مقاله پژوهشی
معماری
سعید رضا صباغ یزدی؛ حمید شاملو؛ فاطمه رستمی
چکیده
در این مقاله پدیده پرش هیدرولیکی که یکی از مهمترین راههای استهلاک انرژی جریان در مهندسی هیدرولیک است، به کمک نرم افزار Flow-3D شبیه سازی شد. برای درستی سنجی نرم افزار در پیش بینی پارامترهای جریان در پرش هیدرولیکی از یک نمونه آزمایشگاهی استفاده شد و نتایج حاصل از شبیه سازی عددی با استفاده از دو مدل آشفتگی k-ε وRNG، با آن مقایسه شد. سپس ...
بیشتر
در این مقاله پدیده پرش هیدرولیکی که یکی از مهمترین راههای استهلاک انرژی جریان در مهندسی هیدرولیک است، به کمک نرم افزار Flow-3D شبیه سازی شد. برای درستی سنجی نرم افزار در پیش بینی پارامترهای جریان در پرش هیدرولیکی از یک نمونه آزمایشگاهی استفاده شد و نتایج حاصل از شبیه سازی عددی با استفاده از دو مدل آشفتگی k-ε وRNG، با آن مقایسه شد. سپس از یک حوضچه آرامش استفاده شد و نتیجههای حاصل از شبیه سازی با اندازهگیری های آزمایشگاهی مربوط مقایسه شد. نتیجههای شبیه سازی عددی برای پروفیل سطح آب و توزیع عمقی سرعت در مقایسه با اندازه گیری های آزمایشگاهی دارای انطباق خوبی است.
مقاله پژوهشی
معماری
سعید مهران؛ منوچهر راد؛ فرزاد جعفر کاظمی
چکیده
سقف های گنبدی ، مورب و تخت کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارند.در این کار پژوهشی و آموزشی عملکرد حرارتی سقف ها نسبت به حالت مبنا یعنی سقف تخت از نظر شدت تابش جذب و مصرف انرژی برای شرایط متفاوت بررسی شد. نتیجهها نشان می دهدکه زاویه سقف و نحوه قرار گیری آن بر میزان شدت تابش جذب شده از سقف مؤثر است. هنگامی که سقف گنبدی ...
بیشتر
سقف های گنبدی ، مورب و تخت کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان سازی دارند.در این کار پژوهشی و آموزشی عملکرد حرارتی سقف ها نسبت به حالت مبنا یعنی سقف تخت از نظر شدت تابش جذب و مصرف انرژی برای شرایط متفاوت بررسی شد. نتیجهها نشان می دهدکه زاویه سقف و نحوه قرار گیری آن بر میزان شدت تابش جذب شده از سقف مؤثر است. هنگامی که سقف گنبدی با زاویه نصف گنبد درجه ساخته شود شدت تابش جذب شده به تقریب برابر سقف تخت متناظرش میشود. سقف مورب با جهت شمال جنوب حرارت خورشیدی بیشتری را نسبت به سقف مورب با جهت شرق- غرب جذب میکند. بنابراین از نظر جذب تابش خورشید در فصل تابستان توصیه می شود که از سقف مورب با جهت شرق- غرب استفاده شود. همچنین اگر سقف مورب با زاویه شیب درجه ساخته شود مصرف انرژی به مقدار 3/1-041/1 برابر سقف تخت کاهش می یابد. در مناطق گرم و مرطوب، دمای هوا و شدت تابش پخش بیشتر بوده و سقف مورب برای چنین مناطقی مناسب است در صورتی که در مناطق گرم و خشک شدت تابش پخش کمتر بوده و سقف گنبدی برای این مناطق مناسب است.
مقاله پژوهشی
معماری
احمدرضا عباسیان؛ محمد حسن امین؛ محمدرضا رحیمی پور
چکیده
در این پژوهش اثر افزودنیهایی بر پایه سیتریک اسید، سدیم تری پلی فسفات، سدیم هگزا متافسفات، سدیم پلی اکریلات، کلسیم نفتالین سولفونات و بالاخره پلی کربوکسیلات اتر به عنوان روانساز بر ویژگیهای رئولوژی جرم ریختنی بسیار کم سیمان Al2O3-SiCحاوی میکروسیلیس از نوع لرزه روان مورد بررسی قرار گرفت. جهت مطالعه این خواص، آزمایشهای تعیین ...
