فصلنامه علمی
روانشناسی فناوری آموزش
1. تیپ شخصیتی و عملکرد زبان آموزان درآزمون های درک متن

فرهاد قربان دوردی نژاد

دوره 8، شماره 1 ، زمستان 1392، ، صفحه 1-10

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2013.105

چکیده
  چکیده: در این پژوهش، تلاش شده است تا رابطه بین تیپ شخصیتی زبان آموزان و عملکرد آنان در آزمون درک مطلب بر اساس دو نوع متن با ساختارهای متفاوت، یعنی متنهای روایتی و علی- معلولی مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا دو آزمون در میان 379 دانشجوی کارشناسی رشته زبان انگلیسی از چندین دانشگاه انجام شد. این دو، شامل یک آزمون درک مطلب محقق ساخته متشکل ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
2. برگزاری آزمونک در کلاس های پرازدحام با استفاده از فناوری اطلاعات

پیام رهنمائی ذکاوت؛ لئونارد برنارد

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 1-10

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.165

چکیده
  یکی از ابزارهای مهم در امر آموزش، پرسش و پاسخ و امتحان می باشد. طراحی آزمونک (کوئیز) در طول کلاس علاوه بر ترغیب دانشجو به مطالعه مبحث پیش از کلاس، عاملی جهت توجه دانشجویان به تدریس استاد و همراهی با وی می باشد. به ویژه در کلاس های پرجمعیت می توان از این ابزار جهت اداره کلاس نیز بهره جست؛ ولی بزرگترین سد در اجرای این امر، سختی برگزاری و ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
3. بین المللی سازی برنامه های درسی با رویکرد آموزش از دور

مهرنوش خشنودی فر؛ کورش فتحی واجارگاه

دوره 6، شماره 1 ، زمستان 1390، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.212

چکیده
   این مطالعه، فرایند بین ­المللی­ سازی برنامه ­های درسی با رویکرد آموزش از دور در آموزش­ عالی ایران (بادا) را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر تعیین دلایل روی­آوری به این امر، عوامل تأثیر­گذار بر آن و راهبردهای مناسب برای دست­یابی به آن را تعیین نموده است. به این منظور پرسش­نامه­ای حاوی 8 سؤال پس از تأیید روایی آن توسط ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
4. کاربرد درس الکترونیکی سازگار با سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان با الگوی ممتیک

فاطمه ذوالفقاری؛ امین راحتی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1393، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.248

چکیده
  طراحی یک سیستم آموزشی، کار وقت­گیر و پر هزینه­ای است. از این رو ایجاد یک درس الکترونیکی مطابق با ویژگی­های هر فراگیر به منظور کاهش زمان یادگیری و افزایش بهره­وری آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف از این پژوهش، تولید درس الکترونیکی مطابق با ویژگی­های یادگیری هر دانش­آموز، با استفاده از برخی استانداردهای آموزش الکترونیک، ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
5. طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی

نفیسه صابری؛ غلامعلی منتظر

دوره 5، شماره 1 ، زمستان 1389، ، صفحه 1-13

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2010.294

چکیده
  سامانه­های آموزشیار هوشمند به عنوان محیطی شخصی شده و مبتنی بر توانمندی و ویژگی­های یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی، محیطی پیچیده، پویا و همراه با عدم قطعیت است. پایش این محیط برای استخراج ویژگی­ها و مدل­سازی دقیق یادگیرنده کاری زمان­بر و سخت است. هدف از این مقاله، ارائه چارچوبی انعطاف­پذیر با بهره­گیری از قابلیت­های ...  بیشتر

معماری
6. شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد ایمنی فیزیکی فضاهای آموزشی مقطع ابتدایی

