فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: مدیریت اطلاعات شخصی یکی از مهم‌ترین موضوعات در برآورد بازیابی اطلاعات در یک سازمان و در میان اشخاص می‌باشد. هدف این پژوهش تعیین میزان به‌کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی و فعالیت‌های 7 گانه آن است.
در این پژوهش با فعالیت‌های مدیریت اطلاعات شخصی میزان دانش و مهارت وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی شناسایی شد و تغییرات آن به لحاظ سن و مقطع تحصیلی و دانشکده‌ محل تحصیل مورد بررسی قرار گرفت. هدف از انجام این پژوهش بررسی فعالیت‌های مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و بررسی سنجش میزان دانش و مهارت دانشجویان است.
روشها: بررسی این پژوهش بر فعالیت‌های مدیریت اطلاعات شخصی (7 فعالیت مدل جونز joens) انجام‌شده است و در مطالعه حاضر یک بررسی و مقایسه بین هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی و دو سنجه دانش و مهارت ارائه‌شده است. پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. براساس هدف در زمره تحقیقات کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی محسوب می‌شود. جامعه‌ آماری  شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در سال تحصیلی 98- 1397 است. برای تعیین جامعه‌ آماری از روش نمونه‌گیری استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان ( 1300 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی– مورگان (korjse morgana)، تعداد تقریبی نمونه 297 نفر تعیین شد. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه مجاور(1392) انجام شد و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و اسپیرمن  (spearman& person)و نرم‌افزار آماری اس پی اس اس 22  (spss) استفاده شد.
یافتهها: یافته‌های توصیفی حاصل از پژوهش نشان داد میانگین‌های دانش، مهارت و مجموع هفت فعالیت دانشجویان به ترتیب برابر با 22/1، 05/2 ، 50/2 و در سطح نا‌مطلوب و نسبتاً نا‌مطلوب است. از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکده‌های مختلف و مقطع تحصیلی با توجه به سطح معناداری 05/0رابطه معنا‌داری وجود دارد و میان دانشجویان با بازه‌های سنی مختلف رابطه معنا‌داری وجود دارد.  در این پژوهش بررسی شد که 7 فعالیت درنهایت موجب ارتقای عملکرد اشخاص در مدیریت صحیح منابع اطلاعات و گزینش اطلاعات موردنیازشان می‌شود. میانگین مدیریت اطلاعات شخصی در کل50/2 نشانگر حد نسبتاً نامطلوب 7 فعالیت است و مقایسه 7 فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی بادانش و مهارت آنان نشان می‌دهد باوجوداینکه دانشجویان دانش و مهارت بالایی نسبت به مدیریت اطلاعات شخصی بیان کردند سطح فعالیت‌های آن‌ها در حد رو به پایینی است. فعالیت تدبیر و مفهوم‌سازی اطلاعات در سطح نسبتاً مطلوب ارزشیابی و ارزش‌گذاری با 43/2 و امنیت و مدیریت جریان اطلاعات با 36/2 در سطح نسبتاً نامطلوب است. همچنین فعالیت نگهداشت 40/2 و فعالیت سازماندهی اطلاعات با 75/2 در حد نسبتاً نامطلوب صورت می‌گیرد. ذخیره‌سازی با میانگین3 نیز در حد نسبتاً مطلوب است.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهند که وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز براساس دانش و مهارت دانشجویان تأثیر مثبت و معنادار دارد. با توجه به تغییرات ایجادشده در مدیریت فعالیت‌های اطلاعات شخصی می‌توان گفت تفاوت مقدار و میزان ایجادشده در متغیرهای مدیریت اطلاعات شخصی را می‌توان مشاهده کرد. از طرفی در این پژوهش بررسی شد که با تغییر مدیریت اطلاعات شخصی میزان رضایتمندی و عدم رضایتمندی دانشجویان و متغیرهایPIM  و گویه‌های آن تغییر کرده و همچنین با کاربرد مدیریت اطلاعات شخصی (personal information management)، هدر رفت اطلاعات، سرریز حجم اطلاعات و وجود اطلاعات نامناسب، کاهش می‌یابد که دلیل این امر این است که با تغییر مدیریت اطلاعات شخصی میزان سرعت در اجرای امور اطلاعاتی دانشجویان تغییر  کرده و ارتقای  سطح علمی و اطلاعاتی و درنهایت دانش مفید سودمندتری را موجب می‌شود. در نتیجه فرصتی جهت برنامه‌ریزی هدفمند جهت قشر در حال تحصیل دانشجو فراهم کرد. رابطه اطلاعاتی بین دانشجویان در میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز دچار مشکل است و نشان‌دهنده نقاط ضعف و چالش‌هایی است که عمدتاً  می‌تواند نشانگر وجود ارتباطات ضعیف میان دانشجویان باشد. میزان به‌کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط دانشجویان با وضعیت مطلوب فاصله دارد. دلایل اصلی این امر می‌تواند شامل نداشتن وقت کافی، فشارهای کاری و نبود آشنایی کافی با فعالیت‌های موردنیاز برای مدیریت اطلاعات شخصی باشد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Management and evaluation of the effect of electronic personal information on the knowledge and skills of students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • A. H. Farajpahlu
  • A. namdari

