مقاله پژوهشی
معماری
سعید رضا صباغ یزدی؛ علی محمدی کردخیلی
چکیده
نرم افزار NASIR به عنوان یک کارگاه مجازی آموزشی توانسته است در ارتقاء دانش و مهارت روشهای عددی برای دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد مهندسی عمران نقش مؤثری ایفا نماید. در این مقاله گزینه حجم محدود مرکزی به علاوه استهلاک مصنوعی این نرم افزار که شکل پایستار معادلات آبهای کم عمق را بر روی شبکه بی سازمان با روشی مبتنی بر نقاط گرهی حل میکند ...
بیشتر
نرم افزار NASIR به عنوان یک کارگاه مجازی آموزشی توانسته است در ارتقاء دانش و مهارت روشهای عددی برای دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد مهندسی عمران نقش مؤثری ایفا نماید. در این مقاله گزینه حجم محدود مرکزی به علاوه استهلاک مصنوعی این نرم افزار که شکل پایستار معادلات آبهای کم عمق را بر روی شبکه بی سازمان با روشی مبتنی بر نقاط گرهی حل میکند برای شبیه سازی جریان ناشی از شکست ناگهانی سد بر روی بستر خشک و تر استفاده شده است. روش گسسته سازی مورد استفاده برای مشتقات پارهای مکانی فرم پایستار معادلات، در کار حاضر به نوعی مانند تفاضل مرکزی (Central) رفتار نموده و لذا برای پایدار سازی حل صریح آن از عملگر استهلاک مصنوعی کمک گرفته میشود. بنابراین ابتدا کارایی و دقت مدل عددی برای حل مسئله جریان دو بعدی ناشی از شکست ناگهانی سد، که دارای گرادیان شدید عمق میباشد، مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج بدست آمده از مدل مورد استفاده در این کار برای آزمون مذکور با نتایج گزارش شده حل عددی توسط گستم سازی بالادستی1 مقایسه شده اند.
مقاله پژوهشی
معماری
اصغر وطنی اسکویی
چکیده
گرچه مکان و زمان رخداد زلزله ها کاملاً مشخص نیست ولی این واقعیتی است انکار ناپذیرکه کره خاکی با توجه به ساختارش هر از چند سالی انرژی خود را آزاد نموده و محیط طبیعی را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه با این که زمین هیچ وقت از ریسک دور نیست، کم کردن خطرات ناشی از ریسک در هر زمان امکان پذیر و مؤثر میباشد. با توجه به وسعت خرابی بعد از زلزله ...
بیشتر
گرچه مکان و زمان رخداد زلزله ها کاملاً مشخص نیست ولی این واقعیتی است انکار ناپذیرکه کره خاکی با توجه به ساختارش هر از چند سالی انرژی خود را آزاد نموده و محیط طبیعی را تحت تأثیر قرار میدهد. با توجه با این که زمین هیچ وقت از ریسک دور نیست، کم کردن خطرات ناشی از ریسک در هر زمان امکان پذیر و مؤثر میباشد. با توجه به وسعت خرابی بعد از زلزله جهت ارزیابی وضعیت ساختمانهای موجود در منطقه زلزله زده نیاز به صدها و بعضا به هزاران مهندس ارزیاب که از قبل تعلیم دیدهاند، میباشد. جهت یکنواختی درارزیابی، نیاز به تهیه فرم های ساده و جامعی است که نحوه پرکردن آن آسان باشد تا بتوان اطلاعات لازم را با سرعت مناسب و در مدت زمان کوتاهی جمع آوری نمود. مدت زمان ارزیابی ساختمانهای آسیب دیده نقش مهمی نسبت به دیگر پارامترها در مدیریت بحران ایجاد شده، پس از یک زلزله مخرب، دارد. در ارزیابی کیفی ساختمانهای آسیب دیده مناسب که با بازدید چشمی مهندس ارزیاب همراه میباشد بستگی به تجربه و دانش مهندس ارزیاب جهت قضاوت در مورد ساختمانهای منطقه زلزله زده دارد. در این مقاله، علاوه بر بررسی مدیریت بحران، فرم ارزیابی کیفی ساختمانهای آسیب دیده با توجه به شرایط کشورمان تهیه و نحوه جمع آوری اطلاعات و ارزیابی ساختمانهای آسیب دیده ارائه شده است. جهت پردازش داده های جمع آوری شده برنامه کامپیوتری تهیه شده است. با توجه به فرم های فراهم شده و مقدار آسیب ایجاد شده، ساختمان ها به سه دسته با آسیب کم، متوسط و شدید که به ترتیب با رنگ های سبز، زرد و قرمز مشخص شده تقسیم بندی میشوند.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
مرتضی هادی؛ علیرضا کمالی؛ سید محمد مهدی هادوی
چکیده
در این پژوهش اثر کارگرم بر ریزساختار و خواص مکانیکی آلیاژ پایه نیکلی NiAl8Cr8MoZrB (IC-221M) مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا پس از تولید آلیاژ به روش ذوب و ریخته گری، چهار نوع عملیات کار گرم در دمای 1000 و 1100 درجه سانتیگراد در میزان کرنش اعمالی متفاوت انجام شد. همچنین دو نوع عملیات کار گرم دو مرحلهای نیز طراحی و بر روی نمونههای آلیاژ تولیدی ...