حمیدرضا عظمتی؛ سعید نوروزیان ملکی؛ نرجس خان‌والی

دوره 10، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-10

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.434

چکیده
   یکی از مهم­ترین اقدامات در برنامه­ریزی طراحی فضاهای آموزشی توجه به ایمنی فیزیکی این فضاها، بخصوص در مدارس ابتدایی است. به همین لحاظ اولویت اول در طراحی، امنیت کودک است و بعد از آن توجه به انعطاف­پذیر بودن محیط و ابزار، تا به کودک مجال تخیل­پردازی بدهد. این پژوهش با هدف بررسی اهمیت امنیت فیزیکی و شناسایی متغیرهای محیطی ایجاد ...  بیشتر

شایستگی حرفه ای معلمان
7. شناسایی و رتبه بندی چالش‌های یادگیرندگان در آموزش و بهسازی مجازی منابع انسانی (مطالعة موردی: دانشگاه شهید بهشتی)

زهره جعفری فر؛ اباصلت خراسانی؛ مرتضی رضایی زاده

دوره 11، شماره 1 ، زمستان 1395، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2016.606

چکیده
  آموزش مجازی یکی از مهم­ترین مؤلفه­های آموزش مستمر است و به اعتقاد سازمان­ها نقش و مزایای قابل‌ملاحظه‌ای در آموزش و بهسازی منابع انسانی دارد. اما باید خاطرنشان کرد که، تحقق این مزایا و استفادة بهینه از ظرفیت­های آموزش مجازی مستلزم شناسایی و رفع موانع پیش روی آن است. ازاین­رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه­بندی چالش‌های ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
8. تحلیل کارآمدی آموزش مبتنی‌بر نقشه مفهومی در قالب چندرسانه‌ای بر بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

آزاد میرزایی؛ زهره خوش نشین؛ ساسان سلیمی؛ سید عبدالله قاسمی تبار

دوره 12، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 1-10

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3198.1813

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش فعال یادگیری به کمک نقشه‌ی مفهومی  معلم ساخته با تلفیق چندرسانه‌ایدر یادگیری مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه (کم‌توان ذهنی) بوده است. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه موردمطالعه حاضر را دانش آموزان کم‌توان ذهنی در محدوده شهر ...  بیشتر

سواد اطلاعاتی
9. اثربخشی خودآموزهای آنلاین سواد اطلاعاتی بر یادگیری دانشجویان: مرور نظام مند

زهرا بتولی؛ فاطمه فهیم نیا؛ نادر نقشینه؛ فخرالسادات میرحسینی

دوره 14، شماره 1 ، زمستان 1398، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.4047.1985

چکیده
  پیشینه و اهداف: باوجود ظهور و پیشرفت فناوری­های نوین و به دنبال آن تغییر روش زندگی در دهه­های اخیر، سیستم‌های آموزش همان روش آموزش سنتی خود را حفظ کرده و خود را مطابق با ویژگی­های نسل دیجیتال تغییر نداده­اند. این در حالی است که ویژگی­های اهالی دیجیتال بر روش­های یاددهی-یادگیری آن­ها نیز مؤثر بوده است. یکی از جدیدترین تحولات ...  بیشتر

معماری
10. مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مسجد–مدرسه‌های دوره قاجار

حامد حیاتی؛ فاطمه غلامی

دوره 13، شماره 4 ، پاییز 1398، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.3253.1843

چکیده
  در گذشته هستة مرکزی آموزش دانش اسلامی در مساجد بود، چون نخستین مکانی که در سده‌های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ مسجد بود. از همین رو مسجد از دیرباز تاکنون در کنار کارکرد عبادت، مکان گردهم‌آیی مسلمانان و کسب علم بوده است. این تحقیق به پیدایش مراکز آموزشی-مذهبی که همان مسجد-مدرسه‌ها هستند، می‌پردازد و چون ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
11. مقایسه میزان تأثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم‌افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش‌آموزان

