فصلنامه علمی
آموزش الکترونیکی- مجازی
ارزیابی شایستگی‌های دیجیتال معلمان کشور در دوره همه‌گیری کرونا

اسماعیل جعفری؛ مرتضی رضائی‌زاده؛ راضیه شاهوردی؛ بهار بندعلی؛ محمود ابوالقاسمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1403

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10320.2996

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه معلمان به مجموعه‌ای از صلاحیت‌های گسترده‌تر و پیچیده‌تر از قبل نیاز دارند. به‌منظور موفقیت یادگیری الکترونیکی، معلمانی که در خط مقدم  قرار دارند باید دانش فناورانه لازم و راهبردهای پداگوژیکی مؤثر را برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاس درس به‌کار گیرند. همچنین، برای همراهی با یادگیرندگان ...  بیشتر

فناوری آموزش- یادگیری تلفیقی
چارچوب کل نگر برای ارزشیابی تلفیق فاوا در برنامه‌درسی دوره ابتدایی: یافته‌های پژوهش ترکیبی

عباس حسینی؛ محمدرضا یوسف زاده چوسری؛ فرهاد سراجی

دوره 17، شماره 3 ، تیر 1402، ، صفحه 655-670

https://doi.org/10.22061/tej.2023.9533.2859

چکیده
  پیشینه و اهداف: مأموریت نظام آموزش وپرورش تبدیل دانش­ آموزان به‌عنوان شهروندان جامعه اطلاعاتی، متناسب با تحولات فناورانه است که بتوانند در آموزش، از امکانات و بسترهای به‌وجود آمده برای راهبری و هدایت فعالیت‌های روزمره و حل مسائل گوناگون به نحو مقتضی بهره گیرند. نظام آموزشی ایران با تدوین«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارزیابی اثربخشی شیوه های استفاده از محرک های بصری در خلاقیت طراحی دانشجویان معماری

محمدعلی اشرف گنجوئی؛ حمید ندیمی

دوره 15، شماره 2 ، فروردین 1400، ، صفحه 291-304

https://doi.org/10.22061/jte.2019.5028.2156

چکیده
  پیشینه و اهداف: در فرایند طراحی، تصاویر به عنوان محرک بصری ابزار مهمی در رسیدن به ایده­های خلاق طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا در حوزه فناوری آموزش، مطالعات وسیعی در خصوص روش­های استفاده از محرک­های بصری به عنوان ابزاری آموزشی انجام شود. از آنجا که محرک می‌تواند بر اساس نوع تشابه با مسأله طراحی و کیفیت(واضح، مبهم) تقسیم‌بندی ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
ارائه الگوی ارزیابی آموزشی مبتنی بر معیار در آتلیه‌های طراحی معماری

سیما رضائی آشتیانی؛ جمال‌الدین مهدی‌نژاد

دوره 13، شماره 2 ، فروردین 1398، ، صفحه 299-314

https://doi.org/10.22061/jte.2018.4066.1993

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش معماری از موضوعات مهم در جریان رشد معماری است. یکی از ارکان مهم آموزش، ارزیابی است. ارزیابی پروژه‌ها، رایج‌ترین روش بازخورد در معماری است. در این دهه، دانشگاه‌ها و مدارس به طور فزاینده‌ای متعهد به ارزیابی و رتبه‌دهی مؤثر برای دانشجویان هستند، به طوری که ارزیابی و نمره‌دهی باعث ارتقاء یادگیری دانشجویان شود ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
ارزیابی نظام یاددهی و یادگیری در آموزش عالی الکترونیکی، مورد مطالعه: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

خدایار ابیلی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ زینب السادات مصطفوی

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 165-177

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3184.1809

چکیده
  پیشینه و اهداف: ارزشیابی کیفیت نظام یاددهی- یادگیری، فرایندی است که به منظور بهبود کیفیت و افزایش رضایت ذینفعان  از برنامه های یادگیری الکترونیکی انجام می شود و همسو با توسعه دوره های یادگیری الکترونیکی دانشگاهی، توجه به ارزشیابی کیفیت این دوره ها از چند جهت اهمیت یافته است. اول اینکه مدیران و دست اندرکاران این دوره ها برای افزایش ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی
سیر تکوین مدل های ارزیابی آمادگی آموزش الکترونیک: از شکاف دیجیتال تا فاصله طراحی-واقعیت

نسیبه پوطی؛ حسین مرادی مخلص؛ جمشید حیدری

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 178-190

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3191.1812

چکیده
  پیشینه و اهداف: در دهه های اخیر، هر روز با دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه آموزش و پژوهش رو به رو هستیم. این دستاوردهای جدید انتظارات مخاطبان امر آموزش و پژوهش را از سطح خدماتی که ارائه می‌شود، تغییر داده است. امروزه دانشجویان و استادان خواهان دسترسی آسان و سریع به منابع جدید علمی و تحقیقاتی، تعامل با ...  بیشتر

شناسایی ابعاد و تحلیل مدل مسیری ارزیابی درس تربیت بدنی در مدارس ابتدایی

ژاله معماری؛ الناز گلچین؛ محمد اصغری جعفرآبادی

دوره 9، شماره 1 ، دی 1393، ، صفحه 41-52

https://doi.org/10.22061/tej.2014.252

چکیده
  تربیت بدنی و ورزش جزء لاینفک تعلیم و تربیت در دوره نوجوانی و جوانی است و به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرصت‌هایی را برای کسب تجربیات زندگی واقعی افراد فراهم می­نماید. لذا هدف از انجام این تحقیق، تبیین و مدل‌سازی ابعاد ارزیابی درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی است که به ‌روش توصیفی- پیمایشی انجام شده. جامعه‌آماری مطابق ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی شیوه‌های انتخاب معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور

علیرضا فراهانی؛ احمدرضا نصراصفهانی؛ سید مصطفی شریف

دوره 6، شماره 4 ، مهر 1391، ، صفحه 223-234

https://doi.org/10.22061/tej.2012.186

چکیده
  با توجه به نقش بسیارموثر معلم درتوسعه کیفی نظام آموزشی، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوه های انتخاب معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 می باشد. برای انتخاب نمونه مدیران ، از روش ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
استفاده از بازی‌های علمی در بهبود یادگیری مفاهیم مکانیک برای دانش‌آموزان متوسطه

سیامک خادمی؛ نوشین نوری؛ علی فرنودی؛ هاجر حیدری

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 251-260

https://doi.org/10.22061/tej.2010.317

چکیده
  پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که درک قوانین نیوتن و استفاده از آنها در مسائل واقعی زندگی روزمره برای بسیاری از دانش‌آموزان چندان ساده نیست. یکی از موضوع­های زیبا و جذاب که اکثر دانش‌آموزان به آن علاقه نشان می‌دهند، فیزیک پرواز است. در این مقاله، از  فیزیک پرواز برای توجیه حرکات مختلف موشک‌های کاغذی استفاده شده است و از این مثال ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
ارزیابی شیوه‌های آموزش و تربیت معلمان ابتدایی در نظام آموزش عالی کشور

علیرضا فراهانی؛ احمدرضا نصر اصفهانی؛ سید مصطفی شریف خلیفه سلطانی

دوره 4، شماره 4 ، مهر 1389، ، صفحه 287-301

https://doi.org/10.22061/tej.2010.321

چکیده
  با توجه به این که یکی از راه­های توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینه­های مناسب برای آموزش و تربیت معلمان کارآمد     می­باشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوه­های آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و ...  بیشتر