فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده فنی،دانشگاه شهر کرد،چهارمحال و بختیاری،ایران

2 آموزش و پرورش ،چهارمحال و بختیاری،ایران

چکیده

آنچه مسلم است، دنیای کنونی در واقع دنیای استیلای فناوری نوین اطلاعات و دنیای شتاب زدگی تاریخ به لحاظ تغییرات  مختلف می باشد. سیستم های آموزشی در یک جامعه و به تبع آن دانشگاه، قادر نخواهند بود همچون جزیره ای خود را منفک از دیگر نهادهای اجتماعی، ملی و فعل و انفعالات گسترده­ی بین المللی در دهکده­ی جهانی بدانند، زیرا جامعه­ آموزشی هم به لحاظ تجربه­گرایی تاریخی و هم به لحاظ شرایط ویژه­ای که قرن حاضر را احاطه کرده است، مطمئناً مرکز ثقل این تغییرات و تحولات  خواهد بود. در عین حال از آنجا که فرایند تغییر و تحول در ماهیت نهادهای اجتماعی بشری قرار دارد، سیستم های آموزشی نیز در آینده­ نزدیک دستخوش تغییر و تحولات و یا حتی چالش های احتمالی خواهند شد. اما مسئله اساسی این است که استراتژی هایی را باید اتخاذ کرد که نظام های آموزشی دانشگاه‌ها  در قرن حاضر دنباله­روی صرف نباشند، بلکه هم گام با رشد و پیشرفت بشری به بازسازی و باز آفرینی خود بپردازند.
در این مقاله ابتدا  به بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات وکاربردهای آن در آموزش دانشگاهی در زمینه های  مختلف  تدریس، یادگیری، ابزارهای کمک آموزشی، کتابخانه های مجازی وآموزش از راه دور پرداخته شده و در انتها پیشنهاد هایی جهت بهبود آموزش در دانشگاه‌ها ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigation into the Role of Information and Communication Technology at University's Education

نویسندگان [English]

  • L. Pour Mohammad Baqer 1
  • E. Pour Mohammad Baqer 2

1 Faculty of Engineering, Shahrekord University, Chaharmahal and Bakhtiari, Iran

2 Educational System,, Chaharmahal and Bakhtiari, Iran

چکیده [English]

