فصلنامه علمی
تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
شناسایی و اعتباریابی معیارهای تولید فیلم و ویدئوی آموزشی برای دانش آموزان دوره ابتدایی

زهراسادات مجیدی درچه؛ بتول سبزه؛ نسرین انصاری

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 399-414

https://doi.org/10.22061/tej.2024.9940.2919

چکیده
  پیشینه و اهداف: هدف کلی پژوهش، شناسایی و اعتباریابی تولید معیارهای تولید فیلم و ویدئوی آموزشی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی است. تا سال­های متمادی، فیلم‌ و ویدئو به دلیل هزینه‌های بالا و محدودیت دسترسی، تنها در برخی از مدارس به‌صورت محدود تهیه و استفاده می‌شد؛ اما با پیشرفت فناوری این محدودیت تا حد زیادی مرتفع شد. به‌ویژه، بعد ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
توسعه مواد آموزش الکترونیکی بر اساس تئوری بار شناختی برای بهبود سطوح یادگیری دانش‌آموزان در آموزش آنلاین فیزیک

زهرا راه بر؛ فاطمه احمدی کلاته احمد؛ مودت سعیدی

دوره 18، شماره 1 ، دی 1402، ، صفحه 213-226

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10236.2972

چکیده
  پیشینه و اهداف:  امروزه به دلایل مختلفی از جمله ظهور بیماری کرونا، شاهد استقبال نظام های آموزشی از آموزش  های غیرحضوری هستیم. در این زمان، نقش اصلی در طراحی آموزشی دوره های آموزش غیرحضوری را معلمان هر درس برعهده دارند؛ بنابراین آن ها باید با نظریه های مربوط به ساختار شناختی و چگونگی یادگیری دانش آموزان از محتواهای الکترونیکی ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
تاثیر آموزش مبتنی‌بر نقشه‌های مفهومی معلم و دانش‌آموز ساخته بر انگیزش و یادگیری مفاهیم درسی دانش‌آموزان مقطع هشتم متوسطه

منصوره سادات موسوی شفیق؛ زهره خوش نشین؛ یوسف مهدوی نسب؛ محمد مجدم

دوره 17، شماره 2 ، فروردین 1402، ، صفحه 279-292

https://doi.org/10.22061/tej.2022.6875.2472

چکیده
  پیشینه و اهداف: اثربخشی نظام آموزشی مرهون توجه به اصول آموزشی طراحی شده و هدفمند است که استفاده از نقشه مفهومی، یک نمونه از این نظام هدفمند است. روش آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش اصول آموزش به‌صورت طبقه‌بندی و نظام‌مند به یادگیری منتهی می‌شود. در پژوهش حاضر استفاده از روش آموزش ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
شناسایی شایستگی‌های حرفه‌ای متخصصان تولید محتوای الکترونیکی

مهدیه خسروی چهکندک؛ محمد علی رستمی نژاد؛ محمد اکبری بورنگ

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 169-184

https://doi.org/10.22061/tej.2022.9050.2775

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دنیای امروز و در محیط­ های کسب وکار رقابتی ظرفیت ­ها، شایستگی­ ها و قابلیت­ های نیروی انسانی و شناسایی، پرورش و روزآمدسازی آن­ها نقش بسیار تعیین ­کننده­ای در بقا و ادامه­ حیات سازمان دارد و سازمان­ ها بدون برنامه­ نظام­مند به هیچ عنوان نم ی­توانند از کنار آن­ها بگذرند. نیروی انسانی به ­عنوان ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
طراحی و اعتباریابی الگوی تولید محتوای محیط واقعیت افزوده با تأکید بر رویکرد سازنده‌گرایی

حامد عباسی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ علی دلاور؛ اسماعیل زارعی زوارکی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 869-891

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8963.2760

چکیده
  پیشینه و اهداف:  با توجه به نیاز روزافزون یادگیرندگان به فناوری‌های نوین دیجیتالی در آموزش، به‌ویژه فناوری واقعیت افزوده که پتانسیل‌های قابل توجهی دارد؛ نارسایی محتواهای الکترونیکی رایج، عدم برخورداری آن‌ها از اصول و استانداردهای آموزشی و فقدان الگوی مناسب تولید محتوای واقعیت افزوده در آموزش با رویکرد سازنده‌گرایی براساس ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیر مواد غیر درسی شنیداری بر انگیزش و توانایی درک شنیداری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

