یادگیری سیار
مریم سادات قریشی خوراسگانی
چکیده
پیشینه و اهداف: یکی از فناوریهای پیشگام که در بحران کووید 19 نقش مهمی ایفا نموده است، یادگیری سیار است. یادگیری سیار بهعنوان ابزاری قدرتمند در آموزش و یادگیری پدیدار شده است و بهعنوان یکی از راهحلهای عملی جلوگیری از تعطیلی دانشگاهها قلمداد میشود. علیرغم اهمیت یادگیری سیار بهعنوان ابزاری که استراتژیهای یادگیری را تغییر ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: یکی از فناوریهای پیشگام که در بحران کووید 19 نقش مهمی ایفا نموده است، یادگیری سیار است. یادگیری سیار بهعنوان ابزاری قدرتمند در آموزش و یادگیری پدیدار شده است و بهعنوان یکی از راهحلهای عملی جلوگیری از تعطیلی دانشگاهها قلمداد میشود. علیرغم اهمیت یادگیری سیار بهعنوان ابزاری که استراتژیهای یادگیری را تغییر داده تا فراگیر بتواند با رویکرد انعطافپذیری، یادگیری خود را مدیریت کند و افقهای جدیدی را در حوزه نظام آموزشی گسترده است؛ چالشهایی را نیز همراه خواهد داشت؛ بنابراین، شناسایی این چالشها میتواند، به ارائه راهکارهای حل آن و بهرهمندی بیشتر از فناوری در فرایند یاددهی – یادگیری کمک کند. بر این اساس، پژوهش حاضر به شناسایی چالشهای یادگیری سیار از دیدگاه دانشجویان پرداخته است.روشها: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه هدف، دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه الزهرا (س) بودند که تجربه استفاده از تلفن همراه برای آموزش الکترونیکی را داشتند. براین اساس، با استفاده از نمونهگیری هدفمند، با تعداد 32 دانشجو تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوای کلایزی استفاده شد. برای اعتباربخشی دادهها، از روش بازبینی توسط همکاران و بررسی پایایی از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد و میزان توافق بین دو کدگذاری برابر با 86 بهدست آمد.یافتهها: یافتهها نشان داد، از مجموع 315 کد استخراجشده، 68 کد به چالشهای جسمی، 35 کد به چالشهای روانشناختی، 31 کد به چالشهای کیفیت یادگیری، 63 کد به چالشهای سختافزاری،52 کد به چالشهای زیرساختی، 39 کد به چالشهای مهارتی،27 کد به چالشهای حمایتی اختصاص داشت. چالشهای جسمی شامل سردرد و سرگیجه، خستگی مفرط چشم، تشدید بیماریهای عصبی و اختلال خواب؛ چالشهای روانشناختی شامل استرس و اضطراب، افسردگی و ناامیدی و عدم تمرکز و حواسپرتی؛ چالشهای سختافزاری شامل مشکلات صفحهکلید، مشکلات باطری و شارژ آن، مشکلات میکروفن و صدا، مشکلات دانلود فایلها، مشکلات آی سی، مشکلات حجم کم حافظه موبایل؛ چالشهای زیرساختی شامل اینترنت ضعیف و امکانات و تجهیزات؛ چالشهای مهارتی شامل مهارتهای فردی؛ چالشهای کیفیت یادگیری شامل کیفیت امور آموزشی و پژوهشی و چالشهای حمایتی شامل حمایت سازمانی، حمایت خانواده و حمایت اساتید بوده است.نتیجهگیری: بحران کرونا بار دیگر بیعدالتی آموزشی و توزیعی را نمایان کرد و بسیاری از دانشجویان مناطق محروم برای حضور در کلاسهای مجازی و انجام امور آموزشی و پژوهشی با چالشهای جدی روبرو شدهاند. ازآنجاکه، استفاده از موبایل برای اکثر دانشجویان تنها گزینه برای شرکت در کلاسهای مجازی محسوب میشود؛ بنابراین، برای رفع یا کاهش چالشهای جسمانی؛ برنامهریزی کلاسها با فواصل معین، استفاده از اسلایدهایی با رنگهای شاد و روشن، ترکیبی از متن، فیلم و استفاده از روشهای ترکیبی آنلاین و آفلاین، برای کاهش چالشهای جسمانی پیشنهاد میشود. جهت رفع چالشهای زیرساختی استفاده رایگان از اینترنت پرسرعت، خرید یا اجاره سرورهای قدرتمند برای ارائه خدمات آموزش مجازی توصیه میشود. حمایتهای مالی دانشگاه و خریداری امکانات مناسب ازجمله رایانه و تلفن همراه میتواند در رفع بسیاری از چالشهای سختافزاری مؤثر واقع شود. برای رفع چالشهای مهارتی؛ مهارتآموزی کار با نرمافزارهای آموزشی و پیامرسان دانشگاهی و برگزاری کارگاههای مختلف مقدماتی و پیشرفته برای دانشجویان ضروری است. همچنین در راستای چالشهای حمایتی، پیشنهاد میشود دانشگاه با جذب منابع مالی از سازمانهای مختلف و جذب حمایتهای خیرین و اختصاص بودجه مناسب، ابتدا به شناسایی دانشجویان کم