فصلنامه علمی
واقعیت مجازی
تبیین و سنجش اثربخشی بهره‌گیری از شبیه‌سازی رایانه‌ای بر انگیزش تحصیلی دانشجویان معماری (درس ساختمان 2)

عباس صداقتی؛ بابک مطیعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 بهمن 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10906.3076

چکیده
  پیشینه و اهداف: انگیزش به­عنوان یک عامل محرک­اساسی در یادگیری، نقشی بنیادی در موفقیت­تحصیلی دانشجویان ایفا می‌کند. به­نظر می­رسد دانشجویان دانشکده­های معماری، انگیزش لازم جهت آموختن دروس­نظری و به‌ویژه دروس­فنی و ساختمانی را ندارند. با توجه ­به تفاوت­ماهوی رشته­معماری و به­تبع آن، آموزش آن با سایر رشته­ها، ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
تأثیر طراحی و کاربست بازی آموزشی دیجیتال بر انگیزش و یادگیری ‌دانش‌آموزان نارسانویس پایه دوم ابتدائی

سجاد گلزار عزیز؛ زهره خوش نشین؛ یوسف مهدوی نسب؛ مهدی رجبی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 343-356

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9332.2832

چکیده
  پیشینه و اهداف: نفوذ سریع فناوری‌های هوشمند جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی را، دستخوش تغییراتی کرده است و به طبع آن، باعث ایجاد تغییر معناداری در چگونگی، زمان و مکان یادگیری شده است. بازی‎های آموزشی دیجیتال که به ‌نوبه خود، یکی از مظاهر پیشرفت فناوری در عصر حاضر است، قسمت مهمی از آموزش در آینده را، به خود اختصاص خواهند داد. در این ...  بیشتر

محیط های یادگیری مبتنی بر فناوری
بررسی تأثیر کاربرد اینفوگرافیک در محیط یادگیری مبتنی بر الگوی گلاسرز‌ فلد بر میزان انگیزش، یادگیری و یادداری درس مطالعات اجتماعی پایه پنجم

سیدرسول عمادی؛ افسانه مختاری سمیع

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 749-762

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8025.2609

چکیده
  پیشینه و اهداف: عصر کنونی را عصر ارتباطات می‌نامند و بارزترین نماد آن رسانه‌ها هستند. امروزه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و به‌خصوص معلمان تلاش می‌کنند تا از رسانه‌های متنوع در جهت بهبود یاددهی و یادگیری استفاده کنند تا بتواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را به شکلی مؤثر به دانش‌آموزان ارائه کنند. در تحقیقات داخلی و خارجی ...  بیشتر

فناوری آموزش
تأثیر درس‌افزار الکترونیکی مبتنی بر مغز بر عملکرد حل مسأله و انگیزش دانش‌آموزان در درس برنامه‌نویسی کامپیوتر

الهه بدیعی؛ محمدرضا نیلی؛ یاسمین عابدینی؛ بی بی عشرت زمانی

دوره 14، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 877-890

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4661.2106

چکیده
  پیشینه و اهداف: رشد سریع علم و فناوری و به دنبال آن ظهور یادگیری الکترونیکی آموزش را متحول ساخته است. همچنین در این دوران آگاهی از چگونگی عملکرد مغز در حین یادگیری، تأثیرات مهمی در آموزش و پرورش به دنبال داشته است. آموزشگران به دنبال یافتن روش­هایی برای بهره­گیری هرچه بیشتر از امکانات مبتنی بر فناوری و یافته­های جدید علوم اعصاب ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
رابطه علی متغیرهای انگیزشی و عملکرد تحصیلی با میانجی گری درک مفهومی در دانش آموزان پسر و دختر پایه هشتم

نیلوفر فرج پور؛ سید عبدالوهاب سماوی؛ موسی جاودان

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 720-726

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3438.1873

چکیده
  پیشینه و اهداف: در مطالعات مختلف، عوامل موثر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی به دو دسته تقسیم شده اند: دسته اول متغیرها و عواملی هستند که در بیرون از شخص یادگیرنده قرار دارند و شامل عواملی مثل روش تدریس معلم و وضعیت اجتماعی – اقتصادی دانش آموزان می شوند و دسته دوم متغیرهایی هستند که مربوط به شخص یادگیرنده می باشند و به عوامل شخصی معروفند ...  بیشتر

تهیه و تدوین محتوای الکترونیکی
تاثیر مواد غیر درسی شنیداری بر انگیزش و توانایی درک شنیداری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

لاله بدری؛ محمد صالحی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 313-322

https://doi.org/10.22061/jte.2017.730

چکیده
  هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر منابع و مواد غیردرسی در توسعه انگیزش و بهبود توانایی درک شنیداری زبان آموزان است. تاکید تحقیق حاضر، استفاده از مواد غیردرسی شنیداری و تجربه موقعیت های زندگی واقعی در کلاس درس، به عنوان یک روش ارتباطی است. در این تحقیق ، نمرات پس آزمون و پیش آزمون درک مهارت شنیداریِ IELTS با هم مقایسه شده اند. علاوه بر این جامعه ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
مقایسه ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی رایانه‌ای آموزشی و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان

سعید پورروستایی اردکانی؛ زینب عارفی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 347-358

https://doi.org/10.22061/jte.2017.733

چکیده
  این پژوهش با هدف مقایسه‌ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی است که در اجرای آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه آماری را کلیه ی دانش‌آموزان دختر سال ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی 95-96 تشکیل ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
تحلیل عوامل موثر بر پذیرش آموزش مجازی با تاکید بر عوامل درونی

علی صنایعی؛ حمیده سلیمیان

دوره 7، شماره 3 ، تیر 1392، ، صفحه 149-158

https://doi.org/10.22061/tej.2013.151

چکیده
  اینترنت به طرز چشمگیری بر استقرار آموزش مجازی تاثیر گذاشته است. آموزش مجازی اصطلاحی است که آموزش آنلاین را با استفاده از یادگیری الکترونیکی در بر می گیرد. این پژوهش به تحلیل عوامل موثر بر پذیرش آموزش مجازی؛ با تاکید بر عوامل درونی می پردازد و جامعه آماری آن دانشجویان دانشکده مجازی دانشگاه اصفهان می باشند که پرسشنامه ها را از دو طریق ...  بیشتر

یادگیری سیار
تأثیر روش آموزش از طریق تلفن‏ همراه بر انگیزش و نگرش دانشجویان زبان انگلیسی

محسن آیتی؛ هادی سارانی

دوره 6، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 235-243

https://doi.org/10.22061/tej.2012.187

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی تاثیر روش آموزش از طریق تلفن همراه بر نگرش و انگیزه دانشجویان نسبت به زبان انگلیسی انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه شامل 521 نفر از دانشجویان دانشگاه بیرجند بود؛ که در سال تحصیلی 90- 89 در درس زبان عمومی مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور تعداد 76 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از این میان یک گروه ...  بیشتر