Department of information science and knowledge, Faculty information science and knowledge, University shahid Chamran university of Ahwaz y, Ahwaz, Iran

چکیده [English]

Background and Objectives: Personal information management is one of the most important issues in estimating information retrieval in an organization and among individuals. In this study, with personal information management activities, the amount of knowledge and skills of personal information management status was identified and its changes were examined in terms of age and educational level and the faculty of the place of study. The purpose of this study was to investigate the personal information management activities of students in the University of Medical Sciences and to assess the level of their knowledge and skills.
Methods: This study was conducted on personal information management activities (7 activities of Jones model) and in the present study, a review and comparison among seven personal information management activities and two measures of knowledge and skills was presented. The research was conducted using survey method. Based on the purpose in the category of applied research and in terms of data collection and nature, it was descriptive-analytical. The statistical population includeed students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in the academic year 2018-2019 Convenience sampling method was used to determine the statistical population. By determining the total number of students (1300 people) and using Krejcie-Morgan table, the approximate number of 297 students was determined. Data were collected using an adjacent questionnaire (2013). Pearson and Spearman correlation tests and SPSS 22 statistical software were used to analyze the data.Regarding the data set and content with three indicators of knowledge, skills and personal information management, a face-to-face questionnaire was distributed.
Findings: Descriptive findings of the study showed that the mean values of knowledge, skills and a total of seven student activities were equal to 1.22, 2.55, 2.50, respectively, and at an undesirable and relatively undesirable level. Among these factors, there was a significant relationship between different faculties and degrees at the significance level of 0.05 and there was a significant relationship among students with different age groups. In this study, it was found that seven activities ultimately improved the performance of individuals in the proper management of information resources and selecting the information they needed. And their skills showed that although students had high knowledge and skills in personal information management, the level of their activities was declining.
Conclusion: The results showed that the status of personal information management of students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences had a positive and significant effect on students' knowledge and skills. On the other hand, in this study, it was revealed that with the change of personal information management, the level of satisfaction and dissatisfaction of students and PIM variables and its items would change. Also, with the use of personal information management, information loss, information overflow, the presence of inappropriate information would reduce. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Information Management
  • Students of Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences
  • Knowledge and skills

COPYRIGHTS 
©2023 The author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, as long as the original authors and source are cited. No permission is required from the authors or the publishers. 

