نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه برنامه ریزی آموزشی ،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
چکیده
با توجه به این که یکی از راههای توسعه آموزش و پرورش، ایجاد زمینههای مناسب برای آموزش و تربیت معلمان کارآمد میباشد، پژوهش حاضر به ارزیابی شیوههای آموزش و تربیت معلمان مدارس ابتدایی پرداخته است. برای انجام این پژوهش از روش مطالعه کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی، کارشناسان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر قم در سال تحصیلی 88-87 میباشد. برای انتخاب نمونه مدیران، از روش نمونهگیری "طبقهای" متناسب با حجم، و برای تعیین نمونه کارشناسان و مدرسان از روش نمونهگیری "هدفمند" استفاده شده است. در این زمینه دیدگاههای 162 مدیر و20 کارشناس و مدرس مراکز تربیت معلم، که دارای سوابق برجسته آموزشی بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی سؤالات پرسشنامه و مصاحبه، توسط چند نفر از استادان و تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 87/0 برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه، از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد و تجزیه و تحلیل مصاحبه با روش مقولهبندی انجام گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در فرآیند آموزش و تربیت معلمان، باید به تدوین محتوا و مواد درسی کارآمد و به روز، به کارگیری مدرسان با تجربه و کارآمد، برگزاری دورههای کارورزی و امکانات و تجهیزات مراکز متناسب با نیازهای معلمان توجه شود. در این راستا، به جهت رشد سریع تحولات علمی جهان و نیازهای روز جامعه، ایجاد حداکثر انعطاف در برنامههای آموزشی تربیت معلم، به گونهای که بازنگری و اصلاح و تکمیل برنامهها امکان پذیر باشد، مورد تأکید قرار گرفت. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهبود آموزش معلمان ابتدایی ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Study Method of Elementary School Teachers Training in Teacher Training Center
نویسندگان [English]
- A. Farahani 1
- A. Nasr-E-Esfahani 2
- M. sharif Khalif Soltani 2
1 Department of Educational Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Considering that teacher is important and the most important factors in the development of effect qualitative education system, the present research have assessed methods of elementary school teacher’s training. In this research, the quantitative and quality methods of study have been utilized. The statistical population of this research includes the principals of elementary schools, experts, and teachers of teacher training center of Qom in the educational year of 2008-2009. In order to select the principals, classified sampling method was used in congruency with the size; purposeful sampling method was used to determine the experts' sample. In this regard 162 principals', 20 experts and members of the faculty's view analyzed who had a great research background. The validity of the questionnaire and the interview has been confirmed by some of the professors and PhD and M.A students. The reliability of the questionnaire has been estimated in selection as 0.87 respectively, using the Crunbach alpha. In order to analyze the results descriptively and analytically, the SPSS software has been used; in order to analyze the interview, the categorization method has been utilized. The results show that In order to teach and train the teachers, up- to- date and implicational subjects and courses should be prepared, experienced and qualified teachers should be employed, training courses should be held, equipments should be provided in accordance with the teachers' needs to improve the generic and technical qualification of both students and teachers. In this regard, using the experience of developed countries (Paying attention to cultural differences); in teacher training programs were underlined to make the reviewing, amending and developing possible. Finally, some recommendations were suggested to improve the training of the elementary teachers.
کلیدواژهها [English]
- Assessment
- Training
- Elementary School Teachers
ارسال نظر در مورد این مقاله