فصلنامه علمی
واقعیت مجازی
تبیین و سنجش اثربخشی بهره‌گیری از شبیه‌سازی رایانه‌ای بر انگیزش تحصیلی دانشجویان معماری (درس ساختمان 2)

عباس صداقتی؛ بابک مطیعی

دوره 18، شماره 4 ، مهر 1403، ، صفحه 843-858

https://doi.org/10.22061/tej.2024.10906.3076

چکیده
  پیشینه و اهداف: انگیزش به­عنوان یک عامل محرک­اساسی در یادگیری، نقشی بنیادی در موفقیت­تحصیلی دانشجویان ایفا می‌کند. به­نظر می­رسد دانشجویان دانشکده­های معماری، انگیزش لازم جهت آموختن دروس­نظری و به‌ویژه دروس­فنی و ساختمانی را ندارند. با توجه ­به تفاوت­ماهوی رشته­معماری و به­تبع آن، آموزش آن با سایر رشته­ها، ...  بیشتر

فناوری آموزش- آموزش مهندسی
مقایسه تأثیر آموزش تلفیقی‌وتفکیکی بر مهارت‌های ترسیمی و ارتقاء انگیزه تحصیلی نوآموزان معماری

بابک مطیعی

دوره 18، شماره 2 ، فروردین 1403، ، صفحه 373-386

https://doi.org/10.22061/tej.2023.10122.2945

چکیده
  پیشینه و اهداف: آموزش دروس پایه در رشته معماری از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و آموزش صحیح این دروس، نوآموزان معماری را در جهت یادگیری بهتر و طراحی خلاقانه در دروس طراحی معماری، هدایت خواهد نمود. با توجه به شیوه ­های آموزشی متفاوت و تغییرات ایجاده شده در سرفصل مقطع کارشناسی معماری و تفکیک دروس پایه، شاهد ناهماهنگی میان اساتید در ...  بیشتر

محیط یادگیری
مقایسه تطبیقی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی در مسجد-مدرسه‌های دوره‌ تیموری و صفوی

حامد حیاتی؛ مهسا بهداروند

دوره 15، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 591-610

https://doi.org/10.22061/tej.2021.6685.2433

چکیده
  پیشینه و اهداف: مسجد- مدرسه­ها از مراکز اجتماعی، سیاسی و مذهبی مردم مسلمان بوده است که در سرزمین‌های اسلامی به‌عنوان پناهگاهی برای زندگی پرآشوب شهری به‌شمار می­آید. حکومت­های مذهبی در ایران به­منظور آموزش امور دینی در فضایی مذهبی، به کمک زمینه فراهم شده به وسیله مسجد-آرامگاه­ها و مسجدخانقاه­ها، دست به ساخت کالبدی جدید ...  بیشتر

محیط یادگیری
روش‌های انعطاف‌پذیری در به‌روزرسانی معماری و رویکردهای آموزشی مدارس

مهدی زندیه؛ پدرام حصاری؛ عطیه زندیه

دوره 15، شماره 1 ، دی 1399، ، صفحه 181-190

https://doi.org/10.22061/jte.2019.3838.1947

چکیده
  پیشینه و اهداف: با جهانی‌شدن و قرارگیری در مسیر جریان‌های فکری گوناگون، طراحی معماری به عنوان عاملی تأثیرگذار و تأثیرپذیر دچار تغییر در فرآیند شده است. معماری مدارس با توجه به تحولات نظام آموزشی و نیازهای فزاینده‌ دانش‌آموزان با توجه به ارتباطات و یکسو‌شدن جریان‌‌های فکری در دنیا، نیازمند تغییر اجباری است، در حقیقت فراگیر‌ ...  بیشتر

معماری
راهکارهای ارتقای کیفیت طراحی معماری مدارس با تأکید بر انگیزش هوش‌های چندگانه گاردنر

پدرام حصاری؛ آرزو محتشم؛ افسانه فرزنددوست

دوره 14، شماره 2 ، فروردین 1399، ، صفحه 341-353

https://doi.org/10.22061/jte.2019.4682.2102

چکیده
  پیشینه و اهداف: مدارس به عنوان اولین پایگاه رسمی و هدفمند تربیتی و آموزشی با شیوه‌های مدیریتی و از پیش تعیین شده نقش مهمی در شناسایی استعدادهای فردی دارد. استعدادهایی که اگر به درستی شناسایی شوند، می‌توانند مسیر درستی از اهداف در آینده فردی با تکیه بر هوش افراد باشند. فراهم نمودن مقدمات شناخت استعدادها و در پی آن، انتخاب‌‌های هوشمندانه‌ی ...  بیشتر

