فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی مدل آموزش الکترونیکی در آموزش‌های شهروند محیط‌زیستی

فاطمه عفتی؛ سید محمد شبیری؛ حسن 'برزگر؛ مهدیه رضائی

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 571-590

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10378.3005

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش در جهت اصلاح نگرش و رفتار انسان با محیط پیرامونش، کلیـد رفـع بحران‌هـای محیط‌زیستی آینده است. این واقعیت، اجرای گسترده برنامه‌های آموزشی محیط­زیست برای شهروندان در بستر آموزش الکترونیکی را بیش از پیش ضروری ساخته است. جهت پیاده‌سازی موفق آموزش الکترونیکی، این‌گونه آموزش­ها نیاز به طراحی مدل مناسب دارد؛ ...  بیشتر

فناوری آموزش - هوش مصنوعی
توسعه مکانیزم هوشمند مقایسه آموزش شخصی‌سازی ‌شده در بستر سامانه آموزشی تعاملی

محمدرضا رضائی؛ احسان پازوکی؛ رضا ابراهیم پور

دوره 18، شماره 3 ، تیر 1403، ، صفحه 697-714

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10465.3012

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر حاضر، با توجه به گسترش روزافزون فناوری در سراسر جهان، سیستم‌های آموزش الکترونیکی به‌سرعت در حال گسترش هستند. با پیشرفت آموزش الکترونیکی حرکت از سمت آموزش سنتی (رویکرد ارائه‌ یک آموزش برای همه) به سمت آموزش شخصی‌سازی شده آغاز شد. آموزش شخصی‌سازی شده یک رویکرد آموزشی است که هدف آن، سفارشی کردن یادگیری براساس ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
توسعه مواد آموزش الکترونیکی بر اساس تئوری بار شناختی برای بهبود سطوح یادگیری دانش‌آموزان در آموزش آنلاین فیزیک

زهرا راه بر؛ فاطمه احمدی کلاته احمد؛ مودت سعیدی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 213-226

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10236.2972

چکیده
  پیشینه و اهداف:  امروزه به دلایل مختلفی از جمله ظهور بیماری کرونا، شاهد استقبال نظام های آموزشی از آموزش  های غیرحضوری هستیم. در این زمان، نقش اصلی در طراحی آموزشی دوره های آموزش غیرحضوری را معلمان هر درس برعهده دارند؛ بنابراین آن ها باید با نظریه های مربوط به ساختار شناختی و چگونگی یادگیری دانش آموزان از محتواهای الکترونیکی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیر رسانه های آموزشی الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی هندسه

سهراب عظیم پور؛ حسین واحدی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 811-824

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9760.2896

چکیده
  پیشینه و اهداف: در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری به استفاده از فناوری و رسانه‌های آموزشی در آموزش، توجه کرده‌اند. این رسانه‌ها، هم دقت عمل را بهبود می­بخشند و هم سرعت یادگیری و انتقال مفاهیم را افزایش می‌دهند. با توجه به ماهیت گرافیکی و فضایی محتوای درس هندسه و نیز مشکلات مربوط به ترسیم و تجسم دقیق و درست اشکال، استفاده از روش‌ها ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش الکترونیکی مبتنی بر پروژه (PBL) بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ ششم ابتدایی

حمید رضا مقامی؛ فاطمه اسدی؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 825-836

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9570.2867

چکیده
  پیشینه و اهداف: روش‌های سنتی تدریس، دانش‌آموزان را برای زیستن در قرن بیست و یکم آماده نمی‌کند. دانش‌آموزان در قرن بیست و یک باید فراتر از دانش اساسی در زمینه موضوعی حرکت کنند و دنبال موضوعات مهم‌تری مانند کسب مهارت باشند. درحال حاضر داشتن مهارت خودکارآمدی و ایجاد درگیری تحصیلی توسط دانش‌آموزان یکی از چالش‌های نظام آموزشی ا‏ست. ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
مقایسه میزان اثربخشی روش آموزش حضوری و آموزش الکترونیکی بر سطوح اولیه یادگیری در درس ریاضی و علوم ابتدایی