[1] Abramz D, Beeker G, chingel H. Multidimensional uncertainty and herd behavior in in financial markets. Information science. 2008; 88(4): 12-16.
[2] Amozandeh M, Tajdaran M, Mojaver A. [Investigating the effective factors on personal information management of Al-Zahra University graduate students in the academic year 2011-2012]. Journal of Science (Library Science, Information and Information Technology. 2011; 7 (25): 12 -6. Persian.
[3] Bellotti V, Ducheneaut N, Howard M, Smith I, Neuwirth C. [Innovation in extremism: evolving an application for the critical work of email and information Management]. the conference on signing interactive systems: 2002؛ (181-192). New York, NY, usa: acm Press.
[5] Jones W. Personal information Management.  Annual Review of Information Science and Technology. 2008; 41(1): 453-504.
[7] Osae Otopah F, Dadzie P. personal information management practice of students and its implications for library Services. New Information Perspectives. 2010; 65(2): 143-160 
[8] Magid S, San M, Tun S.T. N, Zar T. [Using internet services for personal information Management]. In: serap kurbanoglu Et al. (eds.) Technological convergence and social networks in information management: second international symposium on information management in a changing World. Ankara, Turkey; 2010. pp. 110-119.
[12] Razaghi R, Safaei M. [Personal Information Management (PIM): An overview of concepts]. Journal of Information Management and Processing. 2016; 3(4): 1053-1081. Persian.
[13] Soleimani H, Heydari Gh, Confectionery F. Study of the status of personal information management of faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz. Journal of Information Management and Knowledge. 2018; 4(2): 11-6. Persian.
[14] Yuan Feng, Denisee, Agosto Revisithing personal information management through information practices white activity tracking Technology. journal of the association for information science and Technology. 2018; 3(2): 32-37.
[15] Alrukaibani B, Chaudhry A. the personal information management practice s of the graduates of the department of information studies at Kuwait university. International journal of knowledge centere development a technology. 2017; 9(1): 19-42.
[16] Lush A. fundamental personal information management activites – organization, finding and keeping: a literature review.  The Australian library journals. 2013; 4 (1): 45-51.
[17] Mizarchid M. How do they manage it an exploratory study of undergraduate students in their personal academic information ecologies [master’s thesis] Los angles: university of california. 2014.3(7),34-38.
[18] Van hevoert A. A questionnaire for the institutional assessment of personal information management. Third international sysmposium on information management in a changing world: 2012: Ireland.
[19] Molazadeh R. Studied the pim activives performed by faculty members at there universities in iran by focusing on four aspects (quisition, maintenance, organization, and retrieval Their finding showed that of participants used pim tools and that most preferred desktop computers for saving work- related information. Information science. 2017; 2(4): 34-63.
[20] Kim Y, Hur, Y. The effect of personal information management tool usage, personal information sensitivity and information ethics awavenss on information security awaveness. International journal of social welfare promotion and management. 2018; 3(1): 239-246.
[21] Lansdale M.W. The psychology of personal information Management. Applied Ergonomics. 1988; 19(1): 55-66
[22] Witaker j. student scientific paper competition. The official journal ressna. 2009; 8(2): 57-59.
[23] Revision p, Schar S, G Krueger. In: pursuit of of desktop evolution: user problems and practices with moden desktop System. Comput. – Hum. Interact. 2004; 11(2): 156- 180.
[24] Kokabi M, Heydari Gh, [Investigating the status of personal information management of graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the collection of electronic resources]. Journal of Library and Information Science. 2011; 2 (4): 16-8. Persian.
[26] Shekari M, Fahim Nia F, Heidari Gh. [Analysis of the benefit of faculty members of information science and science and library and medical information of Iran from the activities of personal paper information management]. Journal of Library and Information Science Studies. 2015; 23 (1): 8-5. Persian.
[27] Malek Mohammadi S, Zavarqi R. [Management of personal information of graduate students of Khuzestan University Jihad Higher Education Institute in the collection of electronic resources based on the Jones model]. Journal of Information Management Science and Technology. 2018; 4(3): 12-9. Persian.
[28] Deng T, Feng L. A survey on information re- finding Techniques. International journal of Web Information Systems. 2011; 7(4): 313-332.
[29] Molazadeh m, Zeinali A, geraily g, shirazi A. Investigating the use of personal information management strategies by faculty members of three medical sciences universities in iran. MLER journal of educational studies trends and practices. 2017; 6(1), 107-120.

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image