مقاله پژوهشی
معماری
ابوالفضل شمسایی؛ مهدی فراست کیش
چکیده
در این تحقیق مدلسازی عددی رسوبشویی در مخزن سد سفیدرود و تأثیر آن در احیای حجم مخزن در کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از مدل عددی GSTARS 3 برای بررسی فازهای مختلف فلاشینگ استفاده شده است. این مدل برای رسوبشویی آزاد و تحت فشار تهیه و هرکدام به طور مجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی های انجام شده بر ...
بیشتر
در این تحقیق مدلسازی عددی رسوبشویی در مخزن سد سفیدرود و تأثیر آن در احیای حجم مخزن در کوتاه مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور از مدل عددی GSTARS 3 برای بررسی فازهای مختلف فلاشینگ استفاده شده است. این مدل برای رسوبشویی آزاد و تحت فشار تهیه و هرکدام به طور مجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی های انجام شده بر روی سد سفیدرود نشان میدهد با توجه به این که تراز آب مخزن در ابتدای عملیات فلاشینگ یکی از پارامترهای تأثیر گذار در راندمان رسوبشویی است، پایین آوردن تراز آب مخزن از تراز نرمال (271 متر) به تراز آبگیری نیروگاه (210 متر) موجب کاهش آب مصرفی از 897 متر مکعب به 19 متر مکعب برای شستن هر تن رسوب میشود. از طرف دیگر بررسی ها نشان میدهد که در این مخزن فلاشینگ بر رسوبا ت درشت دانه تأثیر گذار نیست و نمیتوان از آن به عنوان تنها راه حل برای جلوگیری از کاهش ظرفیت مخزن استفاده نمود و انجام عملیات رسوبزدایی تکمیلی نظیر لایروبی، استفاده از سیفون و یا عبور جریانات غلیظ از مخزن، علاوه بر رسوبشویی سالانه در مخزن سد سفید رود امری اجتناب ناپذیر است.
مقاله پژوهشی
معماری
سید محمد رضا علوی مقدم؛ رضا مکنون؛ احمد طاهر شمسی
چکیده
آموزش در تمام سطوح، نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارد. اهداف اصلی آموزش، بالا بردن سطح دانش، تحلیل و اخلاق در افراد و افزایش حس مسئولیت پذیری آنها در برابر جامعه می باشد. در فصل 36 دستــور کار 21 تحت عنوان " توسعه آموزش و بالابردن سطح آگاهی " به اهمیت و نقش آموزش در توسعه پایدار پرداخته شده است. آموزش مهندسان در قرن 21 می ...
بیشتر
آموزش در تمام سطوح، نقش بسیار مهمی در تحقق توسعه پایدار دارد. اهداف اصلی آموزش، بالا بردن سطح دانش، تحلیل و اخلاق در افراد و افزایش حس مسئولیت پذیری آنها در برابر جامعه می باشد. در فصل 36 دستــور کار 21 تحت عنوان " توسعه آموزش و بالابردن سطح آگاهی " به اهمیت و نقش آموزش در توسعه پایدار پرداخته شده است. آموزش مهندسان در قرن 21 می بایست در راستای اهداف توسعه پایدار قرار گیرد تا بتواند نقش خود را در اصلاح نگرش مهندسان جوان و به کارگیری این مبانی در زندگی و فعالیتهای تخصصی آنها ایفا نماید. یکی از وظایف مهم دانشگاهها، فراهم آوردن بستر مناسب برای این گونه آموزشها است. در این راستا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان یکی از دانشگاههای صنعتی مهم کشور، در حال تدوین راهبردهای مختلفی در این زمینه است. تأسیس و تقویت دوره های تحصیلات تکمیلی مهندسی محیط زیست، ارایه دروس جدید مرتبط با زمینه های مختلف محیط زیست و توسعه پایدار برای کلیه دانشجویان مهندسی، تغییر و اصلاح سرفصل دروس و تأسیس پژوهشکده محیط زیست از جمله مهمترین این راهبردها است. به عنوان نمونه درسی تحت عنوان "طراحی سبز" در برنامه درسی پیش بینی شده است که در آن دانشجویان با مبانی و اصول نگرش سبز در طراحیها آشنا میشوند. تغییر نگرش دانشجویان مهندسی از طراحی سنتی به طراحی سبز (که در آن مبانی توسعه پایدار مد نظر طراح قرارمی گیرد) از اهداف اصلی پیشنهاد این درس است. هدف از ارائه این مقاله، بررسی نقش و وظایف مهندسان قرن 21 و تبیین راهبردهای اساسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اهداف دانشگاه سبز و توسعه پایدار میباشد.
