فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،تهران،ایران

2 آموزش بزرگسالان،دانشگاه تهران،تهران،ایران

3 پارک علم وفناوری خراسان،مشهد،ایران

چکیده

پژوهش‌های پیشین نشان داد که بین دانش مدیران و کارایی آنان ارتباط معنا داری وجود دارد. در تحقیق حاضر چنین فرض شده که همبستگی معنی داری میان دانش رایانه ای مدیران، کارشناسان و اعضای هیأت علمی با کارایی آنان وجود دارد. جامعه آماری و گروه نمونه را مدیران ،کارشناسان و اعضای هیأت علمی پارک علم و فناوری (36 نفر) تشکیل می دهند. پرسشنامه مربوط به دانش رایانه‌ای (مهارت‌های هفتگانه) توسط استادان متخصص تأیید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 82%  بدست آمد. برای سنجش کارایی از فرم ارزشیابی کارکنان استفاده گردید. نتایج نشان داد از میان هفت مهارت مربوط به دانش رایانه‌ای میان سه مهارت ارائه مطالب بوسیله کامپیوتر، صفحات گسترده و واژه پردازها با کارایی، رابطه وجود دارد. براین اساس ضروری است تا در برگزاری آموزش های ضمن خدمت کارکنان بر تقویت این دسته از مهارت ها تاکید گردد.

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The relationship between computer training and the efficiency of scientific officials in Science and Technology Park

نویسندگان [English]

  • M.R. Keramati 1
  • Z. Zadeh gholam 2
  • B. Asghari Hosseini 3

1 Faculty of Psychology and Educational Sciences of Tehran University,Tehran,Iran

2 Adults Training,Tehran University,Tehran,Iran

3 Khorasan Science and Technology Park, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Previous research has shown that there is a significant relationship between managers' knowledge and performance. In the present study, it is assumed that there is a significant correlation between computer knowledge of managers, experts and faculty members with their efficiency. The statistical population and the sample group consist of managers, experts and faculty members of Science and Technology Park (36 people). The Computer Science Questionnaire (Seven Skills) was validated by 82% of Cronbach's alpha methodologists. Employee evaluation form was used to measure efficiency. The results showed that among the seven skills related to computer knowledge, there was a relationship between the three skills of presenting content by computer, spreadsheets and word processors with efficiency. Accordingly, it is necessary to emphasize the strengthening of these skills in the in-service training of employees.

[1] Strong K., "Higher Education Identifies Goals for the year 2015", http://www.tasb.org /TexasLonestar ar, 2002. [2] Mathies L., Kieran L., "Management of Information Technology in University, Three Principles to Guide Organization" , Journal of Information Management, Vol. 14, No. 2, 1994. [3] Thompson A., "Actual and Ideal Usage of Information Technology", Ph.D. Dissertations, Universities of Texas, 2002. ]4 ]اسماعیلی جلیل، " تأثیر آمروزش مجرازی برر کرارایی کارکنرران و مرردیران در سررازمان جانبررازان انقررالب اسالمی ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، 1322 . [5] Brain M., " How E-Commerce Works, Retrieved on Feb" , 22. http:www.Howatuff works.com, 2002. [6] Stantos B., Sussman L., "Improving the Return on IT Investment", International Journal of Information Management, Vol. 20, 2000. 799 رابطه آموزش رایانه ای با کارایی مسئولین علمی پارک علم و فناوری محمدرضا کرامتی و همکاران مجله فناوری و آموزش، سال دوم، جلد 2 ،شماره3 ،بهار 7331 [13] Bothun G., Cyberprof, "The University in the Nex Millennium. Educational Review, 34(5)", http://www.educause.edu/ir/library/htm1, 1999. [14] Friedman T.L., Nex Education, http://www.nytimes.com/library/opinion/ friedman/11111799frie.htm, 1999. [15] Teriin A., "Report on icdl 2004", new dehli www.teriin.org /event/icdl, 2004. ]11 ]اسکات سینتیا، دنیس، ژاف، "توانا سرازی کارکنران"، ترجمه مهدی ایران ن اد پاریای، چراپ اول، تهرران، انتشارات سروش، 1311. ]1 ]ناخدا مریم، حرری عبراس و کرمدوسرت نروروزعلی، "بررسری عوامرل فرردی مرؤثر برر کراربرد فرن آوری اطالعرات توسرط کتابرداران کتابخانره هرای دانشرگاه تهران"، مجله روان شناسی و علروم تربیتری دانشرگاه تهران، دوره جدید ، سال 35 ، شماره 7 ،1324. [8] De Boer S.J., Walbeek M.M., "Information Technology in Development Countries", International Journal of Information management, Vol. 19, 1999. [9] Claire S., "Management of Technology", www.Unmake.Edo/www pa/project/sychowski.htm. 2002. [10] Clark J., Using a Policy Proccess Model to Examine the Campus-Wide Top Computing [8] Programs of Two Universities, Ph.D Dissertations, Universities of Clorado, 2002. [11] Bradley G., Russel G., "Computer, Experience, School Support and Computer Anxieties", Educational Psychology, Vol.7, 1997. ]12 ]قاسمی علی حسین، "تبحر در فرن آوری اطالعرات"، چاپ اول، انتشارات چاپار، 7337. ]12 ]شیمون ال دوالن، رندال اس، شولر، "مدیریت منرابع انسانی و امورکارکنان"، ترجمه محمد علری طوسری ومحمرد صرائبی، مرکرا آمروزش مردیریت دولتری، .1311 ]19 ]جعفری قوشرچی بهرااد، "راههرای افراایش کرارایی"، ماهنامه تدبیر، شماره 726 ،سال سیادهم، 1321. ]22 ]مانلی برندن، "آمروزش اسرتاندارد"، ترجمره علیرضرا گلوایگانی و مهدی عررب پرور، انسرتیتو ایرا ایرران، .

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image