کاظم حسنی؛ مستوره شفیعیان؛ شهریار میرزایی

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 39-50

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8836.2740

چکیده
  پیشینه و اهداف: ابزارهای آموزشی جدید فرصت‌هایی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا آن چیزی را که مورد علاقه آن‌ها است انتخاب کنند. تکنولوژی با ابزارهای یادگیری چند رسانه‌ای باعث می‌شود تا دانش‌آموزان در یادگیری درگیر شوند و با علاقه یاد بگیرند. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف مقایسه آموزش حضوری با آموزش الکترونیکی، برسطوح ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی ریاضی مبتنی بر حل مسئله با طراحی نرم‌افزار جدید و بررسی تأثیر آن بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم

محمد جعفرآبادی آشتیانی؛ منصور نعمانوف

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 207-222

https://doi.org/10.22061/tej.2020.6376.2389

چکیده
  پیشینه اهداف: ازآنجایی‌که روش آموزش مبتنی بر حل مسأله  روشی کارا، پذیرفته‌شده و دانش‌آموز محور می‌باشد و در این روش یادگیرنده در کل فرآیند آموزش و یادگیری فعال است، روشی مناسب برای آموزش مفاهیم ریاضی است. بااین‌حال پژوهشگران خاطرنشان کرده‌اند که اجرای این روش به شیوه سنتی با محدودیت‌های جدی نظیر کمبود منابع مالی، کمبود زمان ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
اثربخشی خودآموزهای آنلاین سواد اطلاعاتی بر یادگیری دانشجویان: مرور نظام مند

زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا؛ نادر نقشینه؛ فخرالسادات میرحسینی

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 1-14

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4047.1985

چکیده
  پیشینه و اهداف: باوجود ظهور و پیشرفت فناوری­های نوین و به دنبال آن تغییر روش زندگی در دهه ­های اخیر، سیستم‌های آموزش همان روش آموزش سنتی خود را حفظ کرده و خود را مطابق با ویژگی ­های نسل دیجیتال تغییر نداده­اند. این در حالی است که ویژگی ­های اهالی دیجیتال بر روش­های یاددهی-یادگیری آن­ها نیز مؤثر بوده است. یکی از جدیدترین ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تعیین اهمیت اجزای تشکیل دهنده آموزش الکترونیکی درس کار و فناوری از دیدگاه صاحب‌نظران

مهدی عرب پشتکوهی؛ افسانه زمانی مقدم؛ علی رجب زاده قطری

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 27-35

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3982.1967

چکیده
  پیشینه و اهداف: در قرن اخیر که دوره گذر از عصر صنعتی به عصر اطلاعات و ارتباطات است، تعلیم و تربیت نسبت به دوران گذشته هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت به­طور چشم­گیری دچار تحول شده است. ورود فناوری اطلاعات تمامی شئون زندگی بشری را دست خوش تغییر و تحول کرده است؛ در این میان نظام­های آموزشی به دلیل ماهیت معرفتی­شان بیش از دیگر ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
شناسایی و رتبه ‏بندی عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های آموزش الکترونیکی زبان فارسی به خارجیان از منظر مدرسان دوره

زهرا عباسی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 594-606

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3584.1900

چکیده
  پیشینه و اهداف: به‌طورکلی، هدف از آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جستجو پذیر در دوره‌های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای افراد مختلف در هر جا و بهینه‏سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به‌منظور یادگیری عمیق‏تر است. در چنین فضای آموزشی برخلاف روش‌های آموزشی سنتی (استاد محور)، افراد به‌اندازه ظرفیت ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
دسته بندی سبک های یادگیری با استفاده از ویژگی های رفتاری و ماشین بردار پشتیبان دو قلو

جلال الدین نصیری؛ امیر محمود میر؛ سمیه فتاحی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 316-326

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3358.1859

چکیده
  پیشینه و اهداف:دسترسی به اینترنت و کامپیوتر فرصت­هایی را برای آموزش الکترونیکی ایجاد کرده­اند. دسترسی راحت­تر به منابع و آزادی عمل کاربران از مزایای آموزش الکترونیکی است. با این حال آموزش الکترونیکی جذابیت و پویایی آموزش­های سنتی یا چهره به چهره را ندارد و در این سیستم­ها وضعیت کاربر مانند نرخ یادگیری و وضعیت انگیزشی آن­ها ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
مدلسازی و ارزیابی کارایی و هزینه‌های استفاده از آموزش الکترونیکی جهت افزایش خبرگی در سازمان‌ها

