فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

2 آموزش زبان انگلیسی، مر کز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران

چکیده

ارزشیابی خواندن و درک مطلب انگلیسی به شیوة سنتی به دلیل عدم ارائه بازخورد آموزشی کافی به فراگیر و نادیده گرفتن اصل ارتقای یادگیری و تربیت فراگیر مورد انتقاد قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی‌گری در ارزشیابی پویا در بهبود راهبرد‌های خواندن و درک مطلب است. بدین منظور، چهار کلاس آموزش زبان انگلیسی (1) متشکل از 116 دانش‌آموز پسر در دو دبیرستان شهرستان همدان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، و کلاس‌ها به طور تصادفی به گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به منظور مقایسة اثربخشی دو شیوة مداخلة مختلف، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در طول دورة مداخله، به گروه کنترل آزمون‌های خواندن غیر‌پویا داده شد، در حالی که گروه آزمایش در خلال آزمون‌های ارزشیابی پویا، با هدف به کارگیری راهبرد‌های درک مطلب، میانجی‌گری دریافت کردند. همچنین به تمامی شرکت­کنندگان پرسش­نامه راهبرد‌های خواندن و درک مطلب داده شد. نتایج نشان داد که آموزش راهبرد‌های خواندن و درک مطلب از طریق حاشیه­نویسی در برگه‌های آزمون و میانجی‌گری‌های شفاهی در ارزشیابی پویا اثرات آنی و تأخیری مثبتی بر افزایش آگاهی و به‌کار‌گیری چنین راهبرد‌هایی به ویژه برای دانش‌آموزانی داشت که پیشرفت تحصیلی پایین‌تری داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Promotion of High School EFL Learners’ Reading Comprehension Strategies through Dynamic Assessment

نویسندگان [English]

  • M. Jafarigohar 1
  • M. Karami 2

1 , Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University, Tehran. Tehran. Iran

2 Department of of TEFL, Payame Noor University Tehran.Tehran. Iran

چکیده [English]

