فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

2 گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف:در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوتهای قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی به شدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا بهوجود می آید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانی شدن فهم قابل ملاحظه ای از تاثیرات پویایی بر مکان و سازمان اجتماعی در یک شهر ارائه می دهند. آنها بر این نکته تاکید دارند که چگونه تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مسافرت و مهاجرت سبب افزایش ارتباط پذیری بین مکان های دوردست می گردد. روانشناسان محیطی، دانشمندان علوم اجتماعی، جغرافیدانان انسانی تفاوتی بین پویایی و دلبستگی به مکان قائل هستند و آن دو مفهوم را متضاد هم می دانند. در دیدگاه استدلالی دلبستگی به مکان به عنوان پدیده ای است که در قالب مفاهیم فردی، اجتماعی و روابط مکان- انسان است.  دلبستگی در فضاهای آموزشی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر حضورپذیری دانش آموزان و به تبع آن رونق و پویایی محیط آموزشی است. توجه به نیازهای این افراد با توجه به شرایط جسمی می تواند زمینه ساز حضور پررنگ تر آنها در فضاهای آموزشی گردد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر احساس دلبستگی دانش آموزان در بین دانش آموزان دبیرستان شهر بجنورد صورت گرفته است. این پژوهش از حیث هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی است.
روش‌ها: در این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی و همبستگی استفاده شده است. در این راستا از آزمون آماری کولموگراف – اسمیرنف جهت تشخیص نرمال بودن توزیع داده های پژوهش و از آزمون های آماری رگرسیون خطی چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون جهت تعیین رابطه و شدت و جهت رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد متغیر حس هویت، بالاترین همبستگی را با میزان احساس دلبستگی نشان می دهد. بنابراین میزان احساس دلبستگی در بین متغیرهای پژوهش در مرحله اول متاثر از میزان احساس هویت و شاخص های مرتبط با آن می باشد. دومین متغیر با ضریب همبستگی پیرسون 463/0پیوندهای-اجتماعی است. متغیر حس وابستگی با ضریب 444/0در رتبه سوم قرار دارد که بیشترین همبستگی مربوط به پرسش احساس تعلق در دلبستگی است که عدد 500/0 و میانگین 17/3 نمایانگر این موضوع است و کمترین مربوط به دلتنگ  شدن برای این مکان در احساس دلبستگی است که میانگین31/2 نمایانگر این موضوع است و میانگین  61/ 2 برای پرسش دل کندن از این مکان در سه مدرسه است.
نتیجه‌گیری: بر این اساس 37 شاخص در قالب 3 مؤلفه مورد سنجش واقع شده است. خلاصه نتایج پژوهش حاکی از آن است مؤلفه حس هویت به ترتیب مهمترین مؤلفه های کالبدی مؤثر بر احساس دلبستگی دانش آموزان در فضاهای آموزشی هستند. با توجه به ضرایب همبستگی بین خرد شاخص ها و احساس دلبستگی، به منظور ارتقای دلبستگی در مدرسه استفاده از عناصر و شکل ها و احجام معماری که مکان را هویتمند نماید تا اینکه حس هویت و در نهایت احساس دلبستگی ارتقا یابد پیشنهاد میگردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Measuring the Effective Components on Promoting Sense of Attachment in the Educational Space (Case Study: Bojnord High Schools)

نویسندگان [English]

