نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دبیر ریاضی شهرستان کهنوج، ایران
2 گروه آموزش ریاضی، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنرکرمان. کرمان، ایران
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی تجربه زیستة چرخة مدلسازی دانشآموزان با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی است. برای این منظور، از یک مسأله با عنوان «نان محلی و نان شهری» استفاده شده است که حاصل تجربة 3 سالة نویسنده اول، در یکی از روستاهای واقع در محدودة جنوب شرقی ایران بوده است. در این پژوهش، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده و تا رسیدن به اشباع اطلاعات، نمونهگیری ادامه یافته است. در این مطالعه، جمعاً 16 دانشآموز دختر پایه نهم (8 گروه دو نفره) شرکت داشتند. دادههای مطالعه از منابع مختلف شامل مشاهده مشارکتی، برگههای دانشآموزان، گفتگوهای بین مصاحبهگر و دانشآموز و مصاحبههای نیمهساختیافته جمعآوری و با استفاده از روش تفسیری، تحلیل شدهاند. یافتههای مسأله پخت نان که مسألهای اصیل و برگرفته از زندگی واقعی دانشآموزان روستایی بود، نشان میدهد دانشآموزان از مرحلة اول تا پنجم مدلسازی به ترتیب قادرند مسأله دنیای واقعی را بیان کنند؛ از دادههای واقعی مدل ریاضی بسازند؛ با استفاده از تجربة زیسته و دانش ریاضی نتایج ریاضی را به دست آورند. تجربة پخت نان بر تجسم دانشآموزان در تفسیر نتایج و باور آنها اثر گذاشته است. بنابراین، مهمترین نتایجی که پژوهش حاضر به آن رسیده است عبارتند از اینکه تجربة زیستة دانشآموزان به حل مسألة مدلسازی کمک کرده است و نقش مهمی در پر کردن شکاف بین دنیای واقعی و دنیای ریاضی داشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Phenomenology of Modeling Cycle of Grade Ninth Students in Solving an Authentic Problem
نویسندگان [English]
- K. Abdollahpour 1
- A. Rafiepour 2
1 Mathematics teacher, Kahnooj city, Iran
2 Department of Mathematics Education, Faculty of Mathematics and Computer, Shahid Bahonar University of Kerman. Kerman. Iran
چکیده [English]
The aim of the present study is to examine the lived experience of the modeling cycle students with using a phenomenological approach. For this purpose, a problem called "local bread and city bread" was used that designed upon 3- year experience of the first author who lived in one of the villages located in the south-eastern part of Iran. In this research, purposive sampling was used to achieve data saturation. In this study, a total of 16 ninth grade female students (8 pairs) took part. Data of this Study collected from various sources, including participant observation, student responses, dialogue between teacher and students and semi-structured interviews. These data were analyzed through interpretation. Finding of this study show that students are capable to determine real world problem and they can make a math model for real world problem. Indeed, experience of everyday life of students helps them to visualize and interpret the bread problem. So, important findings of this study are firstly lived experience of students help them to solve the modeling problem, and secondly lived experience can fill the gap between real world and mathematical world.
کلیدواژهها [English]
- Phenomenology
- authentic problem
- modeling cycle
- experience of everyday
a Modeling Cycle and Interpreting Behaviors. In R. Lesh, P. L. Galbraith, W. Blum, & A. Hurford (Eds.)”, Modeling students' mathematical modeling competencies. ICTMA 13. New York: Springer, pp. 145-155, (2010).
ارسال نظر در مورد این مقاله