Document Type : Original Research Paper

Authors

1 Department of Educational Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Department of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

Considering that teacher is important and the most important factors in the development of effect qualitative education system, the present research have assessed methods of elementary school teacher’s training. In this research, the quantitative and quality methods of study have been utilized. The statistical population of this research includes the principals of elementary schools, experts, and teachers of teacher training center of Qom in the educational year of 2008-2009.  In order to select the principals, classified sampling method was used in congruency with the size; purposeful sampling method was used to determine the experts' sample. In this regard 162 principals', 20 experts and members of the faculty's view analyzed who had a great research background. The validity of the questionnaire and the interview has been confirmed by some of the professors and PhD and M.A students. The reliability of the questionnaire has been estimated in selection as 0.87 respectively, using the Crunbach alpha. In order to analyze the results descriptively and analytically, the SPSS software has been used; in order to analyze the interview, the categorization method has been utilized. The results show that In order to teach and train the teachers, up- to- date and implicational subjects and courses should be prepared, experienced and qualified teachers should be employed, training courses should be held, equipments should be provided in accordance with the teachers' needs to improve the generic and technical qualification of both students and teachers. In this regard, using the experience of developed countries (Paying attention to cultural differences); in teacher training programs were underlined to make the reviewing, amending and developing possible. Finally, some recommendations were suggested to improve the training of the elementary teachers.

