فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

2 دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران

چکیده

مطالعه حاضر با هدف باز ساخت، اعتباریابی و رواسازی «مجموعه آزمون انگیزش و نگرش» در یادگیری زبان انگلیسی انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، پرسش­نامه نگرش و انگیزش گاردنر در مورد یادگیری زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمه شد. با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، نمونه 254 نفری (140 مرد و 114 زن) از دانشجویان کارشناسی در رشته­های مختلف دانشگاه­های تهران انتخاب و پرسش­نامه روی آنان اجرا گردید. روش­های به کار رفته شامل تحلیل گویه­ها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش­نامه و عامل­ها) بود. در نتایج تحلیل عاملی 7 عامل شناسایی شد. اعتبار این پرسش­نامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 848/0 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش می­توان گفت که این پرسش­نامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می­تواند نگرش و انگیزش یادگیری زبان انگلیسی را در دانشجویان به گونه مناسب اندازه­گیری کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Reconstruction, Validity and Reliability of Attitude/Motivation Test Battery

نویسندگان [English]

  • F. Ghorban Dordi Nejad 1
  • M.R. Emam jomeh 2

1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Shahid Rajaei Teacher Training University, Tehran, Iran

2 Faculty of Humanities, Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to evaluate the reconstruction, validity and reliability of the “Attitude/Motivation Test Battery” in language learning. To achieve this purpose, AMTS was translated into Farsi and evaluated by back translation. The sample of 254 (140 male and 114 female) graduate university students from different majors of Tehran universities were chosen by the random cluster sampling. They answered the AMTS questionnaire. The analysis methods included the item analysis (discrimination coefficient and Loop method), content and construction validity (path analysis) and reliability (calculation of Alpha Cronbach coefficiency for all questionnaires and factors). As a result, 7 factors were recognized including attitude towards language learning importance, language learning anxiety, parents’ encouragement of language learning, negative attitude to language teachers, demotivation of language learning, positive attitude towards native speakers and integrative motivation to language learning were evaluated. The reliability of the questionnaire measured by Alpha Cronbach was 0.848. Regarding the results of this study, AMTB has appropriate validity and reliability. This instrument can measure the motivation and attitude of iraninan language learners. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reconstruction
  • Validity
  • Reliability
  • Attitude/Motivation Test Battery
]1 ]سی علی اکبر، روانشناسی پرورشی، تهران، نشرآگاه، .1080 ]2 ]والدکوفسکی جیینز، شوق یادگیری، ترجمه: پناهی محمد ، گنا باد، نشر آتیه،1076. ]0 ]خدا پناهی محمد کریم ،انگیزش و هیجان، تهران، نشرآگاه ، 1076 ، صفحه16. [4] Dörnyei Z., Attitudes, Orientations, and Motivations in Language Learning: Advances in Theory, Research, and Applications , Blackwell Publishing, Oxford, 2003. [5] Dörnyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge, Cambridge University Press, 2001. [6] GardnerR.C. and Lambert W.E., Attitudes and Motivation in Second-Language Learning, Rowley, MA: Newbury House, 1972. [7] Dörnyei Z., Conceptualizing motivation in foreign-language learning, Language Learning, Vol.40, No.1, 1990, pp.45-78. [8] Gardner R.C., Social psychology and second language learning, Edward Arnold, 1985. [9] Cloment R., Dornyei Z., Noels K.A., Motivation, self-confidence, and group cohesion in the foreign language,Language Learning, Vol.3, 1994, pp.417-448. [10] Young D.J., Affect in foreign language and second language learning, Boston, MA: McGraw-Hill. 1999. [11] Dörnyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge, Cambridge University Press, 2001. [12] Dörnyei Z., The psychology of the language learner, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, 2005 [13] Dörnyei Z. and Schmidt R., Motivation and Second Language Acquisition, University of Hawaii Press, HI, 2001. [14] Gardner R.C., Social psychology and second language learning, Edward Arnold, 1985. [15] Spolsky B., Anniversary article: language motivation revisited, Applied Linguistics Vol.21, No.2, 2000, pp.57-69. [16] Gardner R.C., and MacIntyre P.D., A student's contributions to second language learning, Part II: affective variables, Language Teaching, Vol.26, 1993, pp.1-11. [17] Dörnyei Z., Motivational Strategies in the Language Classroom, Cambridge, Cambridge University Press, 2001. [18] Gardner R.C., Learning another language: a true social psychological experiment, Journal of Language and Social Psychology, Vol.2, 1983, pp.219-239. [19] Gardner R.C., Lalonde R.N., and Pierson R., The socio-educational model of second language acquisition: an investigation using LISREL causal modeling ,Journal of Language and Social Psychology, Vol.2, 1983, pp.1-15. [20] Gardner R.C., Lalonde R.N., and Moorcroft R., The role of attitudes and motivation in second language learning: correlational and experimental considerations, Language Learning, Vol.35, 1985, pp.207-227. [21] Gardner R.C., Lalonde R.N., Moorcroft R., and Evers F.T., Second language attrition: The role of motivation and us, Journal of Language and Social Psychology, Vol.6, 1987, pp.29-47. [22] Cloment R., Dornyei Z., Noels K.A., Motivation, self-confidence, and group cohesion in the foreign language, Language Learning, Vol.3,1994, pp.417-448. [23] Richardson F.C., and Suinn R.M., The mathematics anxiety rating scale: Psychometric data, Journal of Counseling Psychology, Vol.19, No.6, 1972, pp.551- 554. [24] Gardner R.C. and Smythe P.C., Motivation and second language acquisitionو Canadian Modern Language Review, Vol.31, No.3, 1975, pp.218-230. باز ساخت، اعتباریابی و رواسازی ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 1 ،پاییز 1109 99 ]25 ]سرمد زهره، بازرگان عباس و حجازی الهه ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشر آگاه، 1077. ]26 ]کالنتری خلیل، پردازش و تحلیل داده ها درتحقیقات اجتماعی و اقتصادی، تهران،نشر شری ، 1082. ]27 ]هومن حیدر علی، تحلیل داده های چند متغیری، تهران، نشر پارسا، 1086. [28] Eliot A. J., The hierarchical model of approach-avoidance motivation, Motivation and Emotion, Vol.30, 2006, pp.111-116.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image