برخوردار و نا برخوردار خود پرداخته و سپس با اختصاص وامهایی با بهره کم به دانشجویان مذکور برای تهیه رایانه و تلفن همراه و وامهای بلاعوض جهت دانشجویان کم برخوردار، در رفع چالشهای حمایتی بیشازپیش همت گمارد. همچنین، اساتید با شناسایی دانشجویان مذکور در کلاسهای خود، با انعطاف بیشتر و کمکهای آموزشی، شرایط دانشجویان را درک کنند. درک خانوادهها از شرایط تحصیلی و مهیا نمودن محیط آرام و امکانات در حد توان، میتواند چالشهای روانشناختی را به حداقل رساند. علیرغم اینکه توجه و رفع چالشهای زیرساختی و سختافزاری بهعنوان پیشنیاز کیفیت یادگیری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما برای رفع چالشهای کیفیت یادگیری؛ راهکارهایی ازجمله، اختصاص فعالیتهای مفید برای افزایش یادگیری دانشجویان، انجام کار گروهی با تقسیمکار عادلانه جهت جلوگیری از فشار کار روی دانشجویان، بازخوردهای مناسب و بهموقع اساتید، تنوع ارائه تکالیف بهصورت کتبی و شفاهی، توصیه میشود. درنهایت با رفع چالشهای مذکور، چالشهای روانشناختی ناشی از استرس و ناامیدی در دانشجویان نیز رفع خواهد شد.
یادگیری سیار
سونیا موسی رمضانی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ محمدرضا نیلی احمد آبادی؛ علی دلاور؛ مهران فرج اللهی
چکیده
پیشینه و اهداف: یادگیری سیار یکی از زیرمجموعههای یادگیری الکترونیک محسوب میشود و محورِ آن استفاده از ابزارهای قابل حمل در یادگیری است. این شیوه از یادگیری امکان یادگیری فارغ از زمان و مکان را فراهم میآورد. در یادگیریسیار دانشآموزان قادر به یادگیری از منابع گوناگون در سرتاسر دنیا هستند. این غنیسازی سبب یادگیری موثر و معنادار ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: یادگیری سیار یکی از زیرمجموعههای یادگیری الکترونیک محسوب میشود و محورِ آن استفاده از ابزارهای قابل حمل در یادگیری است. این شیوه از یادگیری امکان یادگیری فارغ از زمان و مکان را فراهم میآورد. در یادگیریسیار دانشآموزان قادر به یادگیری از منابع گوناگون در سرتاسر دنیا هستند. این غنیسازی سبب یادگیری موثر و معنادار میگردد. علاوه بر آن، یادگیرندگان در این محیط میتوانند محیط آموزشی خود را تغییر داده و از تجربههای آموزشی گوناگون استفاده کنند. نقش فرایندهای اجتماعی (ارتباطات) و مدیریتی (مهارت تدریس و کلاسداری) نیز در این زمینه حایز اهمیت است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر کاربرد الگویِ آموزش مبتنی بر محیطهای یادگیری سیار بر حضور اجتماعی و حضور تدریس دانشآموزان مدارس هوشمند در درس ریاضی بوده است.روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق ترکیبی استفاده شد. در قسمت تحقیق کمی از روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزانی هستند که در شهر تهران در مدارس هوشمند مشغول به تحصیل هستند. جهت گزینش حجم نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان مدارس هوشمند شهر تهران، یک مدرسه انتخاب و سرانجام 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. جهت بررسی فرضیههای اول و دوم تحقیق از تجزیه و تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد.یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که کاربرد این الگو بر تمام اَبعاد حضور اجتماعی و حضور تدریس در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل (در پسآزمون) موثر بوده است.نتیجهگیری: پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر کاربرد الگوی آموزش مبتنی بر محیطهای یادگیری سیار بر حضوراجتماعی و حضورتدریس یادگیرندگان مدارس هوشمند در درس ریاضی انجام گرفت و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاکی از آن است که کاربرد الگوی آموزش مبتنی بر محیطهای یادگیری سیار بر حضوراجتماعی و حضورتدریس یادگیرندگان مدارس هوشمند در درس ریاضی تاثیر مثبت دارد. دانشآموزانی که در محیط سیستم مدیریت یادگیری سیار قرار داشتند، نمرات بالاتری از گروه دیگر که تحت آموزش در محیط سنتی بودند، کسب نمودند. این امر بیانگر موثر بودن محیط طراحی شده برای یادگیری سیار در میزان حضور اجتماعی و تدریس است.