Keywords

Main Subjects

]1 ]مهرمحمدی محموود، نگواهی بوه شویوه اصوالح و نوور اصالحا ضروری در تربیت معلوم، فصولنامه تعلویم و تربیت، شماره 3 ،1321 ،صفحههای 55 الی37. ]7 ]محسنپور بهرام، نقش تربیتی معلم در فرآیند تعلویم و تربیوت، فصولنامه تعلویم و تربیوت، سوال هیدودهم و نوزدهم، شماره 4و1 ،1391 ،صفحههای 199الی80. [3] Claussen W., Public school elementary principals’ perceptions regarding the selection of teacher, Educational Leadership‚Vol.60, No.8, 2006, pp. 48-52. [4] Kaplan L.S. and Owings W.A., Enhancing teaching quality (fastback), Bloomington, Indian, Phi Delta Kappa Educational Foundation, 2002. [5] Tisher R.P. and Widen M., One and a half decades of research on teacher education in Australia, London, Falmer press, 1990. [6] Ben M., Curriculum of teacher education program, International encyclopedia of teaching and teacher education (second education), London, pergamon press, 1995. [7] Bekalo S.A. and Welford A. G., Secondary preservice teacher education in Ethiopia: It’s impact on teacher’s competence and confidence to teach practical work in science. International Journal of Science Education, Vol. 21, No.12, 1999, pp. 1293-1310. [8] Grisham D.L., Laguardia A. and Brink B., Partner in professionalism: Creating quality field experience for pre-services teachers, Action in Teacher Education, Vol. 21, No. 4, 2002, pp. 27-40. [9] APEC., Preface and highlights of the study teacher preparation and professional development in APEC members , A comparative study, APEC Education Forum Document ,No.9, October,1999. ]10 ]آقووازاده احموود، آموووز و پوورور در کشووورهای پیشرفته صنعتی، تهران، انتشارا روان، 1393. [11] Akao K. and Arai A., A databook of educational statistics. Tokyo, Jiji Tsushinsha, 1993. علیرضا فراهانی و همکاران نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم، جلد 5 ،شماره 1 ،پاییز 1831 ]17 ]سوورکارآرانی محموود رضووا، اصووالحا آموزشووی و مدرنسازی با تأکیود بور مطالعوه تطسیقوی آمووز و پرور ایران و ژاپن، تهران، انتشارا روزنگار، 1397. ]13 ]مالیی نهاد اعظم و عکواوتی علوی، بررسوی تطسیقوی نظووام برنامووه درسووی تربیووت معلووم در کشووورهای انگلسوتان، ژاپون، فرانسوه، موالزی و ایوران، فصولنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شوماره 26 ،1392 ، صفحههای 35 الی62. [14] Monbusho., Statistical abstract of education, science and culture, Tokyo, Printing Bureau, Ministry of Finance, 2006. [15] Ingaki T. and Kudomi Y., The culture of teachers and teaching in Japan, Tokyo, University of Tokyo Press, 2004. ]16 ]حسیسی شراره، آموز و پرور مقایسهای، تهران، انتشارا آوای نور، 1396. [17] Butler D., Accountability or freedom for teachers? Handbook of research on teacher education, England, London, 2004. ]19 ]لی تان خووی، آمووز و پورور تطسیقوی، ترجموه محمد یمنی دوزی سرخابی، تهران، انتشوارا سومت، .1399 ]18 ]عصاره علیرضا، مطالعا تطسیقی آموز و پرور دوره اول متوسطه در کشورهای منتخب، تهران، انتشارا دانش پهوه، 1396. [20] Goodlad J. I., Teachers for our nations schools, San Francisco, Jossey-Bass, 2007. [21] Holmes B., The curriculum: A comparative perspective, London, Unwin Hyman, 1992. ]77 ]شعسانی زهرا، بررسی تطسیقی برنامه تربیوت معلوم در چند کشوور جهوان، فصولنامه تعلویم و تربیوت، سوال بیستم، شماره 3 ،1393 ،صفحه 121 الی 150. [23] National Research Council. Everybody counts: A report to the nation on the future of mathematics education, Washington, DC, National Academy Press, 2008. ]74 ]درکی سیمین، بررسی تحلیلی ویهگوی هوای کنوونی نظام تعلیم و تربیوت معلوم ایوران و مقایسوه وجووه و تفاو و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن، فصولنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و یکم، شوماره 4 ،1394 ، صفحههای 190 الی 151. ]70 ]مسارکی ناصور، بررسوی تحلیلوی و تطسیقوی آمووز ابتدایی در کشوورهای انگلسوتان و ایوران، پایوانناموه کارشناسی ارشد، آموز و پرور تطسیقی، دانشوگاه عالمه طساطسایی، 1396 . ]76 ]مهر محمدی محمود، بواز اندیشوی فرآینود یواددهی- یادگیری و تربیوت معلوم، تهوران، انتشوارا مدرسوه، .1396 ]72 ]سلسسیلی نادر، تربیت معلم، ضرور تحول در ساختار و سازماندهی، پهوهشنامه آموزشی، .11 الی 6 صفحه، 1394 ،83شماره ]79 ]لیاقتدار محمود جوواد، گوزار تحقیقوی از وضوعیت آموز عملی در ایوران، پوهوهش در مسوائ تعلویم و تربیت، شماره 13 و14 ،1329 ،صوفحههوای 81 الوی .192 ]78 ]کاشف مدد، ارزشیابی برناموه درسوی جدیود تربیوت بدنی مراکز تربیت بودنی مراکوز تربیوت معلوم از نظور پاسخگویی به نیازهوای حرفوهای دانشودو معلموان از دیوودگاه مدرسووان، موودیران و دانشوودویان، پایانامووه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، 1329. ]30 ]عابدی حسن علی، توانایی عمومی تدریس، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس، 1322. ]31 ]توانا داریو ، بررسی پیرامون معیارهای ارزشیابی مدرسین درس رو تدریس ریاضی ابتدایی در مراکز تربیت معلم استانهای فارس و بوشهر، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه عالمه طساطسایی، 1323. ]37 ]معینپور حمیده، بررسی مشکال گزینش، تربیت و استخدام دبیور دوره متوسوطه از دیودگاه مسوئولین و دبیوران شوهر اصوفهان بوه منظوور ارائوه پیشونهادا مناسب در برنامه تربیت دبیر، پایوانناموه کارشناسوی ارشد، برنامهریزی آموزشی، دانشگاه عالمه طساطسوایی، .1320 [33] Wary S., Teaching portfolios and pre-service teachers professional development‚ Teaching and Teacher Education, Vol. 23, No. 4, 2006, pp. 1139-1152. [34] Valke M., Roster I., Vebek M. and Break J.V., ICT teacher training in Flanders, Teaching and Teacher Education, Vol.23, No.12, 2007, pp.795-808. ارزیابی شیوههای آموز و ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال پنجم ، جلد 5 ،شماره 1 ،پاییز 1831 [35] Chrisstopher P. and Qing Gu., Oxford review of education. Oxford, Rutledge, 2007. ]36 ]گال مردیت، بورگ والتر و گال جویس، رو های تحقی کمی و کیفی در علومتربیتی و روانشناسی، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران، تهران، انتشارا سمت و دانشگاه شهید بهشتی، 1392. [37] Li B., The use of e-learning in pre-service teacher education, Campus-wide Information System, Vol. 26, No. 1,2009.
CAPTCHA Image