فناوری آموزش- تربیت معلم
فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور
چکیده
: آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان میتواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاههای کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...
بیشتر
: آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان میتواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاههای کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای شرکت در دورههای آموزش الکترونیکی با در نظر گرفتن متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مرتبه علمی و نوع تدریس: (الکترونیکی (برخط) و سنتی) با استفاده از روش تحقیق توصیفی و پیمایشی مورد بررسی قرار گرفت. 68 نفر از مدرسان آموزش زبانهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی و فارسی به غیر فارسی زبانان از 7 دانشگاه سنتی و مجازی در این پژوهش شرکت نمودند. پس از پردازش اطلاعات حاصل از پرسشنامهها؛ مشخص شد که اگرچه با افزایش سطح مرتبه علمی و ارتقای مقطع تدریس مدرسان زبان، میزان آمادگی آنها برای گذار از آموزش سنتی به آموزش الکترونیکی بیشتر بود؛ ولی اکثریت مدرسان زبان خارجی نه تنها شناخت مناسبی از کاربرد ابزارها و راهبردهای مبتنی بر فناوری رشته خود نداشتند؛ بلکه باید تقریباً در تمام زمینههای وابسته به تدریس مبتنی بر آموزش الکترونیکی، تعلیم میدیدند. با توجه به اهمیت آشنایی مدرسان زبان با ابزارها و راهبردهای الکترونیکی در تدریس مؤثر زبان خارجی، برنامهریزی در زمینه تدوین الگویی مناسب برای تربیت مدرس آموزش زبان به شیوه الکترونیکی، در سطح کلان در کشور ضروری به نظر میرسد.
برنامه ریزی درسی
مرضیه امینی؛ احمد علیپور؛ عیسی ابراهیمزاده؛ بهمن زندی؛ مهران فرج الهی
چکیده
در چند دهه اخیر حجم انبوهی از دانش و تحقیقات نو در رشتههای مختلف علوم از جمله، رشتههای متنوع مهندسی افزوده گردیده و به ویژه سرعت فرسودگی اطلاعات و جایگزینی آنها با یافتههای نو توانمندیهای یادگیرندگان را به چالش کشیده است. یادگیریهای نوین، نیازمبرمی به تمرکز برشیوهها و سبکهای متناسب با تفکر انتقادی و حل مسأله و ...
بیشتر
در چند دهه اخیر حجم انبوهی از دانش و تحقیقات نو در رشتههای مختلف علوم از جمله، رشتههای متنوع مهندسی افزوده گردیده و به ویژه سرعت فرسودگی اطلاعات و جایگزینی آنها با یافتههای نو توانمندیهای یادگیرندگان را به چالش کشیده است. یادگیریهای نوین، نیازمبرمی به تمرکز برشیوهها و سبکهای متناسب با تفکر انتقادی و حل مسأله و به کارگیری آموختهها دارد. از این رو جهت دستیابی به طراحیهای آموزشی متناسب با رشتههای تحصیلی، لازم است تا شیوههای برخورد و پردازش اطلاعات و نیز سبکهای یادگیری دانشجویان رشتههای مختلف به ویژه مهندسی مورد دقت و بازبینی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه سبکهای یادگیری و رابطه آن با غلبه طرفی (جانبی شدن) مغز در دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در رشتههای مهندسی، با هدف به کارگیری یافتهها در راستای طراحیهای آموزشی متناسب به ویژه در آموزشهای راه دور برای آنان بود. تحقیق از نوع توصیفی- مقایسهای بوده و دادهها با به کارگیری آزمونهای متناسب آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی از لحاظ شیوههای درک و پردازش اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین یافتهها حاکی از رابطه بین سبک یادگیری و غلبه طرفی و سبک یادگیری و جنسیت میباشند.
آموزش الکترونیکی- مجازی
سید مجید عبداللهی؛ بی بی عشرت زمانی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ بهمن زندی؛ حسین زارع
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دورههای آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دورهها میباشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود بین موانع با یکدیگر است. نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی دیدگاه اساتید و مدیران مسئول برگزاری دورههای آموزش مجازی در دانشگاه اصفهان، در رابطه با موانع مشارکت استادان در این دورهها میباشد. هدف دیگر پژوهش، بررسی روابط احتمالی موجود بین موانع با یکدیگر است. نوع پژوهش کمی- کیفی است. برای حصول منظور، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، الگویی مفهومی برای دستهبندی موانع مشارکت اساتید پیشنهاد شد و موانع در سه گروه موانع شخصی، نگرشی و زمینهای طبقهبندی گردید. سپس براساس این الگو، پرسشنامهای محقق ساخته تهیه شده و در بین یک نمونه 50 نفری از اساتید گروههای آموزشی ارائهدهنده آموزش برخط در دانشگاه اصفهان که به روش تمامشماری انتخاب شده بودند توزیع گردید. رتبهبندی موانع بر اساس آزمون فریدمن نشان داد از دیدگاه استادان، بازدارندههای زمینهای بیشترین میزان بازدارندگی را در رابطه با مشارکت اساتید در آموزش مجازی دارند. همچنین آزمون همبستگی بیانگر وجود رابطه معنیدار مستقیم موانع با یکدیگر بود. در قسمت کیفی تحقیق نیز، محققان با 5 نفر از مسئولان برگزاری دورهها در دانشگاه اصفهان مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای را بر اساس الگوی پیشنهادی انجام دادند. پس از جمعآوری اطلاعات، تحلیل یافتهها با استفاده از کدبندی و مقولهسازی صحبتهای مصاحبهشوندگان انجام شد. مقایسهی تطبیقی یافتهها بیانگر آن بود که وجود بازدارندههای زمینهای سبب تشدید تأثیر بازدارندههای نگرشی و شخصی بر کاهش مشارکت استادان میشود.
فناوری آموزش- دوره ابتدایی
فروزان ضرابیان؛ حسن رستگار پور؛ بهمن زندی؛ محمد رضا سرمدی؛ مهران فرج اللهی
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر برنامه یادگیری الکترونیکی بر مهارت املانویسی دانش آموزان مقطع سوم دبستان مبتنی بر اصول طراحی آموزشی میباشد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی انجام پذیرفته است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل 62 نفر دانش آموز دختر پایه سوم دبستان مدرسه شهید مهدوی منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران میباشند. روش نمونهگیری در این پژوهش، تصادفی ساده بوده است. نمونهها به دو گروه مساوی تقسیم و گروه آزمایش درس املا را با تأکید اصلی بر استفاده از برنامه تحت شبکه (محقق ساخته) به مدت سه ماه دریافت نمودند. گروه گواه نیز با استفاده از روشهای سنتی مورد آموزش قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده با استفاده از میانگین و آزمون آماریt گروههای مستقل، نشان داد که بین استفاده از برنامه یادگیری الکترونیکی تحت شبکه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع سوم دبستان در درس املا و مؤلفههای وابسته به آن شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در املانویسی ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس املا با استفاده از روش آموزش تحت شبکه و روش سنتی تفاوت معنیداری قابل مشاهده است. به علاوه بین قابلیتهای پیش نیاز در درس املا شامل مهارتهای دیداری، شنیداری و حرکتی در پس آزمون گروه کنترل و آزمایش تفاوت معنیداری مشاهده گردید. نتایج در خصوص تفاضل نمرات پس آزمون گروه کنترل و آزمایش در املا فارسی تفاوت معنیداری نشان داد. دیکشنری - مشاهده فرهنگ لغت با جزئیات