فصلنامه علمی
فناوری آموزش- آموزش عالی
1. آموزش طراحی معماری مسکونی مبتنی بر قابلیت‌های محیطی

سمیه بیطرف؛ محسن کاملی؛ بهرام صالح صدق پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1399

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2021.6613.2421

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به گسترش مکانی- محتوایی حوزه­های دانش، توجه به رویکردهای نو در آموزش، با تأکید بر فرصت­‌ها و محدودیت­‌ها، ضروری است. بنابراین، در این مقاله ارائۀ الگوی آموزشی مناسب با رویکرد قابلیت محیطی (شامل ویژگی‌های محیطی و خصوصیات فیزیکی، فرهنگی، رفتاری و ادراکی کاربران) در سطوح مختلف، در آموزش طراحی مجموعه­های ...  بیشتر

محیط یادگیری
2. مبانی هستی‌شناسی کمال آفرینی در طراحی مکان‌های آموزشی

حمیدرضا عظمتی؛ بهرام صالح صدق پور؛ محمدصادق طاهرطلوع دل؛ زهرا صدوقی

دوره 15، شماره 1 ، زمستان 1399، ، صفحه 139-152

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2020.6146.2341

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف غایی در تعلیم و تربیت، رشد و بالندگی متعلمین است. توجه به معماری محیط آموزشی که متناسب با اهداف عالیه نظام آموزشی باشد دغدغه معماران این حوزه است. در این پژوهش با اتکاء به نظر اندیشمندان اسلامی در حوزه علوم قرآنی، آموزه های برگرفته شده از قرآن کریم و مؤلفه‌ها یا متغیرهای بسترساز عامل کمال آفرینی استخراج گردید. این ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
3. نقش «آموزش بازی محور» در آموزش طراحی معماری (نمونه موردی: طرح معماری یک کارشناسی )

مینو شفایی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 15-24

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3116.1790

چکیده
  پیشینه و اهداف: در حال حاضر تکنیک ها و شیوه های آموزشی متفاوتی در آموزش طراحی معماری استفاده می شود. برگزاری همایش های آموزش معماری در سطح ملی، نشان از توجه صاحب نظران و محققان به اهمیت این موضوع دارد. در سالهای اخیر، شیوه های آموزش انتقادی، مشارکتی و یا تکنیک هایی مانند پرسش و پاسخ جهت افزایش انگیزش دانشجویان، مورد توجه محققان و مدرسان ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
4. نقش دانش طراحی معماری در توانبخشی حرفه‌ای مهندسان معمار

محسن کاملی؛ حمیدرضا عظمتی؛ فرزانه رمضی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1395، ، صفحه 341-350

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.555

چکیده
  دروس طراحی معماری به‌عنوان مهم‌ترین دروس رشتة مهندسی معماری در مقطع کارشناسی حائز اهمیت بوده و به‌نوعی آیندة حرفه­ای معماران به‌واسطة این دروس رقم می­خورد. در این مقاله مقایسه، تأثیر و میزان نزدیکی دروس طراحی معماری 2 و 4 در فعالیت­های حرفه­ای مهندسان معماری و بررسی مباحثی مانند اجرا، عملکرد، کارفرما، ایده پردازی و... در ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
5. بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارت های طراحی در دانشجویان معماری

سجاد نازی دیزجی

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 21-32

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.167

چکیده
  شناخت عوامل ذهنی و روانشناختی موثر در طراحی معماری، از شاخص های مهم آموزش معماری می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارت های طراحی معماری در دانشجویان معماری دانشگاه غیر انتفاعی دیلمان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی نا پیوسته رشته معماری دانشگاه دیلمان می باشد که بر اساس فرمول تخمین ...  بیشتر