روانشناسی تربیتی
شراره میرزائی؛ علیرضا کیامنش؛ الهه حجازی؛ شکوه السادات بنی جمالی
چکیده
پیشینه و اهداف: در موقعیتهای تحصیلی فراهم بودن فرصت موفقیت و بازسازی یادگیری موجب افزایش خودباورییادگیرندگان در دستیابی به موفقیت میگردد. آموزش مسیر پیشرفت و نشاندادن نتایج سختکوشی به چنین یادگیرندگانی، آنان را به تکاپو در جهت تسلط بر موقعیت یادگیری وا میدارد. حاصل آن احساس کنترل و خودمختاری همراه با احساس شایستگی است. چنین ...
بیشتر
پیشینه و اهداف: در موقعیتهای تحصیلی فراهم بودن فرصت موفقیت و بازسازی یادگیری موجب افزایش خودباورییادگیرندگان در دستیابی به موفقیت میگردد. آموزش مسیر پیشرفت و نشاندادن نتایج سختکوشی به چنین یادگیرندگانی، آنان را به تکاپو در جهت تسلط بر موقعیت یادگیری وا میدارد. حاصل آن احساس کنترل و خودمختاری همراه با احساس شایستگی است. چنین رخدادی موجب پافشاری، تعهد و تلاش بیشتـر یادگیرنده بدون هراس از شـکست برای دستـیابی به موفقیـت میگردد. بنابراین اهمیت پژوهش حاضر از بعد نظری تعیین و کشف مدل یا چگونگی قرارگیری عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تابآوری تحصیلی است واز جنبه کاربردی این پژوهش قادر است تا میزان اهمیت عوامل فردی و محیطی مؤثر بر تابآوری در حوزه آموزش را روشن نماید. هدف این پژوهش تعیین رابطه تکالیف برانگیزنده با تابآوری تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اهداف تبحری و ادراک شایستگی است.روشها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی با استفاده از روشهای مدل یابی روابط علّی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کارشناسی دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 94-93 تشکیل میدادند. از این جامعه 414 نفر (270 دختر- 144 پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. بهطوری که واحد نمونهگیری به جای فرد کلاسهای درس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ادراک از ساختار کلاس، پرسشنامه جهتگیری هدفی میگلی و همکاران، پرسشنامه ادراک شایستگی ویلیامز و دسی و پرسشنامه تابآوری تحصیلی مارتین بودند. دادهها با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که نه تنها تاب آوری بهطور مستقیم از طریق تکالیف برانگیزنده قابل پیشبینی است، بلکه این رابطه از طریق اهداف تبحری و ادراک شایستگی نیز میانجیگری میشود. بر این اساس میتوان دریافت که تنظیم تکالیف جذاب و برانگیزنده موجب اتخاذ اهداف تبحری، احساس خودباوری و کنترل بر موقعیت یادگیری در یادگیرندگان میگردد و از این طریق آنان را قادر مینماید تا برای دستیابی به اهداف خود تابآورانه فعالیت نمایند.نتیجهگیری: چنانکه در نتایج پژوهش ملاحظه گردید، متغیر تکالیف برانگیزنده به عنوان متغیر برون زاد هم از طریق متغیر های میانجی (اهداف تبحری و ادراک شایستگی) بر متغیر تاب آوری (متغیر وابسته) تأثیر دارد و هم بطور مستقیم بر آن اثر میگذارد. بهعلاوه معنیداری خطاهای برآورد هر یک از سازهها نشان میدهد که عوامل برونزای دیگری نیز در رابطه متغیرهای این پژوهش با تابآوری تحصیلی میتوانند تأثیر داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد میگردد عوامل دیگری مثل انگیزههای درونی یا بیرونی و اخذ اهداف عملکردی توسط یادگیرندگان به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر مدل ساختاری مورد پژوهش قرار گیرد. همچنین در جهت بکاربستن نتایج این پژوهش توصیه میشود محیطهای آموزشی به گونهای طراحی شوند که یادگیرندگان با تکالیف جذاب و چالشبرانگیز روبرو شوند و فرصت موفقیت و تجربه احساس شایستگی برای آنها فراهم باشد.
روانشناسی تربیتی
حمید رضا عظمتی؛ بهرام صالح صدق پور؛ زینت امینی فر
چکیده
کمبود فعالیت بدنی یکی از نگرانیهای عمده در مورد بهداشت عمومی کودکان است. محیط کالبدی و خصوصاً فضای باز یکی از متغیرهایی است که به نظر میرسد، میتواند سطح فعالیت بدنی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، ساخت ابزاری برای ارزیابی ویژگیهای کالبدی ارتقادهندهی فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه است. جامعه ...