بیشتر
در این پژوهش اثر افزودنیهایی بر پایه سیتریک اسید، سدیم تری پلی فسفات، سدیم هگزا متافسفات، سدیم پلی اکریلات، کلسیم نفتالین سولفونات و بالاخره پلی کربوکسیلات اتر به عنوان روانساز بر ویژگیهای رئولوژی جرم ریختنی بسیار کم سیمان Al2O3-SiCحاوی میکروسیلیس از نوع لرزه روان مورد بررسی قرار گرفت. جهت مطالعه این خواص، آزمایشهای تعیین جریانیابی و کارپذیری جرم ریختنی انجام شد. نتیجهها نشان داد که مؤثرترین روان ساز این نوع جرمها، افزودنی پلیمری پلی کربوکسیلات اتر است. در این کار پژوهشی برای نخستین بار، از افزودنیGLENIUM تجاری مورد مصرف صنعت ساختمان در صنعت دیرگداز نیز استفاده شد. مشخص شد که این افزودنی میتواند به تنهایی افزون بر تأمین جریانیابی مناسب، زمان کارپذیری مطلوب را برای جرم ریختنی بسیار کم سیمان Al2O3-SiCحاوی میکروسیلیس، بدون استفاده از کندکننده گیرش، فراهم سازد. مقدار بهینه این افزودنی نیز تعیین شد.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
آرش رضایی؛ شهرام احمدی؛ علی شکوه فر
چکیده
در این پژوهش پدیده تبلور مجدد دینامیکی یک نمونه آلیاژ Al-Liدر دماهای C°350 و C°400 بررسی شده است. نمونه های متفاوت آلیاژ به شکل گوه تهیه شده و در دماهای C°350 و C°400 نورد گرم شده اند. مقدار کاهش سطح مقطع در نمونهها حداکثر 70 درصد در نظر گرفته شد. بررسی نمونه های نورد شده در دماهای C°350 و C°400 نشان می دهد که متوسط قطر دانه ها از 100 میکرومتر ...
بیشتر
در این پژوهش پدیده تبلور مجدد دینامیکی یک نمونه آلیاژ Al-Liدر دماهای C°350 و C°400 بررسی شده است. نمونه های متفاوت آلیاژ به شکل گوه تهیه شده و در دماهای C°350 و C°400 نورد گرم شده اند. مقدار کاهش سطح مقطع در نمونهها حداکثر 70 درصد در نظر گرفته شد. بررسی نمونه های نورد شده در دماهای C°350 و C°400 نشان می دهد که متوسط قطر دانه ها از 100 میکرومتر به کمتر از 30 میکرومتر کاهش یافته و محدوده کرنش بحرانی شروع تبلور مجدد دینامیکی در این محدوده دمایی به ترتیب 50 و 40 درصد است.
آموزش فنی حرفه ای
محمد صادق طاهر طلوع دل؛ سیدباقر حسینی
چکیده
آثار نوین معماری به منظور حفظ ماندگاری خود نیازمند تأمین استواری ( استحکام یا پایداری)، بهره وری (دوام یا پایایی) و نیز بهاء محوری (ارزشمندی یا مانایی) است. از مجموع مؤلفه های پنج گانه خلق یک اثر معماری، یعنی فرم و شکل، فناوری و ساخت، عملکرد و شرایط محیطی، محتوی و ایده تنها حلقه گمشده در برنامه آموزش معماری مؤلفه وحدت آفرینی و ایجادهمگرایی ...
بیشتر
آثار نوین معماری به منظور حفظ ماندگاری خود نیازمند تأمین استواری ( استحکام یا پایداری)، بهره وری (دوام یا پایایی) و نیز بهاء محوری (ارزشمندی یا مانایی) است. از مجموع مؤلفه های پنج گانه خلق یک اثر معماری، یعنی فرم و شکل، فناوری و ساخت، عملکرد و شرایط محیطی، محتوی و ایده تنها حلقه گمشده در برنامه آموزش معماری مؤلفه وحدت آفرینی و ایجادهمگرایی به عنوان تأمین کننده نیاز واقعی طراحی از جنبه های نیارش، بسندگی، پیمون واری، بوم آوردی و زیبایی شناسی محسوب می شود. به عبارت دیگر رعایت ایده پردازی، فرم آفرینی، سبک گرایی، فن آرایی و کارپذیری در طراحی معماری به تنهایی برای جامع و مانع بودن یک اثر جاودان معماری کافینمی باشد، لذا کلیه موردهای ذکرشده بایستی تحت سیطره آموزش مدیریتی منسجم، وحدت گرا و هدفمند؛ هدایت و نظارت شود. در این مقاله سعی شده براساس مطالعات میدانی درحوزه آموزش دانشگاهی دروس فنی رشته معماری نقش مفید آموزش هماهنگ و یکپارچه این دروس به عنوان مؤلفه اصلی مؤثردر طراحی معماری ارزشمند نمایان گردد. لذا براساس این بررسی ضرورت هم زمانی محورهای آموزشی در زمینه هایی همچون: فناوری، پیکره بندی، و نیزتأمین کارایی و ایده پردازی به گونه ای وحدت مدار و همسو در راستای خلق آثار بدیع معماری ماندگار در عصر حاضر مورد تأکید قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
معماری
حمید رضا عظمتی؛ محمد باقری
چکیده
امروزه با دخل و تصرف بی رویه انسان در محیط پیرامون و تهدید منابع طبیعی، آموزش وارزیابی زیست محیطی به یک ضرورت تبدیل شده است. نوشتار حاضر یک الگوی بوم شناختی را در آموزش توسعه پایدار با تأکید بر طراحی محیط دانشگاهی ارایه میدهد. فرضیه عمومی پژوهش آن است که معماری و منظر پردیس قابلیت های گسترده ای در تداعی معانی و آموزش مفاهیم مرتبط با ...