معماری
ارزیابی موفقیت آموزش معماری ایران بر ارتقا خلاقیت و تصور خلاق دانشجویان، مطالعه موردی: دانشگاه ملایر

خسرو دانشجو؛ آرش حسینی علمداری؛ محمد معینی پور

دوره 14، شماره 1 ، دی 1398، ، صفحه 189-197

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3861.1952

چکیده
  پیشینه و اهداف: در روند شکل‌گیری طرح، از وظایف معمار طراح است که بر اساس تجربه و دانش خود در مواجهه با مسئله‌های طراحی پاسخ‌هایی مناسب بیابد که از معیارهای مختلف و متفاوت تأمین کننده اهداف طراحی باشد. لذا توانایی ایجاد راه‌حل جدید و ناشناخته برای مسائل که به­طور معمول به نام خلاقیت از آن یاد می‌شود، یکی از مهارت‌های بنیادی موردنیاز ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
واکاوی برنامه درسی کارشناسی ارشد پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته معماری و مقایسه میزان انطباق آنها بر مولفه های آموزش معماری

عباس صداقتی؛ عیسی حجت

دوره 13، شماره 4 ، مهر 1398، ، صفحه 833-850

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3688.1919

چکیده
  پیشینه و اهداف جهت تحقق بخشیدن به اهداف و رسالت­های آموزش عالی، متخصصین انجام پژوهش­های متعدد را برای چگونگی بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه ­درسی ضروری می­دانند. ارزشیابی محتوای دوره آموزشی به روش­های مختلفی انجام می‌شود. مقایسه محتوای برنامه­های­ درسی با یکدیگر از روش­های مورد استفاده است. محتوای دوره آموزشی، ...  بیشتر

رویکردهای نوین آموزشی
مدل آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفکر مشارکتی و تعاملی در ایران

عترت لعل بخش؛ وحید قبادیان؛ شادی عزیزی

دوره 13، شماره 3 ، تیر 1398، ، صفحه 649-659

https://doi.org/10.22061/jte.2018.3519.1886

چکیده
  پیشینه و اهداف: فاصله زیاد میان آموزه­های آکادمیک در دانشکده­های معماری و کار حرفه­ای در جامعه موجب شده تافارغ­التحصیلان دانشکده­های معماری اغلب با روند اشتغال و حل معضلات معماری جامعه بیگانه باشند و این­می تواند یکی از دلایل ناکارامدی آموزش طراحی معماری در ایران باشد. یکی از شاخصه­های مهم که از دیرباز هم در فرهنگ تعلیم ...  بیشتر

آموزش الکترونیکی- مجازی
ساماندهی فرآیند یادگیری از نظام آموزش از راه دور در رشته معماری

هاشم هاشم نژاد؛ سید باقر حسینی؛ وحید وزیری

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1389، ، صفحه 201-212

https://doi.org/10.22061/tej.2010.1356

چکیده
  کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسائل مهم و مورد بحث متولیان این نظام به خصوص در رشته­های عملی و عملی- نظری مانند معماری  است. وجود دروس متنوع در رشته معماری از دروس نظری صرف گرفته تا دروس کاملاً عملی چگونگی بهره­گیری از آموزش از راه دور در انتقال تجربیات مدرس به دانشجو را به ...  بیشتر

معماری
بازشناسی نقش طبیعت در فضاهای آموزشی

فرهنگ مظفر؛ فاطمه مهدی زاده سراج؛ سیده سمیه میرمرادی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1388، ، صفحه 271-280

https://doi.org/10.22061/tej.2009.1334

چکیده
  تغییرات ایجاد شده در نوع زندگی، کودکان را از تجارب روزانه در دنیای طبیعی جدا کرده است. می­توان گفت ارتباط کودکان و طبیعت در دنیای امروز در حال قطع شدن است و مدارس یکی از مهم­ترین فضاها برای برقراری دوباره این ارتباط می­باشد. آنچه که این مقاله به آن پرداخته، جنبه­های مختلف کارکرد طبیعت در فضاهای آموزشی است. تفاوت در این کارکردها ...  بیشتر