نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه فیزیک، دانشکده علوم پایه، دانشگاه زنجان،زنجان،ایران
2 آموزش فیزیک، آموزش و پرورش زنجان،زنجان،ایران
3 دانشکده علوم، دانشگاه زنجان،زنجان،ایران
4 دبیر،نجان،ایران
چکیده
پژوهشهای اخیر نشان دادهاند که درک قوانین نیوتن و استفاده از آنها در مسائل واقعی زندگی روزمره برای بسیاری از دانشآموزان چندان ساده نیست. یکی از موضوعهای زیبا و جذاب که اکثر دانشآموزان به آن علاقه نشان میدهند، فیزیک پرواز است. در این مقاله، از فیزیک پرواز برای توجیه حرکات مختلف موشکهای کاغذی استفاده شده است و از این مثال برای آموزش مفاهیم و کاربردهای قوانین نیوتن و حرکت روی مسیر دایرهای سود بردهایم. در این پژوهش50 نفردانش آموز دختر و پسر، درسه کارگاه آموزشی، با طراحی و ساخت انواع موشکها، که نوع حرکت ویژهای را بر اساس اصول و قوانین مکانیک دارند، درگیر شدند. مقایسه نتایج ارزیابی پس آزمون این گروه با پیش آزمون آنها، نشان داد که این کارگاه بر یادگیری قوانین نیوتن و کاربردهای آن تأثیر مثبتی داشته است و در ارزیابی، پاسخهای صحیح بیشتری بودهاند. در ضمن نگرش بهتری نسبت به فیزیک و کاربرد آن پیدا کرده بودند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Application of the Scientific Games For the Learning Improvement of Mechanical Concepts in High School
نویسندگان [English]
- S. Khademi 1
- N. Nouri 2
- A. Farnoodi 3
- H. Heydari 4
1 Department of Physics,, Faculty of Sciences, Zanjan University, Zanjan, Iran
2 Physics Training, Zanjan Education, Zanjan, Iran
3 Faculty of Science, Zanjan University, Zanjan, Iran
4 Teacher,Zanjan,Iran
چکیده [English]
It is shown that the understanding and applications of Newton’s laws are not so easy for students on the actual problems in their life. In the other hands, the physics of flight is one of the attractive and beautiful subjects for most of them. The different motions of paper plains are learned by teaching the physics of flight. This subject is applied for teaching the concepts and applications of Newton’s laws in a circular motion. In our study 50 (boys and girls) students are participated in three separated paper plane flight workshops. They designed and made different kinds of paper planes which had special motions according to the physics’ laws. A comparison between the pre-exam and post-exam shows the increasing of the correct answers. It is shown that the workshops could have a positive influence on the understanding of the concepts and applications of Newton’s laws. So there was an enhancement on the attitude of students about physics and its applications.
کلیدواژهها [English]
- Newton's Laws
- Physics Flying
- Rockets Paper
- Assessment
ارسال نظر در مورد این مقاله