مقاله پژوهشی
معماری
وحید نورانی؛ پرویز منجمی؛ محمد جعفر رفیع زاده
چکیده
آموزش صحیح متخصصین هیدرولوژی در زمینه مدلسازی بارش-رواناب میتواند نقشی بسزا در فایق آمدن بر مشکلات وافر سیلاب داشته باشد. در این مقاله بعد از معرفی مدل آنالوگ مایع به عنوان یک مدل آنالوگ جدید در زمینه هیدرولوژی و براساس مدل مخزن خطی پایهریزی شده است. نحوه مقیاس و ساخت آزمایشگاهی آن ارائه و سپس چگونگی استفاده از آن برای شبیهسازی ...
بیشتر
آموزش صحیح متخصصین هیدرولوژی در زمینه مدلسازی بارش-رواناب میتواند نقشی بسزا در فایق آمدن بر مشکلات وافر سیلاب داشته باشد. در این مقاله بعد از معرفی مدل آنالوگ مایع به عنوان یک مدل آنالوگ جدید در زمینه هیدرولوژی و براساس مدل مخزن خطی پایهریزی شده است. نحوه مقیاس و ساخت آزمایشگاهی آن ارائه و سپس چگونگی استفاده از آن برای شبیهسازی مدل بارش-رواناب ناش (Nash) برای یک حوضة واقعی مورد بررسی قرار گرفته است. اثر شکل حوضه در هیدروگراف خروجی و همچنین تأثیر جهت حرکت بارش بر پاسخ حوضه بطور جداگانه کند و کاوشده است. نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده با مدل، حاکی از مناسب بودن مدل در این زمینه است. با توجه به ساختار ساده، استفاده آسان و خاصیت دیداری مدل، این مدل میتواند یک ابزار کمک آموزشی مناسب در زمینه آموزش مدلسازی بارش- رواناب باشد.
مقاله پژوهشی
معماری
سید مهدی حسینی؛ علی دهقان؛ امیرحسین کوهساری؛ محمد خسروی
چکیده
وجود تعدادی از ترکیب ها مانند اکسید سیلیسیم و تیتانیم در بوکسیت، یکی از مهمترین عوامل کاهش کیفیت و نامرغوبی محصولات دیرگداز بحساب میآیند. در این پژوهش امکان بازیابی و استخراج این ترکیب ها و افزایش مدول Al2O3/SiO2 در کانسنگ بوکسیت شهید نیلچیان در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش فلوتاسیون معکوس بررسی گردیده است. در این مطالعه ...
بیشتر
وجود تعدادی از ترکیب ها مانند اکسید سیلیسیم و تیتانیم در بوکسیت، یکی از مهمترین عوامل کاهش کیفیت و نامرغوبی محصولات دیرگداز بحساب میآیند. در این پژوهش امکان بازیابی و استخراج این ترکیب ها و افزایش مدول Al2O3/SiO2 در کانسنگ بوکسیت شهید نیلچیان در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از روش فلوتاسیون معکوس بررسی گردیده است. در این مطالعه از بین عوامل موثر بر فرآیند فلوتاسیون، سه عامل PH، نوع و مقدار کلکتور و بازداشت کننده انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. از تالو آلکالی آمین به عنوان کلکتور و از اسید تانیک بعنوان بازداشت و متفرق کننده استفاده شده است. با استفاده از این روش مقدار ترکیبهای تیتانیم دار و مدول Al2O3/SiO2 به ترتیب کاهش و افزایش قابل توجهی یافته است. از بین سه عامل مورد بررسی ، PH ، مؤثرترین عامل در کارایی فلوتاسیون بوکسیت این نوع ارزیابی شده است.
مقاله پژوهشی
معماری
حسن رجائی؛ فاطمه جاذبی؛ عباس رشیدی
چکیده
برای زمان بندی پروژه باید به عدم اطمینان موجود در مورد بعضی پارامترهای پروژه مانند هزینه و زمان پروژه توجه شود. برای درنظر گرفتن عدم قطعیت مذکور از تئوری فازی استفاده می شود. در این مقاله روشی برای زمان بندی پروژه با توجه به فازی بودن زمان فعالیتها، محدودیت منابع و جستجو برای یافتن مناسب ترین برنامه زمان بندی فازی پروژه ارائه ...