لاله بدری؛ محمد صالحی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 313-322

https://doi.org/10.22061/jte.2017.730

چکیده
  هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر منابع و مواد غیردرسی در توسعه انگیزش و بهبود توانایی درک شنیداری زبان آموزان است. تاکید تحقیق حاضر، استفاده از مواد غیردرسی شنیداری و تجربه موقعیت های زندگی واقعی در کلاس درس، به عنوان یک روش ارتباطی است. در این تحقیق ، نمرات پس آزمون و پیش آزمون درک مهارت شنیداریِ IELTS با هم مقایسه شده اند. علاوه بر این جامعه ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تاثیر برنامه‌درسی مدارس هوشمند بر علائم بیش‌فعالی دانش‌آموزان دوره ابتدایی

سمیه سلاجقه تذرجی؛ اصغر سلطانی؛ سید محمد حسین موسوی نسب

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 337-346

https://doi.org/10.22061/jte.2017.732

چکیده
  اختلال کمبودتوجه / بیش‌فعالی بر اساس وجود مشکلاتی در توجه، بازداری و جلوگیری از ‌تکانشگری و سطح فعالیت تعریف می‌گردد. اغلب اوقات مشکلات دانش‌آموز مبتلا به این اختلال، در تمامی حیطه‌های تحصیلی، اجتماعی و رفتاری او تبلور می‌یابد. مدارس هوشمند از جمله مدارسی هستند که می‌توانند بسترهای آموزشی متفاوتی را برای دانش‌آموزان دارای این ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
ارائه مدلی جهت ارزیابی آمادگی استقرار سیستم‌های یادگیری الکترونیکی در سازمان‌ها و مؤسسات مالی

کامران فیضی؛ عبداله بهزادی

دوره 8، شماره 2 ، فروردین 1393، ، صفحه 119-130

https://doi.org/10.22061/tej.2014.103

چکیده
  چکیده: در دنیای کنونی نیاز به داشتن اطلاعات و برقراری ارتباط برای کسب اطلاعات، تغییرات بنیادی در نظام­های آموزشی ایجاد­کرده و ‏موجب ظهور یادگیری الکترونیکی در عرصه آموزش کارکنان سازمان­ها شده ­است. این در حالی است که تحقق نظام یادگیری ‏الکترونیکی در سازمان­ها مستلزم فراهم آمدن شرایطی از جنبه­های مختلف است که از دید ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
طراحی چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه های یادگیری الکترونیکی در مؤسسات آموزش عالی

عباس اناری نژاد؛ پرویز ساکتی؛ سید علی اکبر صفوی

دوره 4، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 93-103

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1346

چکیده
  هدف کلی این مقاله ارائه یک چارچوب مفهومی برای ارزشیابی برنامه­های یادگیری الکترونیکی است که با بررسی گسترده پیشینه تحقیقات در زمینه ارزشیابی یادگیری الکترونیکی، 9 سؤال اساسی مورد تأکید قرار گرفت و براساس آنها هفت رویکرد ارزشیابی یادگیری الکترونیکی به شرح زیر شناسایی گردید: رویکرد مورد پژوهی، رویکرد مقایسه با شیوه آموزش سنتی، ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
معیاری برای دسته‌بندی، امتیازدهی و استخراج از یادداشت‌‌برداری یادگیرندگان به منظور تولید محتوای آموزشی در سیستم یادگیری الکترونیکی

سید فخر الدین نوربهبهانی؛ احمد آقا کاردان

دوره 4، شماره 1 ، دی 1388، ، صفحه 73-81

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1344

چکیده
  امروزه یادگیری الکترونیکی نقش مهمی را در آموزش ایفا می‌نماید و بدون شک یکی از مهم­ترین چالش‌های پیش‌ رو در آموزش الکترونیکی، تولید محتوای آموزشی مناسب برای یادگیرندگان است. از طرفی یادداشت‌برداری روشی معمول برای ثبت دیدگاه‌ها و ایده‌ها در ارتباط با قسمت خاصی از یک موضوع آموزشی است که می‌توان آنها را بین یادگیران به‌ اشتراک ...  بیشتر