  • M. Arghiani 1
  • H. Vahdani charze khun 2

1 Architecture Department, Faculty of Arts, University of Bojnord, Bojnord, Iran

2 Department of Urbanism, Faculty of Arts, University of Bojnord, Bojnord, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: In contemporary times, the concept of attachment to place has found considerable differences. Social scientists are heavily involved in the concepts of place and attachment to place. What happens to people's emotional connection to a place in a dynamic society? At the macro level, globalization theorists offer a considerable understanding of the effects of dynamics on place and social organization in a city. They put emphasis on how economic, social, political, and cultural changes, travel and migration increase connectivity between distant places. Environmental psychologists, social scientists, and geoanthropologists distinguish between dynamism and attachment to space, and see the two concepts as contradictory. In the argumentative view, attachment to place is a phenomenon that is in the form of individual, social and place-human relations. Attachment in educational spaces is one of the most important factors affecting student attendance and consequently the prosperity and dynamics of the educational environment. Paying attention to the needs of these people with regard to their physical conditions can make their presence more prominent in educational settings. The purpose of this study was to identify the factors affecting students' attachment feeling among high school students in Bojnourd. This research is an applied research in terms of purpose.
Methods:  In this study, survey and correlational research were used. For this purpose, Kolmogorov-Smirnov statistical test was used to determine the normality of the distribution of research data and multiple linear regression and Pearson correlation tests were used to determine the relationship and severity and the relationship between independent and dependent variables.
Findings: Findings showed that the sense of identity variable has the highest correlation with the level of attachment feeling. Therefore, the level of attachment feeling among the research variables is affected by the level of sense of identity and its related indicators. The second variable with the Pearson correlation coefficient is 0463 social bonds. The attachment sense variable was ranked third with a coefficient of 0.444, with the highest correlation being the attachment feeling question, which was 0.500 and a mean of 3.17, and the least related to being missing for this place in the attachment feeling, which was a mean of 2. 31 represents this issue, with a mean of 2.61 for quitting this place in three schools.
Conclusion: Based on this, 37 indices were measured in 3 components. Summary of research results indicate that the components of sense of identity are the most important physical components affecting students' sense of attachment in educational spaces, respectively. Considering the correlation coefficients between the micro-indicators and the feeling of attachment, and to promote the sense of attachment to school, it is suggested to use architectural elements and shapes and volumes that identify the place until the sense of identity and finally the feeling of attachment is promoted. And significant components of the place are in the next ranks, in this process, preference for others and offering the school to others in the second stage through the meaning of place affects the attachment to the place.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational space
  • Sense of attachment
  • School architecture
  • Survey method

