فصلنامه علمی
فناوری آموزش- تربیت معلم
طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر خلاقیت برای دانشجو معلمان: رویکرد داده بنیاد

علی راهبر؛ سیدمحمدرضا امام جمعه؛ افضل السادات حسینی دهشیری؛ علیرضا عصاره

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 121-138

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9184.2802

چکیده
  پیشینه و اهداف: تربیت‌معلم به‌عنوان مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت، وظیفه آموزش و تربیت دانشجومعلمان برای ورود به شغل خطیر معلمی را بر عهده دارد. خلاقیت یکی از مسائل مهم در میان محققان خصوصاً متخصصان آموزشی بوده که همواره باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. بهبود خلاقیت به‌عنوان یک دغدغه همواره از سوی محققان موردتوجه بوده است. دنیای ...  بیشتر

محیط یادگیری
توسعه و اعتبارسنجی ابزار فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

جعفر جهانی؛ رضا مظاهری؛ مهدی محمدی؛ مریم شفیعی سروستانی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 493-505

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4199.2021

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش توسعه و اعتبارسنجی ابزار فرآیند یاددهی – یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.روش‌ها: روش پژوهش توصیفی – پیمایشی با استفاده از ابزار پرسش‌نامه محقق­ساخته می­باشد، که بر اساس بررسی پیشینه تحقیق، طراحی و اجرا گردید. ابتدا مبانی نظری و پیشینه پژوهش در این زمینه ...  بیشتر

کاربرد بازی در آموزش
بررسی تأثیر بازی‌سازی رایانه‌ای بر خلاقیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی

محسن روشنیان رامین؛ خدیجه علی آبادی؛ علی دلاور

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1399، ، صفحه 739-748

https://doi.org/10.22061/tej.2020.5851.2295

چکیده
  پیشینه و اهداف: بازی‌های رایانه ای امروزه یکی از رسانه‌های موثر در بین رسانه‌های مختلف آموزشی می‌باشد.   گرچه انجام بازی می تواند در جریان آموزش به عنوان یک روش آموزشی بکار گرفته شود اما به اذعان بسیار از محققان ساختن بازی توسط خود دانش آموزان می تواند تاثیرات عمیق تری داشته و یکی از تجارب آموزنده و لذت بخش برای افراد بویژه دانش ...  بیشتر

معماری
ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعه موردی: دانشگاه ملایر

خسرو دانشجو؛ آرش حسینی علمداری؛ محمد معینی پور

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 189-197

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3861.1952

چکیده
  پیشینه و اهداف: در روند شکل‌گیری طرح، از وظایف معمار طراح است که بر اساس تجربه و دانش خود در مواجهه با مسئله‌های طراحی پاسخ‌هایی مناسب بیابد که از معیارهای مختلف و متفاوت تأمین کننده اهداف طراحی باشد. لذا توانایی ایجاد راه‌حل جدید و ناشناخته برای مسائل که به­طور معمول به نام خلاقیت از آن یاد می‌شود، یکی از مهارت‌های بنیادی موردنیاز ...  بیشتر

محیط یادگیری
تاثیر طراحی بهینه فضای آموزشی بر ارتقای خلاقیت

یزدان موحدی

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 379-385

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3352.1856

چکیده
  پیشینه و اهداف خلاقیت، یکی از ویژگی های عالی تفکر انسانی می باشد. یکی از راهکارهای پشتیبانی خلاق در آموزش و پرورش شناختی و افزایش خلاقیت، طراحی فضای آموزشی است. فضای آموزشی که با هدف تقویت خلاقیت طراحی می گردد می بایست فراتر از ایجاد کلاسی برای ارائه برنامه درسی، برای دانش آموزان امکان یادگیری از طریق قرار گرفتن در موقعیت را نیز ایجاد ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
رهیافتی بر آموزش پویا و هدفمند دروس پایه معماری

بابک مطیعی؛ فاطمه مهدیزاده سراج؛ قادر بایزیدی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 191-202

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3076.1781

چکیده
  پیشینه و اهداف: معماری، دانشی است که زیبایی شناسی و تجربه­های حسی در آن بسیار مهم بوده و عمل خلاق روشی برای تفکر و فهمیدن می­باشد. استفاده از آموزش ترکیبی در دروس پایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به عبارتی، آموزش ترکیبی در به انجام رساندن موفقیت­آمیز اهداف آموزشی بسیار مهم می­باشد. با استفاده از شیوه­های کارآمد آموزشی ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
مقایسه ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی رایانه‌ای آموزشی و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان

سعید پورروستایی اردکانی؛ زینب عارفی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 347-358

https://doi.org/10.22061/jte.2017.733

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه ی دانش‌آموزان دختر سال ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 95-96 تشکیل ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
بررسی تأثیر دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان

مهدی رجبی خوزانی؛ زهرا دریکوندی؛ حمید رضاییان

دوره 9، شماره 3 ، تیر 1394، ، صفحه 201-211

https://doi.org/10.22061/tej.2015.352

چکیده
  این پژوهش به منظور بررسی تأثیر دوره­های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر روی خلاقیت کارآموزان فنی­وحرفه­ای شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش به صورت شبه­آزمایشی بر روی کارآموزان این مرکز است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارآموزانی است، که به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات فنی­وحرفه­ای شهر اصفهان مراجعه می­کردند. ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
تاثیر برنامه ی درسی مبتنی بر وبلاگ بر خلاقیت دانش آموزان متوسطه

سمیه گلکاری؛ محسن آیتی؛ میترا راستگومقدم

دوره 7، شماره 3 ، تیر 1392، ، صفحه 213-221

https://doi.org/10.22061/tej.2013.157

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامه ی درسی مبتنی بر وبلاگ؛ برخلاقیت دانش آموزان متوسطه انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان شهر بیرجند بودند. گروه نمونه 50 نفر (25 نفر گروه کنترل و 25 نفر گروه آزمایش) به شیوه ی نمونه گیری در ...  بیشتر

آموزش فنی حرفه ای
رابطه خلاقیت و سبک رهبری مدیران با بهره‌وری آموزشی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای

آذرچهر صحت؛ اصغر خلاقی

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 211-221

https://doi.org/10.22061/tej.2012.204

چکیده
  هدف این پژوهش با شناخت سبک رهبری مورد استفاده مدیران آموزشکده­های فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر بهره­وری آموزشکده­­ها می­باشد. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری آن ­را مدیران و کارکنان آموزشی شاغل در آموزشکده­های فنی و حرفه­ای دولتی و غیر دولتی ...  بیشتر

آموزش علوم
دورنمایی از خلاقیت در فرآیند آموزش ریاضی

مهدی نجفی خواه؛ نرگس یافتیان؛ شهرناز بخشعلی‌زاده

دوره 5، شماره 3 ، تیر 1390، ، صفحه 145-158

https://doi.org/10.22061/tej.2011.233

چکیده
  خلاقیت ریاضی اغلب یک پدیده ناشناخته محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بیشتر دانشمندان علاقه‌مند نیستند فرآیندهای تفکر خود را که موجب خلق و ابداع می‌شود توصیف و تحلیل نمایند.  یکی از اهداف مقاله حاضر، که متکی بر یافته­های تحقیقی معاصر می­باشد، آن است که با اشاره به بعضی از تعاریف و ویژگی‌های خلاقیت ریاضی، به توصیف و تحلیل فرآیندهای ...  بیشتر