علیرضا کرمی گزافی؛ جلیل یونسی؛ علی عزیزیان

دوره 4، شماره 1 ، زمستان 1388، ، صفحه 1-9

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2009.1338

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، سنجش اثر بخشی آموزش آزمایشگاه شیمی سال دوم دبیرستان، به وسیله­ نرم­افزار آموزشی و شیوه سنتی بر دانش و نگرش دانش­آموزان است. جامعه­ی آماری، کلیه دانش­آموزان سال دوم دبیرستان شاخه نظری شامل رشته­های تجربی و ریاضی- فیزیک شهر ایلام، در سال تحصیلی 87-86 بوده است. با انجام پیش آزمون مشخص شد که بین دو گروه آزمایش و ...  بیشتر

معماری
12. سیستم خبره برای ارزیابی خرابی دالهای بتنی در منطقه خلیج فارس

ﻋﻠﯽ اﮐﺒﺮ رﻣﻀﺎﻧﯿﺎﻧﭙﻮر؛ وحید شاه حسینی؛ فرامرز مودی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1385، ، صفحه 61-75

چکیده
  به نحوی که در بسیاری از پل‌های کشور شاهد هستیم، به علت عدم اعمال سیستم مدیریت نگهداری پل‌ها، دامنه نارسایی‌ها به تدریج گسترش یافته و منجر به زوال مقاومت و افزایش آسیب‌پذیری پل‌ها شده است. به علت شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و وجود املاح در منطقه خلیج فارس در بسیاری از دال های بتنی سازه ها و پل های منطقه، علایمی از خرابی شامل ترک های ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
13. ارزیابی کیفیت و مدل‌سازی خدمات آموزشی در دانشگاه پیام نور
دوره 8، شماره 2 ، بهار 1393، ، صفحه 73-80

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.98

چکیده
  چکیده: یکی از حساس‌ترین مراحل برنامه­ریزی آموزشی ارزیابی میزان تحقق اهداف آموزشی است. شناسایی این میزان نیازمند ابزاری است که به وسیله آن کیفیت دوره­های آموزشی با آن سنجیده شود. عدم وجود این ابزار باعث تصورات و برداشت‌های نابه‌جا از نظام آموزشی می‌شود. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی کیفیت نظام آموزش از راه ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
14. طراحی مدل ارزیابی آمادگی مهارت آموزی الکترونیکی در ایران

غلامعلی منتظر؛ سیدعلی موسوی

دوره 7، شماره 2 ، بهار 1392، ، صفحه 73-85

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2013.327

چکیده
  در سال های اخیر توجه به کیفیت و گسترش آموزش های مهارتی به منظور تربیت سرمایه های انسانی خلّاق و ماهر رشدچشمگیری داشته است. در این مقاله با ارزیابی مدل های مختلف آمادگی الکترونیکی و با اتکا بر مطالعات تطبیقی و تحلیل اطلاعاتحاصل از مطالعات ملی، چارچوب مفهومی جامعی برای ارزیابی آمادگی مهارت آموزی الکترونیکی در کشور طراحی شده اس ت. بدینمنظور، ...  بیشتر

فناوری آموزش- ارزشیابی و آزمون سازی
15. بررسی سطح توسعه یافتگی شهرستان های استان اصفهان در زمینه شاخص های آموزشی با استفاده از تکنیک TOPSIS، تحلیل خوشه ای و GIS

داود جمینی؛ مسعود سجادی؛ زینب شهبازی؛ ایمان امرایی

دوره 9، شماره 2 ، بهار 1394، ، صفحه 75-85

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2015.302

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر که از نوع توصیفی ـ تحلیلی بوده، بررسی و سنجش سطح توسعه­یافتگی و تبیین شکاف بین شهرستان­های استان اصفهان به لحاظ برخورداری از شاخص­های آموزشی است. اطلاعات از نوع کتابخانه­ای و با تکیه اصلی بر مستندات مرکز آمار کشور است. جهت رسیدن به اهداف پژوهش، 33 شاخص مؤثر آموزشی با استفاده از ترکیب تکنیک­های TOPSIS، تحلیل خوشه­ای ...  بیشتر

