فصلنامه علمی
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
بررسی ویژگی‌های یادگیری دانشجویان رشته‌های مهندسی با تأکید بر سبک‌های یادگیری و غلبه‌ طرفی مغز

مرضیه امینی؛ احمد علی‌پور؛ عیسی ابراهیم‌زاده؛ بهمن زندی؛ مهران فرج الهی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 213-220

https://doi.org/10.22061/tej.2011.225

چکیده
  در چند دهه اخیر حجم انبوهی از دانش و تحقیقات نو در رشته­های مختلف علوم از جمله، رشته­های متنوع مهندسی افزوده گردیده و به ویژه سرعت فرسودگی اطلاعات و جایگزینی آنها با یافته­های نو توانمندی­های یادگیرندگان را به چالش کشیده است. یادگیری­های نوین، نیازمبرمی به تمرکز برشیوه­ها و سبک­های متناسب با تفکر انتقادی و حل مسأله و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی برنامه ریزی درسی
بررسی مهارت های مورد نیاز مهندسان در برنامه های آموزش مهندسی با استفاده از مدل مهارتی کاتز

سعید هداوند

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 221-228

https://doi.org/10.22061/tej.2011.226

چکیده
  بررسی و شناخت نیازها، اولین گام در برنامه­ریزی آموزش­های مهندسی محسوب می گردد که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینی­تری برای تطابق آموزش­ها با نیازهای سازمان فراهم می­آورد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی نیازهای آموزشی مهندسان شرکت صنایع الکترونیک ایران به مهارت­های فنی، انسانی و ادراکی مورد بحث و تجزیه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش علوم
آموزش نظری و تجربی جداسازی خطاهای غیرخطی در سامانه‌های اندازه‌گیری

سعید علیائی؛ سمانه حامدی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 229-239

https://doi.org/10.22061/tej.2011.227

چکیده
  یکی از مباحث پیچیده در ساختارهای تداخل­سنج هتروداین و هموداین و نیز روش آموزش آن، نحوه تشخیص تعداد دوره­های سیگنال خطا در یک جابه­جایی کامل است. با در نظر گرفتن نوع و تعداد عوامل تأثیرگذار بر خطاهای سامانه مورد نظر، ممکن است به ازای یک جابه­جایی کامل، چند دوره مختلف در سیگنال خطا به­وجود آید. در محیط آزمایشگاه، کلیه عوامل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی معماری
مدل‌یابی میزان و نحوه‌ تأثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره‌گیری مناسب از نورِ روز در کلاس‌های مدارس راهنمایی تهران

سید مجید مفیدی شمیرانی؛ شهناز پورناصری

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 241-256

https://doi.org/10.22061/tej.2011.228

چکیده
  کیفیت نور از مهم­ترین عوامل تأثیرگذار بر کارایی دانش‌آموز می‌باشد. مدرسه‌ای با کارایی بالا، دارای محیط‌های آموزشی ارزشمند به لحاظ کیفیاتِ بصری است و ایجاد این کیفیات بصری از طریق طراحی مناسب امکان‌پذیر است. هدف مقاله حاضر دست‌یابی به میزان و نحوه تأثیر عوامل گوناگون بر بهره‌گیری مناسب از نورِروز در شرایط گوناگون (شانزده تیپ) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش الکترونیکی- مجازی
تأثیرآموزش چند رسانه‌ای و سخنرانی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی دانش‌آموزان از راه دور

سونیا موسی رمضانی

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 257-269

https://doi.org/10.22061/tej.2011.229

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش چندرسانه‌ای و سخنرانی بر میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی و خودتنظیمی    دانش­آموزان مراکز آموزش از راه دور شهر تهران در درس عربی (2) بوده است. این پژوهش به لحاظ ماهیت، موضوع، اهداف و فرضیه­های ‌آن از نوع کاربردی است و در زمره طرح­های آزمایشی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
تأثیر شبکه‌سازی واژگانی بر مهارت مکالمه دانش‌آموزان

رضا نجاتی؛ زهرا نبی لو

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 271-278

https://doi.org/10.22061/tej.2011.230

چکیده
  استادان­ و کارشناسان آموزش زبان انگلیسی براین ­باورند­که شبکه­سازی واژگانی به بهبود دانش واژگانی و دستوری زبان آموزان خارجی کمک می­کند که این به نوبه­ خود سبب تقویت مهارت­های تولیدی (گفتاری و نوشتاری) آن­ها خواهد شد. این ­تحقیق از طریق «طرح پیش آزمون- پس آزمون گروه گواه»1 اجرا شده است. یک­آزمون دو بار (در ابتدای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی فناوری آموزش
باز ساخت، اعتباریابی و رواسازی "مجموعه آزمون انگیزش و نگرش"

فرهاد قربان دوردی نژاد؛ محمدرضا امام جمعه

دوره 5، شماره 4 ، مهر 1390، صفحه 279-289

https://doi.org/10.22061/tej.2011.231

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف باز ساخت، اعتباریابی و رواسازی «مجموعه آزمون انگیزش و نگرش» در یادگیری زبان انگلیسی انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، پرسش­نامه نگرش و انگیزش گاردنر در مورد یادگیری زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شد. با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، نمونه 254 نفری (140 مرد و 114 زن) از دانشجویان کارشناسی در رشته­های ...  بیشتر