مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
اکبر سلیمانگلی؛ علی اکبر دولتی؛ علی اکبر امین بیدختی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند استان سمنان انجام شد. روش انجام این پژوهش از نوع روشهای تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن نخست بخش کیفی و سپس بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، با 6 مورد مصاحبه عمیق با متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند استان سمنان انجام شد. روش انجام این پژوهش از نوع روشهای تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن نخست بخش کیفی و سپس بخش کمی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، با 6 مورد مصاحبه عمیق با متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند و 24 مورد مصاحبه نیمه هدایتشده با معلمان مدارس هوشمند که به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخابشده بودند، انجام شد. نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها و مطالعة عمیق مبانی نظری، در قالب پرسشنامهای محققساخته در دو بخش وضعیت مطلوب و وضعیت موجود تنظیم گردید. روایی محتوایی طبق نظر صاحبنظران تعیین و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ در بخش وضعیت مطلوب 85/0 و در بخش وضعیت موجود 89/0 به دست آمد. در بخش کمی، پرسشنامه پژوهش توسط 310 نفر از معلمان و مدیران در سال 1394 که به روش نمونهگیری طبقهای انتخابشده بودند، تکمیل شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمون آماری ویلکاکسون در سطح معناداری 05/0 با بهرهگیری از نرمافزار SPSS نسخة 22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که راهکار «اتصال مدرسه به شبکة اینترانت ملی و ایجاد شبکه داخلی مدرسه»، دارای بیشترین اهمیت و رتبة اول، «تجهیز کارگاه رایانه از mini PC, class mate, thin client و یا lap top متصل به شبکه LAN» رتبة دوم، «ارتباط یکپارچة رایانهای با سایر مدارس» رتبة سوم، «عضویت فعال در پورتال مدارس هوشمند» رتبة چهارم را در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند به خود اختصاص دادهاند.
مقاله پژوهشی
روانشناسی فناوری آموزش
مصطفی ارغیانی؛ محسن فیضی؛ عباس یزدانفر
چکیده
ادراک و تجربة کسبشده درون مدرسه معاصر نتوانسته زمینهساز مناسب یادگیری فعال انسان باشد. بهطورکلی مشارکت کردن رکن اصلی در یادگیری فعال است که امروزه تعلیم و تربیت و یادگیری در دوره راهنمایی، بر مشارکت فعال دانشآموزان در جریان یادگیری، تأکید دارد. با توجه به اهمیت یادگیری فعال در این مقاله مؤلفههای مؤثر در این نوع یادگیری ...
بیشتر
ادراک و تجربة کسبشده درون مدرسه معاصر نتوانسته زمینهساز مناسب یادگیری فعال انسان باشد. بهطورکلی مشارکت کردن رکن اصلی در یادگیری فعال است که امروزه تعلیم و تربیت و یادگیری در دوره راهنمایی، بر مشارکت فعال دانشآموزان در جریان یادگیری، تأکید دارد. با توجه به اهمیت یادگیری فعال در این مقاله مؤلفههای مؤثر در این نوع یادگیری مشخص گردید، از بین 3 مؤلفة مؤثر در یادگیری فعال، مؤلفه مشارکت در فرایند یادگیری انتخاب میگردد که بعد از بررسی و مطالعة الگو، عوامل مؤثر بر مشارکت کودک در فرایند یادگیری به ترتیب 2 الگو شامل الگوی اجتماعی، الگوی فعالیتی برای مشارکت در فرایند یادگیری تعیین گردید. در این مقاله که روش تحقیق مورداستفاده ترکیبی از دو روش کمی و کیفی است، در بخش کمی از آزمون T تک متغیره و در بخش کیفی از روش نمونة موردی و روش تحلیل محتوا در تحلیل مصاحبهة نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعة آماری در بخش کمی شامل 279 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر بجنورد و در بخش کیفی شامل 43 نفر از دانشآموزان مقطع هفتم در یکی از مدارس راهنمایی پسرانه شهر بود. نتایج تحقیق نشان داد اکثریت پاسخدهندهها اندازة کوچک کلاس را ترجیح میدهند. یافتههای تحقیق با تةکید بر مفهوم مشارکت در فرایند یادگیری، معیارهای تعاملات اجتماعی، فعالیت فردی و گروهی، درگیری و تجربه در فرایند یادگیری را برای طراحی فضای بسته آموزشی مطرح میسازند که درنهایت تعاملات بهعنوان مهمترین معیار مطرح گردید.