یادگیری سیار
مرضیه دهقانی؛ سمیه رحیمی؛ امید امرالله
چکیده
در یادگیری سیار، یادگیری در محیطهای طبیعی اتفاق افتاده و پیامهای آموزشی بهصورت الکترونیکی منتقل میشوند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان آشنایی، کاربرد و سودمندی یادگیری سیار (ابزار و برنامههای کاربردی) در بین دانشجویان انجامشده است. تحقیق کمی از نوع توصیفی است. جامعة آماری شامل دانشجویان مقطع ارشد چهار دانشکدة ...
بیشتر
در یادگیری سیار، یادگیری در محیطهای طبیعی اتفاق افتاده و پیامهای آموزشی بهصورت الکترونیکی منتقل میشوند. لذا پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان آشنایی، کاربرد و سودمندی یادگیری سیار (ابزار و برنامههای کاربردی) در بین دانشجویان انجامشده است. تحقیق کمی از نوع توصیفی است. جامعة آماری شامل دانشجویان مقطع ارشد چهار دانشکدة علوم تربیتی رشتههای علوم تربیتی، دانشکدة فنی رشتة مکانیک، دانشکدة هنر رشتة معماری دانشگاه تهران و رشتة بهداشت دانشگاه ایران میباشد که از بین آنها 268 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. گردآوری دادهها توسط پرسشنامه روا و پایای محقق ساخته 21 گویه بوده، دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونهای و آزمون آنوا و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند میزان آشنایی و کاربری و سودمندی ابزارها و برنامههای کاربردی یادگیری سیار در بین دانشجویان اندکی کمتر از میانگین است. بین نظرات دانشجویان در رشتههای مذکور در میزان آشنایی و کاربری یادگیری سیار تفاوت معنادار مشاهده میشود که بیشترین اختلاف عقیده بین دو رشتة علوم تربیتی و معماری است. بین دانشجویان رشتههای مذکور در میزان سودمندی یادگیری سیار تفاوت معنادار مشاهده نمیشود. درنتیجه دانشجویان بهتناسب و نوع رشته، کاربردهای متفاوتی از یادگیری سیار (ابزارها و برنامههای کاربردی) در نظر دارند.
آموزش الکترونیکی- مجازی
سید محمد شبیری؛ سیده زهرا شمسی پاپکیاده
چکیده
افزایش نگرانی در مورد مسائل مختلف زیستمحیطی و پاسخگویی به نیاز جوامع جهانی، برنامههایی را در دانش و یکپارچهسازی آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی یک برنامه و جریان آموزشی فعال است، که نقش تأثیر آموزش نوین را برای حضور مؤثر در هزارة سوم ترسیم میکند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر ...
