فصلنامه علمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطالعات، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

2 رشته مدیریت فناوری اطالعات، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

چکیده

چکیده: ضرورت دسترسی پزشکان به آخرین یافته­ها، نیاز به مطالعه پیرامون بستری کاراتر مبتنی بر قابلیت­های فناوری­های آموزشی جدید را آشکار می­سازد. در این مقاله یک مدل کاربردی به منظور بهینه سازی فرایند آموزش پزشکان ارایه شده است. این مدل مبتنی بر دانش به­دست آمده از اعضا هیأت علمی و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که از طریق پرسش­نامه جمع آوری شد. پایایی پرسش­نامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (71/0=α) بود. یافته­های تحقیق نشان داد که در جامعه آماری مورد بررسی، روش بهینه­ای جهت بروز شدن اطلاعات و آموزش مداوم پزشکان وجود ندارد و برای بیش از 82% جامعه مخاطب، دسترسی به آخرین منابع علمی، با بیش از1ماه تأخیر صورت می­گیرد. از سوی دیگر، از نظر 68%        شرکت­کنندگان، استفاده از الگوریتم‌های درمانی سریعترین روش آموزش است. لذا با استفاده از نتایج به­دست آمده، مدلی پیشنهاد گردیده است که با استفاده از ابزار وب2، آموزش مداوم و سریعتر مخاطبین را امکان پذیر نماید. ارزیابی کاربردی مدل پیشنهادی از طریق متخصصان فناوری مورد تأیید قرار گرفته و اثر بخشی مدل نیز از طریق مطالعه توصیفی در جامعه مخاطب بررسی شده­است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a Model Based on Web2 for Optimizing the Education of the Clinical Faculty Members and Clinical Assistants

نویسندگان [English]

  • S. Ayat 1
  • F. Bananzadeh 2

1 Department of Computer Engineering and Information Technology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Department of Information Technology Management, Faculty of Engineering, Payame Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract: The importance of physician’s access to the latest findings reveals the need for studying about more efficient infrastructures based on the potential of new educational technologies. In this paper, a practical model to optimize the process of medical education has been presented. This model is based on the knowledge obtained through questionnaires completed by faculty members and clinical assistants from Medical school of Shiraz University. The questionnaire reliability using Cronbach's alpha was (α=0.71). Research findings show that there is no optimal continuing educational method for updating the knowledge of studied population and more than 82% of the target audience access to the latest resources by a delay more than one month. Furthermore, 68% of them believe that treatment algorithms are the fastest methods of training. Therefore, based on these results, by employing web 2, a new model, is proposed to achieve faster and continues method for education. Functional assessment of the proposed model approved by IT professionals and its effectiveness evaluated through a descriptive study of the respondent population.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: E-Learning
  • Web2
  • SMS
  • New Educational Technologies
  • Continuing Medical education

نامه به سردبیر

سر دبیر نشریه فناوری آموزش، با تواضع انتشار نامه های واصله از نویسندگان و خوانندگان و بحث در سامانه نشریه را ظرف 3 ماه از تاریخ انتشار آنلاین مقاله در سامانه و یا قبل از انتشار چاپی نشریه، به منظور اصلاح و نظردهی امکان پذیر نموده است.، البته این شامل نقد در مورد تحقیقات اصلی مقاله نمی باشد.

توچه به موارد ذیل پیش از ارسال نامه به سردبیر لازم است در نظر گرفته شود:


[1]نامه هایی که شامل گزارش از آمار، واقعیت ها، تحقیقات یا نظریه ها هستند، لازم است همراه با منابع معتبر و مناسب باشند، اگرچه ارسال بیش از زمان 3 نامه توصیه نمی گردد

[2] نامه هایی که بجای انتقاد سازنده به ایده های تحقیق، مشتمل بر حملات شخصی به نویسنده باشند، توجه و چاپ نمی شود

[3] نامه ها نباید بیش از 300 کلمه باشد

[4] نویسندگان نامه لازم است در ابتدای نامه تمایل یا عدم تمایل خود را نسبت به چاپ نظریه ارسالی نسبت به یک مقاله خاص اعلام نمایند

[5] به نامه های ناشناس ترتیب اثر داده نمی شود

[6] شهر، کشور و محل سکونت نویسندگان نامه باید در نامه مشخص باشد.

[7] به منظور شفافیت بیشتر و محدودیت حجم نامه، ویرایش بر روی آن انجام می پذیرد.

CAPTCHA Image