بیشتر
در این پژوهش اثر کارگرم بر ریزساختار و خواص مکانیکی آلیاژ پایه نیکلی NiAl8Cr8MoZrB (IC-221M) مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا پس از تولید آلیاژ به روش ذوب و ریخته گری، چهار نوع عملیات کار گرم در دمای 1000 و 1100 درجه سانتیگراد در میزان کرنش اعمالی متفاوت انجام شد. همچنین دو نوع عملیات کار گرم دو مرحلهای نیز طراحی و بر روی نمونههای آلیاژ تولیدی اعمال شد. پس از کار گرم، نمونه ها از منظر ریزساختاری، ساختار کریستالی و خواص مکانیکی بررسی شدند. نتایج به دست آمده نشان داد با اعمال کارگرم با نرخ کرنش کم، مقدار مناطق یوتکتیکی موجود در ریزساختار کاهش مییابد. از طرفی اعوجاج شبکه کریستالی نمونهها پس از کار گرم افزایش، نظم کریستالی تا حدودی کاهش و خواص مکانیکی دمای بالای آلیاژ نسبت به حالت ریختگی بهبود یافت. همچنین مشخص شد، فرآیند پرس گرم دو مرحلهای از طریق مکانیزم تبلور مجدد دینامیک باعث تغییر ماهیت ریزساختار و بهبود قابل توجه خواص مکانیکی در دمای 1000 درجه سانتیگراد میشود.
مقاله پژوهشی
معماری
مصطفی عباس زادگان؛ بهمن رستم یزدی
چکیده
بر اثر افزایش چشمگیر نرخ رشد جمعیت ایران در قرن اخیر و به اوج رسیدن آن در دهه ۱۳۶۰ و نگرش دوران مدرنیسم، رشد شهرها قابل مقایسه با دورههای قبل نمی باشد. نحوه رشد شتابان در برخی از شهرها حالتی پراکنده و گسسته داشته و با اتلاف اراضی کشاورزی و باغی حاشیه شهرها و تضییع منابع محیط زیست همراه بوده است. این پدیده در محافل علمی رشد پراکنده ...
بیشتر
بر اثر افزایش چشمگیر نرخ رشد جمعیت ایران در قرن اخیر و به اوج رسیدن آن در دهه ۱۳۶۰ و نگرش دوران مدرنیسم، رشد شهرها قابل مقایسه با دورههای قبل نمی باشد. نحوه رشد شتابان در برخی از شهرها حالتی پراکنده و گسسته داشته و با اتلاف اراضی کشاورزی و باغی حاشیه شهرها و تضییع منابع محیط زیست همراه بوده است. این پدیده در محافل علمی رشد پراکنده شهر1 نامیده میشود. مشکلات ناشی از رشد پراکنده شهرها در آمریکای شمالی واکنشهایی به دنبال داشته که منجر به ارایه نظریه رشد هوشمندانه2 شده است. شهر یزد نمونه ای است که بیشترین آسیب را از رشد سریع و پراکنده متحمل شده است. دلایل و شکل رشد پراکنده شهر در کشورهای مختلف متفاوت است، اما نتایج و مشکلات حاصل از آن تا حد زیادی مشابه با ایران است. بنابراین میتوان از راه حل رشد هوشمندانه، پس از انطباق آن با شرایط ویژه شهر یزد بهره برد. در این پژوهش پس از شناسایی مشکلات مربوط به رشد پراکنده، با استفاده از تجربیات سایرکشورها و با توجه به شرایط ویژه شهر یزد راهبردهایی تدوین شده که می تواند وضع موجود را بهبود بخشیده و از ادامه رشد پراکنده در آینده جلوگیری کند.