بازی های رایانه ای آموزشی
16. تأثیر بازی رایانه‌ای بر انگیزه و پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان

الهه امینی‌فر؛ بهرام صالح صدق‌پور؛ حسین زاده‌دباغ

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 81-88

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.205

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنی بر بازی رایانه­ای بر انگیزه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش­آموزان است. جامعه آماری تحقیق شامل چهل نفر دانش­آموز پسر سال دوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 در تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه مورد مطالعه به دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی تقسیم شدند. روش تحقیق، ...  بیشتر

آموزش زبان انگلیسی
17. بررسی مقابله‌ای نگرش در بخش بحث در مقالات آموزش زبان انگلیسی و روان‌پزشکی

علیرضا جلیلی‌فر

دوره 5، شماره 2 ، بهار 1390، ، صفحه 81-90

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.281

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی مقایسه­ای عبارت­های احتیاط­آمیز و افزاینده­های زبانی در مقالات پژوهشی در دو رشته   زبان­شناسی کاربردی و روان­پزشکی پرداخته است. این تحقیق همچنین سعی بر آن داشته تا تفاوت­ها و شباهت­های احتمالی از لحاظ نوع و کاربرد این کلمات را پیدا نماید. بدین­منظور 90 مقاله پژوهشی از متون فارسی، فارسی- انگلیسی ...  بیشتر

فنی و حرفه ای
18. رشد کمّی دانش آموختگان فنی و حرفه ای کشور و تقاضای نیروی انسانی ماهر به منظور بازنگری در برنامه درسی

عباس صدری؛ انسیه زاهدی؛ نیره رحمانی

دوره 12، شماره 1 ، زمستان 1396، ، صفحه 87-97

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.757

چکیده
  پژوهش حاضر به مقایسه عرضه دانش­آموختگان فنی و حرفه­ای با تقاضای نیروی انسانی در این بخش می­پردازد و مشتمل به بررسی کارآیی خارجی و اشتغال دانش­آموختگان و مقایسه عرضه و تقاضای نیروی آموزش­دیده در بخش کاردانی فنی و حرفه­ای به تفکیک رشته و گروه­های تخصصی می­باشد. در این پژوهش، روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. پرسشنامه ...  بیشتر

یادگیری سیار
19. ارزیابی و رتبه بندی عوامل مؤثر برموفقیت پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها با استفاده از مدل TRA

مریم احمدی؛ محمد ابراهیم شیری احمد آبادی؛ رضا عسگری مقدم

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 89-98

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.206

چکیده
  هدف این مقاله بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم یادگیری سیار در دانشگاه­های ایران می­باشد. «تئوری رفتار برنامه ریزی شده»، «تئوری اشاعه نوآوری»، «الگوی پذیرش فناوری» و«تئوری فعالیت­های منطقی»از تئوری‌های معروفی هستند که موضوع پذیرش فناوری‌های نوین را در سیستم‌های اجتماعی مورد بحث قرار می‌دهند. در ...  بیشتر

اموزش الکترونیکی- مجازی
20. راه‌کارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند

اکبر سلیمانگلی؛ علی اکبر دولتی؛ علی اکبر امین بیدختی

دوره 11، شماره 2 ، بهار 1396، ، صفحه 95-108

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2017.630

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی راه­کارهای تعامل و برقراری ارتباط بین فردی در بهبود فرآیند یاددهی – یادگیری مدارس هوشمند استان سمنان انجام شد. روش انجام این پژوهش از نوع روش­های تحقیق آمیخته اکتشافی است که در آن نخست بخش کیفی و سپس بخش کمی انجام ‌شده است. در بخش کیفی پژوهش، با 6 مورد مصاحبه عمیق با متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات ...  بیشتر

