فصلنامه علمی
محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی طراحی فضای آموزشی با رویکرد کاهش استرس با استفاده از طراحی بیوفیلیک (زیست گرا)

مصطفی ارغیانی؛ محی الدین صفار؛ محمد مهوش

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 449-468

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9338.2834

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه یادگیری علوم مختلف به یکی از نیازهای اساسی انسان‌ها تبدیل‌شده است و موانع متعددی وجود دارد که سرعت یادگیری را کاهش می‌دهد؛ ازجمله این موانع می‌توان به استرس اشاره کرد. استرس نوعی پاسخ به تغییرات عاطفی یا فیزیکی ایجادشده در محیط و شرایط زندگی دانش­آموزان است که می‌تواند با توجه به سن، موقعیت زندگی و شخصیت ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش عالی
بررسی تأثیر ابعاد کالبدی و عاطفی مکان بر حس تعلق: مطالعۀ موردی دبیرستان‌های سنتی و مدرن بجنورد

مصطفی ارغیانی؛ مهدی میرهاشمی؛ محمد مهوش

دوره 16، شماره 1 ، دی 1400، ، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6813.2457

چکیده
  پیشینه و اهداف: یکی از مفاهیم مؤثر و مورد توجه طراحان در ارتباط انسان و محیط، حس تعلق است. در علم طراحی محیطی به‌رغم استفادۀ فراوان از این واژه، تعریف واحدی از این مفهوم و عناصر تشکیل دهندۀ آن ارائه نشده است. در این پژوهش، برای استفادۀ کاربردی از مفهوم حس تعلق در حوزۀ طراحی، ابتدا ابعاد و مؤلفه‌های این مفهوم متناسب با نیازهای حوزۀ طراحی ...  بیشتر

محیط یادگیری
مولفه‌های موثر بر ارتقای حس جمعی در فضاهای آموزشی دبیرستان

مصطفی ارغیانی

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 153-164

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3685.1917

چکیده
  پیشینه و اهداف: ایجاد احساس جمعی، شرایط مناسبی را برای رشد و تحول اخلاقی، اجتماعی و جسمانی دانش‌آموزان فراهم می­کند. فهم حس جمعی در حوزه های مختلفی مورد توجه محققان است. در علم جامعه‌شناسی تاکید بر آن است که چگونه افراد به یک مکان تعلق دارند و بیشتر به پیوندهای اجتماعی و عاطفی بین افراد در یک مکان اشاره دارد که به ادراک ذهنی و احساس ...  بیشتر

معماری
سنجش مؤلفه‎های مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای‎ آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد)

مصطفی ارغیانی؛ حسن وحدانی چرزه خون

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 315-329

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4681.2101

چکیده
  پیشینه و اهداف:در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوتهای قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی به شدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا بهوجود می آید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانی شدن فهم قابل ملاحظه ای از تاثیرات پویایی بر مکان و سازمان اجتماعی ...  بیشتر

محیط یادگیری
تاثیر کیفیت فضای بسته آموزشی بر میزان حس جمعی کاربران

مصطفی ارغیانی؛ سید عباس اقا یزدان فر؛ محسن فیضی

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 931-944

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3367.1867

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به نیازهای اساسی انسان در ابعاد مختلف اجتماعی، عاطفی، هوشی و جسمی، محیط یادگیری امروزی از دستیابی به فضای زنده و فعال، مکان برای مواجهه، تجربه کردن و ... دور است. مطالعات مختلف نشان می­دهد حس جمعی، بیشترین میزان تاثیر را در مشارکت افراد در عملکرد محیط دارد. حس جمعی امری چند بعدی است و مکان باید بستری برای حس جمعی ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
تاثیر ابعاد فیزیکی کلاس بر ارتقا مشارکت دانش‌آموزان در فرایند یادگیری فعال

مصطفی ارغیانی؛ محسن فیضی؛ عباس یزدانفر

دوره 11، شماره 2 ، فروردین 1396، ، صفحه 109-123

https://doi.org/10.22061/tej.2017.631

چکیده
  ادراک و تجربة کسب‌شده درون مدرسه معاصر نتوانسته زمینه‌ساز مناسب یادگیری فعال انسان ­­باشد. به‌طورکلی مشارکت کردن رکن اصلی در یادگیری فعال است که امروزه تعلیم و تربیت و یادگیری در دوره راهنمایی، بر مشارکت فعال دانش­آموزان در جریان یادگیری، تأکید دارد. با توجه به اهمیت یادگیری فعال در این مقاله مؤلفه­های مؤثر در این نوع یادگیری ...  بیشتر