مقاله پژوهشی
مدیریت آموزشی
مصطفی نیکنامی؛ زینب مشفقی؛ مرجان مشفقی
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر متغیرهای مستقل آموزش ضمن خدمت، رشتة تحصیلی، مدرک تحصیلی و سابقه خدمتی، بر سبک مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه نظری دخترانه در ناحیه 1 شهر شیرازدر سال تحصیلی87-1386 از دیدگاه دبیران است. در این تحقیق از روش تحقیق علی- مقایسهای بهره گرفته شده است. در این پژوهش دو نمونه بررسی شده است. حجم نمونه از گروه ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر متغیرهای مستقل آموزش ضمن خدمت، رشتة تحصیلی، مدرک تحصیلی و سابقه خدمتی، بر سبک مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه نظری دخترانه در ناحیه 1 شهر شیرازدر سال تحصیلی87-1386 از دیدگاه دبیران است. در این تحقیق از روش تحقیق علی- مقایسهای بهره گرفته شده است. در این پژوهش دو نمونه بررسی شده است. حجم نمونه از گروه مدیران، 55 نفر و از گروه دبیران 165 نفر است. دو پرسش نامه یکی در مورد اطلاعات جمعیت شناختی مدیران که توسط آنها تکمیل شده و دیگری جهت تشخیص سبک تعارض، مورد استفاده قرار گرفته که توسط دبیران تکمیل شده و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرانباخ، 845/0 بوده است. پس از محاسبه شاخص های مربوط به آمار توصیفی و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آزمون آن با استفاده از روش مانوا نتیجه آن است که متغیر مستقل سابقه، بر سبک های مدیریت تعارض اثر دارد. همچنین برای تعیین سبک غالب مورد استفاده مدیران، از آزمون تحلیل واریانس فرید من، استفاده شد .نتیجه این آزمون نشان داد که سبک غالب مورد استفاده مدیران سبک تشریک مساعی است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
لطیفه پورمحمدباقر؛ الهه پور محمد باقر
چکیده
آنچه مسلم است، دنیای کنونی در واقع دنیای استیلای فناوری نوین اطلاعات و دنیای شتاب زدگی تاریخ به لحاظ تغییرات مختلف می باشد. سیستم های آموزشی در یک جامعه و به تبع آن دانشگاه، قادر نخواهند بود همچون جزیره ای خود را منفک از دیگر نهادهای اجتماعی، ملی و فعل و انفعالات گستردهی بین المللی در دهکدهی جهانی بدانند، زیرا جامعه آموزشی ...
بیشتر
آنچه مسلم است، دنیای کنونی در واقع دنیای استیلای فناوری نوین اطلاعات و دنیای شتاب زدگی تاریخ به لحاظ تغییرات مختلف می باشد. سیستم های آموزشی در یک جامعه و به تبع آن دانشگاه، قادر نخواهند بود همچون جزیره ای خود را منفک از دیگر نهادهای اجتماعی، ملی و فعل و انفعالات گستردهی بین المللی در دهکدهی جهانی بدانند، زیرا جامعه آموزشی هم به لحاظ تجربهگرایی تاریخی و هم به لحاظ شرایط ویژهای که قرن حاضر را احاطه کرده است، مطمئناً مرکز ثقل این تغییرات و تحولات خواهد بود. در عین حال از آنجا که فرایند تغییر و تحول در ماهیت نهادهای اجتماعی بشری قرار دارد، سیستم های آموزشی نیز در آینده نزدیک دستخوش تغییر و تحولات و یا حتی چالش های احتمالی خواهند شد. اما مسئله اساسی این است که استراتژی هایی را باید اتخاذ کرد که نظام های آموزشی دانشگاهها در قرن حاضر دنبالهروی صرف نباشند، بلکه هم گام با رشد و پیشرفت بشری به بازسازی و باز آفرینی خود بپردازند. در این مقاله ابتدا به بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات وکاربردهای آن در آموزش دانشگاهی در زمینه های مختلف تدریس، یادگیری، ابزارهای کمک آموزشی، کتابخانه های مجازی وآموزش از راه دور پرداخته شده و در انتها پیشنهاد هایی جهت بهبود آموزش در دانشگاهها ارایه شده است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
بهرام صالح صدق پور؛ شراراه میرزایی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاهها نسبت به آموزش مجازی (الکترونیکی) که به روش سنتی، روش مجازی و هر دو روش صورت میگیرد، میباشد. روش تحقیق این مطالعه از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل استادان شاغل به کار در دانشکده های فنی و علوم پایه دانشگاههای شهر تهران میباشد. روش نمونه گیری، به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاهها نسبت به آموزش مجازی (الکترونیکی) که به روش سنتی، روش مجازی و هر دو روش صورت میگیرد، میباشد. روش تحقیق این مطالعه از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل استادان شاغل به کار در دانشکده های فنی و علوم پایه دانشگاههای شهر تهران میباشد. روش نمونه گیری، به صورت تصادفی طبقهای نسبتی است. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به آموزش الکترونیک میباشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل و اریانس چند متغیری استفاده گردیده است. نتایج، حاکی از آن است که: 1- عامل کاهش تعامل بین استاد و دانشجو در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی آموزش میدهند از گروهی که به هر دو روش تدریس میکنند، بیشتر است. 2- عامل توسعه مهارت در آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش مجازی و هر دو روش تدریس میکنند، کمتر است. 3- آگاهی به آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی تدریس میکنند از گروهی که به هر دو روش آموزش میدهند، کمتر است. به طور کلی، به نظر میرسد افرادی که در زمینه آموزش مجازی آگاهی دارند، توسعه مهارت، عامل گرایش آنها به آموزش مجازی است. در حالی که افرادی که در باره آموزش مجازی آگاهی ندارند به دلیل نوع تعامل در این شیوه و همچنین عدم آگاهی نسبت به این آموزش به آن گرایش نشان نمیدهند.