فصلنامه علمی
شایستگی حرفه ای معلمان
سواد فناوری معلمان در سند برنامه درسی ملی آموزش‌وپرورش حوزه تربیت و یادگیری کار و فناوری

آذردخت کوهستانی نژادطاری؛ زهرا اباذری؛ زهره میر حسینی

دوره 12، شماره 2 ، فروردین 1397، ، صفحه 149-159

https://doi.org/10.22061/jte.2018.1995.1510

چکیده
  پیشینه و اهداف: فناوری با سرعتی چشم­گیر تغییر می‌کند و همراه با خلق فناوری‌های جدید، فناوری‌های موجود نیز بهبود و توسعه می‌یابند. فناوری‌های قرن بیست و یکم، امکاناتی را برای بشر به ارمغان آورده و پیشرفت‌های حاصل از آن زندگی انسان امروز را از هر سو احاطه کرده است. ازجمله این تغییرات، می‌توان از تأثیر پیشرفت فناوری در آموزش‌وپرورش ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
شناسایی و رتبه بندی چالش‌های یادگیرندگان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی (مطالعة موردی: دانشگاه شهید بهشتی)

زهره جعفری فر؛ اباصلت خراسانی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 11، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22061/tej.2016.606

چکیده
  آموزش مجازی یکی از مهم­ترین مؤلفه­های آموزش مستمر است و به اعتقاد سازمان­ها نقش و مزایای قابل‌ملاحظه‌ای در آموزش و بهسازی منابع انسانی دارد. اما باید خاطرنشان کرد که، تحقق این مزایا و استفادة بهینه از ظرفیت­های آموزش مجازی مستلزم شناسایی و رفع موانع پیش روی آن است. ازاین­رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه­بندی چالش‌های ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
مقایسه دبیران مدارس هوشمند و عادی از نظر صلاحیت‌های تدریس مبتنی بر فناوری

فرهاد سراجی؛ معصومه رستمی

دوره 11، شماره 1 ، دی 1395، ، صفحه 63-72

https://doi.org/10.22061/tej.2016.610

چکیده
  هدف پژوهش حاضر مقایسة صلاحیت­های تدریس مبتنی بر فناوری در  دبیران متوسطه هوشمند و عادی شهر همدان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعة آماری آن  437 دبیر زن دورة اول متوسطة شهر همدان در سال تحصیلی 94-1393 بود. با استفادة از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 103 نفر مدارس هوشمند و 102 نفر از مدارس عادی ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
بررسی رابطه آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلمان زن

مجید ابراهیم دماوندی؛ عصمت الزامی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 127-136

https://doi.org/10.22061/tej.2013.332

چکیده
  هدف از انجام این تحقیق، بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت ، میزان سابقه خدمت و تحصیلات با توانمندی شغلی معلماناست. این تحقیق در صدد پاسخگویی به این سؤالات است که آیا بین آموزش های ضمن خدمت، سابقه خدمت و تحصیلات معلمان باتوانمندی شغلی آنان رابطه ای وجود دارد؟ همچنین بین آموزش های ضمن خدمت و هر یک از مؤلفه های توانمندی رابطه ای وجود دارد؟بدین ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی شیوه‌های انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور

علیرضا فراهانی؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ سید مصطفی شریف

دوره 6، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 223-234

https://doi.org/10.22061/tej.2012.186

چکیده
  با توجه به نقش بسیارموثر معلم درتوسعه کیفی نظام آموزشی، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوه های انتخاب معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 می باشد. برای انتخاب نمونه مدیران ، از روش ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
تدریس به روش حل مسأله براساس نظریه شونفیلد و سنجش میزان اثربخشی آن

سجاد رکاب اسلامی زاده؛ فرزانه نوروزی لرکی؛ صادق نصری

دوره 6، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 277-285

https://doi.org/10.22061/tej.2012.197

چکیده
  این مقاله تدریس به روش حل مسأله را با تأکید بر نظریه حل مسأله ریاضی شونفیلد بررسی می­کند و هدف آنتعیین تأثیر این طریق بر بهبود باورهای دانش‌آموزان در زمینه حل مسأله و اثر بخشی آن در افزایش فعالیت­های گروهی و مهارت حل مسأله آنان است؛ که به شیوه نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه، در دوره دبیرستان مورد بررسی قرار گرفته است. معلم گروه ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
بررسی ارتباط آموزش دروس کارگاهی صنایع چوب با حرفه شغلی آنان

