فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه برنامه‌ریزی‌آموزشی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

2 دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران

چکیده

با توجه به نقش بسیارموثر معلم درتوسعه کیفی نظام آموزشی، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوه های انتخاب معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 می باشد. برای انتخاب نمونه مدیران ، از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و برای تعیین نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. در این زمینه دیدگاه های 162 مدیر و20 کارشناس و مدرس مراکز تربیت معلم، که دارای سوابق برجسته آموزشی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی سوالات پرسش نامه و مصاحبه توسط چند نفر از استادان و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تایید شده است. پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 91/0 برآورد گردیده است و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسش نامه از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل مصاحبه نیز روش مقوله بندی به کار گرفته شد. نتایج حاصل برآن است که در فرآیند جذب و انتخاب معلمان باید به علاقه و انگیزه داوطلبان، توانایی ها و ویژگی های جسمی، روانی و علمی داوطلبان، اصلاح و بهبود فرایند جذب و انتخاب و استفاده از نیروهای بومی توجه شود. در این راستا، به دلیل رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهای روز جامعه، استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته، به گونه ای که بازنگری و اصلاح در روند انتخاب معلم امکان پذیر باشد، مورد تاکید قرار گرفت. در نهایت، پیشنهاد هایی برای بهبود شیوه های انتخاب معلمان ابتدایی ارائه شده است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Study Methods of Elementary School Teachers Selection in Education System

نویسندگان [English]