بیشتر
برای زمان بندی پروژه باید به عدم اطمینان موجود در مورد بعضی پارامترهای پروژه مانند هزینه و زمان پروژه توجه شود. برای درنظر گرفتن عدم قطعیت مذکور از تئوری فازی استفاده می شود. در این مقاله روشی برای زمان بندی پروژه با توجه به فازی بودن زمان فعالیتها، محدودیت منابع و جستجو برای یافتن مناسب ترین برنامه زمان بندی فازی پروژه ارائه شده است. برای تهیه این نوع برنامه زمان بندی، ابتدا با توجه به میزان منابع موجود و زمان عادی فعالیتها، انواع برنامه های زمان بندی ممکن تهیه میشود. زمان پایان پروژه و هزینه آن برای هر کدام از برنامههای زمانبندی محاسبه میشود. در صورتی که هیچ کدام از برنامه های زمانبندی تهیه شده نتوانند هر دو هدف را ارضاء کنند، با تغییر زمان فعالیتها و میزان منابع موجود، برنامه های زمانبندی مناسبتری تهیه میشوند. در انتها از بین همه برنامه های زمانبندی، برنامهای که با توجه به اهمیت هرکدام از دو معیار هزینه و زمان، بهترین شرایط را داشته باشد انتخاب میشود. جهت تهیه برنامه زمانبندی اولیه پروژه از نرم افزار PRIMAVERA و برای تهیه الگوریتم جستجوی مذکور از زبان برنامه نویسی C++ استفاده شده است. از الگوریتم فوق برای زمانبندی یک پروژه پل سازی واقعی استفاده شده و نتایج مناسبی بدست آمده است.
مقاله پژوهشی
بازی های رایانه ای آموزشی
محمد رضا کرامتی؛ زهرا زاده غلام؛ بهجت عسکری حسینی
چکیده
پژوهشهای پیشین نشان داد که بین دانش مدیران و کارایی آنان ارتباط معنا داری وجود دارد. در تحقیق حاضر چنین فرض شده که همبستگی معنی داری میان دانش رایانه ای مدیران، کارشناسان و اعضای هیأت علمی با کارایی آنان وجود دارد. جامعه آماری و گروه نمونه را مدیران ،کارشناسان و اعضای هیأت علمی پارک علم و فناوری (36 نفر) تشکیل می دهند. پرسشنامه مربوط ...
بیشتر
پژوهشهای پیشین نشان داد که بین دانش مدیران و کارایی آنان ارتباط معنا داری وجود دارد. در تحقیق حاضر چنین فرض شده که همبستگی معنی داری میان دانش رایانه ای مدیران، کارشناسان و اعضای هیأت علمی با کارایی آنان وجود دارد. جامعه آماری و گروه نمونه را مدیران ،کارشناسان و اعضای هیأت علمی پارک علم و فناوری (36 نفر) تشکیل می دهند. پرسشنامه مربوط به دانش رایانهای (مهارتهای هفتگانه) توسط استادان متخصص تأیید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 82% بدست آمد. برای سنجش کارایی از فرم ارزشیابی کارکنان استفاده گردید. نتایج نشان داد از میان هفت مهارت مربوط به دانش رایانهای میان سه مهارت ارائه مطالب بوسیله کامپیوتر، صفحات گسترده و واژه پردازها با کارایی، رابطه وجود دارد. براین اساس ضروری است تا در برگزاری آموزش های ضمن خدمت کارکنان بر تقویت این دسته از مهارت ها تاکید گردد.
مقاله پژوهشی
معماری
سیدباقر حسینی؛ سید مجید مفیدی شمیرانی؛ حسن مدی
چکیده
مقاله حاضر درباره لزوم توجه به آموزش معماری پایدار در ایران و بررسی امکانات و موانع آن است. هدف این آموزش دستیابی به آگاهی علمی درباره منابع محیطی، اصول اخلاقی، ارزشها و مهارت ها در راستای اهداف توسعه پایدار و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها است. در گذار از معماری متعارف به سری معماری پایدار، آموزش معماری نیازمند تحولی اساسی بوده و با ...
بیشتر
مقاله حاضر درباره لزوم توجه به آموزش معماری پایدار در ایران و بررسی امکانات و موانع آن است. هدف این آموزش دستیابی به آگاهی علمی درباره منابع محیطی، اصول اخلاقی، ارزشها و مهارت ها در راستای اهداف توسعه پایدار و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها است. در گذار از معماری متعارف به سری معماری پایدار، آموزش معماری نیازمند تحولی اساسی بوده و با موانع متعدد و ساختاری هم مواجه است. مشکلات برنامه ریزی آموزشی در دروس معماری پایدار شامل استفاده از منابع محیطی، حمل و نقل، مصالح ساختمانی، جمع آوری و یکپارچه سازی سامانه های ساختمانی و کاربری های چند منظوره و منطبق با ارزشهای انسانی میشود. در ایران این آموزشها در تقابل با عادات جامعه قرار دارد و نیازمند هماهنگی ساختار مدیریتی است. بررسی آموزش معماری پایدار در سه دانشگاه ایرانی نشان داده که با وجود برخی کاستی هایی در این آموزش نگرش دانشجویان جهت یافته و انگیزه کافی برای تغییر عملکرد ایجاد شده است. معماری خورشیدی که در دهه هفتاد میلادی پس از بحران انرژی مورد توجه قرار گرفت، در ایران با اقبال بسیاری از استادان روبرو شده است چنانکه آن را در برنامه آموزش خود قرار داده اند.