بیشتر
کمبود فعالیت بدنی یکی از نگرانیهای عمده در مورد بهداشت عمومی کودکان است. محیط کالبدی و خصوصاً فضای باز یکی از متغیرهایی است که به نظر میرسد، میتواند سطح فعالیت بدنی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین هدف از انجام این پژوهش، ساخت ابزاری برای ارزیابی ویژگیهای کالبدی ارتقادهندهی فعالیت جسمانی کودکان در حیاط مدرسه است. جامعه آماری موردبررسی کودکان 8 تا 11 سالهی شهر تهران بودهاند. نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجامشده است و در حوزههای انتخابشده تعداد 120 کودک بهصورت داوطلبانه در نظرسنجی شرکت نمودهاند. روایی محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از متخصصان روانشناسی محیطی، روایی صوری آن با استفاده از نظرسنجی از کودکان و روایی سازۀ آن بهوسیله تحلیل عامل موردبررسی و تأیید قرار گرفت. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 21 سؤال در سه عامل قرار گرفتند که این عوامل مقدار 53.858 درصد از واریانس کلی را به خود اختصاص دادهاند. با بهرهگیری ازنظر متخصصان، عاملهای بهدستآمده تحت معانی «جذابیت محیط»، «اجتماعپذیری فضا» و «بازیسازی محیط» نامگذاری شد. این ابزار میتواند پیش از طراحی یک فضای باز در مدرسه، برای سنجش نیازهای کاربران و تشخیص اولویتهای آنان مورداستفاده قرار گیرد. همچنین یافتههای این پژوهش که مهمترین متغیرهای کالبدی مؤثر بر فعالیت جسمانی در حیاط مدرسه را معرفی میکند، در طراحی فضاها و عناصر کالبدی حیاط مدرسه قابلاستفاده خواهد بود.
روانشناسی تربیتی
زهرا کاشانیها
چکیده
امروزه بشر به معنویت بیش از هرچیز نیازمند است؛ این مسأله یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران امور انسانی قرار گرفته است. از طرفی ادیان راستین بهویژه دین مبین اسلام؛ داعیة پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی انسان را در همة ادوار و همة نسلها دارد، لذا آموزههای ناب دینی را باید به آگاهی بشر کنونی رساند ...
بیشتر
امروزه بشر به معنویت بیش از هرچیز نیازمند است؛ این مسأله یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران امور انسانی قرار گرفته است. از طرفی ادیان راستین بهویژه دین مبین اسلام؛ داعیة پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی انسان را در همة ادوار و همة نسلها دارد، لذا آموزههای ناب دینی را باید به آگاهی بشر کنونی رساند و با آموزش صحیح و برهانی این رسالت را انجام داد. تبلیغ در اسلام به معنی رسانیدن حقایق به مردم و تشویق و دعوت آنها به دستورات الهی و پیروی از سیرة انبیا است که نقش بسیار تأثیرگذار و متقاعدگرانه داشته و از نظر روانشناسی و جامعهشناسی نیز تأمل برانگیز بوده و با روشهای متعددی اعمال پذیر است. هدف از آموزش معنویتگرایی رسیدن و رساندن به تعالی و تکامل و قرب الهی است. شناخت روشها و معرفت لازم در این امر و آموزش آن نقش بهسزایی در موفقیت و رسیدن به هدف؛ ایفا میکند. این پژوهش با هدف آموزش روشهای معنویتگرایی به صورت بنیادی- نظری و با روش اسنادی گردآوری شـده است و با امعـان نظـر به ماهیـت و هدف این پژوهش، با مراجعه به کتب، مقالات و سایتهای مرتبط به جمعآوری اطلاعات پرداخته شده است. لذا جنبه کمّی و آماری ندارد.
روانشناسی تربیتی
علی اکبر ظفری زاده؛ محمد رضا عابدی؛ ایران باغبان
چکیده
که دارای نیازها، ارزش ها، علایق، توانایی و شخصیت است، « خود » چکیده: خودپنداره شغلی بخشی از خودپنداره کلی فرد است و بیشتر با قسمتی از ارتباط دارد. هدف این پژوهش تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوشهیجانی بر خودپنداره و بررسی اثربخشی این الگو بر خودپنداره شغلی دانش آموزان است. روش این پژوهش برای تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی ...