It is certain that the present world, in fact the world of information technology and the world of hasty history, is different because of changes. Education systems in society and university are not detached from other sociable and national organizations and from extensive international changes in global village, since education society is the center of changes and alternations both in historical experience and special condition at present century. Education systems will be changed in the future because there is transformation in social organization of human being but the most important issue is that those kinds of strategies should be used in which education systems at universities are not imitation but recreate themselves in sync with human's development.
This paper investigates information and communication technology and its application at university education in different courses of teaching, learning, educational help devices, imaginary libraries and distance education. Then there are different propositions about improving education at universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Information and Communication Technology
  • Education
  • Learning
  • University
[1] Eurydice, "Information and Communication Technology in European Education Systems", The Information Network on Education in Europe, 2001. ]2 ]بها ، هولمز د ، " آشنایی با تکنولوری اطالعات"، ترجمه مجید آذرخش و جعفر مرداد، سازما مطالعه و تدوین کت علوم انسانی دانشگاهها )سمت(، تهرا ، 1788 [3] Collis B., Wende M., "Models of Technology and Change in Higher Education", Western Australian Department of Education, 2002. ]4 ]رایس دانا " کاربردها و سودمند یهای فناوری اطالعات، تکنولوری آموزشی"، شماره 2 ،1781 ، صفحه 16 ]5 ]ویدت م " فناوری اطالعات (IT (و نقش آ در تجدید ساختار آموزش عالی"، 1784. [6] Kvavik R.B., Caruso J.B., "Study of Student and Information Technology: Convenience, Connection, Control and Learning", ECAR studies, Volume 6, 2005. ]8 ]رییمی ع " نقش IT در آموزش"، ماهنامه آموزشی و اطالع رسانی وب، 1785. http://www.isfahan4u.com/modules.php?name=Ava ntGo&file=print&sid=1053 ]8 ]امامقلی وند " نقش فناوری اطالعات و ارتباطات در آموزش"، روزنامه کیها ، شماره 13916 ،1781 [9] Paas L., "How Information and Communications Technologies Can Support Education for Sustainable Development (Current uses and trends)", International Institute for Sustainable Development (IISD), Heather Creech, Director, Knowledge Communications, 2008 ]11 ]یسنی " نقش آموزش در توسعه اطالعاتی جامعه دانش مدار"، ماهنامه عصر فناوری اطالعات، 1787 [11] NATIONAL SCIENCE FOUNDATION, "Information Technology: It’s Impact on Undergraduate Education in Science, Mathematics, Engineering, and Technology", 2003. [12] Abou Shadi R., "Communication Technology and Developing Countries", Paper presented at the annual meeting of the The Law and Society Association, 2006. [13] UNESCO, "Information and Communication Technology in Education", A Curriculum for Schools and Program of Teacher Development, 2002. [14] DeBlois P., Wood G., "Experts Develop Framework to Improve Information Technology Security in Higher Education", Communication Services EDUCAUSE, 2002. 14 لطیفه پورمحمدباقر و همکار نقش فناوری اطالعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی مجله فناوری و آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره1 ،پاییز 1331 ]15 ]کرمی پور م " آموزش متناس با عصر اطالعات"، رشد تکنولوری آموزشی، شماره 1 ،1781 ]11 ]مرکز فناوری اطالعات و ارتباطات دانشگاه شریف، "گزارش بررسی دانشگاه مجازی و سیست،های یادگیری الکترونیکی"، تهرا ، 1781 [17] Varis T., "New technologies and innovation in higher education and regional development", RUSC Journal, Vol. 4, 2007. [18] Anderson C., "Customer Needs & Strategies: Effective Learning :Measurable Results from a Solid Process: A Case Study on Knowledge Net", 2002. [19] Trinidad S., Newhouse, P.C., Clarkson, B., "Quality Pedagogy and Effective Learning with Information and Communications Technologies (ICT): a review of the literature", Western Australian Department of Education, 2002. [20] Gredler M. E., Learning and Instruction: Theory into Practice – 5th Edition, Upper Saddle River, NJ, Pearson Education, 2005. ]21 ]عطارا م "دانشگاه مجازی:تحول از آموزش به یادگیری"، مجله تکفا، سال اول، شماره پنج، و شش،، 1782 ،صفحه های 31 و 39 [22] Newhouse P.C., Trinidad S., et al., "Teacher Professional ICT Attributes: A Framework", Western Australian Department of Education, 2002. [23] Newhouse P.C., "The IMPACT of ICT on LEARNING and TEACHING", Western Australian Department of Education ,2002. [24] Rocha A.A.D., et al., "Scientific and Technological Knowledge: Strategies for Virtual Education in a Developing Country", 2002. ]25 ]لوجدا ج "یمایت کتابخانههای دیجیتال از آموزش از راه دور"، ترجمه طاهره االمی، دانشگاه ق،، 1785 ]21 ]نیکنام م "مطالعه و آموزش استفاده کننده ازکتابخانه و اطالعات"، فصلنامه کتاب، تابستا ، 113 صفحه، 1789 ]28 ]یسینی ا " نقش فناوری اطالعات در توسعه آموزش با تاکید بر نقش کتابخانه های مجازی"، مجله الکترونیکی مرکز اطالعات و مدار علمی ایرا ، 1784 ]28 ]اصنافی ا ، یمیدی ع " نقش فناوری اطالعات و ارتباطات درتوسعه آموزش و دانش با تاکید برنقش کتابخانه های مجازی"، مجله الکترونیکی مرکز اطالعات و مدار علمی ایرا ، دوره سوم، شماره دوم، 1781 [29] U.S. Department of Commerce, "Education and Training for the Information Technology Workforce", 2003. [30] Ministry of education of finl and, "Proposal for an action programme for developing media skills and knowledge as part of the promotion of civil and knowledge society", 2007. ]71 ]صرا زاده م " برخی کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبالگها"، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطالعات و مدار علمی ایرا ، دوره پنج،، شماره یک، 1784

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image