فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

2 تحقیقات آموزشی،تهران،ایران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نسبت به آموزش مجازی (الکترونیکی) که به روش سنتی، روش مجازی و هر دو روش صورت می‌گیرد، می‌باشد. روش تحقیق این مطالعه از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری تحقیق نیز شامل استادان شاغل به کار در دانشکده های فنی و علوم پایه دانشگاه‌های شهر تهران می‌باشد. روش نمونه گیری، به صورت تصادفی طبقه‌ای نسبتی است. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه نگرش اعضای هیئت علمی نسبت به آموزش الکترونیک می‌باشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل و اریانس چند متغیری استفاده گردیده است. نتایج، حاکی از آن است که: 1- عامل کاهش تعامل بین استاد و دانشجو در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی آموزش می‌دهند از گروهی که به هر دو روش تدریس می‌کنند، بیشتر است. 2- عامل توسعه مهارت در آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش مجازی و هر دو روش تدریس می‌کنند، کمتر است. 3- آگاهی به آموزش مجازی در اعضای هیئت علمی که به روش سنتی تدریس می‌کنند از گروهی که به هر دو روش آموزش می‌دهند، کمتر است. به طور کلی، به نظر می‌رسد افرادی که در زمینه آموزش مجازی آگاهی دارند، توسعه مهارت، عامل گرایش آنها به آموزش مجازی است. در حالی که افرادی که در باره آموزش مجازی آگاهی ندارند به دلیل نوع تعامل در این شیوه و همچنین عدم آگاهی نسبت به این آموزش به آن گرایش نشان نمی‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Faculty Members’ Attitudinal Challendes to E- Learning

نویسندگان [English]

  • B. Saleh Sadeghpour 1
  • S. Mirzaei 2

1 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Rajaee Teacher Training University,Tehran,Iran

2 Educational research,Tehran,Iran

چکیده [English]

The present research tries to investigate the attitudes of Faculty members who adopt traditional, distance or both educational systems towards e learning. The ex post facto method was used in this study and population of the survey included faculty members of Basic Sciences and Technology Universities of Tehran. The instrument was used a questionnaire containing some questions about Faculty beliefs towards electronical learning. The method of analysis was used MANOVA. In conclusion, it appears that skill development is a fundamental factor for proffessors to adopt e learning. On the other hand, those who didn’t have enough familiarity with e learning issue, were more reluctant to apply it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interaction in virtual education
  • attitude towards e-learning
  • teachers' awareness about e-learning
  • development of skills in e-learning
[1] Keegan D., Distance education: New perspectives,1993, ]2 ]منتظر غالمعلی. دانشگاه مجازی، مجله کتابداری و اطالع رسانی، دوره ششم، شماره 21 ،صفحه های .1374 ، 1-15 ]3 ]جاللی علی اکبر، "بررسی ماهیت و ویژگی های مدارس مجازی و طراحی نظام برنامه ریزی درسی متناسب با آن"، گزارش اول. پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت، 1371. [4] Quinn L.O., Corry M.,"Factors that deter faculty from participating in distance education" Journal of distance learning administrators, Vol.4, No.5, 2002. [5] Lee J.,"Faculty and administrator perceptions of instructional support for distance education", International..journal...of...instructional...media, Vol.29, p.155, 2002. [6] Ascough R.S.," Designing for online distance education. Putting pedagogy befor technology. teaching theology and religion", Retrived from ebscohpst database, Vol.5, No.1, 2002, pp. 17- 29. [7] Volery T., "Critical success factors in online education", The international journal of educational management, Vol. 14, No.5, 2000, pp. 216-223. 34 بهرام صالح صدقپور و همکار چالش های نگرشی اعضای هیئت علمی در آموزش الکترونیکی مجله فناوری و آموزش، سال سوم، جلد 3 ،شماره1 ،پاییز 1331 [8] Kosak L., Manning D., Dobson E., Rogerson L., Cotnam SH., Colaric S., Macfadden CH., "Prepared to teach on line? Perspectives of faculty in the university of North Carolina system", Journal of Distance Learning Administration, Vo l. 5, No. 3, 2004 [9] Thomas K., "Attitudes & behavior", London, Penguin. [10] Maguire L.L., "Literature review - Faculty participation in online distance education: Barriers and motivators", journal of distance learning administration, Vol.5, No.1. [11] Yuen A.H.K., Ma W.W.K., "Knowledge sharing and teacher acceptance of web based learning system", Proceedings of 21st ASCILITE Conference, Perth, pp.975-983 [12] Violato C., Mariniz A., Hunter W.,"A confirmatory analysis of a four- factor model of attitudes toward computers: A study of preservice teachers", Journal of Reasearch on Computers in Education, Vol.1, pp.199-213. [13] Lee J.,"Instructional support for distance education and faculty motivation, commitment, satisfaction", British Journal of Educational Technology, Vol. 32, No.2, 2001, pp.153-160. [14] Betts K.S.,"An instructional overview. Factor influencing faculty participation in distance education in postsecondary education in the united states: An institutional study". Journal of West Georgia University, Vol.32, No.2, 1998. [15] Schifter C., "Faculty motivators and inhibitors for participation in distance education", Education Technology, Vol.40, No.2, 2000, pp. 43-46. [16] Brooks L., "How the attitudes of instructors, Students, course administrators, And course designers affects the quality of an on line learning environments", Journal of distance learnig administration, Vol.6, No.4, 2003 [17] Berge Z.L., "Barriers to online teaching in postsecondary institutions: Can policy change fix it?", Journal of West Georgia University, Vol.12, No.8, 1998. [18] Dooley K.E., Murphrey T.P., "How the perspectives of administrators, faculty and support units impact the rate of distance education adoption", Journal of West Georgia University, Vol.19, No.1, 2000. ]19 ]میرزایی شراره، سپاسی حسین، "ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش نگرش اعضای هیئت علمی دانشگاهها نسبت به آموزش مجازی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، 1376. [20] Ross J. G., Klug M.G., "Attitudes of business college faculty and administrator toward distance education : A national survey", Distance education, Vol. 20, No.1. 1999. [21] Clay M., "Faculty attitudes toward distance education at the state university of West Georgia", Journal of West Georgia University, Vol.8, No.4, 2003. [22] Yildirim S., "Effects of an educational computing course on preservice and inservice teachers: A discussion and analysis of attitudes and use", Journal of Research on Computing in Education, Vol. 32, No.4, 2000, pp.479-495. [23] Yang Y., Cornelious L.," Preparing instructors for quality online instruction", journal of distance learning administration, Vol. 5, No.1, 2005. [24] Giannoni D.L., Tesone D.V., "What academic administrators should know to attract senior level faculty members to online learning environments", Journal of Distance Learning Administration, Vol.6, No.1, 2003. [25] Summers M., "New student teachers and computers: An investigation of experiences and feelings", Educational Review, Vol.42, No.3, 1990, pp.261-271. [26] Mirzaie Sh., "The study of faculty members’ attitude towards distance learning as a strategy in development of this type of education", nternational.Journal.of.Psychology, Vol.43, No.3, 2008.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image