بیشتر
که دارای نیازها، ارزش ها، علایق، توانایی و شخصیت است، « خود » چکیده: خودپنداره شغلی بخشی از خودپنداره کلی فرد است و بیشتر با قسمتی از ارتباط دارد. هدف این پژوهش تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوشهیجانی بر خودپنداره و بررسی اثربخشی این الگو بر خودپنداره شغلی دانش آموزان است. روش این پژوهش برای تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی از نوع کیفی و استفاده از تئوری مفهوم سازی است و برای بررسی اثربخشی الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر خودپنداره شغلی به روش کمی عمل شد. این قسمت پژوهش بر حسب هدف در مقوله پژوهشهای کاربردی و بر حسب طرح تحقیق، در مقوله طرح آزمایشی دو گروهی (آزمایش و گواه) وانتصاب تصادفی با پیشآزمون، پسآزمون قرار می گیرد. جامعه ی آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردل و همچنین تمامی متون هوش هیجانی تا سال 1390 است. ابزار این پژوهش مقیاس درجه بندی می باشد که برای اندازه گیری خودپنداره شغلی بهکار گرفته شده است. پس از تدوین الگوی آموزش مهارتهای هوش هیجانی، این الگو (VRS) حرفه ای بر گروه آزمایش اعمال شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های هوش هیجانی بر خودپنداره دانش آموزان دبیرستانی مؤثر واقع شد و تفاوت .(p<0/ معناداری بین دو گروه وجود دارد ( 01
روانشناسی تربیتی
عبدالمحمد طاهری؛ مهسا فیاضی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل افت انگیزشی در بین دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی از دیدگاه خود آنان بود. آزمودنیهای مورد مطالعه 1455 دانشآموز پیش دانشگاهی (766 دختر و 683 پسر) بودند که از 8 مرکز به طور تصادفی انتخاب شده مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش نگرش دانشآموزان پیرامون افت انگیزش تحصیلی یک مقیاس 40 گونهای بر اساس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل افت انگیزشی در بین دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی از دیدگاه خود آنان بود. آزمودنیهای مورد مطالعه 1455 دانشآموز پیش دانشگاهی (766 دختر و 683 پسر) بودند که از 8 مرکز به طور تصادفی انتخاب شده مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت سنجش نگرش دانشآموزان پیرامون افت انگیزش تحصیلی یک مقیاس 40 گونهای بر اساس طیف لیکرت تهیه گردید که عوامل انگیزشی را در چهار مقوله خانوادگی، محیط مدرسه، محیط اجتماعی و فردی اندازه میگرفت. پایایی و روایی مقیاس فوق الذکر در تحقیق حاضر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت .یافتههای پژوهش نشان داد که: دختران در عوامل خانوادگی و فردی از سطح انگیزشی بالاتری نسبت به پسران برخوردارند. در ارتباط با عوامل انگیزشی و سطح تحصیلات پدر مشخص شد که فرزندان پدرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند در عامل خانوادگی از انگیزش بالاتری نسبت به فرزندان پدرانی که بیسواد بودند برخوردار بودهاند. در ارتباط با این عامل و سطح تحصیلات مادر نشان داده شد که در عامل مدرسه فرزندان مادرانی که تحصیلات دبیرستانی داشتهاند از انگیزش بیشتری نسبت به فرزندانی که مادرانشان بیسواد یا تحصیلات ابتدایی داشتهاند، برخوردار بودهاند. همچنین فرزندان مادران خانهدار از انگیزش تحصیلی بیشتری در بعد عامل اجتماعی، نسبت به فرزندان مادران شاغل برخوردارند در حالی که درابعاد خانوادگی و فردی تفاوت معنیداری مشاهده نشد، ولی در مجموع چهار عامل انگیزش تحصیلی تفاوت معنیداری به نفع فرزندان مادران خانهدار به دست آمد.
روانشناسی تربیتی
مریم مشکوه
چکیده
هوش هیجانی توانایی فرد در کنترل احساس خود و دیگران و تمایز قائل شدن بین اثرات مثبت و منفی احساسات و استفاده از اطلاعات احساسی برای راهبرد تفکر و عمل میباشد. این مطالعه برای یافتن ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی انجام شد. همبستگی بین نمره حاصل از تست هوش هیجانی و معدل درسی دانشجویان محاسبه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه دانشجویان ...
بیشتر
هوش هیجانی توانایی فرد در کنترل احساس خود و دیگران و تمایز قائل شدن بین اثرات مثبت و منفی احساسات و استفاده از اطلاعات احساسی برای راهبرد تفکر و عمل میباشد. این مطالعه برای یافتن ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی انجام شد. همبستگی بین نمره حاصل از تست هوش هیجانی و معدل درسی دانشجویان محاسبه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه دانشجویان رشتههای پزشکی، ریاضی، شیمی، زبان انگلیسی و تربیت بدنی بودند. نتایج، ارتباط معنیدار میان هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی نشان ندادند. همبستگی دیگری بین جرأتورزی و موفقیت تحصیلی محاسبه شد که آن نیز نشانگر رابطه قوی نبود. بعلاوه در هوش هیجانی دانشجویان رشتههای مختلف هم تفاوت معنیدار دیده نشد.