فصلنامه علمی
فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه‌ درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران

سیروس منصوری؛ مژگان طالب بیگی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 415-428

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9758.2903

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش­های مجازی، به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از آموزش­های امروزی، شناخته‌شده‌است؛ لذا، سنجش مستمر کیفیت این آموزش­ها به‌عنوان یکی از رسالت­های اساسی نظام آموزشی، است و وجود یک ابزار معتبر برای سنجش این آموزش‌ها، ضروری است. از طرف دیگر، در حوزه برنامه­درسی آموزش مجازی، ابزاری که بتواند تمام ابعاد عناصر ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ابعاد سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان دوره‌ ‌ابتدایی

فاطمه قدردان؛ بتول سبزه؛ یاسمن اسکویی

دوره 17، شماره 4 ، مهر 1402، ، صفحه 767-782

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9634.2875

چکیده
  پیشینه و اهداف: در عصر دیجیتال، سواد فقط مهارت‌های فردی را در برنمی‌گیرد، بلکه شامل مجموعه‌ای از کنش‌های اجتماعی در فضای واقعی یا دیجیتال است که از فناوری‌های جدید و دیجیتالی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. بنابراین، در تکمیل مبحث سواد رسانه‌ای، نوع جدیدی از سواد به نام سواد دیجیتالی مطرح شده‌است؛ چرا‌‌که دانش‌آموزان ...  بیشتر

فناوری آموزش- واقعیت افزوده
بررسی واقعیت مجازی از منظر نگرش در دوره دوم ابتدایی: مرور نظام‌مند (سیستماتیک)

مریم یوسفی؛ حسین زنگنه

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 633-654

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9509.2854

چکیده
  پیشینه و اهداف: نگرش‌ها در ابعاد مختلف زندگی انسان تأثیر عمیقی دارند و رفتار انسان را تشکیل می‌دهند. یکی از این ابعاد مهم زندگی، نگرش به یادگیری است و نگرش یادگیری، رفتار یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نگرش منفی یادگیرندگان از دغدغه‌های هر سیستم آموزشی است. اما امروزه با تغییر روش‌های آموزشی می‌توان نگرش یادگیرندگان را نیز بهبود ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره ابتدایی
ویژگی‌های برنامه درسی آموزش سواد رسانه‌ای در دوره‌ دوم ابتدایی

سعید انصاری؛ فرهاد سراجی؛ محمدرضا یوسف زاده

دوره 17، شماره 1 ، دی 1401، ، صفحه 103-120

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8491.2679

چکیده
  پیشینه و اهداف: با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان در برنامه‌های آموزشی بسیاری از مدارس دنیا و خلأهای موجود در آموزش سواد رسانه‌ای کشور ایران و همین‌طور تأکید پژوهش‌های مختلف  بر استفاده از روش‌های یادگیرنده محور مبتنی بر الگوهای پردازش اطلاعات و یادگیری اجتماعی در آموزش سواد رسانه‌ای، این مسأله مطرح می‌شود که ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های تفکر خلاق برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نصرت صفایی؛ اقبال زارعی؛ عبدالوهاب سماوی

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 579-590

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5241.2191

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه خلاقیت و پرورش افراد خلاق موضوع بسیار با اهمیتی در آموزش و پرورش هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. افراد خلاق فعالانه قادرند علایق و خواسته‌های خود را هدایت کنند. خلاقیت فرایندی است که به‌کارگیری آن در دوره بزرگسالی مشروط به پرورش آن در دوره کودکی است. بر این اساس تربیت افراد خلاق، نوآور و سازنده باید از سال‌های نخستین ...  بیشتر

روباتیک آموزشی
ماهیت و منطق برنامه درسی رباتیک تربیتی در دوره ابتدایی

رحیمه منصوری گرگر؛ علی حسینی‌خواه؛ مینو عالمی؛ زهرا نیکنام

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 351-369

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3380.1861

چکیده
  پیشینه و اهداف: همزمان با تغییرات گسترده در اجتماع، استفاده از فناوری نیز گسترش یافته است. برای آماده‌سازی و مقابله مؤثر دانش‌آموزان با تحولات قرن حاضر، نیازمند طراحی و تدوین برنامه‌های درسی ویژه هستیم. رباتیک تربیتی، فناوری آموزشی پیشرفته‌ای است که مستلزم توجه ویژه است. در دهه گذشته، رباتیک تربیتی به‌مثابه یک ابزار ارزشمند در ...  بیشتر