فصلنامه علمی
آموزش فنی حرفه ای
سیر تحول فلسفه تربیت حرفه‌ای در نظام آموزشی ایران

ابوالفضل غفاری؛ محمد رضا آهنچیان؛ علی اصغر خلاقی؛ مهدی نادری

دوره 12، شماره 4 ، مهر 1397، ، صفحه 269-288

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2609.1711

چکیده
  پیشینه و اهداف: با وجود آن که در تاریخ آموزش و پرورش کشور به موضوع تربیت حرفه‌ای توجه شده است، درباره فلسفه تربیت حرفه‌ای به سند علمی معتبری برخورد نمی‌کنیم. به عبارت دیگر بررسی شواهد اولیه نشان داد که فلسفه تربیت حرفه‌ای در ایران به اندازه ارزش و حساسیتی که دارد مورد توجه قرار نگرفته است. برای مثال در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ...  بیشتر

برنامه ریزی درسی
بررسی ویژگی های مطلوب برنامه درسی آموزش همراه با تولید در هنرستان های کاردانش(مطالعه موردی:رشته خیاطی)

اسکندر فتحی آذر؛ غلامحسین میکائیلو؛ یوسف ادیب؛ علی اصغر خلاقی

دوره 11، شماره 4 ، مهر 1396، ، صفحه 301-312

https://doi.org/10.22061/jte.2017.729

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی های مطلوب برنامه درسی آموزش همراه با تولید در رشته خیاطی شاخه کاردانش صورت پذیرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی–پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کل هنرآموزان رشته خیاطی شاخه کاردانش کشور بوده که از مجموع 1720 هنرآموز رشته خیاطی، مطابق با فرمول کوکران 314 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای ...  بیشتر

فناوری آموزش- دوره متوسطه
بررسی فناوری آموزش رشته صنایع چوب هنرستان‌های کار و دانش

حسین رنگ آور؛ علی اصغر خلاقی؛ علی نصری فخر داود

دوره 11، شماره 3 ، تیر 1396، ، صفحه 193-207

https://doi.org/10.22061/tej.2017.680

چکیده
  زش اصولی و مناسب و توأم کردن علم و فن در هنرستان‌های کشور در شکوفایی صنعت و ایجاد اشتغال نقش اساسی دارد. در این خصوص تطابق محتوای آموزشی دروس فنی با نیازهای صنعت امری ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش انطباق محتوای آموزش­ دروس تخصصی رشته کابینت­سازی چوبی هنرستان‌های کاردانش با نیازهای صنعت موردبررسی قرار گرفت. برای این منظور پنج ...  بیشتر

آموزش فنی حرفه ای
الگویی برای تدوین کتاب راهنمای معلم در برنامه درسی آموزش فنی‌وحرفه‌ای

علی اصغر خلاقی؛ غلامعلی احمدی

دوره 8، شماره 3 ، تیر 1393، ، صفحه 207-220

https://doi.org/10.22061/tej.2014.97

چکیده
    چکیده: هدف اصلی این پژوهش تدوین الگو و چارچوبی برای تدوین کتاب راهنمای معلم در آموزش فنی­وحرفه­ای است و پرسش اصلی آن این است که: "کتاب راهنمای معلم در آموزش فنی­وحرفه­ای باید دارای چه ساختاری باشد و از چه الگویی پیروی کند؟" این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل داده­ها از نوع زمینه­یابی و پیمایشی ...  بیشتر

آموزش فنی حرفه ای
بررسی ارتباط محتوای برنامه درسی رشته صنایع چوب با نیازهای محیط کار

مریم فرهنگی؛ محمد غفرانی؛ علی اصغر خلاقی

دوره 7، شماره 2 ، فروردین 1392، ، صفحه 87-95

https://doi.org/10.22061/tej.2013.328

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان پاسخگویی برنامه درسی رشته صنایع چوب در هنرستانها به نیازهای بخش صنعت دراستان تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل هنرآموزان، هنرجویان، برنامهریزان درسی در رشته صنایع چوب ومدیران و سرپرستان صنایع چوب در استان تهران می باشد. به علت محدود بودن جامعه آماری در حوزه آموزش، نمونه آماری شامل تمامهنرآموزان، ...  بیشتر