احمد حبیبی زاد نوین

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 98-109

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3226.1823

چکیده
  پیشینه و اهداف: منابع انسانی یکی از دارایی­های بسیار مهم و عامل کلیدی برای موفقیت هر سازمان است که اهداف آن را با استفاده از قدرت، تجربه، دانش، رفتار و مهارت آنها برآورده می­سازد. از این رو آموزش منابع انسانی نقش مهمی در نیل به اهداف و رشد سازمان دارد. آموزش و یادگیری توسط فناوری­های مختلفی انجام می­گیرد. آموزش سنتی، آموزش از ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
ارزیابی اثربخشی آموزش الکترونیکی حفظ و روخوانی قرآن بر دانش‌آموزان با استفاده از نرم‌افزار محقق‌ساخته

داود کریم زادگان مقدم؛ فاطمه طالبان؛ داود وحدت

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 359-370

https://doi.org/10.22061/jte.2018.1603.1414

چکیده
  آموزش یکی از ارکان اساسی توسعه توانمندی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی‌ها در بخش‌های مختلف جامعه است که با ورود فناوری‌اطلاعات کاملاً دگرگون شده است. نرم‌افزارهای آموزشی به عنوان یکی از وجوه ورود فناوری‌اطلاعات در حوزه آموزش، در کنار روش سنتی تدریس نتایج یادگیری را بهبود می‌بخشند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش‌الکترونیکی ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
پیش‌بینی میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان با روش خوشه‌بندی فازی در محیط‌های آموزشی

محمد رستمی؛ سید سعید آیت؛ فرید صاغری؛ فاطمه یعقوبی

دوره 9، شماره 4 ، مهر 1394، ، صفحه 245-258

https://doi.org/10.22061/tej.2015.377

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه الگویی جهت پیش­بینی عملکرد و افزایش کارایی و موفقیت یادگیری دانشجویان در یک محیط آموزشی با استفاده از داده­کاوی است. با تکیه به روش­های کتابخانه­ای و پرسشنامه­ای و مشاوره با افراد خبره تعدادی از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺗأﺛﯿﺮﮔﺬار در ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن شناسایی شد و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش اﻧﺘﺨﺎب وﯾﮋﮔﯽ، مؤثرترین ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
ارتقای کیفیت آموزش در سامانه‌های آموزش الکترونیکی با استفاده از داده‌کاوی آموزشی

بهروز مقصودی؛ صادق سلیمانی؛ علی امیری؛ محسن افشارچی

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 171-180

https://doi.org/10.22061/tej.2012.200

چکیده
  آموزش الکترونیکی، عبارت است از انجام فرایند آموزشی بر روی بستر ارتباطات الکترونیکی همچنین بهره‌گیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه و توسعه آموزش می­باشد که فراگیران، کارشناسان و تهیه‌کنندگان مطالب را در بر می­گیرد. در این میان حجم وسیعی از اطلاعات مانند نحوه تعامل کاربر با سامانه­های مدیریتی آموزش، دروس انتخابی دانشجو ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
نگرش مدرسان زبان‌های خارجی در بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش زبان

فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور

دوره 6، شماره 2 ، فروردین 1391، ، صفحه 99-114

https://doi.org/10.22061/tej.2012.207

چکیده
  : آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان می­تواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاه­های کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
ارزشیابی تطبیق‌پذیر و تخمین سطح دانش با استفاده از مدل دانش و به کمک شبکه بیزی

احمد کاردان؛ صمد کاردان

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، ، صفحه 151-164

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1324

چکیده
  در سیستم‌های مدیریت یادگیری1 همواره ارزشیابی میزان دانش یادگیران بعنوان یک مسأله مهم مطرح است. روش‌های ابتدایی ارزشیابی دانش یادگیران تنها به محاسبه امتیاز کسب شده در آزمون‌هایی بسنده می‌کنند که سؤالات آنها به صورت ماشینی قابل تصحیح باشند. مشکلی که در اینجا ممکن است رُخ دهد پاسخ‌دهی صحیح به صورت تصادفی توسط کاربر بدون داشتن دانش ...  بیشتر