• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فناوری آموزش
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 13 (1397)
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1389)
صابری, نفیسه, منتظر, غلامعلی. (1389). طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش, 5(2), 87-99.
نفیسه صابری; غلامعلی منتظر. "طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی". فناوری آموزش, 5, 2, 1389, 87-99.
صابری, نفیسه, منتظر, غلامعلی. (1389). 'طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی', فناوری آموزش, 5(2), pp. 87-99.
صابری, نفیسه, منتظر, غلامعلی. طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی. فناوری آموزش, 1389; 5(2): 87-99.

طراحی و پیاده سازی سامانه چند کارگزاره آموزشیار هوشمند مبتنی بر شبکه بیز در محیط آموزش الکترونیکی

مقاله 1، دوره 5، شماره 2، زمستان 1389، صفحه 87-99  XML اصل مقاله (5430 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
نفیسه صابری؛ غلامعلی منتظر
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
سامانه­های آموزشیار هوشمند به عنوان محیطی شخصی شده و مبتنی بر توانمندی و ویژگی­های یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی، محیطی پیچیده، پویا و همراه با عدم قطعیت است. پایش این محیط برای استخراج ویژگی­ها و مدل­سازی دقیق یادگیرنده کاری زمان­بر و سخت است. هدف از این مقاله، ارائه چارچوبی انعطاف­پذیر با بهره­گیری از قابلیت­های کارگزار در پایش مستمر یادگیرنده و ارائه تعاملات زیر سیستم­های سامانه آموزشیار هوشمند به طور بهینه و به نمایندگی از آموزشگر است. در این تحقیق در مرحله اول از نظریه سبک یادگیری برای شناخت رویکردهای یادگیری یادگیرنده و از شبکه بیز برای کاهش عدم قطعیت این شناخت استفاده شده است. در مرحله بعد با تلفیق نتایج مرحله اول با توانمندی­های یادگیرنده (که از طریق نظریه پرسش- پاسخ حاصل شده است)،     توصیه­هایی در سه دسته به یادگیرنده، یاددهنده و نیز طراح محیط آموزشی ارائه می­شود. به همین دلیل معماری سامانه پیشنهادی در سه لایه ارائه شده که در لایه میانی آن چهار کارگزار وظیفه ایجاد مدل یادگیرنده و ارائه توصیه­های شخصی­شده مبتنی بر درس و ویژگی­های شخصی یادگیرنده را بر اساس پایش و به روز رسانی مدل یادگیرنده بر عهده دارند. پیاده سازی این سامانه در درس« زبان برنامه­نویسی C++» از مجموعه دروس رشته مهندسی کامپیوتر روی 30 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، نتایج رضایت بخشی  را به همراه داشته؛ به طوری که میزان رضایت و موفقیت تحصیلی به دو برابر نسبت به قبل از به­کارگیری سامانه، بهبود یافته است.
کلیدواژه‌ها
یادگیری الکترونیکی؛ نظریه پرسش- پاسخ؛ سبک یادگیری؛ شبکه بیز؛ سامانه آموزشیار هوشمند؛ معماری مبتنی برکارگزار
عنوان مقاله [English]
A Multi Agent Intelligent Tutoring System Based on Bayesian Network
نویسندگان [English]
N. Saberi؛ Gh.A. Montazer
MSC. Student in Information Technology Engineering, Faculty of Technology Engineering, Tarbiat Modares Uni.
چکیده [English]
Environmental monitoring for extraction of learner’s features and accurately learner modeling is a time and cost consuming task. This paper proposes a flexible framework using agent architecture capabilities in learners’ monitoring and also in optimization of Intelligent Tutoring subsystems interactions. In this research learner’s learning approaches have been recognized by learning style theory then their uncertainty has been reduced by Bayesian Network. This framework prepares recommendations by combination of learners’ learning style and learner’s abilities (that are computed by Item Response Theory (IRT)) for three groups: learners, tutors and system designer. The architecture of proposed tutoring system has been presented in three layers. In middle layer there are four agents that monitor learners, create learner’s model, update it and prepare some recommendations based on courseware features, learner’s abilities and his/her learning style. A study was conducted on 30 Computer Engineering students during one semester. The implementation of the proposed system on participants indicates an increase in all evaluation factors, for example it doubles educational success rate and learner’s satisfaction rate. 
کلیدواژه‌ها [English]
e-Learning, Intelligent Tutoring System(ITS), Item Response Theory(IRT), Learning style, Bayesian Network, Multi Agent Architecture
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,984
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 884
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

web counter

Journal Management System. Designed by sinaweb.