مقاله پژوهشی
برنامه ریزی درسی
سینا رزاقی اصل؛ مریم فرهادیان
چکیده
برنامههای آموزشی دانشگاهی ازجمله آموزشمعماریمتأثر از کیفیت آموزشی و استفاده از اساتید برجسته بوده و شامل واحدهای نظری، عملی و پژوهشی است. یکی از معیارهای ارزش گزاری برنامههای آموزشی در سطح بینالمللی میزان بروندادهای پژوهشی در ردهبندی بینالمللی یا QSاست. عدم شناخت ارتباط بین ساختار برنامه آموزشی و میزان بروندادهای پژوهشی ...
بیشتر
برنامههای آموزشی دانشگاهی ازجمله آموزشمعماریمتأثر از کیفیت آموزشی و استفاده از اساتید برجسته بوده و شامل واحدهای نظری، عملی و پژوهشی است. یکی از معیارهای ارزش گزاری برنامههای آموزشی در سطح بینالمللی میزان بروندادهای پژوهشی در ردهبندی بینالمللی یا QSاست. عدم شناخت ارتباط بین ساختار برنامه آموزشی و میزان بروندادهای پژوهشی در سطح جهانی باعث عدم هماهنگی برنامههای آموزشی با بروندادهای پژوهشی و درنتیجه رتبهبندی پایینتر دانشگاهها میشود. لذا برای نخستین بار در این مقاله این مسئله بررسی شد. جهت گردآوری داده ابتدا 10 دانشکده برتر معماری جهان و سه دانشکده برتر ایران که داری ضریب تأثیر بالاتر در ردهبندی جهانی بودند انتخاب و سپس معنیداری سطوح بالادست و پاییندست ساختار برنامه آموزشی آنها ازجمله کیفیت آموزشی، استفاده از اساتید برجسته و هر یک از ساعت واحدهای عملی، نظری و پژوهشی با میزان بروندادهای پژوهشی بررسی شد. نتایج این مقاله نشان میدهد که ارتباط بین استفاده از اساتید برجسته و ساعت واحد آموزش عملی و نظری با بروندادهای پژوهشی در تمامی این 13 دانشگاه برتر وجود ندارد. دیگر یافته این مقاله مبین نبود ارتباط بین ساعت واحدهای پژوهشی با بروندادهای پژوهشی سه دانشکده برتر معماری ایران است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
عباس منوریان؛ جواد صفویه؛ نرگس آقاخانی؛ جلال رضایینور
چکیده
این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژیهای برندسازی در دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی میپردازد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در تدوین استراتژیهای برندسازی یکی از دانشگاههای مجازی استان تهران است. در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی (مرحلة اول از فرآیند مدیریت استراتژیک) برای ...
بیشتر
این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژیهای برندسازی در دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی میپردازد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در تدوین استراتژیهای برندسازی یکی از دانشگاههای مجازی استان تهران است. در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر تدوین استراتژی (مرحلة اول از فرآیند مدیریت استراتژیک) برای دانشگاههای مبتنی بر آموزش الکترونیکی، بر اساس پیشینة تحقیق و نیز تجارب چندین ساله فعالیت این نوع دانشگاهها در ایران، جمعآوری شوند و با دیدگاهسنجی از استادان یکی از دانشگاههای مجازی استان تهران مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گیرند، شاخصها و عواملی که در تدوین استراتژی برندسازی موفق در یک دانشگاه الکترونیکی مؤثر است بررسی و شناسایی شود، همچنین عواملی که باعث نگهداری و ارتقای برند دانشگاهی هستند معرفی کرد تا با استفاده از آنها بتوان با ارائة راهکارهای علمی و عملی، یک برند موفق دانشگاهی را به وجود آورد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است، از منظر گردآوری دادهها، میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. نتایج تحقیق حاکی از این است که عوامل بنگاهی/دانشگاهی، عوامل محیطی خارجی، عوامل محیطی داخلی و عوامل ادراک دانشجو، تأثیر مثبت و معناداری بر تدوین استراتژیهای برندسازی دانشگاههای آموزش الکترونیکی دارند.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- دوره متوسطه
کاظم عبدالهپور؛ ابوالفضل رفیعپور
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی تجربه زیستة چرخة مدلسازی دانشآموزان با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی است. برای این منظور، از یک مسأله با عنوان «نان محلی و نان شهری» استفاده شده است که حاصل تجربة 3 سالة نویسنده اول، در یکی از روستاهای واقع در محدودة جنوب شرقی ایران بوده است. در این پژوهش، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و تا ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، بررسی تجربه زیستة چرخة مدلسازی دانشآموزان با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی است. برای این منظور، از یک مسأله با عنوان «نان محلی و نان شهری» استفاده شده است که حاصل تجربة 3 سالة نویسنده اول، در یکی از روستاهای واقع در محدودة جنوب شرقی ایران بوده است. در این پژوهش، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و تا رسیدن به اشباع اطلاعات، نمونهگیری ادامه یافته است. در این مطالعه، جمعاً 16 دانشآموز دختر پایه نهم (8 گروه دو نفره) شرکت داشتند. دادههای مطالعه از منابع مختلف شامل مشاهده مشارکتی، برگههای دانشآموزان، گفتگوهای بین مصاحبهگر و دانشآموز و مصاحبههای نیمهساختیافته جمعآوری و با استفاده از روش تفسیری، تحلیل شدهاند. یافتههای مسأله پخت نان که مسألهای اصیل و برگرفته از زندگی واقعی دانشآموزان روستایی بود، نشان میدهد دانشآموزان از مرحلة اول تا پنجم مدلسازی به ترتیب قادرند مسأله دنیای واقعی را بیان کنند؛ از دادههای واقعی مدل ریاضی بسازند؛ با استفاده از تجربة زیسته و دانش ریاضی نتایج ریاضی را به دست آورند. تجربة پخت نان بر تجسم دانشآموزان در تفسیر نتایج و باور آنها اثر گذاشته است. بنابراین، مهمترین نتایجی که پژوهش حاضر به آن رسیده است عبارتند از اینکه تجربة زیستة دانشآموزان به حل مسألة مدلسازی کمک کرده است و نقش مهمی در پر کردن شکاف بین دنیای واقعی و دنیای ریاضی داشته است.