حسین رنگ آور

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 181-189

https://doi.org/10.22061/tej.2012.201

چکیده
  توسعه هر جامعه در گروی تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص است. در این خصوص دانشگاه­ها­ نقش بسزایی برای رسیدن به این مهم دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر­بخشی دروس کارشناسی ناپیوسته صنایع چوب در بازار کار انجام شد، تا بتوان به مفید و مؤثر بودن محتوای دروس تخصصی این رشته با نیازهای بازار کار پی برد. ابتدا سه درس مهم اتصالات چوبی، تعمیر ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارائه مدلی برای تحقیق در کلاس درس ریاضی

ابوالفضل رفیع پور

دوره 6، شماره 3 ، تیر 1391، ، صفحه 199-209

https://doi.org/10.22061/tej.2012.203

چکیده
  آموزش معلمان در دوره‌های پیش از خدمت و ضمن‌خدمت، یکی از دغدغه­های اصلی نظام‌های آموزشی بوده و هست. در این مقاله با تمرکز روی آموزش‌های ضمن‌خدمت معلمان ریاضی، یک «مدل نظری» برای کم کردن شکاف بین نظریه و عمل (تحقیق و تدریس) ارائه شده است. برای رسیدن به این منظور، ابتدا ضرورت توجه به دوره‌های ضمن‌خدمت معلمان بیان گردیده است. ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی

افسانه غنی‌زاده

دوره 5، شماره 2 ، فروردین 1390، ، صفحه 117-124

https://doi.org/10.22061/tej.2011.292

چکیده
   مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی در آموزشگاه­های زبان پرداخته است. علاوه بر این نقش سابقه تدریس در خود تنظیمی معلمان و رابطه بین سن و خود تنظیمی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 92 معلم زبان انگلیسی بر اساس نمونه موجود از آموزشگاه­های مختلف زبان انگلیسی سطح مشهد انتخاب شدند. از این ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
تأثیر آموزش مؤلفه های سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی

حسین صفرزاده؛ محمود احمدی شریف؛ علیرضا ذاکری

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 59-66

https://doi.org/10.22061/tej.2010.313

چکیده
  سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداش­هایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست می­آورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گسترده­ای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است. هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه­های دولتی ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی در درس هندسه با استفاده از نظریه‌ ون هیلی

ابراهیم ریحانی؛ سید محمدرضا امام جمعه؛ بهرام صالح صدق پور؛ اصغر مرادی ویس

دوره 5، شماره 1 ، دی 1389، ، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22061/tej.2010.314

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه­ ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علّی- مقایسه­ای می­باشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی شیوه‌های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور

علیرضا فراهانی؛ احمدرضا نصر اصفهانی؛ سید مصطفی شریف خلیفه سلطانی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 287-301

https://doi.org/10.22061/tej.2010.321

چکیده
  با توجه به این که یکی از راه­های توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینه­های مناسب برای آموزش و تربیت معلمان کارآمد     می­باشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوه­های آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
مطالعه موردی درباره باورهای یک معلم دوره آموزش پیش از خدمت راجع به نقش بازخورد تصحیح کننده

ساسان بالغی زاده؛ سعید رضایی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، ، صفحه 213-219

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1357

چکیده
  مطالعات اخیر حاکی از علاقه وافر محققین در انجام پژوهش در زمینه افکار معلم می­باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که به دنبال نوع تفکرات یک مدرس پیش از خدمت کانون زبان ایران پیرامون بازخوردهای تصحیح کننده      می­باشد. بدین منظور معلمی با نام مستعار علی قبل از شرکت در دوره آموزش تدریس پیش از خدمت که توسط کانون زبان ایران ...  بیشتر