COPYRIGHTS 
©2020 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Manzo, Lynne C, Patrick, Devine-Wright.Place attachment: advances in theory, methods and applications, London: Routledge Taylor & Francis Group; 2014.
[2] Adey, P. Mobility, London: Routledge; 2010.
[3] Urry, J.Sociology beyond societies: mobilities for the twenty-first century. London: Routledge; 2000.
[4] Gustafson, P. Place attachment in an age of mobility, London: Routledge Taylor&Francis Group; 2014.
[5] DiMasso, A, Dixon, J, Durrheim, K.Place attachment as discursive practice, London: Routledge Taylor&Francis Group; 2014.
[6] Brown,B,B,&Perkines,D.D.Distruptions in place attachment.In I.Altman,& S,Low(eds).Place attachment(pp,279-304).New York: Plenum;1992.
[7] Massey, D, & Jess, P.(eds). A place in the world? Places, cultures and globalization. Oxford: Oxford University Press; 1995.
[8] Fullilove, M, T, & Wallace, R. Serial forced displacement in American cities, 1916-2010, Journal of urban health, 2011. 88(3), 381-389.
[9] Fullilove, M, T. Root shock:how tearing up city neighborhoods hurts America and what we can do about it. New York: Ballantine Books; 2004.
[10] Chow, K, & Healey, M.Place attachment and place identity: first-year undergraduates making the transition from home to university. Journal of environmental psychology, 2008. 28(4), 362-372.
[11] Simms, E.M. Childrens lived spaces in the inner city: historical and political aspects of the psychology of place, Humanistic Psychologist, 2008,36(1), 72-89.
[12] Thompson Fullilove,M.The frayed knot: what happens to place attachment in the context of serial forced displacement?, In L,C,Manzo,P,Devine-Wright (Eds.), Place Attachment: Advances In Theory, Methods And Applications(pp. 141-153).London and New York: Routledge Taylor&Francis Group;2014.
[13] Whishart, D, J.An unspeakable sadness: the dispossession of the nebraska indians. Lincoln: University of Nebraska; 1994.
[14] Hummon, D,M. Community attachment. local sentiment and sense of place. In I.Altman, & S, M, Low (eds), Place attachment(pp.253-277). New York: Plenum Press; 1992.
[15] Beatley, T. Native to nowhere sustaining home and community in a global age, Washington, DC: Island Press; 2004.
[16] Giuliani, M, V, & Feldman, R. Place attachment in a developmental and cultural context, Journal of environmental psychology, 1993,13, 267-274.
[17] Giuliani, M, V.Theory of attachment and place attachment. In M. Bonnes, T. Lee, &M. Bonaiuto (eds), Psychology theorie for environmental issues (pp.137-170). Aldershot: Ashgate; 2003.
[18] Fornara, F, Bonaiuto, M, & Bonnes,M. Cross-validation of abbreviated perceived residential environment quality (preq) and neighborhood attachment (NA) indicators. Environment and Behavior, 2010, 42. 171-196.
[19] Stokols, D, & Shumaker, S, A.People in places .a transactional view of setting. In J.Harvey(ed),cognition,social behavior and the environment(pp.441-488). Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum;1981.
[20] Williams, D,R, &Vaske,J.J. The measurement of place attachment: validity and generalizability of a psychometric approach. Forest science, 2003, 49(6), 830-840.
[21] Lewicka, M.On the varieties of peoples relationships with places: hummons typology revisited. Environment and Behavior, 2011, 43. 676-709.
[22] Raymond, C.M, Brown, G, & Weber, D. The measurement of place attachment: Personal, community, and environmental connections. Journal of environmental psychology, 2010, 30,422-434.
[23] Lalli, M.Urban-related identity: theory, measurement, and empirical findings. Journal of environmental psychology, 1992, 12,285-303.
[24] Jorgensen, B.S. &Stedman, R.C.Sense of place as an attitude: Lakeshore owners attitudes toward their properties. Journal of environmental psychology, 2001, 21,233-248.
[25] Daneshpour, S.A., Sepehri Moqaddam, M. & Charkhchian, M. Explanation to “Place Attachment” and Investigation of its Effective Factors, HONAR-HA-YE-ZIBA, 2009,38, 37-48. Persian.
[26] Scannell, L, & Gifford, R. Defining place attachment: A tripartite organizing framework. Journal of environmental psychology, 2010,30, 1-10.
[27] Bonaiuto, M, Aiello, A, Perugini, M, Bonnes, M, & Ercolani, A.P .Multidimensional perception of residential quality and neighborhood attachment in the urban environment, Journal of environmental psychology, 1992, 19,331-352.
[28] Lewicka, M.Ways to make people active: role of place attachment, cultural capital and neighborhood ties. Journal of environmental psychology, 2005,4, 381-395.  
[29] Lewicka, M.What makes neighborhood different from home and city? Effects of place scale on place attachment. Journal of environmental psychology, 2010, 30, 35-51.
[30] Korpela, K.M, Ylen, M, Tyrvainen, L, & Silvennoinen, H.Stability of self-reported favorite places and place attachment over a 10-month period. Journal of environmental psychology, 2009, 29, 95-100.
[31] Dallago, L, Perkines, D.D. Santinello, M, Boyce, W, Molcho, M, & Morgan, A, Adolescent place attachment, social capital, and perceived safety: a comparison of 13 countries. American journal of community psychology, 2009, 44, 148-160.
[32] Scopelliti, M, & Tiberio, L. Homesickness in university students: The role of multiple place attachment, Environment and behaviour, 2010,42(3), 335-350.
[33] Hidalgo, M.C. & Hernandez, B. Place attachment: conceptual and empirical questions, Journal of environmental psychology, 2001,21, 273-281.
[34] Ghazizadeh, Seyyedeh Neda, The effect of outdoor design of residential complexes in creating sense of attachment to location: case study: selected residential complexes in Tehran (Unpublished doctoral dissertation). University of Tehran, Tehran,2011.
[35] Kyle, G, Graefe, A, & Manning, R. Testing the dimensionality of place attachment in recreational setting. Environment and behavior, 2005.37, 153-177.
[36] Williams,D.R.& Roggenbuck,J.W.Measuring Place Attachment:Some Preliminary Results In Paper Presented At The Session On Outdoor Planning And Mangment, Symposium On Leisure Research ,San Antonio, Texas,1989.
[37] Anton, C. E., & Lawrence, C. The relationship between place attachment: Thetheory of planned behavior and residents' response to place change. Journal of Environmental Psychology, 2016, 47,145-154.
[38] Beery, T., & J€onsson, K. I. Outdoor recreation and place attachment: Exploring the potential of outdoor recreation within a UNESCO biosphere reserve. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 2017, 17, 54-63.
[39] Devine-Writhe, P, & Howes, Y. Disruption to place attachment and the protection of restorative environments: A wind energy case study. Journal of environmental psychology, 2010, 30, 271-280.
[40] Ryan, M. Mixed methodology approach to place attachment and consumption n behavior: A Rural e perspective. Electronic journal of business research methods, 2009, 7, 107-116.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image