فناوری آموزش- تربیت معلم
21. نگرش مدرسان زبان‌های خارجی در بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش زبان

فروزان ده باشی شریف؛ بهمن زندی؛ عیسی ابراهیم زاده؛ سید محمد ضیاءحسینی؛ احمد علی پور

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 99-114

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2012.207

چکیده
  : آشنایی مدرسان زبان خارجی با کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان می­تواند نقش بزرگی در بهبود آموزش زبان خارجی در سطح دانشگاه­های کشور ایفا کند. در مقاله حاضر میزان شناخت مدرسان آموزش زبان خارجی، در استفاده از فناوری اطلاعات در رشته آموزشی خود، دیدگاه آنها نسبت به امکانات موجود در محل خدمتشان و میزان آمادگی ذهنی استادان زبان برای ...  بیشتر

معماری
22. شناسایی عوامل طبیعی ارزشمند به روش VPS از نظر کودکان به منظور ارایه چهارچوبی برای سازماندهی فضایی حیاط مدرسه

نسرین احمدپورسامانی؛ علیرضا فارسی محمدی پور؛ سیدمحمد بهروز

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1397، ، صفحه 107-120

http://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.3212.1816

چکیده
  هدف این پژوهش این است که چه عناصری از طبیعت از نظر کودکان دارای اهمیت هستند و آیا امکان حضور و کاربست این عناصر در محیط­های آموزشی وجود دارد؟ این پژوهش بر آن است تا به کمک کودکان، راه­کارهایی در طراحی حیاط مدرسه با توجه به نقش طبیعت در رشد آموزش آنان مطرح کند. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوایی است. براساس ...  بیشتر

معماری
23. رویکرد کیفی در آموزش نظری معماری، مفهوم مکان در کلاس درس سیر اندیشه ها

آرزو صدوقی؛ غلامحسین معماریان؛ سید محسن فاطمی؛ حسام کمالی پور

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1390، ، صفحه 133-143

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2011.232

چکیده
  آموزشهای نظری خصوصا در رشته های هنر و معماری در دوره تحصیلات تکمیلی متوجه نظریات پایه اندیشمندان در شاخه های مختلف این رشته ها بوده که اغلب به شکل خطی و یک سویه از دانش مکتوب در کلاسهای درس انتقال داده می شود. هدف این تحقیق، در نقد روشهای کمی رایج، خطی و یک سویه در کلاس نظری، پیشنهاد روش کیفی است که بتواند با مشارکت مستقیم دانشجویان، ...  بیشتر

معماری
24. ارزیابی اولیه قاب های خمشی بتن مسلح با هدف های طراحی بر اساس عملکرد

موسی محمودی صاحبی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1386، ، صفحه 133-140

چکیده
  روش  طراحی بر اساس عملکرد، روشی است نو که در آن خسارت سازه ها در برابر سطوح متفاوت خطر (زلزله) به طور شفاف مورد ارزیابی قرار می گیرد و عملکردهای سازه ای و غیر سازه ای سازه ها با محدود کردن مقاومت، سختی و شکل پذیری اعضا کنترل         می­شود. برای نیل به این هدف ها، یک تحلیل غیرخطی روی مدل سازه ای ضروری است. برای انجام ...  بیشتر

روانشناسی فناوری آموزش
25. ارائه مدل معادله ساختاری خودراهبری، شایستگیهای فنی، زمینه‌ای و رفتاری و ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی

مهدی محمدی؛ رضا ناصری جهرمی

دوره 8، شماره 3 ، تابستان 1393، ، صفحه 141-150

http://dx.doi.org/10.22061/tej.2014.91

چکیده
  چکیده:هدف از انجام این تحقیق، ارائه مدل معادله ساختاری خودراهبری، شایستگی­های فنی، زمینه­ای و رفتاری و ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی فن­آوری اطلاعات و ارتباطات دانشکده آموزش­های الکترونیکی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91- 92 که ...  بیشتر