بیشتر
امروزه با دخل و تصرف بی رویه انسان در محیط پیرامون و تهدید منابع طبیعی، آموزش وارزیابی زیست محیطی به یک ضرورت تبدیل شده است. نوشتار حاضر یک الگوی بوم شناختی را در آموزش توسعه پایدار با تأکید بر طراحی محیط دانشگاهی ارایه میدهد. فرضیه عمومی پژوهش آن است که معماری و منظر پردیس قابلیت های گسترده ای در تداعی معانی و آموزش مفاهیم مرتبط با پایداری به عموم دانشجویان دارد. به منظور تبیین دقیقتر این ایده، ابتدا سوابق آموزش دانشگاهی بررسی و به گرایش های رو به رشد آموزش پایداری در سطوح متفاوت آموزش عالی اشاره شده است. در این رابطه چند نمونه از تجارب طراحی پایدار در پردیس های دانشگاهی معرفی شده است. در ادامه مدل طراحی معماری و منظر پردیس به مثابه یک مکان- رفتار آموزشی پیشنهاد شده و در اصول سه گانه طراحی پایدار، شامل: صرفه جویی در مصرف منابع، چرخه طبیعی حیات و طراحی انسان گرا تبیین شده است. استنتاج نهایی بحث آن است که معماری و منظرپردیش می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم، ادراک و رفتار محیطی دانشجویان را متوجه مفاهیم پایداری نماید. در پایان، برخی از مصادیق طراحی منظر در دانشگاه ها و پارک های علمی- پژوهشی پایدار پیشنهاد شده است.
مقاله پژوهشی
آموزش فنی حرفه ای
احمد دارابی؛ مهدی سعیدی؛ امیر حسن نیا خبیری؛ تیمور قنبری
چکیده
به کارگیری ژنراتورهای جاسازی شده در شبکههای توزیع، به سرعت در حال گسترش است. این ژنراتورها می توان به صورت موازی در شبکهی برق سراسری استفاده نمود. از طرفی سامانههای موجود تولید، انتقال و توزیع برق بر اساس تولید متمرکز و بدون آموزش افراد متخصص در زمینه ژنراتورهای جاسازیشده طراحی شده است . به کارگیری این ژنراتورها، عواقبی را در ...
بیشتر
به کارگیری ژنراتورهای جاسازی شده در شبکههای توزیع، به سرعت در حال گسترش است. این ژنراتورها می توان به صورت موازی در شبکهی برق سراسری استفاده نمود. از طرفی سامانههای موجود تولید، انتقال و توزیع برق بر اساس تولید متمرکز و بدون آموزش افراد متخصص در زمینه ژنراتورهای جاسازیشده طراحی شده است . به کارگیری این ژنراتورها، عواقبی را در زمینه کنترل و حفاظت آنها در پیداشته است. از جمله موضوعاتی که متعاقب بحث به کارگیری ژنراتورهای جاسازی شده پیش میآید، اهمیت تدوین و آموزش روش های حفاظت ژنراتور در برابر فقدان شبکهی اصلی برق (Loss Of Main) بسیار قابل توجه است. تدوین یک سامانه آموزشی کارآمد باید وقوع این پدیده را تشخیص دهد و بین آن و دیگر وقایع شبکه از جمله تغییر بار و یا خطاهای معمول تفاوت قائل شود. در این مقاله روش جدیدی برای آموزش آشکارسازی LOM ارائه شده است که نسبت به روشهای موجود عملکرد بهتری دارد. این روش براساس تفاوت بین امپدانس های توالی ژنراتور پایه ریزی شده است. با شبیه سازی یک سامانه توسط نرمافزار MATLAB/SIMULINK و ارزیابی عملکرد آن، برتری این روش مشخص میشود.