Traditional EFL reading assessment has been criticized for providing learners with almost no instructional feedback thus extensively ignoring learning enhancement and learner training. In an attempt to address this gap, the present study was designed to determine whether mediations in a dynamic assessment program have significant effects on the development of reading comprehension strategies. Using a convenience sampling method, four intact EFL classes comprising of 116 male students were selected from two high schools in Hamedan, Iran. The study used a quasi-experimental design that included a pretest, a posttest, and a delayed posttest. The participating classes were randomly assigned to the experimental and control groups. A one-way between-groups analysis of covariance (ANCOVA) was applied to compare the effectiveness of two different interventions. During the experiment, participants in the control group received non-dynamic reading tests, while participants of the experimental group underwent DA sessions receiving mediation on applying reading comprehension strategies. The participants were also given the reading strategy questionnaires. Results indicated that training reading comprehension strategies through annotations and oral mediation in DA had a positive immediate and delayed effect on enhancing awareness and use of such strategies, particularly for low achievers. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • reading comprehension strategies
  • dynamic assessment (DA)
  • mediation
  • Annotation
[1] Carney, J. J., and Cioffi, G., Extending traditional diagnosis: The dynamic assessment of reading abilities, Reading Psychology, Vol. 1, No. 3, )1990(, pp. 177-192. [2] Kozulin, A., and Garb, E. Dynamic assessment of EFL text comprehension. School Psychology International, Vol. 23, No. 1, (2002), pp. 112-127. [3] Sternberg, R. J., and Grigorenko, E. L., Dynamic Testing, The Nature and measurement of learning potential. Cambridge: Cambridge University Press, (2002). [4] Poehner, M. E., Dynamic Assessment: A Vygotskian Approach to Understanding and Promoting Second Language Development, The Pennsylvania State University: Springer Publishing, (2008), pp. 10, 20, 44-45, 78, 92. [5] Vygotsky, L. S. The problem of age. In R.W. Rieber (Ed.), The collected works of L. S. Vygotsky: Child psychology. New York, NY: Plenum Press, (1998), pp. 187-206, 236. [6] Feuerstein, R., Rand, Y., and Hoffman, M. B., The dynamic assessment of retarded performers: The learning potential assessment device, theory, and techniques. Baltimore, MD: University Park Press, (1979). بهبود راهبردهای خواندن و درک ... نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 01 ،شماره 2 ،زمستان 0931 [7] Poehner, M. E., and Lantolf, J., Dynamic assessment in the language classroom. Language Teaching Research, Vol. 9, No. 3, (2005), pp. 233-265. [8] Leung, C. Dynamic assessment: Assessment for and as teaching? Language Assessment Quarterly: An International Journal, Vol. 4, No. 3, (2007), pp. 257-278. [9] Macrine, S. L., and Sabbatino, E. D., Dynamic Assessment and remediation approach: Using the DARA approach to assist struggling readers. Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, Vol. 24, No. 1, (2008), pp. 52-76. [10] Vygotsky, L. S. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, (1978), p. 24. [11] Aljaafreh, A., and Lantolf, J. P., Negative feedback as regulation and second language learning in the zone of proximal development. The Modern Language Journal, Vol. 78, No. 4, (1994), pp. 465-483. [12] Poehner, M. E., Dynamic Assessment: fairness through the prism of mediation. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, Vol. 18, No. 2, (2011), pp. 99-112. [13] Büchel, F. P., and Scharnhorst, U., The learning potential assessment device (LPAD): Discussion of theoretical and methodological problems. In J. H. M. Hamers, K. Sijtsma, and A. J. J. M. Ruijssenaars (Eds.), Learning potential assessment: Theoretical, methodological and practical issues Amsterdam: Swets and Zeitlinger, (1993), pp. 13-18. [14] Snow, R. E., Progress and propaganda in learning assessment. Psyc CRITIQUES, Vol. 35, No. 12, (1990). [15] Hall, G. Exploring English language teaching: Language in action. London, Routledge, (2011). [16] Carney, J. J., and Cioffi, G., The dynamic assessment of reading abilities, International Journal of Disability, Development and Education, Vol. 39, No. 2, (1992), pp. 107-114. [17] Swanson, H. L., and Lussier, C., A selective synthesis of the experimental literature on dynamic assessment. Review of Educational Research, Vol. 71, No. 2, (2001), pp. 321-361. [18] Kletzien, S. B., and Bednar, M. R., Dynamic assessment for at-risk readers, Journal of Reading, Vol. 33, No. 7, (1990), pp. 522, 528-533. [19] Valencia, S. W., Campione, J. C., Weiner, S., and Bazzi, S. Dynamic assessment of reading achievement. Paper presented at the National Reading Conference, Miami, FL., (1990). [20] Ajideh, P. and Nourdad, N. The effect of dynamic assessment on EFL reading comprehension in different proficiency levels. Language Testing in Asia, Vol. 2, No. 4, (2012), pp. 101-122. [21] Guterman, E. Toward dynamic assessment of reading: Applying metacognitive awareness guidance to reading assessment tasks. Journal of Research in Reading, Vol. 25, No. 3, (2002), pp. 283-298. [22] Naeini, J., and Duvall, E., Dynamic assessment and the impact on English language learners’ reading comprehension performance. Language Testing in Asia, Vol. 2, No. 2, (2012), pp. 22-41. [23] Pishghadam, R., Barabadi, E., and Kamrood, A. M., The differing effect of computerized dynamic assessment of L2 reading comprehension on high and low achievers. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 2, No. 6, (2011), pp. 1353-1358. [24] Shabani, K. Dynamic assessment of L2 learners' reading comprehension processes: A Vygotskian perspective. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 32, (2012), pp. 321-328. [25] Ahmadi, G., The role of tutor mediation in understanding and developing Iranian EFL learners’ reading strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 83, (2013), pp. 867-872. [26] Alderson, J. C., and Wall, D., Does washback exist? Applied Linguistics, Vol. 14, No. 2, (1993), pp. 115-129. [27] Bailey, K. M., Working for washback: A review of the washback concept in language testing. Language Testing, Vol. 13, No. 3, (1996), pp. 257–279. [28] Baker, W. and Boonkit, K. Learning strategies in reading and writing: EAP contexts. RELC, Vol. 3, No. 3, (2004), pp. 299-328. [29] Bachman, L. F., Fundamental considerations in language teaching. Oxford: Oxford University Press. (1990), p. 248. منوچهر جعفریگهر و همکار 001 نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 01 ،شماره 2 ،زمستان 0931 [30] Mousavi, S. A., Readability In An encyclopedic dictionary of language testing (5th ed.),Tehran: Rahnama Publications, (2012), p. 601. [31] Gunning, T. G., The role of readability in today’s classrooms. Topics in Language Disorders, Vol. 23, (2003), pp. 175-189. [32] Ulusoy, M. Readability approaches: Implications for Turkey. International Education Journal, Vol. 7, No. 3, (2006), pp. 323-332. [33] Pallant, J. SPSS survival manual (3rd ed.), London: Open University Press. (2007), p. 62. [34] Cohen, J., Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, (1988). [35] Mousavi, S. A. Boundary effect. In An encyclopedic dictionary of language testing (5th ed.).Tehran: Rahnama Publications. (2012), p. 69. [36] Mayer, R. E., Cognitive theory of multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. NY, New York: CUP, ( 2001), pp. 31-48. [37] Abdolrezapour, P., Tavakoli, M., and Ketabi, S., Qualitative analysis of mediational strategies in emotionalized dynamic assessment of L2 reading comprehension, International Journal of Research Studies in Language Learning, Vol. 1, No. 3, (2014), pp. 51- 66.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image