحی)8 ،») دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، 1373 . ]12 ]مـددپور محمـد،» تجلیـات حکمـت معنـوی در هنـر اسالمی«، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، 1374. ]13 ]امــینزاده بهنــاز، » حکمــت تمــاس بــا طبیعــت در شــهرهای مســلمین«، نشــریه صــفه، شــماره 38، دانشــکدهی معمــاری و شهرســازی دانشــگاه شــهید بهشتی، 1371. 233 غالمحسین معماریان و همکاران روش شناسی ارائهی درس انسان طبیعت معماری با تأکید بر تأثیر شناخت محیط زیست در .. مجله فناوری آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره 3 ،بهار 8311 ]14 ]نصر سیدحسین، » انسان و طبیعت«، )بحران معنـوی انسان متجدد(، ترجمـهی عبـدالرحیم گـواهی، دفتـر نشر فرهنگ اسالمی، 1379 . ]15 ]رجبی محمود،» انسان شناسی«، مؤسسه ی آموزشـی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم، پاییز 1379. ]13 ]نقرهکار عبدالحمید، » درآمدی بر هویت اسالمی در معماری و شهرسازی«، رنجبر کرمانی، علی محمد، حمزه نژاد، مهدی، وزارت مسکن و شهرسازی، .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image