فصلنامه علمی
فناوری آموزش- یادگیری مادام العمر
تأثیر آموزش نقشه مفهومی مبتنی بر تحلیل فرآیند شبکهای (ANP) و سخنرانی بر مهارت‌های یادگیری دانش‌آموزان

زهرا رویتوند غیاثوند؛ ولی‌اله فرزاد؛ بهرام صالح صدق پور؛ آنیتا باغداساریانس؛ علی رضا کرمی گزافی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 311-328

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9954.2920

چکیده
  پیشینه و اهداف: به تناسب گسترش مهارت‌های گوناگون در زندگی، یادگیری و آموزش هر جامعه‌ای نیاز به ارتقاء کمّی و کیفی دارد. در شرایط کنونی گسترش سریع تکنولوژی باعث تغییر در چگونگی یادگیری شده است و جهت افزایش یادگیری، کسب دانش و اطلاعات و مهارت‌های مرتبط با آن، از روش‌های مختلف تدریس و آموزش استفاده می‌شود که بر دانش افراد تأثیرگذار ...  بیشتر

تکنولوژی آموزشی
تحلیل کارآمدی آموزش مبتنی بر نقشه‌ مفهومی در قالب چندرسانه‌ای بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

آزاد میرزایی؛ زهره خوش نشین؛ ساسان سلیمی؛ سید عبدالله قاسمی تبار

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، ، صفحه 257-268

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3198.1813

چکیده
  پیشینه و اهداف: به کار گیری نقشه مفهومی از جمله رویکردهای نوین آموزشی است که ریشه در رویکرد ساختن گرایی دارد. در ساختن گرایی براهمیت ساختن دانش از راه ارتباط دادن پیش آموخته ها با آموخته های جدید تأکید می شود. در این دیدگاه ارتباطی و بر اساس رویکرد نقشه مفهومی افراد بین یادگیری پیشین و جدید به جست و جو می پردازند، خودِ افراد طرح واره ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره متوسطه
ارزیابی درک دانشجویان ریاضی از مفهوم حد به کمک نقشه مفهومی

مسعود هادیان دهکردی؛ محمدجواد اسلام پور؛ ابراهیم ریحانی

دوره 8، شماره 4 ، مهر 1393، ، صفحه 259-268

https://doi.org/10.22061/tej.2014.11

چکیده
  در رویکردهای جدید یاددهی-یادگیری بر یادگیری معنادار در مقابل با یادگیری طوطی­وار تأکید می­شود. پس ارزیابی و ارزش­یابی به عنوان جزئی تفکیک ­ناپذیر از فرایند آموزش نیز باید متناسب بارویکردهای جدید آموزشی تغییر کند. از جمله ابزارهای نوین برای ارزیابی و ارزش­یابی دانش مفهومی، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی نموداری شامل مفاهیم ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره متوسطه
بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه‌های مفهومی

جواد حاتمی؛ رسول عبدالله میرزایی؛ جواد عباسی

دوره 3، شماره 3 ، تیر 1388، ، صفحه 165-180

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1325

چکیده
  همگام با پیشرفت و توسعه علوم و فناوری شاهد دگرگونی­هایی در فلسفه، محتوا و روش­های آموزشی هستیم. رویکردهای سنتی و تصور انتقال دانش توسط معلم به مخاطبان، جای خود را به رویکردهای نوینی نظیر ساختن گرایی (ساختن دانش و ایجاد یادگیری معنادار توسط خود یادگیرنده) داده است. با این وجود هنوز شیوه ارائه محتوا در بیشتر مدارس ایران همان انتقال ...  بیشتر