  • A.R. Farahani 1
  • A.R. Nasr Isfahani 2
  • S.M. Sharif 2

1 Department of Educational Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Faculty of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Considering that the teacher is important and the most important factor in the development of an effective qualitative education system, the present research has assessed methods of elementary school teacher’s selection. In this research, the quantitative and qualitative methods of study have been utilized. The statistical population of this research includes the principals of elementary schools, experts, and teachers of teacher training center of Qom in the educational year of 2008-2009. In order to select the principals, classified sampling method was used in congruency with the size and purposeful sampling method was used to determine the experts' sample. In this regard 162 principals', 20 experts and members of the faculty's view analyzed who had a great research background. The validity of the questionnaire and the interview has been confirmed by some of the professors and PhD and M.A students. The reliability of the questionnaire has been estimated as 0.91, using Cronbach alpha. In order to analyze the results descriptively and analytically, the SPSS software was used; and the interview analysis was done through the categorization method. The results show that the subject's physical, emotional and scientific capabilities, improvement of the teacher's selection, using native forces must be taken into consideration. In this regard, using the experience of developed countries (paying attention to cultural differences) in teacher selection programs were underlined to make the reviewing, amending and developing possible. Finally, some recommendations were suggested to improve the selection of the elementary teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment
  • Selection
  • Elementary School Teachers
[1] Nadimi M.T. and borouj M.H., Elementary school, Junior-high, senior high, Tehran, Mehrdad Press, 2006. [2] Safi A., The organization, rules and regulation of education in Iran, Tehran, samt Press, 2006. [3] Mehrmohamadi M., Rethinking, process of teaching-learning and teacher training, Tehran, Madreseh Press, 2000. [4] Delver J., Learning the treasure within, unesco conference: education for the 21st century in the Asia – Pacific Region, 1998. [5] Kaplan L.S. and Owings W.A., Teacher quality and student achievement: recommendation for principals, NASSP, Bulletin, Vol.85, No.28, 2002, pp.64-73. [6] Stronge J., Qualities of effective teacher, Association for supervision and Curriculum Development, Alexandria, N.A., 2002. [7] Vonk J.H.C., Teacher education and reform in Western Europe: sociopolitical contexts and actual reform, Teacher Education in Industrialized Nations, New York, Garland publishing, 1995. [8] Simon A.E., Hiring teachers: More than a feeling, Hilo is School Board Journal, Vol.41, No.8, 2009, pp.878-901. [9] Trimble S., The teacher applicant pool: What top administrators see, Principal Leadership, High School Edition, Vol.1, No.7, 2005, pp.44-47. [10] Pillsbury P., Only the best: Hiring outstanding teachers, Leader Ship, Vol.35, No.2, 2005, pp.36-38. [11] Smith M.C. and Knab K.M., Designing and implementing teacher Selection Systems, National Association of Secondary School Principals, Vol.8, No.57, 1996, pp.101-107. علیرضا فراهانی و همکاران 214 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال ششم، جلد 6 ،شماره 4 ،پاییز 3113 [12] Peterson K.D., Effective teacher hiring: A guide to getting the best, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, V.A., 2002. [13] Aghazadeh A., Education in industrial countries, Tehran, Ravan Press, 2004. [14] Bohlander G. and Snell S., Managing human resources. (13th ed). South Western, Thomson, Corporation, 2004. [15] Lunger T.M., An examination of the hiring practices for elementary school teachers in suburban and rural school districts in the state of Michigan, Doctoral Dissertation, Eastern Michigan University, 2000. [16] Aghazadeh A., Comparative Education, Tehran: Samt Press, 2002. [17] Tsukada M., Institutionalized supplementary education in Japan: The yobiko and ronin student adaptations, Comparative Education, Vol.24, No.3, 2008, pp.285–303. [18] Shinbori M., Reexamination of teacher education, Tokyo: Kyoiku Kaihatsu Kenkyujo, 2006. [19] Shimizu K., A databook of educational statistics, Tokyo, Jiji Tsushinsha, 2003. [20] Maki M. and Sato A., Education in Japan: School improvements and the future of the teaching profession, Tokyo, Kyoiku Kaihatsu Kenkyusho, 2002. [21] Shaverdi SH., The comparison of some teacher training systems with their counterparts in Iran, PhD Dissertation of unit of Olom Tahghighat Azad University, 2006. [22] Habibi SH., Comparative education, Tehran, Avaye Noor press, 2007. [23] Osareh A.R., Study comparative education in tonier–high in selected countries, Tehran, Daneshpajoh Press, 2007. [24] Mobaraki N., Analazing and comparing elementary school in England and Iran, M.A., Dissertation, Comparative Education, Allameh university, 2007. [25] Roth R.A., and Pipho C., Teacher education standards, Handbook of research on teacher education, New York: Macmillan, 2008. [26] Darling-Hammond L., Teachers and teaching: Signs of a changing profession, Handbook of research on teacher education, New York, Macmillan, 2006. [27] Fimean S., Teacher preparation: Structural and conceptual alternatives Houston, Handbook of research on teacher education, New York, Macmillan, 2005. [28] Shabani Z., The study of comparative teacher training program in some countries of the world, Quarterly Education, Vol.79, No.3, 2004, pp.121-159. [29] Doraki S., Analytic study of characteristics in Iran and Germany and Japan, Quarterly Education, Vol.4, No.84, 2005, pp.109-151. [30] Sanjesh Organization, Konkoor entrance exam, 2009, p.39. [31]Daneshmand GH., The study of student for selection teacher training and its relation with success of educational the teacher –student and presenting proper ways in Khorasan province, M.A., Dissertation, Educational planning, Allameh university, 1995. [32] Moien Pour H., The problem of selecting, training and employing high school teacher from the view of experts and teachers in Isfahan in teacher training program, M.A., Dissertation, Educational Planning, Allameh university, 1996. [33] Heaidari Pour M., The study of current methods of teacher selection from the view of teacher and experts of Kohgiluyeh and boyer Ahmad Province, M.A., Dissertation, Educational Planning, Esfahan university, 2002. [34] Strong M.L., Teacher Selection, National Association of Elementary school principals, Available at: WWW.ed.gov/updates/press EDPlan / part3. Html., 2010. [35] Claussen W., Public school elementary principals’ perceptions regarding the selection of teacher, Educational Leadership‚ Vol.60, No.8, 2006, pp.48-52. [36] Gall M. and Brog V. and Gall J., Educational Research: Introduction …6th , in: Nasr A.R. and et.al,(Eds.), Tehran, samt, Press and university of Shahid Beheshti, 2007.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image