فصلنامه علمی
تحلیل محتوای آموزشی
واکاوی تأثیر آموزش کتاب تفکر و سواد رسانه ای بر توانایی مصرف بهینه رسانه و تحلیل نقادانه پیام های آن

زهرا کتابدار؛ منصور عبدی؛ سارا رمضانی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 735-748

https://doi.org/10.22061/tej.2022.7931.2597

چکیده
  پیشینه و اهداف: امروزه، مردم دنیا با پدیده­ فراگیر شدن رسانه­ های جمعی و پیشرفت فناوری­ های جدید ارتباطی در جامعه روبه رو شده ­اند. پدیده­ای که توانسته است بخش زیادی از زندگی روزمره­ آن­ها را در بر بگیرد و به عنوان مهم­ترین راه ارتباطی آن­ها با جهان پیرامون، به همه­ حوزه ­های خصوصی و عمومی زندگی­شان، اعم از دین، ...  بیشتر

تحلیل محتوای آموزشی
تحلیل محتوای کیفی بازنمایی علم در گالری مکانیک موزه ملی علوم و فناوری ایران با رویکرد ماهیت علم

سیده زهرا اجاق؛ فاطمه احمدی؛ مهناز هدایتی

دوره 16، شماره 4 ، مهر 1401، ، صفحه 779-792

https://doi.org/10.22061/tej.2022.8594.2692

چکیده
  پیشینه و اهداف: ایجاد تغییرات توسعه ­ای در هر جامعه ­ای نیازمند تحولات  نظام­ مند در آن جامعه است. آموزش نیروی محرکه‌ای قوی­ برای رخداد این تحولات است. با توجه به محدودیت ­های بودجه و فضا در اغلب مدارس ایران، و زمان­بر بودن تغییرات اساسی در شیوه آموزش باید به ظرفیت­ های آموزش غیررسمی برای جبران این کمبودها در راستای دست‌یابی ...  بیشتر

تحلیل محتوای آموزشی
تحلیل محتوای متون درسی زبان‌فارسی (آموزش زبان ‌فارسی به غیرفارسی‌زبانان) از نظر تناسب آنها با سن زبان‌آموزان

زینب باقری نجف اباد؛ جلال رحیمیان

دوره 13، شماره 1 ، دی 1397، ، صفحه 135-144

https://doi.org/10.22061/jte.2018.2887.1761

چکیده
  پیشینه و اهداف سن یک عامل مهم در فراگیری زبان ‌است. از نظر جامعه شناختی اعضای یک جامعه زبانی در سنین مختلف الگو­‌‌‌‌‌های رفتاری متفاوتی دارند که در طول زندگی و با گذر از مراحل مختلف دچار تحول می‌گردد. ویژگی‌های زبانی مرتبط با عامل سن ممکن است تنها جنبه واژگانی داشته باشد و یا به صورت گرایش آوایی و دستوری بروز نماید. تفاوت‌هایی ...  بیشتر