بیشتر
افزایش نگرانی در مورد مسائل مختلف زیستمحیطی و پاسخگویی به نیاز جوامع جهانی، برنامههایی را در دانش و یکپارچهسازی آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی یک برنامه و جریان آموزشی فعال است، که نقش تأثیر آموزش نوین را برای حضور مؤثر در هزارة سوم ترسیم میکند. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پیادهسازی یادگیری سیار در برنامة آموزش محیطزیست است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع تحقیقات مبتنی بر پیشبینی است. جامعة آماری متشکل از دانش آموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1394 هستند که با روش نمونهگیری خوشهای طبقهای تصادفی از بین مدارس منطقه 12 دانشآموزان پایة نهم بهصورت تصادفی به تعداد 350 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة تدوینشده توسط چئون و همکارانش، به منظور تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از نظرات صاحبنظران و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل دادهها با نرمافزارهای آماری SPSS وLISREL8.8 انجام گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر یازده متغیر پژوهش نشان داد بین کلیه متغیرها بهاستثنای روابط بین متغیر سهولت درک شده با نگرش و استقلال یادگیری با کنترل رفتارهای درک شده، رابطهای معنادار وجود دارد.
یادگیری سیار
مریم احمدی؛ محمد ابراهیم شیری احمد آبادی؛ رضا عسگری مقدم
چکیده
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاههای ایران میباشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیتهای منطقی»از تئوریهای معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوریهای نوین را در سیستمهای اجتماعی مورد بحث قرار میدهند. در این تحقیق با توجه به سادگی و دارا بودن طیف وسیعی از ویژگیهای مفید از مدل فعالیت مستدل(Theory of reasoned action) جهت ارزیابی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیاراستفاده میشود. در واقع این مدل، مادر سایر مدلها محسوب میشود و میتوان گفت که سایر مدلها به نوعی از این مدل مشتق گرفته شده است. مدل شامل یک متغیر وابسته «قصد یادگیری سیار» و سه متغیر مستقل شامل «تمایل به یادگیری سیار»، «کنترل رفتاری» و «ذهنیت یادگیری سیار» میباشد. شاخصهای مربوط به رفتار دانشجویان در برابر یادگیری سیاربه صورت پرسشنامه درآمده و بین نمونههای آماری تحقیق (142نفر از اساتید، کارشناسان و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر) توزیع و تکمیل شده است. براساس نتایج به دست آمده، بین قصد یادگیری سیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هر یک از سه عامل اثرگذار مدل، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج به دست آمده، عملکرد قصد یادگیری سیار، بیشترین تأثیر را به ترتیب از ذهنیت یادگیری سیار، تمایل به یادگیری سیار و کنترل رفتاری میپذیرد. از بین متغیرهای اثرگذار بر قصد یادگیری سیار براساس مدل TRA، متغیر ذهنیت و آگاهی یادگیرنده، مهمترین متغیر شناسائی شده است.
آموزش الکترونیکی- مجازی
سولماز مرصعی
چکیده
هدف کلی تحقیق حاضر تعیین نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونیهای کشاورزی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمّی، غیر آزمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق توصیفی- زمینهیابی را مدیران و اعضای هیأت مدیره تعاونیهای کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که از بین 900 نفر جامعه آماری تحقیق، تعداد 176 نفر از آنها ...
بیشتر
هدف کلی تحقیق حاضر تعیین نقش نظام یادگیری سیار در ارتباطات آموزشی تعاونیهای کشاورزی است. این تحقیق از نوع پژوهشهای کمّی، غیر آزمایشی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق توصیفی- زمینهیابی را مدیران و اعضای هیأت مدیره تعاونیهای کشاورزی استان زنجان تشکیل دادند که از بین 900 نفر جامعه آماری تحقیق، تعداد 176 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (طبقات= شهر محل فعالیت تعاونیها) انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. نتایج نشان داد در بین مشکلات نظام آموزش حضوری در تعاونیهای کشاورزی فقدان آموزشهای مهارتی و عدم مشارکت آموزشی از اولویت بیشتری برخوردارند. در این تحقیق مهمترین قابلیت نظام یادگیری سیار، تعدیل برخی از این مشکلات از قبیل کمّیت و کیفیت پایین آموزش و عدم تحریک عوامل انگیزشی شناسایی شده است. با توجه به نتایج تحقیق، ارسال سؤالات و دریافت پاسخها و اخبار به صورت خودکار، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق ام ام اس و ارسال و دریافت اخبار و اطلاعات از طریق اس ام اس، بلوتوث و تلفنهای گویا به ترتیب قابلیت بیشتری برای آموزش اعضای تعاونیهای کشاورزی و اعضای هیأت مدیره و کارکنان اداره تعاون را دارند.