مقاله پژوهشی
آموزش الکترونیکی- مجازی
نوری براری؛ علی معینی؛ مرتضی رضایی زاده؛ حامد عباسی کسانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و بازتعریف نقش معلم در محیطهای جدید و سرشار از فناوری بر طبق دیدگاه نظریهپردازان ارتباطگرایی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن، تحلیل محتوای کیفی مایرینگ میباشد. جامعة موردپژوهش کلیة مقالاتی (94 مقاله) هستند که از سال 2003 تا 2015 در مورد ارتباط نظریة ارتباطگرایی با یادگیری در ژورنالهای معتبر حیطة آموزش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی و بازتعریف نقش معلم در محیطهای جدید و سرشار از فناوری بر طبق دیدگاه نظریهپردازان ارتباطگرایی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن، تحلیل محتوای کیفی مایرینگ میباشد. جامعة موردپژوهش کلیة مقالاتی (94 مقاله) هستند که از سال 2003 تا 2015 در مورد ارتباط نظریة ارتباطگرایی با یادگیری در ژورنالهای معتبر حیطة آموزش و با کلمات کلیدی مشخص یافت شدهاند. جامعة نمونه 16 مقاله است که این تعداد، از جامعه براساس اشباع نظری دادهها و بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی - قیاسی اسناد جامعة نمونه گردآوری شدند. با تجزیهوتحلیل دادهها، پاسخ سؤال پژوهش در 16 زیرمقوله مشخص و با روش کدگذاری باز در 5 مقوله اصلی دستهبندی شدند. نتایج تحلیل منجر به تشخیص نقشهای مهم معلم بهصورت یک الگو در محیطهای آموزشی مبتنی بر فناوری بر طبق نظریة یادگیری ارتباطگرایی گردید.
مقاله پژوهشی
فناوری آموزش- آموزش عمومی
وحیده سادات واحدی؛ ملیحه ابراهیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبانآموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر درک مطلب و نوع راهبردهای یادگیری مورداستفاده توسط زبانآموزان ایرانی انجام شد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعة آماری این پژوهش شامل 140 دانشجو بودند که به شیوة نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. 80 نفر از شرکتکنندگان در گروه آزمایشی در خلال جلسات آموزش زبان از آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بهرهمند شدند، درحالیکه 60 نفرگروه کنترل چنین آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورداستفادة تحقیق جهت گردآوری دادهها شامل آزمون درک مطلب خواندن و پرسشنامة راهبردهای یادگیری (SILL) بود که بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا شدند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس پردازش شدند. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از مداخله عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در پسآزمون درک مطلب خواندن داشتند (p<0.05). افزون بر این نتایج نشان داد شرکتکنندگان پس از پایان مداخله از راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و جبرانی بیشتری در حین خواندن متون در مقایسه با قبل از شروع دورة آموزشی استفاده میکردند. درمجموع یافتههای مطالعة حاضر و همخوانی آن با نتایج پژوهشهای پیشین نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر انتقادی نقش مهمی در افزایش توانایی خواندن و درک مطلب و نوع راهبردهای مورداستفاده توسط زبانآموزان بازی میکند. بهعبارتدیگر، حرکت بهسوی آموزش مبتنی بر تفکر و بهرهمندی از فعالیتهایی در راستای آموزش و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در خلال کلاسهای عادی آموزش زبان میتواند به دستاوردهای بهتری درزمینة فراگیری زبان منتهی گردد.